Help,pony Eikels op, wat nu???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vitelli

Re: Help,pony Eikels op, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:39

Zo, daar staat inderdaad het antwoord. Bedankt Trennie.
Geen groene eikels laten eten dus.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 20:22

Bruine eikels eet hij hier gewoon heel de tijd van de grond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:54

Ik zou toch zoveel mogelijk eikels uit de buurt van de paarden houden (wegscheppen, stukje afzetten,...?). Ook al zijn ze niet meteen schadelijk, het paard moet maar net dat ene eikeltje te veel eten en je zit met de gebakken peren. Beter voorkomen dan genezen. ;)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:33

Die van mij eten ook wel eens groene eikels van de grond, gelukkig geen problemen mee gehad.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:36

ze kunnen er ziek van worden, ik doe 2x per dag eikeltjes rapen en heb vorige week na die storm tot 2 uur snachts eikeltjes zitten rapen. Mijn shetlander is er eerder wel ziek van geweest.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:07

ietjelover schreef:
De pony's van mijn vriend ook?
kan dit kwaad?
ik dach pas als ze er teveel deden eten!

Ja zover ik weet kan het pas kwaad wanneer er veel op zijn, en natuurlijk de gevoeligheid vna je pony.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:19

Agnes75 schreef:
Ik heb op een stal gestaan waar een Shetlandveulen is overleden na het eten van eikels....
Ze zijn dus zeker niet onschadelijk, maar een veulen is klein en weegt niet veel dus die krijgt al snel te veel binnen. Als ze op de wei lopen kun je nooit zien hoeveel ze precies binnen krijgen en dat is verraderlijk. Ik zou de plek met eikels afzetten zodat de pony er niet meer bij kan komen en verder even in de gaten houden of ie er lichamelijk geen last van krijgt. En anders even de dierenarts bellen, die kan het je zo vertellen.

,heb drie hele dikke en grote eiken bomen in de wei staan en daar staat een draadje omheen zodat ze niet aan de bast gaan eten. als ik wil dat ze geen eikels eten kan ik ze niet in die wei laten lopen. mijn da heeft eens gezegd dat ze niet teveel groene eikels binnen mogen krijgen maar dat bruine minder erg zijn. heb die wei 13 jaar en er gelukkig nog nooit problemen mee gehad.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:40

Ik raap ze ook zo vaak mogelijk, gelukkig liggen er alleen bruine

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:42

:+ die van mij hapt ze uit de boom!
net een maandje terug boom omgehaald, dus geen hap slik weg meer

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:57

geloof mij ze zijn wel degelijk zeer giftig!!!
Ik heb er drie jaar geleden 2 paarden door verloren...
Ik wist het ook niet dat ze giftig waren...
Op een dag kwam ik aan en ze lagen beide op de grond.
Zwaar aan de diaree.
Da gebeld die is gekomen had ze een spuit gegeven maar het werd alleen maar slecht zo slecht zelfs dat er eentje zijn eigen aan het verdrinken was dus met heel zijn neus in de waterbak en er niet uit krijgen!!! dat was van de pijn.
Op geladen naar de kliniek gebracht na een half uur was mijn kleinste (1.35) overleden en na twee dagen mijn grootse (1.45).
En de pijn die ze hebben gehad vergeet ik echt nooit meer.
Mijn grootste had ik al 15 jaar en de kleinste 3 jaar.
Dus op twee dagen tijd alletwee mijn grootste liefdes weg dood heel bizar....
Je wilt niet weten wat voor een verdriet ik heb gehad dus eikels is echt GIF!!!!!

Het rare was wel dat het paard van mijn zus in de zelfde wei stond en niks mankeerde maar uiteindelijk bleek dat hij eikels helemaal niet zo lekker vind dus die heeft er niet zo veel op!!!
En mijn paardjes stonden echt al drie jaar in die wei.
Maar door het warme voorjaar zijn de eikels eerder gekomen en vroeger gevallen waardoor er een hoop groene lagen maar goed ook bruine zijn niet goed voor ze.

Echt waar let er op en ga anders gewoon elke week met de rijg langs de ergste plekken en ruim ze op want deze ellende wil je niet mee maken!!!

groetjes Lonneke

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 08:36

Ik ga straks even eikeltjes rapen, als ik dit zo hoor, mijne eet alleen bruine, maarja.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:17

Ik heb een zandpaddock grenzend aan een weg met dikke eikebomen. Die is nu dus afgesloten voor de paarden. Ik heb er gister 2 volle kruiwagens eikels afgehaald.
Als ze op het gras staan zullen ze idd wel meer gras eten als eikels, maar in een zandpaddock dus niet.
En buiten dat ze teveel eikels binnen krijgen (je kunt ook nergens vinden hóeveel niet goed meer is) krijgen ze door het frutselen op de grond dus ook teveel zand binnen.

Ze krijgen als snoepje van mij dagelijk 2 of 3 eikels, die worden met smaak opgegeten :D