Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:22

Onze pony staat dagelijks in een hele grote wei vol gras, met bomen en vers drinkwater. Maar als ik 's middags aangereden kom rent hij hinnikend naar het hek en wil hij dolgraag naar binnen.

En mijn vriendin heeft 4 paarden; de stallen grenzend aan een gemeenschappelijke paddock waarin altijd hooi gevoerd wordt. Deze paarden staan uit zichzelf vaak uren op stal, bij alle soorten weer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:22

Ik moet zeggen dat ik voor zo lang mogelijk buiten, ben.
24/7 buiten is niet voor ieder paard weggelegd.

Mijn shet met hypermetrie en gevoelig voor hb kan in de zomer gewoon 24/7 buiten maar ik merk dat als hij de nacht rust heeft gehad hij beter loopt en hij vind het helemaal niet erg om op stal te staan.
Omdat hij weet dat hij er ook weer uit mag.

Mijn merrie van dik 20 jaar heeft artrose op veel plekke zo ook in rug en hals en iedereen zei maar dat bewegen het beste is.
Dus ik haar 24/7 buiten gezet en in de zomer gaat dit prima maar de winter is toch een ander verhaal met haar deken die hopelijk haar rug droog en warm houd.
Nu staat ze snachts op stal en ik vind haar fitter, smorgens wel wat stijver maar het is kiezen uit twee kwaden.

Als binnenstaan echt zo gruwelijk slecht zou zijn zouden toppaarden echt niet op stal staan.
Waarbij ik wel moet zeggen dat deze een paar keer per uit de box komen.
Maar een paard snachts op stal vind ik niks mis mee.
Ik heb meer moeite met paarden die 24/7 buiten moeten blijven omdat de eigenaar gelooft dat dit het beste is.
Ondertussen worden de paarden mager of dof en dan evengoed niet even verder kijken.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:23

van 9 tot 7 ongeveer naar buiten en snachts op stal.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:24

Heb een oudere merrie van nu 21 bij huis deze hebben we in februari opgehaald uit het meest natuurlijke situatie wat je je kan bedenken weide, heide, zandvlakte, bossen(2 verschillende stukken met verschillende soorten bomen) dus eigenlijk zoals hoort hier is zij geboren en heeft er altijd in een gemengde kudde gestaan, ze kwam enkel in handen om gedekt te worden, en om als haar veulen was verkocht deze bij haar weg te kunnen halen. Omdat zij natuurlijk geen stal gewend was heb ik haar de mogelijkheid gegeven om zelf te kiezen om naar binnen te gaan of lekker buiten te blijven(waar ze wel beschutting vind van bomen) maar zij heeft er zelf voor gekozen om binnen te staan en heb haar samen met haar maatje die overigens snachts altijd op stal staat(en ook zou zij buiten blijven ze er lichamelijk contact mee zou kunnen houden) nu gewoon snachts op stal en de deur dicht, en betrap haar er regelmatig op dat ze heerlijk languit in de stal ligt(wat ze trouwens ook op het land doet) dus wie mij nu nog verteld dat een paard 24/7 buiten met schuilmogelijkheden wil staan en niet op stal zou willen staan lach ik uit het bewijs staat bij mij op stal. verder moet iedereen het lekker zelf weten ik heb haar zelf de keuze gegeven wat zij wou en heb me daarop aangepast en niet andersom.

butengeweun

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:31

hier mogen ze ook kiezen maar van de winter kreeg ik de jaarling maar met moeite de weide in omdat ik zelf de bestrating en stallen moest schoon maken (ze is een plak aan en loopt dan alleem maar in de weg). Die stond dan ook echt dat uurtje te draaien bij het hek en als ik hem weer open zette vloog ze naar stal.

Nu nog met goed weer vindt ik ze vaak in een stal soms met zijn 3 en in 3,5 bij 3,5 (zeer leuk als ze je dan horen en met zijn allen tegelijk naar buiten willen komen)

Maar een paard de keuze geven is het meest natuurlijk, sommige worden gek op stal maar andere juist op de weide. kijk naar je dier en probeer het voor hem/haar en jezelf zo praxtisch mogelijk op te lossen kwa stalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:31

janflicka schreef:
Naar aanleiding van de vele topics en meningen van menig bokker...dat een paard alleen maar gelukkig kan zijn met 24 per dag buiten vertoeven(met wel of niet schuilstal).

Ik vind dat je het zwart wit neer schrijft om eerlijk te zijn. Het lijkt of het is of 24 uur per dag buiten of op stal. Daar zit nog een heel gebied tussen.
Ik ben ook iemand die vind dat een paard zoveel mogelijk naar buiten moet, minimaal 8 uur per dag en verkies dan in de zomer 24/7 buiten en in de winter geen box maar een inloopstal.
Het ligt maar net aan het paard, maar minimaal 8 uur per dag vind ik persoonlijk een must.

@Bren79, oudere paarden vind ik sowieso een ander verhaal en niet altijd te vergelijken met jonge gezonde paarden.
Ik heb ook een merrie van 26, alles gaat wat minder, de vachtkwaliteit gaat achter uit, ze worden wat gevoeliger voor kwaaltjes en herstellen er ook minder van, willen wat vaker van de voetjes af en zijn niet meer de vlugste en zodoende kan een stal een ouder paard een plek van rust bieden en droogte en veiligheid. Dus ik vind het niet een goed voorbeeld om eerlijk te zijn, dus zou mensen maar niet te snel uitlachen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:33

Inderdaad overlaten aan het paard om te kiezen, als je die mogelijkheid hebt...
Wie zijn wij om te bepalen wat een paard fijn zou moeten vinden?
Het is vast heel natuurlijk om een paard 24/7 buiten te houden maar ik kan me voorstellen dat als je op hoog niveau wilt presteren dit gewoon niet altijd mogelijk is ook omdat paarden wat meer energie verbranden als ze buiten staan en toch ook gewond kunnen raken. Sommige paarden laag in de rangorde komen ook vaak terug van buiten onder de bulten en wondjes, kan met voorstellen dat het voor dit soort paarden een opluchting is om eens met rust te worden gelaten in een stal.
Heb een paar keer een trektocht gedaan in Spanje en daar hadden ze de paarden in een hele grote paddock, wel een paar hectare groot, een stuk of 30 of 40 paarden. Allemaal ruinen dat wel, voor de rust, en eten werd ook apart gedaan..deze paarden moesten echt hard werken op die trektochten maar dat was toch geen probleem met dat buiten staan. Ze werden er echt niet moe van of zo.
Het waren de best opgevoede en meest fitte paarden die ik ooit gezien heb! Helpt natuurlijk wel dat het weer daar meestal goed is en de grond lekker droog en hard. Ze hadden een hele duidelijke rangorde en ook echt vriendengroepjes, echt leuk om te zien. Maar inderdaad ook veel wondjes en butsen. Het waren echt geharde stoere jongens allemaal, dus geen opgepoetste prinsessepaardjes zeg maar...Maar qua rijden helemaal super, onwijs fit en actief maar helemaal nooit bokken, stijgeren, ophol slaan of iets dergelijks...en het waren vrijwel allemaal van die pittige PRE's en cruzado's!
Ik denk dus dat uiteindelijk buiten houden wel de meest ideale manier is voor een paard.
Maar ja we hebben niet allemaal een Finca in Spanje..haha... helaas..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:35

wat er verkeerd dan aan gewoonte en gewenning?

als je een paard 24/7 buiten laat is dat toch ook "gewoonte en gewenning?"

ik zou mijn paarden niet 24/7 op de wei willen hebben,ze komen savonds allemaal naar binnen,krijgen daar hun krachtvoer en nog wat voer bij en dat vinden ze prima,ze gaan in volle galop hun stallen in,prima toch??

ik heb echt geen paarden op stal staan die daar sielugh staan te zijn,plus dat ik ze zelf graag snachts binnen heb,nah...2 vliegen in 1 klap dan.

maar TS ik heb ook 2 shetjes,die deed ik voorheen in de winter binnen halen en sinds vorig jaar blijven ze buiten met een schuilstalletje,moet zeggen,zonder schuilstal zou ik al helemaal nooit paarden jaar door buiten willen hebben,maar die shetjes staan echt heel veel in dat schuilstalletje,zeker met regen en wind staat ze er bijna altijd in als ik kijk hoe het gaat.

dus ja,tis mij wel bekend hoor :D jou verhaal...

Maartje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:37

Ik ben het met ninajojo eens!! een paard zelf laten kiezen wat hij kan

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:38

kimmie261 schreef:

ik zou mijn paarden niet 24/7 op de wei willen hebben,ze komen savonds allemaal naar binnen,krijgen daar hun krachtvoer en nog wat voer bij en dat vinden ze prima,ze gaan in volle galop hun stallen in,prima toch??

ik heb echt geen paarden op stal staan die daar sielugh staan te zijn,plus dat ik ze zelf graag snachts binnen heb,nah...2 vliegen in 1 klap dan.

maar TS ik heb ook 2 shetjes,die deed ik voorheen in de winter binnen halen en sinds vorig jaar blijven ze buiten met een schuilstalletje,moet zeggen,zonder schuilstal zou ik al helemaal nooit paarden jaar door buiten willen hebben,maar die shetjes staan echt heel veel in dat schuilstalletje,zeker met regen en wind staat ze er bijna altijd in als ik kijk hoe het gaat.

In de zomer vind ik dat niet zo'n ramp, hooguit bij van dat noodweer ofzo.
Maar in de winter zonder schuilgelegenheid vind ik niet kunnen.

lastig

Tat_jana schreef:
sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker eten :) kan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan :)

Dit denk ik ook

pearlie

Ik denk dat het heel veel te maken heeft met gewoonte, wat is het paard gewend. Uiteraard, van nature leeft een paard buiten, maar de paarden die wij doorgaans hebben, zijn niet te vergelijken met de wilde paarden van "vroeger". Die zijn gewend door de mens verzorgd te worden, ze zijn zelfs afhankelijk van de mens geworden.
Mijn paard staat zoveel mogelijk overdag buiten en 's nachts op stal. 's Morgens wil ie graaaaag naar buiten maar 's avonds ook graaaaaag weer naar binnen. Laatst gingen we met vrienden en onze paarden op vakanite, toen gingen ze lekker 's nachts buiten blijven. De eerste avond stonden ze continu met een pruillipje aan het draadje zo van: wanneer mogen wij nou naar binnen? Nacht 2 wisten ze het al; wij blijven buiten. Mijn paarden staan ook wel in de bak (omdat we pas sinds kort een goede omheining om het land hebben) en dan begint dat beest rond 5 uur langs het hek te ijsberen; waarom? Gewoonte, het is bijna voertijd, dus baasje schiet maar op met mij binnen zetten en voeren. Door diezelfde vakantie was het voerschema ook volledig op z'n kop, resultaat: een paard wat niet meer ongeduldig op gezette tijden op z'n voer wachtte en z'n hoeven aan gort schraapte. En dat in slechts 4 dagen... echter na 2 dagen weer thuis was het klokje weer volledig geprogrammeerd....
Mijn paard houdt wel van buiten staan, vooral in het gras. Maar tijdens een dazen-attack of bij een flinke bui... hm dan weet hij toch heeeel goed dat het binnen nét ietsje fijner is.. een paard wat geen 'binnen' kent zal hier niet naar talen en natuurlijk overleven ze het buiten heus. Maar goed, geef ze eens ongelijk; wij weten toch ook dat het binnen lekker droog en warm is? Gaan wij toch ook binnen zitten met slecht weer?

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:41

Mijn paard staat sinds een maand op de weide, voorheen op een manege met 2 uurtjes weidegang. Sinds kort doen we ze in de avond binnen omwille van de kortere dagen en het soms vroege, gure najaarsweer.
Ik dacht dat hij zou moeten wennen aan 24 u weidegang maar meneerke kende het meteen en van de week wilde hij niet eens binnen...terwijl er nog een gezellig plakje hooi ligt te wachten...omdat hij voor de eerste maal een winter tegemoet gaat buiten overweeg ik wel een deken op te leggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:44

Daarom zweer ik bij 24/7 buiten met een schuilstal. Bij nat weer gaan die van mij ook in hun stalletje liggen, maar zodra het weer lekker is buiten dan peren ze hem weer. Gewoonte speelt ook zeker een rol, mijn pony's breken hun stal af als ik ze opsluit, dat zijn ze niet gewend, maar ze staan wel voor het hek te wachten als ik kom. Wil niet zeggen dat ze naar binnen willen, maar dat ze willen eten :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:47

jesito schreef:
kimmie261 schreef:

In de zomer vind ik dat niet zo'n ramp, hooguit bij van dat noodweer ofzo.
Maar in de winter zonder schuilgelegenheid vind ik niet kunnen.

in de zomer 24/7 buiten is ook goed te doen ( met onweer heb ik ze alleen wel graag op stal staan en niet in de wei,maar qwa temperaturen is de zomer prima om buiten te vertoeven),maar de wintermaanden zonder schuilgelegenhuid op een kale wei houden??

nee, not my cup of tea

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:48

Mindim schreef:
@Bren79, oudere paarden vind ik sowieso een ander verhaal en niet altijd te vergelijken met jonge gezonde paarden.
Ik heb ook een merrie van 26, alles gaat wat minder, de vachtkwaliteit gaat achter uit, ze worden wat gevoeliger voor kwaaltjes en herstellen er ook minder van, willen wat vaker van de voetjes af en zijn niet meer de vlugste en zodoende kan een stal een ouder paard een plek van rust bieden en droogte en veiligheid. Dus ik vind het niet een goed voorbeeld om eerlijk te zijn, dus zou mensen maar niet te snel uitlachen.

Moet je wel naar het verschil kijken deze merrie heeft tot februari nooit een stal van dichtbij gezien, laat staan erin gestaan, dus dit was totaal nieuw voor haar, en zij maakt zelf deze keuze en daarbij vind ik 21 niet echt uitzonderlijk oud te noemen. daarbij heb ik hetzelfde verhaal van een ander paard is als veulen op stal geboren na het afspenen heeft deze 3 jaar 24/7 op het land gestaan en ook deze kreeg later de keuze van tekiezen op stal of buiten te blijven en ook deze koos zelf voor zijn stal, dus ja ik lach erom, ben zelf niet 1 die na 1 ervaring ergens van overtuigd is, maar pas na meerdere ervaringen, maar vind het wel typisch dat de oudere merrie nu een totaal ander leventje heeft als dat zij altijd gewend is geweest en haar keuze wel heel duidelijk is terwijl ze daarmee de vrijheid heeft.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:49

capopjekop schreef:
Daarom zweer ik bij 24/7 buiten met een schuilstal. Bij nat weer gaan die van mij ook in hun stalletje liggen, maar zodra het weer lekker is buiten dan peren ze hem weer. Gewoonte speelt ook zeker een rol, mijn pony's breken hun stal af als ik ze opsluit, dat zijn ze niet gewend, maar ze staan wel voor het hek te wachten als ik kom. Wil niet zeggen dat ze naar binnen willen, maar dat ze willen eten :D

Hier gaan ze inderdaad met echt een plensbui schuilen, of als het heel warm is, maar zodra het minder gaat regenen gaan ze weer naar buiten. lekker rollen in de modder :') En als ik snachts thuis kom, betrap ik ze er ook op dat ze lekker buiten staan. Mijn ene pony is wel gewend om op stal te staan. Maar die bleef echt niet binnen als ik het diertje niet goed dicht deed...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:49

ninajojo schreef:
Ik ben van menig dat het het fijnste voor het paard is wanneer hij zelf de keuze kan maken tussen binnen en buiten staan :j

Ik denk inderdaad ook dat dat het beste is.

Paarden staan denk ik het liefst buiten maar dan wel bij mooi weer. Zodra het erg regent dan schuilen ze liever op stal. Of als het gras op is en ze weten dat ze op stal hooi/biks krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:50

capriz schreef:
Mijn paard staat sinds een maand op de weide, voorheen op een manege met 2 uurtjes weidegang. Sinds kort doen we ze in de avond binnen omwille van de kortere dagen en het soms vroege, gure najaarsweer.
Ik dacht dat hij zou moeten wennen aan 24 u weidegang maar meneerke kende het meteen en van de week wilde hij niet eens binnen...terwijl er nog een gezellig plakje hooi ligt te wachten...omdat hij voor de eerste maal een winter tegemoet gaat buiten overweeg ik wel een deken op te leggen.

Als je veel rijdt en moet gaan scheren, zou ik zekers voor een hele goede deken gaan, als je hem buiten laat staan. Rijdt je af en toe, zou ik overwegen hem in zijn vacht te laten. Met de winters van de laatste 2 jaar houdt een vacht beter warm dan een deken.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:51

lastig schreef:
Tat_jana schreef:
sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker eten :) kan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan :)

Mijn pony van 33 jaar staat de vanaf april tm september 24/7 buiten zonder schuil mogelijkheid.
Als het heel de dag regent, staat ze te rillen als een rietje en gaat ze lekker naar binnen.
Kan je vertellen dat ze het dan heeel fijn vindt dat ze binnen staat! ;)
in de winter staat ze van 8 uur smorgens tot 10 uur savonds binnnen en met koud en guur weer doe je haar echt geen plezier om haar zo lang mogelijk buiten te houden omdat dat zo lekker natuurijk is... 8-)

Als ik mijn 33 jarige 24/7 heel het jaar rond buiten houd, heb ik vrees ik binnenkort geen pony meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:52

Het voordeel van een paard 's nachts op stal en overdag buiten vind ik dat je makkelijker de omstandigheden kan aanpassen en je paard in de gaten kan houden.
Als je een kudde hebt waarin paard 1 wat dik is, paard 2 dun blijft en paard 3-4-5-6-7 het goed doen, dan kan je op het gras weinig aanpassen, behalve misschien een graasmasker voor paard 1, maar dan onteem je ook een van de mogelijkheden tot zich verdedigen in de kudde. Als ze deels op stal staan kan je paard 2 extra ruwvoer geven, en paard 1 wat minder. Het valt ook sneller op als er een paard wat dunne mest heeft (zeg in een kudde op een groot land maar welk paard het was) of proppen maakt met zijn eten etc.
Daarnaast is het voor sommige paarden echt een rustpunt, je hebt paarden die de hele dag de kudde willen managen, of paarden die laag in rang staan en de hele dag lastig gevallen worden door anderen. Op stal zijn dat vaak de eersten die aan hun dutje beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:53

Pebblesther schreef:
ninajojo schreef:
Ik ben van menig dat het het fijnste voor het paard is wanneer hij zelf de keuze kan maken tussen binnen en buiten staan :j

Ik denk inderdaad ook dat dat het beste is.

Paarden staan denk ik het liefst buiten maar dan wel bij mooi weer. Zodra het erg regent dan schuilen ze liever op stal. Of als het gras op is en ze weten dat ze op stal hooi/biks krijgen.

Helaas hebben veel mensen de keuze niet en moet je soms net geluk hebben, met het vinden van zo'n stalling. Mijn paarden staan 24/7 buiten in de zomer, mijn ouder paard gaat in de nacht op stal in de winter, wat ze erg fijn vind, in de winter staat ze te ijsberen en te brullen bij het hek (in de zomer niet=gewenning). Mijn andere paard kan niet in een box, die vind het vreselijk en breekt de box en zich zelf af, hij staat in de winter in een inloopstal. Wat dat betreft heb ik geluk met stalling, alhoewel ik graag had gehad dat mijn oudje wat meer buitengelegenheid had in de winter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:54

ninajojo schreef:

Hier sluit ik me bij aan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:54

mariekie schreef:
Mijn pony van 33 jaar staat de vanaf april tm september 24/7 buiten zonder schuil mogelijkheid.
Als het heel de dag regent, staat ze te rillen als een rietje en gaat ze lekker naar binnen.
Kan je vertellen dat ze het dan heeel fijn vindt dat ze binnen staat! ;)
in de winter staat ze van 8 uur smorgens tot 10 uur savonds binnnen en met koud en guur weer doe je haar echt geen plezier om haar zo lang mogelijk buiten te houden omdat dat zo lekker natuurijk is... 8-)

Als ik mijn 33 jarige 24/7 heel het jaar rond buiten houd, heb ik vrees ik binnenkort geen pony meer :+

Wat ik al eerder zei, oude paarden en ponies zijn vaak een heel ander verhaal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:39

Mijn haflinger heeft van zijn 4e tm zijn 22 op een manege altijd op stal gestaan (paar uur in de week los in de bak tijdens uitmesten, verder alleen de box uit voor lessen/buitenritten.

Die staat nu sinds anderhalf jaar 'met pensioen' op een 24/7 wei mét schuilstal.
De eerste paar maanden was hij de enige van stal, die als het regende, stug buiten bleef staan. Hij had wat in te halen, geloof ik. Inmiddels heeft hij zich aan de andere weidepaarden aangepast en met stevige regen, 'vlucht' hij inderdaad ook naar binnen om niet echt nat te worden.

Als ik op een afwijkend tijdstip op stal kom, tref ik hem vaak suffend en slapend aan onder zijn appelboom, of als het heel warm is, in de schuilstal.
Heb het ook wel mee gemaakt dat hij met een gigantische wolkbreuk (maar wel 25+ graden) de schuilstal uit kwam lopen om in de regen te gaan staan afkoelen.

Maar altijd als ik rond etenstijd langskom, kan ik hem uittekenen, hinnikend vooraan bij het draad (en de hooibak), want dan heeft meneer honger.
Is dus niet omdat hij naar binnen wil, maar omdat hij een gewoontedier is en weet datie te eten krijgt.

Ik denk dat inderdaad de meest ideale stallingsmogelijkheid 24/7 buiten met schuilmogelijkheid voor een paard het meest prettig is. Zelf kunnen kiezen waar je gaat staan.
En hij gebruikt zijn schuilstal goed, tegen warmte én tegen regen of felle wind, maar hij staat ook heel vaak buiten lekker te eten, of te slapen.
Ik denk niet dat hij terug naar stal verlangd. Ik denk wel datie zich zo weer aangepast heeft aan een stal, maar waarom zou ik hem daar aan laten aanpassen.
Hij is 23 en vermaakt zich prima hoe die nu gehuisvest is.

Een vraag aan de mensen die roepen dat hun paard 's avonds voor het hek staat en naar binnen wil: krijgen ze bij het naar binnen gaan ook altijd meteen eten?
En hoe gaat dat 's morgens als ze weer naar buiten mogen? Zijn ze dan ook niet vol blijdschap, of gaan ze dan al sjokkend mee de wei in?