Hay Bar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Hay Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:04

Ik heb de meeste gewoon gekocht bij de Welkoop als er een aanbieding was in aanhangernetten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:37

Hier eerst ook aanhangernetten maar daar trekken ze toch snel gaten in hier , en de mazen zijn wat breder waardoor ze teveel morsen....dus toen toch maar op die stom dure netten overgestapt.

Echt belachelijk dat dergelijke netten niet goedkoper te krijgen zijn.....maar het materiaal is zo duur.... -O-

Maar wie weet komt er nog iemand die ze per duizenden tegelijk gaat maken waardoor ze wat goedkoper op de markt zullen komen :)

jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:12

spicegirl schreef:
@jameson-heb je hier een account voor aangemaakt ?
het idee mag je mss niet aanspreken,maar je bent wel erg negatief, zonder de gebruiks-ervaring..

Account voor aangemaakt? Sorry, maar wat is dat voor belachelijke gedachte :? . Mijn vriendin zit al een hele tijd op bokt en ik vond het ook leuk dus heb mij aangemeld. Had al gehoord dat Bokt niet altijd gezellige mensen heeft.

En hoe weet je dat ik het ding niet ken. Ik vraag alleen om bevestiging of het hetzelfde voorwerp is uit een ander topic toen ik ging googlen. Mijn man komt uit Engeland en ja, daar heb ik die dingen wel gezien. En ik blijf erbij dat het veel geld is voor iets wat in mijn ogen (en veel andere blijkbaar) niet veel toegevoegde waarde heeft behalve je portemonnee lichter maken.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:20

Voerde hier voorheen in kuipen maar aantal trokken het er gewoon uit, lekker soppen in de water bak en weer vies.

Nu al poos de 3 cm netten en wil niet anders meer.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 00:38

@jameson - waarop baseer je nu dat ik er geen enkel voordeel van heb,behalve een lichtere portemonnee ?zoals ik al zei -uit ervaring, niet van horen zeggen van iemand die het gezien heeft- heb ik er al veel voordeel van, en binnen enkele maanden heb ik zoveel op mn hooi bespaard, dat ik m al terug verdien...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:30

@SP: als het in jouw situatie werkt ..prima, maar niet iedereen deelt die mening :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:31

een mening is sowieso wat anders als een ervaring.
maar het ging mij om het feit, dat er gezegd werd, dat de HB geen nut heeft, buiten je portemonnee licht maken, en dat is niet zo..

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:27

Wij hebben er ook één aanschaft op horse event gisteren, aanbieding van € 85,00. Lijkt me ideaal

kevje06 schreef:
Voerde hier voorheen in kuipen maar aantal trokken het er gewoon uit, lekker soppen in de water bak en weer vies.

Nu al poos de 3 cm netten en wil niet anders meer.

Je kan je waterbak er ook boven hangen, tenminste dat lieten ze zien op de stand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:34

Waterbak er boven is niet handig. Vocht = snel schimmel, dan ruikt het hooi vies en eten ze hoogstens nog het bovenste laagje. (Is dan wel weer hooibesparing)

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:49

@ tamary
hoe doen mensen dat dan met paarden die gevoelig zijn voor stof? Die weken toch ook eerst het hooi.
Ik snap dat hooi snel schimmeld, maar binnen 12-24 uur?
Als je een paard hebt wat pendelt tussen waterbak en hooiplaats krijg je toch ook nat hooi. Bovendien zit er een gat onderin de HB dus overtollig vocht gaat er wel uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:54

Dat hooi blijft niet liggen broeien.

Had het op oude stal in 1 box. Paard rotzooide met de drinkbak of die drinkbak lekte. Bodembedekking wat er onder lag (achter het schot) werd nat, restje hooi/kuil bleef liggen en daar ging het mis.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:26

Gister was ik op horse-event en daar stond een stand met de Hay Bar, heb wat uitleg gekregen.
Heb heb niet gekocht omdat mij lijkt dat mijn stal er nog kleiner door word en omdat ze er niet lang mee doen.
Maar ben wel benieuwd naar de verdere reacties hier.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:13

dominiquesr schreef:
Gister was ik op horse-event en daar stond een stand met de Hay Bar, heb wat uitleg gekregen.
Heb heb niet gekocht omdat mij lijkt dat mijn stal er nog kleiner door word en omdat ze er niet lang mee doen.

Grappig, dezelfde motivatie als ik :D Mijn paard staat in de winter de hele dag buiten en 's nachts in een niet al te grote buitenbox. Vond het zeker een degelijk product om te zien, maar inderdaad wel groot en ik zocht naar iets waardoor ze wat langzamer zou eten in de avonduren én ik heb geen paard wat alles door de stal trapt maar het netjes opeet van de grond ;)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:21

maureen schreef:
dominiquesr schreef:

Grappig, dezelfde motivatie als ik :D Mijn paard staat in de winter de hele dag buiten en 's nachts in een niet al te grote buitenbox. Vond het zeker een degelijk product om te zien, maar inderdaad wel groot en ik zocht naar iets waardoor ze wat langzamer zou eten in de avonduren én ik heb geen paard wat alles door de stal trapt maar het netjes opeet van de grond ;)

haha dat is inderdaad grappig ! Ik zoek ook naar iets waardoor ze langzamer gaan eten, maar hierdoor dus snel, en ik denk dat ze door slowfeeders ook niet gelukkig worden, omdat ze dan echt maar een hele kleine hoeveelheid hooi per uur binnen krijgen. dus hou ik het voorlopig nog maar even bij de hooizakken en hooi netten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:24

Ik las laatst ergens dat slowfeeders de tijd van het hooi eten ook maar verlengen met maximaal 1uur en driekwartier?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:28

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:29

Ik vind de knalroze wel kick!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:46

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:58

snowdon schreef:
HannahFrouk schreef:
Valt dit ook onder "slow-feeder"?

http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox

(alleen, zo'n ding moet je buiten de stal ophangen en kun je niet gewoon neerzetten, da's weer een nadeel)

Ik vind van wel :j
iemand enig idee van de prijs?

Google levert mij in elk geval 1 prijs van 80 euro op. Hoe handig is je paard trouwens? Er zijn er nl die of zo eten dat ze de boel blokkeren en er niks meer uit krijgen en ook die het rek opzij krijgen en dan alle ruimte hebben om te vreten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:01

Hmmz hier zijn het aardige slopers..... en ik gok er op dat ze hem dan wel open krijgen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:03

Echt heel erg slowfeeder is het natuurlijk niet....een hooinet met mazen van 3 cm werkt dan toch een stuk beter hoor :)

Hier doen ze nu echt duidelijk langer met hun hooi sinds we van mazen van 6 en 4,5 cm overgestapt zijn op 3 cm , en morsen vel minder , en staan er toch nog tevreden van te eten , niet dat ze constant nukkig zijn omdat ze er te weinig uit krijgen ofzo , ze kunnen er prima uit eten alleen krijgen ze er alleen maar elke keer een klein plukje uit waardoor ze elk hapje uit het net moeten plukken en niet meer zoals bij de grotere netten 1 keer plukken en dan langere tijd van dat plukje kunnen eten....of dat plukje gewoon lekker op de grond laten liggen / vertrappelen / laten wegwaaien en weer een nieuw plukje pakken 8)7

Ik heb hier zelfs al een paar keer gezien dat als ze de keus krijgen tussen makkelijk pakbaar hooi en de kleinmazige netjes , dat ze dan naar de kleinmazige netjes gaan....is blijkbaar leuker ofzo , ze zien de "sport" er wel in lijkt het :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:44

HannahFrouk schreef:
Valt dit ook onder "slow-feeder"?

http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/hartogvoerbox

(alleen, zo'n ding moet je buiten de stal ophangen en kun je niet gewoon neerzetten, da's weer een nadeel)
Ik heb zo een voerbox in de stal hangen. Moet er wel bij zeggen dat deze voerbox vrij groot is om in een stal te hangen maar mijn stal meet 3x6 dus kan het wel. Ik doe er gewoon hooi in en daar past best veel in (4 plakken) en ze doen er best een tijd mee. Het rek heeft mijn paard er nog nooit uit gehaald en dat gaat ook moeilijk lukken omdat er een rand omheen zit.
Ik heb deze box aangeschaft omdat mijn grote merrie met een minishet samen staat en de grote merrie gewoon meer hooi nodig heeft dan de kleine en deze er dus (heel gemeen)niet bij kan en de grote merrie niks uit die voerbox morst!
De voerbox kost idd 80 euro.

De hay-bar is best handig aangezien de paarden niks door de stal heen roeren en verspillen maar als je echt een slowfeeder wil zou je toch met of een fijnmazig net moeten werken of een bak met rek van betongaas met ruimtes van 5cm ofzo en ja in stal nemen die helaas veel ruimte in beslag.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 11:51

qua ruimte innemen valt het mee, gezien die in een hoek hangt.een paard-de mijne althans-staat toch nooit strak in een hoekje..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:32

Ik heb de horse-graze van Agradi.
Dit is een vierkante bak met een rooster erin. Een plaat drukt het hooi omhoog tegen de tralies en zo kunnen ze het eten. Er passen 2 kleine plakjes in of een hele dikke, ze doen er vrij lang mee en knoeien amper. Ik vind hem vrij duur (180) maar heb er plezier van. Wél vastzetten aan de muur, mijn paard trok hem omver...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:44

In welke hoek hebben jullie die Haybar hangen? Ik heb maar 1 hoek waarin het zou kunnen (box van 3x3). In de andere 3 hoeken zit de drinkbak, de voerbak en de sluiting van de deur. Als ik dan de haybar in die ene lege hoek zou hangen, dan mest mijn paard in dr voerbak (die zit er nl. schuin tegenover in de andere hoek). Hebben jullie daar dan geen last van? Of dat ze voor de deur poepen?

Ik heb de voerboxen van horsefriend: http://www.horsefriend.nl/categorie/Stalinrichting_en_vervoer/Paardenbox_inrichting/Hooiruif/Hooibox.html en die kun je ook in de stal zetten (of vastboren). Ik maak ze met een strotouw/stevig touw aan de spijlen vast en dan hangen ze zo een beetje in de stal. Ik denk dat mijn paard de haybar zo leeg heeft, het blijft tenslotte gewoon een soort houder met hooi er in, het is alleen dat er veel in kan en dat zie ik dan wel als een voordeel ivm bijvullen.
Nadeel is dat mijn paard dan dooreet tot ze ploft :j