Baard knippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Baard knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:17

Dat gaat er hier bij de mini's ook af hoor. Heel lastig met halster e.d. om doen. Haren gaan overal tussen zitten en dat gaat trekken. Wij gaan er gewoon even met het scheerapparaat over heen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:27

:o Ik laat het altijd zitten, en gebruik het als halster _O-
Hij loopt vrij braaf met me mee, en als hij afwijkt pak ik z'n sikje rustig vast en leid ik hem terug de goede kant op :))
Handig als ik de 100 meter naar de wei ben gelopen en er daar achter kom dat mijn halster nog bij de zadelkamer ligt :))
Ik moet wel altijd eventjes sorteren met hoofdstel omdoen (wat voor neusriem en wat erachter)
maar dat moet ik met de singel ook.. Eventjes alle haren ertussenuit voordat ik die aantrek ;)

Slachtoffer in kwestie is overigens een fjord :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:38

Mijn fries is ook zo'n sinterklaas als ik het laat staan.
Ik kan hem wel scheren, dus ik scheer het altijd heel netjes. Hij heeft er inderdaad ook gewoon last van als het te lang is met het hoofdstel enzo, gaat dan toch soms ertussen zitten, dus het gaat eraf bij hem :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:38

Ik knip de baard van mijn tinker ook ;)
Ik vind een baard bij mijn meisje niks. ze heeft al zo'n groot hoofd!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:41

Bij mij blijven ze lekker baardig in de winter. Ik vind het onwijs lief staan en last heb ik er niet van. Oke het is even 5 seconden meer werk met het hoofdstel omdoen, maar als dat alles is? Die haren zijn verder voor de paardjes best handig, moet je eens zien hoeveel water er zo van het hoofd glijd via die haren.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:28

Mijn merrie krijgt ook altijd megaplukken onder haar hoofd. Voor de keuring brand ik het altijd weg met een aansteker, is mijn pony van jongs af aan gewend en ze blijft er dus ook mooi stil bij staan. Krijg je in ieder geval wel een mooi resultaat van.

Maar verder.. Ik zou het wat bijknippen als ik jou was, als het écht onhandig is. Ik laat 't baardje verder ook staan.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:31

Je hoeft ook niet alles weg te knippen he. Er is ook een tussenweg: inkorten zonder dat je de 'winterlook' kwijtraakt. Als een tussenoplossing.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:51

Die baard heeft natuurlijk ook een functie in de winter,nml nattigheid op afstand van de huid/hoofd te houden en het hoofd warm te houden.
Ik zou het niet afknippen als je pony 24/7 buiten staat,want ook samen met de tastharen heeft ze deze bos nodig om in het donker te kunnen scharrelen.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:41

Met de friezen doen we altijd de baarden eraf scheren , maar bij mijn shettie deed ik dat ook altijd maar nu komt die wintervacht al een beetje, en vind het zo raar , zo'n pluizebal met een glad geschoren koppie xd
maar die van jou ik wel éééérg lang haha , knippen ;)

anoouk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:45

fjordnina schreef:
Met de fjorden hier wordt het grootste gedeelte geknipt, en de laatste stukjes weggebrand met een aansteker. Dat zorgt voor een natuurlijker effect en de paarden hebben er absoluut geen last van.

ik brand het ook altijd weg bij mijn paardjes zie je niet

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:51

mijn shet heeft het ook en ik knip of scheer het gewoon weg. Ik vind het ook niet mooi en het is lastig met het vastmaken van de neusriem.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:53

anoouk1 schreef:
fjordnina schreef:
Met de fjorden hier wordt het grootste gedeelte geknipt, en de laatste stukjes weggebrand met een aansteker. Dat zorgt voor een natuurlijker effect en de paarden hebben er absoluut geen last van.

ik brand het ook altijd weg bij mijn paardjes zie je niet

Dat vind ik echt slecht ! Je zal maar uitschieten....

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:04

Als je dit weg wilt hebben kun je het met een aansteker wegbranden. Doen wij ook bij de keuringspaarden.

Je pakt een aansteker ( en weeg bedacht op de reactie van je paardje ) en houdt deze aan de onderkant van de kaak zp dichtbij dat je het haar ziet wegschroeien ( stinkt enorm ). Je slaat ( niet et hard natuurlijk ) dan het "vuur" uit en met een zachte borstel kun je als je klaar bent de verschroeide haartjes weg poetsen. Na een dag of wat zie je er meer van het branden.

Succes.... ik zou zeker niet gaan knippen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:08

je laat een meisje van 14 toch niet zon baard wegbranden zonder iemand erbij die daar verstand van heeft? Knippen kan helemaal geen kwaad, en als het lelijk word, groeit t wel weer aan hoor;) Probeer gewoon. Zou niet met vuur bezig gaan.. alleen maar omdat dat mooier is..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:53

Tuurlijk >;)
Waarom niet meteen het hele paard in de fik ben je meteen van alle haren af.
Kom op zeg wat is dat nou voor een advies? _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:39

Ik ga niet met vuur bij [naam] omdat ze het lastig vind om stil te staan.
Ik lijk wel gek :=

Ik zal hem een stukje eraf knippen en dan nog wat laten staan, staat leuk ja, dat is waar maar die lange haren zijn enorm onpraktisch :P

Zal foto's plaatsen voor/na :)

edit: Ik doe het ook niet voor het mooie (ze heet [naam] dus ze is mooi genoeg haha,)
maar omdat haar halster/hoofdstel altijd vast zit en dat is heel vervelend.
(Ik longeer met een hoofdstel aangezien ik op gras longeer en net effe iets meer controle heb ivm eten :P)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:57

Amyy_ schreef:
fjordnina schreef:

Dat vind ik echt slecht ! Je zal maar uitschieten....

Oh oh wat ben ik toch slecht, ik lijk wel knettergek en de paarden nog veel gekker :+ . Die staan meestal te dutten inclusief de veulens.

Is het niet handiger en eerlijker om te oordelen als je hier zelf ervaring mee hebt?

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:50

Bij ons op de manege hebben we ook paarden met 'baarden' haha.
Bij ons laten ze het staan... ik vind het mooier als het weg is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:54

Ik haal het wel altijd weg omdat het anders tussen het riempje van de neusriem komt.. dat lijkt me voor hem ook niet prettig.
Hij lijkt er ook gelijk een stuk jonger door!

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:20

Ook ik knip de baard van m'n harige haflinger!
Soms ben ik iets te fanatiek geweest en dan is het inderdaad een rechte lijn maar als je de uitstekende haren een beetje wegknipt ziet het er nog best redelijk uit!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:54

Leuk om te lezen dat mensen het bijna als mishandeling zien om een baardje weg te branden. Zegt meer over die mensen, dan over de mensen die wat haartjes wegbranden. Kom op zeg, je steekt je paard heus niet in de fik, ze maken er niks van.

Bij die van mij is het ook wel eens weggebrand. Maar meestal knip of scheer ik het.

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:14

Hier gaat de baard bij een keuring ook weg
Sterker nog , ik brand het weg en ook nog wel eens met een dikke steekvlam die ik ook nog een paar kleine seconden laat branden :oo
Niks zielig aan en is sneller gebeurd (bij mij dan ) als scheren , peerd kijkt op van wat gebeurd en dan is het al klaar

Ben wel van mening dat het misschien niet mooi staat maar de rest van het jaar blijft de baard er lekker aan
Deze zit er niks voor niks natuurlijk en heeft een functie
Maar voor de jaarlijkse keuring gaat alles eraf

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:47

_Pretty schreef:
Ja tuurlijk is het heel lief, maar ze durft bijna geen hoofdstel meer om omdat ze dan die haren stuktrekt en dat doet zeer natuurlijk.

mijn shet heeft dit al jaren, geen probleem met halsters of hoofdstellen, gewoon even de baard goed doen voor je alles dichtsnoert en no problem

ik laat hem in de winter lekker aangroeien, lekker warm voor ze.
in het voorjaar houd ik het wel netjes bij met een schaartje

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:36

Dit word weer afgedaan als zijnde SLECHT ... beetje jammer hoor !!!

Vanaf mijn 10de jaar( ben inmiddels 36 ) vlecht ik al KWPN keuringspaarden en veulens. Ik liep als jonge meid altijd al met een aansteker op zak voor de "verdwaalde' haren. Je kunt je paard er niet mee affikken maar dat zal een ieder begrijpen. Ik vindt het jammer dat er weer zo kortzichtig op gereageerd word, het oog wil toch ook wat en ze vraagt advies en dat krijgt ze. Ze kan het proberen het MOET niet ......

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:41

wegbranden deden ze ook altijd op mijn stage, zelfs bij de kaaklijn, stinkt wel vind ik.
als je het goed kan heb ik er ook geen problemen mee maar je moet niet wat aanklooien, nee je steekt je paard niet in de fik, maar als je het fout doet kan je paard toch lelijke brandwonden krijgen