Doe het zelf stallen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Doe het zelf stallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:27

PP --> VSW

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:49

Katleen123 schreef:
ik vind het ook wel fijn dat je dan toch wel op een andere manier met je paard bezig bent,maar zoals nu dat je paard tot aan zijn enkels in de modder staat met mok, je kruiwagen niet vooruit of achteruit te krijgen is..

Daar word ik niet vrolijk van.

Nee, daar wordt niemand vrolijk van, en dan is deze Doe het Zelf stal misschien wel een beetje primitief in die zin.

Ik heb hier aan huis ook een "doe het samen met elkaar"stal.
En dat is inderdaad best veel werk omdat wij zowel weide, stal als paddock mestvrij houden en geen grote machines hebben dus veel dingen handwerk zijn. Maar sinds de eerste winter hier, waarbij we de paarden alles stuk hadden laten lopen en nog niet voorbereid waren op de nattigheid, hebben we hier geen modderboel meer gehad waar je met kruiwagen amper doorheen komt...(helaas net afgelopen week wel even flink wateroverlast dankzij foutje bij aanleg nieuwe paddock)

Hier is het rondom de stal, bij het voerhek en naar de bak, ruwvoeropslag en mestbak compleet bestraat met klinkers. De wei wordt in die zin gespaard dat ze het niet compleet stuk mogen lopen, als het te nat is blijven ze dus in de paddock, op de verharding en eventueel in de bak.
Zowel verplaatsen van de paarden, voeren en uitmesten, waterbakken bijvullen, vegen en bijspringen met andere klussen, wordt gezamenlijk gedaan. Ik doe wel meer dan de verzorgbeurten en spring ook wel bij met beurten van iemand anders als het zo uitkomt of nodig is, maar op deze manier kan ik ook af en toe weg of vrij zijn zonder dat ik meteen van alles moet regelen, en krijgen de paarden wel 3 a 4x per dag hun ruwvoer en staan ze niet te lang of te kort in de wei of op stal.

Er haakt inderdaad af en toe iemand af die het qua tijd en energie niet meer redden. Dat zijn dan ook de mensen die vaak full-time werken met nog andere dingen er naast als andere hobby's/sporten of gezin.

Paarden houden is veel werk. Dat merk je als je paarden aan huis houdt of op een doe het zelf stal staat. Je moet het leuk vinden om dingen rondom de paarden te doen en dat ook als je hobby zien. Als het je vooral om het rijden te doen is en knuffelen met je paard, kun je beter volpension gaan staan, of dat je alleen je eigen stal hoeft uit te mesten (dat kost je maar 15 minuten per dag en kun je doen als je gereden hebt en je paard nog even los hebt staan om te rollen ofzo :P of net voordat je hem uit het land haalt)

Voor een doe het zelf stal moet je dus minimaal zoveel willen investeren als iemand die paarden aan huis heeft. Op een bepaalde manier meer omdat je natuurlijk ook nog reistijd hebt, maar aan de andere kant heb je meestal weer niet echt al het onderhoud...

Echt helemaal alleen een eigen stukje ergens anders en dat je er meerdere keren per dag naar toe moet zou ik niet doen.
een stal waarbij je het werk verdeeld en je 1x per dag of een aantal keren per week dingen moet doen dan weer wel.
Maar bij weinig tijd en veel willen kunnen rijden zou ik toch gaan voor een goede pensionstalling waarbij mijn paard elke dag de hele dag naar buiten gaat in wei en/of paddock, met goede voorzieningen en goede buiten- en binnenbak en waar in elk geval buiten/binnenzetten en voeren voor me gedaan wordt.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:37

Ik sta ook op een doe het zelf stal en vind het heerlijk. Zelf bepalen wat en hoeveel je paard te eten krijgt, hoe je de stal bijhoud enz. Er is wel heel de dag toezicht en eigenaresse is ook een echt paardenmens. Als ik een keer een dagje weg wil is dat geen probleem, dan zorgt de staleigenaresse voor mijn paard. Heb hiervoor paar stallen met volpension gehad, maar dat vond ik echt niks.

Oliver89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 02:30

Ik sta vol pension maar heb voorheen wel eens half pension gestaan. Moest zelf de paarden buiten en binnen zetten en zelf mesten en de rest werd dan wel allemaal gedaan. Maar omdat ik naderhand meer uren ging maken op het werk zou ik elke dag in tijd nood komen. Vandaar dat ik naar een volpension stalling ben gegaan.

ute

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:07

Ik heb mijn 4 ponies 24 uur buiten staan in een weiland, 5 kilometer van mijn huis. Ik doe alles zelf. Ik werk niet, anders zou het teveel zijn,\. Ik geniet van het buiten zijn en het prutsen maar het gaat inderdaad wel van de tijd af die je echt met je ponies bezig bent. Omheining controleren, vernieuwen, zuring weghalen , dat kost bergen tijd. Toch zou ik niet anders willen, ik heb altijd het idee dat een ander niet zo lief voor mijn ponies is

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:54

ik sta op vol pension

vroeger deed ik alles zelf maar toen had ik ook nog geen kind en werkte niet en had alle tijd

maar nu ik werk en een kind heb heb ik daar gewoon weg de tijd niet meer voor
en vind het heerlijk dat alles gedaan word
hoef ik me alleen maar met me paard bezich te houden
en ook als ik is niet kan af ziek ben word er toch voor haar gezorgt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:55

Tsja alles (11) staat bij mij aan huis, dus ik ben de hele dag in touw met man en dochter. Op tijd op om hooi te geven, een 1,5 uur later brok, naar buiten, werken, thuis gekomen buiten hooi, boxen mesten, trainen (met een schema wie/ wat). ponies naar binnen, brok en om 22.00 laatste controle rondje langs de stallen en nog een pluk hooi. De hele dag zijn we er zoet mee maar ik zou niet anders willen. Al hoop ik wel op iets minder sneeuw en vorst deze winter brrrrr

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:59

Mijn 3 pony's lopen thuis. Ik vind het juist heerlijk. Ik beslis wat en wanneer ze eten, hoeveel ze op de wei komen. Hoelang ze buiten lopen enz. Tuurlijk, soms is het wel druk, maar mijn pa voert ze 's ochtends als ik vroeg wegmoet.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:35

Wij huren een weiland en doen ook alles zelf.
We gaan twee keer per dag langs (samen of apart) en voeren dan hooi, waterbakken schoonmaken en halen de mest weg. En dan wat gras bijzetten.

Alleen in de winter net bevroren mest is het wel wat lastiger. Het scheelt wel dat we met twee zijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:49

esje01 schreef:
Tsja alles (11) staat bij mij aan huis, dus ik ben de hele dag in touw met man en dochter. Op tijd op om hooi te geven, een 1,5 uur later brok, naar buiten, werken, thuis gekomen buiten hooi, boxen mesten, trainen (met een schema wie/ wat). ponies naar binnen, brok en om 22.00 laatste controle rondje langs de stallen en nog een pluk hooi. De hele dag zijn we er zoet mee maar ik zou niet anders willen. Al hoop ik wel op iets minder sneeuw en vorst deze winter brrrrr

Praktisch hetzelfde als mijn situatie!
Ik zorg samen met mijn moeder voor 10 paarden aan huis. 2x brok voeren, 3x hooi voeren, 3 paddocks paddocks en 7 boxen uitmesten, en dan nog is de sportpaarden trainen. 's avonds een laatste ronde hooi en controle maar je ben er gewoon de hele dag mee zoet. Een dagje uit met het gezin zit er vaak niet in omdat er gewoon weinig mensen zijn die zoiets 'even' doen. Voor ons is het normaal, voor andere een fulltime baan.

Vooral 's winters hoop ik ook wel op wat minder vorst etc. kranen bevroren, bak amper te rijden pff.. :brr:
Dan ben ik wel jaloers op de mensen in voll pension met binnenbak, maar aan de andere kant is het ook wel erg leuk om continue voor je eigen beessie te zorgen /3

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:44

Sinds dit jaar doe ik ook alles zelf.
Het is veel werk want ik werk ook fulltime dus ga ik voor en na het werk maar ik vind het wel heerlijk.
Geen andere pensionklanten of pony's, zelf uitmaken wanneer wat en hoeveel ze eten. :D

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:07

Ik zit me er toch wel over te verbazen hoeveel mensen zelf niets doen (dus niet zelfs mesten, niet zelf binnen buiten zetten etc). Ik vind dat zoiets er bij hoort. Maar goed, ik ben misschien niet de juiste persoon om dat te zeggen want wij hebben ze aan huis.

Ik woon sinds kort niet meer thuis, werk bijna fulltime en we hebben 3 paarden thuis. 2 rijdt ik er, maar met mesten en zo hoort de 3e er ook bij. Ik voer bijna altijd zelf, mest zelf, zet ze zelf buiten, moet zelf zadelen etc etc. Kost mega veel tijd, maar ik zou niet anders willen :n

Ik snap wel dat het voor sommigen niet haalbaar is om het allemaal zelf te moeten doen, maar het geklungel met je paard stal doen etc is toch juist heerlijk?
Laatst bijgewerkt door rowo op 13-09-11 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:09

Die van mij staan bij huis dus ja..... moet alles zelf doen!!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:17

Doe het zelf stal, zeer zeker!

Heb nu mijn pony op volpension gehad (waar we zelf moesten bijvoeren omdat ze in de wei voer kregen en hij te langzaam at/weggejaagd werd) en dan vooral 's avonds veel voer kreeg (n) Niet ideaal)

Daarna verhuist naar een stal met ook volpension en daar werd beloofd dat ze veel naar buiten gingen. Niet dus, 4 uurtjes in de ochtend want ze wilden het gras sparen. Verder werd daar wel goed gevoerd en was er een fatsoenlijke bak aanwezig.

Toen kwam de tijdelijke doe het zelf stal, met een vriend alles gedaan. Hij zat thuis dus deed meer en regelde eigenlijk alles. Vervolgens paard aan huis, ideaal heerlijk, maar omdat er meer paarden kwamen, heb je nauwelijks tijd voor je eigen beest. Ook is voor het werken nog dingen doen gewoon rot, je meot daarna nog altijd even douchen, anders ruik je gewoon naar paard. (Heb er zelf nooit zo'n probleem mee, anderen wel ;)) Dus: met ook de verzorging/stallen van andere paarden erbij: NEE.

Toekomst: over 2 weken is de stal af, komt ie weer bij particulieren te staan. Ik hoef alleen met mijn eigen paardje bezig te zijn. De tuin/stalhulp voert ze 's ochtends, zet ze buiten... Dus ideaal. Ik help mee, weer tijd voor mijn eigen paard, weer een bak, dichtbij het bos.. Toch hulp, maar alles in eigen beheer.. Dat is het meest ideale hoop ik?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:26

Katleen123 schreef:
ik vind het ook wel fijn dat je dan toch wel op een andere manier met je paard bezig bent,maar zoals nu dat je paard tot aan zijn enkels in de modder staat met mok, je kruiwagen niet vooruit of achteruit te krijgen is..

Daar word ik niet vrolijk van.

Ik denk dat wanneer de facaliteiten beter waren (geen modderpoel e.d.) dat je "klachten" ook minder geweest zouden zijn.
En zo niet, dan zou ik op zoek gaan naar een stal waar de dingen voor je gedaan worden.
Daar betaal je dan ook weer voor natuurlijk.

Ikzelf heb heeeeel lang op een stal gestaan waar alles gedaan werd. Dit omdat mijn vaders paard hier ook stond en mijn ouders mijn (eerst onze) pony grotendeels financierden :o
Ik had totaal geen plezier meer in rijden en zo. 't is dat ik van d'r hou, anders was ze allang weggeweest.

Nu ben ik dus bijna 3 jaar naar een zelfzorgingstal gegaan en ik heb er weer mega veel zin in gekregen.
Sterker nog, ik heb er een veulentje bij gekocht.
Dus, voor mij is het ideaal. En mijn band met mijn oude merrie is er alleen maar beter op geworden.
Lijkt wel of ze "ziet" dat IK degene ben die haar bedje schoon maakt, haar eten klaarmaak enz enz.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:47

Sinds kort hebben wij een boerderij en daar staan er momenteel vijf paarden. Mijn merrie en veulen, mijn stiefdochter's paard en twee stallen die ik verhuur aan twee vriendinnen van mij.

Ik doe alles zelf en combineer dit met mijn part time job en huishouden. Ik vind het gewoon veel handiger om over alles zelf controle te hebben en als je de plaats hebt... Er komt idd heel veel werk aan te pas. Iedere ochtend voederen, buiten zetten en mesten en iedere avond binnen zetten en voederen zowel weekdag als weekends. Een nadeel is wel dat onze boerderij op drie km ligt van onze woning, ik moet dus wel telkens de wagen nemen om die afstand te doen, maar dat vindt ik nu nog het minste. Het is een hele omschakeling geweest om plotseling alles zelf te doen én er nog eens drie andere paarden bij te hebben, maar ondertussen ben ik er aan gewend.

Ik besef nu wel meer dan ooit dat all-in echte luxe is en de stalprijzen, die ik voorheen als veel te hoog zag, zijn voor mij nu begrijpelijk als ik zie hoeveel tijd en kosten bij het onderhouden van een paard komen kijken. Je hebt daar wel een veel duidelijker beeld van. Ik vind het ook wel heel leuk om nu volledig verantwoordelijk te zijn voor mijn paard. Je hebt idd veel minder tijd om te rijden en te verzorgen, poetsen ed... Als je fulltime werkt en nog andere hobby's hebt dan zou ik het zeker niet doen wegens tijdsgebrek. Het ligt eraan hoe je situatie is en of je al dan niet bereidt bent om opofferingen te doen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:37

Ik sta ook op een doehetzelf stal.
Ik vind het heerlijk om lekker zelf alles in de hand te hebben.
Wel heb ik de luxe dat de beheerder in de ochtend en avond voerd(ik zet dat van te voren klaar).
Maar verder doe ik lekker alles zelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:02

rowo schreef:
Ik zit me er toch wel over te verbazen hoeveel mensen zelf niets doen (dus niet zelfs mesten, niet zelf binnen buiten zetten etc). Ik vind dat zoiets er bij hoort. Maar goed, ik ben misschien niet de juiste persoon om dat te zeggen want wij hebben ze aan huis.

Ik woon sinds kort niet meer thuis, werk bijna fulltime en we hebben 3 paarden thuis. 2 rijdt ik er, maar met mesten en zo hoort de 3e er ook bij. Ik voer bijna altijd zelf, mest zelf, zet ze zelf buiten, moet zelf zadelen etc etc. Kost mega veel tijd, maar ik zou niet anders willen :n

Ik snap wel dat het voor sommigen niet haalbaar is om het allemaal zelf te moeten doen, maar het geklungel met je paard stal doen etc is toch juist heerlijk?

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:05

Ik vind het ideaal omdat je kan doen wat je zelf wil. Maar je moet er wel met alles rekening mee houden. Je kan niet zomaar ff een dag of een weekend weg en al helemaal niet met het hele gezin. Daar heb je op een pensionstal geen last van.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:06

wij hebben eigen wei 3 km verderop. `s morgens om half 7 gaat mijn man en `smiddags ga ik met onze kleine meid van 7. in de zomer en winter. en in de winter staat onze haf in de stal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:15

Ik heb 5 jaar lang stallen en weiland gehuurd, waar ik alles zelf moest doen. Had uiteindelijk 4 beesten op het land staan. Ik werd er wel een beetje beperkt, ik kon daar niet zomaar alles veranderen zoals ik het wilde, aangezien ik het alleen maar huurde en het niet mijn eigen land en stallen waren. Wat behoorlijk problemen gaf in de natte herfst en winter. Het brak me op, ik was #s morgens voor mijn werk en #s avonds na mijn werk alleen nog maar aan het werk op stal en had buiten het weekend om geen tijd om überhaupt nog wat met mijn paarden te doen. Het was op een gegeven moment gewoon niet leuk meer, het zou toch je hobby moeten zijn.
Ik weet niet of je ook zo beperkt wordt, maar de laatste winter daar was ik het zo zat en heb ik het opgegeven. De paarden naar andere stallen "verdeeld". Oudje van de buren en mijn afgespeende veulen zijn naar de stallen van de buren verhuisd, mijn oude pony naar een bokster in de buurt die een kleinschalige stal heeft voor oude paardjes en mijn merrie heb ik bij een pensionstal gezet. Dit is nu 2 jaar geleden. Voor alle paardjes werd/word gezorgd en ik kan na mijn werk gewoon lekker naar stal om met mijn paard bezig te zijn. Heerlijk!

Tuurlijk heb ik met nu 2 paarden meer kosten per maand dan met 4 paarden op mijn "eigen gehuurde" land, maar ik heb zoveel minder zorgen (waar haal ik nu weer goed hooi vandaan, 20 keer met trailer op en neer rijden omdat er niet bezorgd wordt, ik moet weer in het buitenland werken en wie zorgt er voor mijn paarden etc.) en ik heb gewoon elke dag tijd om wat met mijn paard te doen!

Om het even kort te zeggen, uiteindelijk help ik op stal zoveel mogelijk mee, neem ik het geheel over als ze op vakantie is, regel hier en daar hooi en andere spullen. Maar het is geen "must" meer en doe het dus niet meer alleen. Het werk op zich vind ik leuk, maar het slokt niet meer al mijn vrije tijd op. En da's heel prettig, ik hoef mijn paarden dan ook niet meer thuis of op een "eigen gehuurde" stal te hebben.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:24

Mijn paardjes staan op een land van 300meterlang en 40 breed.
Er is een bak een dressuur weide in aanleg en 3stallen en 2pony stallen.
En dan nog al dat kleinvee erom heen ik doe elke dag wat dan kan ik het goed aan.qua bijhouden.
Maar moet wel alles zelf doen in het verleden weleens een verzorgster gehad maar die liet mij alles over dus mee gestopt de afspraak was ook.
Mee helpen toen ik een grote mond kreeg heb ik haar gedumpt in de winter is het lastig maar het is echt te doen bij ons.
We hebben ook een mooi ruime opslag voor kleine spullen en,de zadels tja die liggen gewoon thuis zijn zo gehaald das geen probleem.
ik zou eigenlijk nog wat dingen anders zien maar daar wordt aan gewerkt maar ben er tevreden over. :)

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:48

Ik sta op een stal waarbij de paarden gevoerd en binnen en buiten gezet worden. Er moet wel zelf uitgemest en verzorgd worden.
Het bevalt me prima, als ik weinig tijd heb laat ik een stalgenootje mijn stal doen. Met de wetenschap dat ze overdag toch de hele dag buiten staat voel ik me dan minder schuldig :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:48

Ik heb ook een 'doe-het-zelf' stal. In de zomer staan de paarden 24/7 buiten, wil je je paard toch 's nachts binnen zetten moet je dit zelf doen wel worden ze 's ochtends buiten gezet door de stal eigenaar. Voeren en mesten moet zelf gedaan worden, ik vind het allemaal geen probeem. Zo kan iedereen zijn eigen soort/merk voer uitkiezen, de ene geeft bijv liever muesli dan biks etc. In de winter staan de paarden op stal. Wij geven ze zelf 's middags hun hooi en zetten dan een bak klaar voor de stal die in de ochtend door de stal eigenaren aan de paarden wordt gegeven. Aan de ene kant moet je veel zelf doen, maar aan de andere kant zorgen ze echt heel goed voor je paard!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:49

Maar dat betekend dus dat je in de winter 3x per dag naar stal moet om voldoende hooi te kunnen voeren, als ze 24/7 binnen staan? (wat ik trouwens een heel slechte zaak vind!)