Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janflicka schreef:Naar aanleiding van de vele topics en meningen van menig bokker...dat een paard alleen maar gelukkig kan zijn met 24 per dag buiten vertoeven(met wel of niet schuilstal).
kimmie261 schreef:wat er verkeerd dan aan gewoonte en gewenning?
als je een paard 24/7 buiten laat is dat toch ook "gewoonte en gewenning?"
ik zou mijn paarden niet 24/7 op de wei willen hebben,ze komen savonds allemaal naar binnen,krijgen daar hun krachtvoer en nog wat voer bij en dat vinden ze prima,ze gaan in volle galop hun stallen in,prima toch??
ik heb echt geen paarden op stal staan die daar sielugh staan te zijn,plus dat ik ze zelf graag snachts binnen heb,nah...2 vliegen in 1 klap dan.
maar TS ik heb ook 2 shetjes,die deed ik voorheen in de winter binnen halen en sinds vorig jaar blijven ze buiten met een schuilstalletje,moet zeggen,zonder schuilstal zou ik al helemaal nooit paarden jaar door buiten willen hebben,maar die shetjes staan echt heel veel in dat schuilstalletje,zeker met regen en wind staat ze er bijna altijd in als ik kijk hoe het gaat.
dus ja,tis mij wel bekend hoorjou verhaal...
jesito schreef:kimmie261 schreef:wat er verkeerd dan aan gewoonte en gewenning?
als je een paard 24/7 buiten laat is dat toch ook "gewoonte en gewenning?"
ik zou mijn paarden niet 24/7 op de wei willen hebben,ze komen savonds allemaal naar binnen,krijgen daar hun krachtvoer en nog wat voer bij en dat vinden ze prima,ze gaan in volle galop hun stallen in,prima toch??
ik heb echt geen paarden op stal staan die daar sielugh staan te zijn,plus dat ik ze zelf graag snachts binnen heb,nah...2 vliegen in 1 klap dan.
maar TS ik heb ook 2 shetjes,die deed ik voorheen in de winter binnen halen en sinds vorig jaar blijven ze buiten met een schuilstalletje,moet zeggen,zonder schuilstal zou ik al helemaal nooit paarden jaar door buiten willen hebben,maar die shetjes staan echt heel veel in dat schuilstalletje,zeker met regen en wind staat ze er bijna altijd in als ik kijk hoe het gaat.
dus ja,tis mij wel bekend hoorjou verhaal...
In de zomer vind ik dat niet zo'n ramp, hooguit bij van dat noodweer ofzo.
Maar in de winter zonder schuilgelegenheid vind ik niet kunnen.
Mindim schreef:@Bren79, oudere paarden vind ik sowieso een ander verhaal en niet altijd te vergelijken met jonge gezonde paarden.
Ik heb ook een merrie van 26, alles gaat wat minder, de vachtkwaliteit gaat achter uit, ze worden wat gevoeliger voor kwaaltjes en herstellen er ook minder van, willen wat vaker van de voetjes af en zijn niet meer de vlugste en zodoende kan een stal een ouder paard een plek van rust bieden en droogte en veiligheid. Dus ik vind het niet een goed voorbeeld om eerlijk te zijn, dus zou mensen maar niet te snel uitlachen.
capopjekop schreef:Daarom zweer ik bij 24/7 buiten met een schuilstal. Bij nat weer gaan die van mij ook in hun stalletje liggen, maar zodra het weer lekker is buiten dan peren ze hem weer. Gewoonte speelt ook zeker een rol, mijn pony's breken hun stal af als ik ze opsluit, dat zijn ze niet gewend, maar ze staan wel voor het hek te wachten als ik kom. Wil niet zeggen dat ze naar binnen willen, maar dat ze willen eten
ninajojo schreef:Ik ben van menig dat het het fijnste voor het paard is wanneer hij zelf de keuze kan maken tussen binnen en buiten staan
capriz schreef:Mijn paard staat sinds een maand op de weide, voorheen op een manege met 2 uurtjes weidegang. Sinds kort doen we ze in de avond binnen omwille van de kortere dagen en het soms vroege, gure najaarsweer.
Ik dacht dat hij zou moeten wennen aan 24 u weidegang maar meneerke kende het meteen en van de week wilde hij niet eens binnen...terwijl er nog een gezellig plakje hooi ligt te wachten...omdat hij voor de eerste maal een winter tegemoet gaat buiten overweeg ik wel een deken op te leggen.
lastig schreef:Tat_jana schreef:sjaah ik denk toch dat paarden die stallen "leuk" vinden dit assoseren met lekker etenkan me er gewoonweg niks bij voorstellen dat paarden het fijn vinden om opgesloten te staan
Pebblesther schreef:ninajojo schreef:Ik ben van menig dat het het fijnste voor het paard is wanneer hij zelf de keuze kan maken tussen binnen en buiten staan
Ik denk inderdaad ook dat dat het beste is.
Paarden staan denk ik het liefst buiten maar dan wel bij mooi weer. Zodra het erg regent dan schuilen ze liever op stal. Of als het gras op is en ze weten dat ze op stal hooi/biks krijgen.
mariekie schreef:Mijn pony van 33 jaar staat de vanaf april tm september 24/7 buiten zonder schuil mogelijkheid.
Als het heel de dag regent, staat ze te rillen als een rietje en gaat ze lekker naar binnen.
Kan je vertellen dat ze het dan heeel fijn vindt dat ze binnen staat!![]()
in de winter staat ze van 8 uur smorgens tot 10 uur savonds binnnen en met koud en guur weer doe je haar echt geen plezier om haar zo lang mogelijk buiten te houden omdat dat zo lekker natuurijk is...![]()
Als ik mijn 33 jarige 24/7 heel het jaar rond buiten houd, heb ik vrees ik binnenkort geen pony meer