Waarom vlas nat maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femkemaats

Re: Waarom vlas nat maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:48

Ik heb de 5 zakken vlas erin gedaan en het een beetje nat gemaakt met de tuinslang. Het is nog steeds wel glad. Ik ben benieuwd hoe de stal er over een maand uit ziet! Bedankt allemaal!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:58

ifever schreef:
Het is om het vlas te helpen dat je een vastere bodem krijgt.

Mijn stallen haal ik iedere dag de stollen er uit en dan dicht trekken, natte plekken haal ik er nooit uit de bodem wordt 1x in het half jaar voor een deel leeg gehaald, de boven laag blijft voor de nieuwe bodem natte gaat er uit. Mijn bodem is gemiddeld zo'n 25 cm hoog. Mijn box gaat nooit 100 leeg en hoef dus ook niet met een gladde bodem te beginnen na schoon maken.

De meeste mensen werken verkeerd met een vlasbodem en dat is echt zonde ze vinden als het bruin wordt al snel vies.

Houd er wel rekening mee dat je paard voldoende ruwvoer krijgt anders is de kans dat ze vlas gaan eten zeer. Slecht in grote hoeveelheden voorzaakt koliek

Geef voor de rest de bodem de tijd om dicht te kunnen gaan liggen niet te snel gaan scheppen.

Met hoeveel balen begin jij dan?
En wat doe je emt een paard die niet stil staat? Hij graaft elke nacht een kuil om in te liggen :o (nee 't is een Fries, geen Duitser :P ) maar ik KAN dus geen potstal maken. Want meneer graaft het open }>
Als ik de natte plekken er op tijd uit haal (2 maal per week) graaft hij minder. Dus blijkbaar ligt hij het liefst op een dunne of droge laag.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:58

Nat maken nog nooit van gehoord, maar waarschijnlijk zodat het niet zo glad is?
Overigens 5 balen! Hoeft niet veel te zijn. Mijn stal is groter maar ik begin met 3 balen, ik maak er dan ook geen potstal van.

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 14:00

Ik vind die 5 balen eigenlijk ook niet veel voor mijn stal 4x4. Het lag er namelijk in maar als ik het vergelijk met 1,5 baal stro staat het net zo hoog

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:04

Je kunt vlas licht nat maken, dit vergroot de opnamecappaciteit van urine. :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:05

Interessant, die vat ik niet.
Vlas neemt toch 4 tot 4,5 keer zoveel vocht op als stro of zaagsel. Maar als je het nat maakt dan is het toch al vochtig en neemt het minder op? :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:05

Licht nat maken, niet doorweken. :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:46

Als ik de stal helemaal leeg had gehaald en weer opnieuw begon dan maakt ik het vlas nat maar tussendoor (elke week 1 baal) deed ik dat niet, dan was de onderlaag stroef genoeg om het gladde van de bovenste laag op te vangen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:51

ik begin met 4 balen en doe er verder geen water op sproeien. iedere week haal ik de natte plek eruit en doe de rest weer terug. dan doe ik er een nieuwe baal overheen. zo doe ik dat de hele winter.