Ik heb een misdaad begaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Ik heb een misdaad begaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:37

Ik vind het geen misdaad hoor, wat een onzin, als jouw dier zo rustiger is zie ik het probleem niet. Je hebt naar het dier als individu gekeken en u eenmaal niet ieder paard is geschikt om in een kudde 24/7 buiten te staan. Ik vind juist dat je een goede baas bent als je je dier observeert en hem geeft wat hij/zij nodig heeft of wat het beste is voor hem/haar.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:38

Mijn paard staat de hele winter periode alleen.... Er staan wel degelijk paarden aan iedere kant van zijn paddock, maar niet bij hem. En daar heb ik ook mijn redenen voor.

Die mensen kennen jou paard niet zoals jij hem kent, jij kunt het beter inschatten dan wie dan ook. :) En zal even lekker worden als iemand bepaald via een berichtje hoe het met jou paard gaat gebeuren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:25

[***] schreef:
@ Gypsy : Ik denk dat het ideale in zijn geval (of misschien wel voor elk geval) niet te vinden is ...
Hoe bedoel je dat? Deels op een paddock met een ander paard dan ofzo? Denk ook niet dat dit mogelijk is, kan hem wel in de buitenpiste zetten maar als dan iemand die wil gebruiken heeft die natuurlijk voorrang (niet dat het daar zo heel druk is).

Het is inderdaad mijn pony :j
De misdaad is dat hij nu alleen staat, en dus geen soortgenootje bij hem heeft.
Is via pb contact geweest, waren al een paar dagen aan het pb-en over wat praktische zaken enzo en ik had gezegd dat hij dus ging verhuizen en nu dacht ik: ik stuur even leuk dat hij verhuist is .. Ik heb het geweten ^) Niks tegen de persoon persoonlijk hoor, ieder heeft z'n eigen mening over dingen, maar een goed gevoel geeft het niet ... -O-

Nu bv overdag alleen in de wei, en dan s'nachts op een paddock of een kaal landje waar ze zich niet druk maken om eten, samen met een ander rustig paard. Dan heeft hij zijn rust, maar ook het sociale contact in de zin van aanraken etc. Want echt altijd maar alleen, tja ik weet het niet hoor...

Het kan trouwens ook zijn dat hij nu zo braaf is omdat hij overdonderd is he. Mijn paard is de eerste week na een verhuizing ook stikmak, om vervolgens praatjes te krijgen. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:05

TS je zegt dat het nu beter gaat. Ik denk dat je het prima hebt opgelost. En als het je lukt om hem elke dag nog even een uurtje met een vriendje in een paddock te zetten zodat ie wel even kan knuffelen en spelen lijkt het mij prima.
Ga wat meer op je eigen gevoel af en laat je niet zo van de wijs brengen door anderen. :)

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:10

Ehm. Wij hebben 4 paarden en die staan allemaal apart op hun stukje wei.
Mijn 2 pony's zijn nogal onderdanig en ik zou niet willen dat ze kloppen krijgen van de andere 2.
Ze vinden het allemaal best zo. Ze staan allemaal in aangrenzende weien dus hebben op die manier toch elkaars compagnie. Daar bovenop hebben we dus ook nooit problemen als we er een weghalen om mee te gaan rijden ofzo. Ik vind dit gewoon de beste manier.. Het is allemaal in hun eigenbelang :).

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:11

Nikass schreef:
TS je zegt dat het nu beter gaat. Ik denk dat je het prima hebt opgelost. En als het je lukt om hem elke dag nog even een uurtje met een vriendje in een paddock te zetten zodat ie wel even kan knuffelen en spelen lijkt het mij prima.
Ga wat meer op je eigen gevoel af en laat je niet zo van de wijs brengen door anderen. :)

En hier ga ik dus volledig mee akkoord :).
Jij hebt helemaal geen misdaad begaan! Je hebt gehandeld in het belang van het paard ;)! *\o/*

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:16

@Caira, wat een onzin zeg.. ik heb een verzorgpaard gehad die altijd alleen stond, met omringende paarden eromheen. Die voelde zich echt niet ongelukkig.. en ook hij ging gewoon liggen in de wei en lekker soezen in de zon... Dat het voor het paard wellicht ''leuker'' is om fysiek met z'n twee te staan.. oké.. maar dat ze ongelukkig zijn zonder.. daar geloof ik niet in.
Wat wil je dan? Dat het paard zich hoefbevangen eet? Nee, dan krijgt TS achteraf weer te horen je had 'm uit de groep moeten halen..

@TS, goed gedaan.. even aankijken gewoon, en je niet te snel iets ''aantrekken'' van anderen personen. Iedereen heeft natuurlijk een eigen mening, en dat mag.. maar dat wil niet zeggen dat die meningen de enige juiste zijn. (Zowel de jouwe niet, als bijv. degene die je gepb-t heeft niet.)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:17

Nou LynnS_, dat zeg je ook alleen maar om dat van jezelf goed te praten :=
Situatie van TS vind ik niet te vergelijken met die van jou... bij jou is het puur eigen belang.

TS, denk je dat het komt doordat ie alleen staat dat ie nu meer rust heeft, of komt het door de nieuwe omgeving?
Dat laatste kan ook nog natuurlijk, dat hij zich prettiger voelt in de nieuwe omgeving, geen reden meer voelt om zich bovenaan te plaatsen en zich dus druk te maken.
En als het dat laatste is kan je hem samen plaatsen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:20

Ach, ieder paard zijn ding toch? Mijn pown in zijn eentje zou echt een misdaad zijn, die speelt, knaagt en raust heel graag met zijn vrienden. Maar wie weet is dat voor jouw paard anders. Het zou wel makkelijk zijn als voor elk dier de standaardmethode zou werken maar zo is dat nu eenmaal niet.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:27

Heb je ook een stap verder gekeken? Je schrijft dat je paard kuddeleider is en gestressed over komt, omdat hij zijn kudde steeds in de gaten houdt. Misschien moet hij nu wel kuddeleider zijn, omdat er geen ander paard is dat die plek wil vervullen, maar is dit de rol die hij van nature niet graag vult. Misschien, als er een dominanter paard bij komt staan, wordt er ook rust gegeven aan jouw paard...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:29

Sabine:

Je probeert het beste voor je paard, dat is toch super?
Chendo had ik ook altijd 24/7 buiten met andere, tot dat ik ging merken dat hij er niet meer bij wilde.
Ik ben verhuisd met hem en daar stond hij overdag met andere paarden samen en 's nachts op stal.
Een stal was hij in principe niet heel erg gewend, maar hij ging er in liggen en kwam zo helemaal bij. 's nachts op stal was voor hem bijkomen van alle drukte.
Dat deed hem goed.
Ik dacht dus ook hem blij te maken met 24/7 buiten maar dat was toch te veel (qua zo veel paarden op een stukje paddock).
Hij was dol gelukkig met zijn stal.

Als hij zo gelukkig is, dan is dat super voor hem! Niet elk paard is hetzelfde.
Fellow zou bijvoorbeeld niet alleen willen staan. Dan zou het erg zijn om hem dus alleen te zetten.
Chen had veel behoefte aan contact met soortgenoten, maar ook aan een eigen ruimte waar hij niet gestoord werd. Hij ging rustiger eten i.p.v. schrok schrok, op is op.
Was rustiger in zijn koppie en was ook vanaf dag 1 dat hij zich thuis voelde.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:30

[quote="Air"]Nou LynnS_, dat zeg je ook alleen maar om dat van jezelf goed te praten :=
Situatie van TS vind ik niet te vergelijken met die van jou... bij jou is het puur eigen belang.

Het gaat niet om puur eigen belang.
Onze paarden zijn niet anders gewend. We hebben het al een paar keer geprobeerd van ze samen te zetten.
Maar beide van mn pony's worden opgejaagd door de anderen. Dus dan lijkt het mij het veiligst van ze apart te houden.
En onderling doen ze net hetzelfde. Ik vind dus niet dat je in je recht bent van mij hier zo op aan te spreken.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:36

TS, jou paard komt ten minste buiten, hij kan andere paarden nog zien en contact maken.
Wat dacht je van paarden die 20/7 op stal staan?

Nu mag je dat daar natuurlijk niet mee vergelijken etc...

Maar je hebt een hele goede oplossing gevonden in mijn ogen.

Wat iemand anders al zei over dat het kan komen door de verhuizing dat hij zo mak is, denk ik ook heel misschien, hoop het absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:49

Dank jullie wel allemaal voor alle reacties!
Eens even kijken ...

@ Caira : natuurlijk twijfel ik. Ik wil hetgeen doen waarbij mijn pony zich het beste en gelukkigst voelt. In theorie is dat 24/7 buiten in een kudde, dat zou voor elk paard zo zijn, in theorie dus ... Of dat in praktijk zo is ben ik niet meer zeker van, maar uiteraard is er altijd twijfel. Denk dat dit ook maar normaal is?
De rest van jou reactie kan ik me niet in vinden, als een paard altijd doodsbang zou zijn zou het er niet goed uitzien voor hen vrees ik ... En als hij nu schrik zou hebben dat hij zou opgegeten worden omdat er niemand over hem waakt dan zou hij zich wel heel anders gedragen, daar ben ik zeker van. Verder staan er overal paarden, dus als er iets zou zijn zou er echt wel een paard reageren, en dan weet hij dat hij even moet opletten .. en voor de rest kan hij gewoon z'n eigen ding doen, andere paarden rustig = niks aan de hand. Zo denk ik, en zo lijkt het ook.

@ Gypsy : denk niet dat het mag dat er 's nachts onbewaakt paarden in de piste staan, en een gewone paddock is er niet. Verder, een hele nacht zonder eten ... ? En gaat hij dan niet juist heftiger reageren als ij maar bepaalde tijd bij een bepaald paard mag (als ze dan weer uit elkaar moeten enzo)?
Ergens verwacht ik ook nog wel reactie van hem :j Alhoewel, eigenlijk had ik dat gisteren verwacht :+ Hij is namelijk wel gewend om eens een dag van huis weg te zijn, de hele dag op een andere plaats te vertoeven, maar dan 's avonds gewoon weer naar huis. En dat had hij nu niet, dus ik had gedacht dat hij onrustig zou worden, en dat was duidelijk niet het geval. Maar misschien dat het nog komt :j Alhoewel ik denk dat er toch een verschil zit tussen deze situatie en een nieuw paard mee naar huis. Bij een nieuw paard is alles nieuw, de stal, de omgeving, de mens, de handelingen, het voer misschien, .... Hij staat gewoon op een andere plaats, maar verder ben ik nog steeds degene die met hem omgaat op dezelfde manier als altijd, dus misschien dat dat wel een verschil maakt ;)

@ Air : zoals in mijn reactie op Gypsy ook .. ik ben niet 100% zeker, maar ik neig eerder naar de rust. Omdat hij wel gewend is om eens een dag naar een andere omgeving te gaan en nu is dag 2 al voorbij en hij is nog steeds rustig, terwijl ik dacht dat hij iets zou hebben van 'joh, vergeet je niks, moeten we niet naar huis?'. Snap je? Kan misschien nog komen hoor, maar ik had het al verwacht .. Hij was trouwens tijdens de trailerrit onrustiger dan toen hij daar éénmaal stond :+ Ik reed erachter en hij heeft een aantal keer serieus zitten roepen, dat ik echt iets had van: ohjee := Maar toen ik hem naar de weide bracht (tussen vreemde paarden door) en in z'n weide het aankeek was hij gewoon heel rustig .. Ik vond het raar, geef ik eerlijk toe, maar ze zeggen dat alle paarden daar meteen tot rust komen .. Het zal de omgeving zijn misschien :)

@ Zunzuncito : goh, nog een dominantere vinden ... Ik weet het niet of dat wat zou zijn, echt niet .. Voel er ook niet veel voor om het te proberen want ik weet waartoe hij in staat is :o Het zou misschien kunnen hoor, ik weet het gewoon echt niet ...

Ik ga in ieder geval eens vragen hoe dat zit als ik er eventueel een andere bij zou willen. Volgens mij betaal ik namelijk voor de huur van stal/weide (en gebruik van faciliteiten) en zou dat niet mogen uitmaken of ik er nu 1 of 20 op zou zetten... (niet dat dit laatste kan, maar bij wijze van :P ). Als dat zo is kan ik misschien eens rondkijken of er een mogelijkheid is. Als ik dan nog eens dubbel zou moeten gaan betalen om de helft minder gras te hebben en dubbel zoveel hooi te gebruiken, tja .. :o
Om 1 van de paarden die daar al staan tijdelijk bij hem te zetten weet ik niet goed, ik denk dat het juist slecht gaat gaan als die dan wel een paar uur samen staat, dan weer alleen, dan weer samen, etc. Maar misschien ben ik daarin mis, ik weet het niet..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:15

Oeh een paard met gedrag dat ik herken! In ee gewone weide is het geen probleem, dan is er zoveel gras dat ze de andere niet kan beletten om te eten. Maar ik heb laatst strook begrazing uitgeprobeerd..... uhh, flop! Mijne die als een malloot gaat schranzen en de rest die er amper aan toe komt. Te groot stuk = halve koliek vanwege te snel eten. Diepe zucht. Hooi-hoop-stoelendans is ook een herkenbaar iets, ze blijft bezig met paarden wegjagen, met een hap van de hoop ervoor in dr smoelwerk :=

Ik herken die onrust wel hoor, vroeger was het al ehelmaal raak in een 'kudde', die onrust, het regelen, precies wilde weten waar een ander zijn hoef neerzette en dat geeft best veel stress als je er 2 in de gaten moet houden (die overigens ook niet bij elkaar mogen komen). Eerlijk??? Mijn merrie was het rustigst en chills toen er GEEN paarden bij haar stonden maar een geitje als vriendje.

Nu is ze iets ouder en wijzer, en staat ze met 2 dames in het land, maar met strookbegrazing of hooi voedertijd is het wel raak helaas. Maar verder heeft ze wel meer de rust, de andere 2 dames kunnen gewoon bij elkaar komen zonder dat ze zich zorge maakt, en ze regelt ook niet meer iedere stap voor de andere paarden gelukkig.

Maar ik kan jou keuze wel goed begrijpen als het zoveel onrust geeft bij een paard. En als hij weidemaatjes om zich heen heeft, alleen dan met en draadje er tussen, is het toch prima? Bij zo'n regelneef geeft het mogelijk juist net wat meer rust dan in een niet ultiem bij hem passende kudde.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:42

Volgens mij is het prima wat je hebt gedaan!

Het is 'zielig' om een paard alleen te zetten, omdat een paard een kuddedier is. Die kudde betekent veiligheid. Schrikt er één paard, zullen er meerdere schrikken. Heeft een paard geen anderen om zich heen, betekent dat dat er geen anderen zijn die hem kunnen waarschuwen voor gevaar. Daardoor kunnen ze onrustig worden.
In jouw geval staan er nog genoeg paarden omheen, hij kan ze zien, ruiken, hij kan er alleen niet bij. Is toch helemaal goed! Er zijn zoveel paarden die op een apart stuk wei staan, bijvoorbeeld hengsten, die staan ook vaak alleen :)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:55

Jij kent zelf je pony het beste, als je het gevoel hebt dat het voor hem/haar beter is dan is het goed. Laat je niets wijs maken wat andere zeggen, jij hebt er je reden voor.

Ik snap niet dat er mensen zijn die fel reageren als een pony alleen staan in een weide of paddock. Ik heb pas een rondleiding gehad op een professionele
Stal, (bekende nederlandse springruiter) Hier worden de paarden tot drie jaar in een kudde gezet en daarna hebben ze bijna geen lichamelijk contact meer met andere paarden, ze worden alleen in een paddock gezet van 20x20, is de paddock groter dan zijn ze bang voor blessures, omdat een paard dan snelheid kan maken met alle gevolgen van dien. De paddocks hebben allemaal een tussen afstand van 1,5 meter. Op stal staan ze in boxen van muren, alleen de voorwand bestaat uit spijlen, dus zien alleen de paarden aan de andere kant van de gang (5 meter breed).

Waarom mag een ander paard of pony dan niet alleen in de wei staan, met zicht van andere paarden?
Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen dier en weet zelf wat het beste is.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:01

Mijn pon is ook het gelukkigst in een afzonderlijk weitje maar wel met andere paarden ad andere kant van het draadje om zich heen. Eerder omdat ze erg onzeker was en laag in rang stond, nu omdat ze door al die ervaringen juist het tegenovergestelde is geworden en paarden (alleen merries) zonder enige reden aanvalt. := En aangezien ik het altijd weer presteer om op een stal te staan waar alleen merries zijn staat ze over het algemeen alleen in haar eigen stuk weide. Je weet zelf het beste wat goed is voor je peerd, ik zie duidelijk dat ze hier veel rust door krijgt en gelukkiger is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:09

maringe schreef:
Ik snap niet dat er mensen zijn die fel reageren als een pony alleen staan in een weide of paddock. Ik heb pas een rondleiding gehad op een professionele
Stal, (bekende nederlandse springruiter) Hier worden de paarden tot drie jaar in een kudde gezet en daarna hebben ze bijna geen lichamelijk contact meer met andere paarden, ze worden alleen in een paddock gezet van 20x20, is de paddock groter dan zijn ze bang voor blessures, omdat een paard dan snelheid kan maken met alle gevolgen van dien. De paddocks hebben allemaal een tussen afstand van 1,5 meter. Op stal staan ze in boxen van muren, alleen de voorwand bestaat uit spijlen, dus zien alleen de paarden aan de andere kant van de gang (5 meter breed).
.

Maar wat is nu je punt? Mensen mogen niet fel reageren als een pony alleen op een weitje staat (heb het nu niet over jou hoor TS), omdat er op een bepaalde 'professionele stal' op deze manier met de paarden om word gegaan? hele kromme redenatie.......

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:16

hey hey,
ik zou je niet zo druk maken hoor!
zoals ik het lees heb je het juist goed gedaan!!!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:20

Mijn paard staat ook op zijn eigen stukje tussen zon 40 andere paarden die allemaal op hun eigen stukje staan.ik had liever een maatje voor hem er bij maar niemand wil zijn stuk delen. Je moet zelf kiezen waar jij je goed bij voelt en als deze oplossing dat is laat die anderen mensen dan maar praten.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:27

Ik denk juist dat je een goede beslissing genomen hebt, lekker werken aan de relatie tussen jou en jouw paard, dat is hetgene wat jullie nodig hebben. Als Cobe die rust uitstraalt wil dit zeggen dat er comfort is, dus dat is positief. Vroeger was ik van mening alles moet zoveel mogelijk aan de noden van mijn paard beantwoorden, nu heb ik eerder zoiets van: 'ik besta ook nog', wat wil ik graag?

Je moet beiden je voordeel eruit halen, hij staat tussen paarden, hij ziet andere paarden en doet nog een leuke dingen samen met jou. Ik merk dat mijn paarden het heel erg leuk vinden als ze extra aandacht krijgen van mij, Luca wordt bijvoorbeeld best chagrijnig als ik veel met Twirre bezig ben, en nu mogen ze nog zo hard roepen van een paard wordt niet jaloers, ze willen heel vaak aandacht, misschien niet in het wild, maar gedomesticeerde paarden, stellen 'exclusieve' aandacht best op prijs.

Ik ben er van overtuigd, dat er heel wat nieuwe mogelijkheden voor jullie beiden zijn op jouw nieuwe stal.

Veel geluk!

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:11

Eigenlijk is het beste voor je paard doen heel simpel, je hoeft alleen maar naar hem te kijken. Jij ziet dat hij beter in zijn vel zit nu al! Hij is nog maar pas verhuisd en je ziet verbetering en een happy paard daar gaat het toch allemaal om. Je moet bedenken dat je super tevreden was en je paard ook voor je op internet negatieve berichten kreeg. Op alles wat je doet met je paard zal je positieve en negatieve berichten krijgen mensen zijn namelijk heel verschillend en hebben daarom een andere mening. Niks mis mee zolang je jezelf niet teveel laat beinvloeden. Je moet gewoon proberen bij jezelf te blijven en van wat andere mensen zeggen of doen net dat graantje mee te pikken wat jou iets lijkt. Het ene paard is het andere niet dus er is helaas geen handleiding hoe je 'het paard' het best kunt houden/verzorgen/rijden enz. Was dat er maar dan hoefde we maar 1 keer een boekje te kopen en klaar, al was dan waarschijnlijk de lol er wel gauw af. :P Bij andere kan hun paard dus absoluut niet alleen in de wei al staan er nog zoveel paarden omheen het dier word diep ongelukkig. Dit hebben die mensen dus geprobeerd of gezien waarna ze jou en ieder ander duidelijk willen maken dat het niet kan. Alleen klopt dat niet helemaal jouw paard is gelukkiger alleen en dat is toch prima. Het is niet zwart of wit met paarden je hebt heel veel manieren om dingen aan te pakken, vaak zit je in het grijze gebied omdat je van alles een beetje doet. Je kunt het wel zien aan alle discussies op het internet mensen zijn het vaak niet compleet eens of oneens. Ze zien meestal wel waarheid in een deel van wat de ander zegt. Zo moet je het maar een beetje uitzoeken met je paard en gelukkig kom je er snel genoeg achter wat je paard prettig vind als je blijft proberen. Heb toevallig je andere topic ook gezien over de verhuizing en vond hem er heel vrolijk en ontspannen uitzien op zijn nieuwe stek voor een paard dat nog maar zo kort is verhuisd. Als je tevreden blijft samen zou ik zeker niet verhuizen of iets aanpassen omdat een ander het zegt dan kun je namelijk bezig blijven en daar word je zelf niet blij van. :D

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:30

Ik ben het er helemaal mee eens. In de weide staan betekent ontspannen voor je paard, rust moment. Als hij dat niet heeft omdat hij constant op de anderen moet letten. Tjah dan moet je er wat aan doen. Je hebt goed gehandeld denk ik. Als je nogsteeds inzit over haar sociale contacten, misschien kan je haar 1 dag in de week bij een ander zetten zodat ze met zijn 2en staan. Ook kan je denken aan een buitenrit met z'n tweeën. Jij kent je paard het beste en weet wat het beste voor hem is. Als iemand anders denkt dat je niet goed gehandeld heb is het zijn/haar probleem. Niet de jouwe, jij hoeft je niet te verontschuldigen of alles nog maar een keertje uitleggen omdat je weet wat goed is voor je paard. Punt uit.

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:40

Ieder paard is anders en als dit voor jou paard werkt/beter is, is het toch geen misdaad! ;)