Hoeven uitkrabben is zo zwaaaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:38

jep,
mijn merrie gaat altijd op me hangen. me hoefsmid vind dat ook.
maar ja lukt me opzich wel

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:43

Mijn Fries gaat niet hangen met zijn hele gewicht, hij laat gewoon zijn poot hangen ipv optillen, vooral achter. Als je hem dan laat schieten knalt het zo op de grond....

Ik ben nu bezig hem op te voeden dat ie hem omhoog blijft houden.

Maar als mijn zoon zijn oren gaat masseren.... ja dan wordt Alles zwaar en loom......

mrjlnx

Re: Hoeven uitkrabben is zo zwaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:47

Die van mij tilt hem soms op, en dan echt 1 seconde, dus dan moet je mazzel hebben en dan moet je hem zelf nog even helemaal goed omhoog trekken. Kan hem soms wel wat doen haha. Of hij laat hem gewoon staan, en dan zit ik aan zn sokje te trekken, tegen zijn been aan te leunen. En dan kijkt ie me zo aan: Onozel wijf, en dan doet ie de andere omhoog. Die doet ie altijd braaf. De enige haha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:49

Hoe kan het nou dat mensen paarden hebben die zo moeilijk doen? Waarom tillen jullie paarden hun hoeven niet op, begrijpen ze niet wat jullie bedoelen of vinden ze het eng ofzo?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:32

Die van mij is gewoon lui om zijn hoef omhoog te houden :Y) Bij vorige eigenaar stond hij erom bekend zijn hoeven regelmatig neit op te willen tillen. Dat is bij mij wel mooi over gegaan. Maar ja, je hoef zo lang in de lucht houden is lastig schijnbaar. Het gaat steeds beter hoor. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:37

Mooi zo :) Mijn paard wilde zijn voorvoeten niet optillen omdat hij bij de vorige eigenaar had geleerd dat hij een snoepje kreeg als hij z'n voorvoeten naar voren zette wanneer ze aan z'n hoeven kwamen. Het heeft best een tijd geduurd voordat 't goed ging, en nu doet hij het heel braaf. Hij houdt z'n voeten niet zelf in de lucht, ik moet ze vasthouden wanneer ik de boel uitkrab, maar voetjes geven doet hij heel netjes :) Het is ook maar een klusje van een paar seconden per hoef, aangezien hij geen ijzers heeft. Eigenlijk hoef ik zelden te krabben, beetje vegen met dat borsteltje aan de achterkant en z'n hoeven zijn schoon :)

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:40

Die van mij geeft keurig zijn hoef aan op commando. Als ik zijn hoeven achter schoon maak en er zit een vlieg bij zijn voorbenen of op zijn buik heb ik alleen wel een probleem. Wat doet meneer: dan tilt hij zijn voorbeen ook gewoon even omhoog!!! Gevolg dat er dan dus wel meer gewicht op mij komt ;( !!!
Dus dan roep ik APPIE!!!!!!!! En meneer staat gewoon weer stil en zich van geen kwaad bewust. De vlieg is lekker toch weg :P zal hij denken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:44

Net als een vorige spreker krab ik zelden de hoeven uit van mijn paarden. Mijn bij rijder doet dit als zij de paarden rijdt want ze weet dat mijn rug dat niet meer aankan. Is zo afgesproken. Je hoeft ook niet iedere keer te krabben, een keer in de week is zat. De hoeven van beiden zijn perfect. Enne, beiden zijn zeer goed opgevoed en geven gemakkelijk de hoefjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:49

Ik doe het wel elke dag, ook al is het eigenlijk niet nodig. Het zal maar net wél nodig zijn en je doet het niet. Toen ik mijn paard net een paar maanden had dacht ik nadat ik gereden had: och ja, ook nog even de hoeven doen. Zat er een metalen kram (waarmee je prikkeldraad vastzet aan een paaltje) in z'n straal. Was hij in gaan staan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:12

Ik krab ook alleen uit na het buitenrijden! anders loopt hij toch alleen maar op zand, dus niet nodig.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:21

StAppie schreef:
Die van mij geeft keurig zijn hoef aan op commando. Als ik zijn hoeven achter schoon maak en er zit een vlieg bij zijn voorbenen of op zijn buik heb ik alleen wel een probleem. Wat doet meneer: dan tilt hij zijn voorbeen ook gewoon even omhoog!!! Gevolg dat er dan dus wel meer gewicht op mij komt ;( !!!
Dus dan roep ik APPIE!!!!!!!! En meneer staat gewoon weer stil en zich van geen kwaad bewust. De vlieg is lekker toch weg :P zal hij denken.

Haha, jouw paard is geniaal xD Hoewel het niet echt lekker is voor jou natuurlijk.

Een tip, als je merkt dat hij zijn hoefje niet zelf op wil tillen: maak hem even attent van het feit dat je verwacht dat hij zijn hoef zelf op tilt d.m.v een klapje. Niet hard ofzo maar gewoon een waarschuwende aanraking. Werkt bij veel paardjes wel.

Sugarcut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:25

hi,
mijn paard vind het ook vervelend maar als ze brok krijgt dan krab ik ze uit en als je ze maar beloond moet het geen probleem zijn, als ze krabben vervelend vind kun je het eerst aanleren door met een borstel over de hoef te gaan,

mijn paard gaf geen enkele voet nu gaat het al een stuk makkelijker, SUCCES!

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:11

Nee, nergens last van. Paarden tillen meestal uitzichzelf de hoeven op. Buiten een schetlander die gaat helemaal tegen je aanhangen.
Op de stallen waar ik stage heb gelopen ben ik tot nu toe ook nog maar 2 paarden tegen gekomen waar ik hulp bij nodig had.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:23

Met hulp erbij gaat het bij mij ook wel vaak beter. Even iemand die hem vast houdt inderdaad. Maar goed over het algemeen doe ik het dus ook niet zo vaak. Maar ik zou het gewoon prettig vinden dat als ik het wil, er geen moeite voor hoef te doen. En het is ook een beetje dubbel want zijn rechterhelft doet ie prima, behalve de linker.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:27

Ik heb hier zelf geen problemen mee... Ik verzorg een FjordxFries van 3 die het nog zelfs moest leren... dit was haar nooit aangeleerd en had dus ook vaak problemen bij de hoefsmid...
Echter ben ik wezen oefenen met gewoon met me hand naar beneden bij haar been en bij dr hoef aangekomen "hoef" zeggen. Als ze alle 4 braaf deed kreeg ze wat lekkers etc,en nu doet ze het keurig :D Ze leunt ook niet meer of iets

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:32

Mijn paard tilt ook gewoon zijn hoeven op. Bij ons op stal is het trouwens verplicht om minstens 1x per dag zn hoeven te krabben, je moet namelijk voordat je het paard uit zn box haalt de hoeven krabben. Vind ik eigenlijk heel logisch.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:35

herken het.
paardje tilt zijn beentjes iets te hoog op maar baasje moet zich toch flink bukken * of op mijn knieën gaan zitten niet veilig maar beestje luistert redelijk naar mijn stem *
tja dat heb je met die kleine shetlandertjes

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:36

Het moeilijk willen geven van 1 kant kan zeer zeker duiden op een lichamelijk ongemak. Misschien staat hij iets hol in de knie (voor) en daarmee is dan balans lastig te vinden en te behouden als hij op 3 voeten staat. Ik noem maar wat hoor. Maar ieder welwillend paard geeft (misschien bij sommige wel na wat oefening) uiteindelijk wel hun voeten. Zeker als je paard iha wel braaf is.
Dus als er gezegd wordt dat het een kwestie van goed opvoeden is, is dat wat mij betreft wat te kort door de bocht !

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:43

Gelukkig kent mijn paard ook de volgorde van het uitkrabben, dus dat scheelt me alweer.
Zijn voorbenen doet hij heel braaf, maar zijn achterbenen kan hij niet zo goed stil houden. Dus ik kan die helaas niet op mijn been leggen, want als hij mijn knie te pakken krijgt per ongeluk kan ik een week niet lopen. Dus ja, dan kost het me rug ook wel. Want zowel met mijn rug als met mijn knieën heb ik problemen, maar dan kies ik toch voor mijn rug :P

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:47

Mijne gaat zowat met al zijn gewicht op mij liggen.. gelukkig weegt ze niet zo veel!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:57

jibberjabber schreef:
Het moeilijk willen geven van 1 kant kan zeer zeker duiden op een lichamelijk ongemak. Misschien staat hij iets hol in de knie (voor) en daarmee is dan balans lastig te vinden en te behouden als hij op 3 voeten staat. Ik noem maar wat hoor. Maar ieder welwillend paard geeft (misschien bij sommige wel na wat oefening) uiteindelijk wel hun voeten. Zeker als je paard iha wel braaf is.
Dus als er gezegd wordt dat het een kwestie van goed opvoeden is, is dat wat mij betreft wat te kort door de bocht !

Ach wat is braaf, hij is ontzettend neurotisch ik hoef hem niet vast te zetten, zelf niet als ik er bij ben want dan raakt ie gewoon compleet in paniek. Staat nooit stil met het poetsen, gelukkig gaat dit nu al veel beter en heb ik hem gister lekker een uur gepoetst en grondig verzorgd zonder dat ik eerst zijn hoofdstel in moet doen. Benen bij de hoefsmid geeft ie altijd braaf. Zolang het maar niet te lang duurt. Het is niet mijn paard en hij heeft de laatste jaren steeds andere bijrijdsters gehad. Wat dat betreft is het qua karakter niet het makkelijkste paard wat ik ken, dus ik kijk er niet van op dat hij dit met opzet doet om mij te pesten.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:27

Ok, dat hij z'n voeten goed genoeg geeft bij de smid had ik nog niet eerder gelezen. Haha, dan is het dus een karaktertrekje van hem. Dan komen jullie er vast samen wel uit mits je genoeg geduld hebt ;) en een beetje meer vastberadenheid krijgt......

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:11

Gelukkig doet mn hafje dat wel heel braaf ♥♥

xSnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:47

Heb paarden gehad die hun Hoef niet eens optilde maar gewoon op de grond hielden, Gelukkig met het paard dat ik nu rijd geen last van. Die doet alles echt heel Braaf!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:49

Mijn paard deed vroeger drie benen super, en dan waren we tien minuten aan het vechten voor de laatste. Dat heeft ze volgehouden bij me tot ik er een keer bij was toen de hoefsmid kon. Toen viel me op dat ze het bij hem wel perfect deed, dus toen hebben we een dagje flink ruzie gemaakt, en sindsdien nauwelijks nog problemen :)