gewikkeld hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pianogek

Re: gewikkeld hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:08

Hier hebben we droog hooi in balen gewikkeld. Open maken en droog opslaan kan je het lang goed houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:23

Bij mij is het nog altijd heel goed gegaan....
Dat terwijl ik vorig jaar maar 1 shet een 1 welsh A er van moest voeren, heb nu 2 shetten en de Welsh.

En dan praat ik over hele grote balen voordroog (mooi droog, bijna hooi) van 1.80m. lang waar ruim 800 kg. aan hooi aan zit.
Ik snij de voorkant open in het midden en aan de zijkant, 2 kleine flappen. Is het op dat moment droog weer, laat ik de baal liefst de hele dag even wat open staan, zodat het kan luchten. Daarna gaan de flappen dicht en leg ik er bakstenen op, en wordt de héle baal afgedekt met een groot waterdicht, dik zeil.
Is het mooi droog weer, dan gooi ik het zeil af en toe eens open.

Met 3 kleine pony's doe ik iets langer dan een maand met zo'n baal, en heb werkelijk nog nooit echt broei of schimmel gehad, zodra ik begin v/h voorjaar merkte dat het bijna begon te broeien, gooide ik het meteen open en spreidde het wat uit.

Als je het op die manier doet, gaat het echt prima hoor. Oók met hele grote balen, als particulier met 1 of 2 paarden, of kleine pony's.
Balen zijn heel strak in plakken geperst, ik voer vanuit een hooiruif in de stal, doe ik gewoon vanuit de kruiwagen vullen.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:19

Alhoewel dit forum niet echt vaak meer is aangevuld de laatste weken, wil ik toch nog wat vragen.
Ben nl. op zoek naar manieren waarop je ronde balen kuil het beste kunt snijden. Omdat het gras gewikkeld is, trek je al snel zo'n baal uit elkaar. Het lijkt mij handig als je er een soort 'taartpunt' uit zou kunnen snijden, zodat je de baal daarna weer goed kan af sluiten. Wij hebben 4 paarden en ik ben bang dat een open baal met wat warmer winterweer niet lang genoeg houdbaar is.
Iemand tips?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:19

Wij hebben nu ook ronde balen en halen die gewoon steeds helemaal open. Vanaf de buitenkant pakken we steeds het hooi ervanaf om netten mee te vullen. We doen nu 5 dagen met een baal (12 pony's) en zomers moet je de baal wel eens verder los trekken en het hooi wat verspreiden om broei te voorkomen.
Ik denk niet dat je er een taartpunt vanaf kan halen. Dat zou volgens mij ook niet uitmaken, want dan komt er zuurstof in de hele baal terecht. Beter zou dan zijn van de bovenkant van de baal een ronde plak af te kunnen snijden, maar ik weet ook niet of dat wil.
Ik denk dat je met 4 paarden in de winter best snel genoeg voert. Ik zou de hele baal openen en na een paar dagen de baal lostrekken. Je hebt dan alleen wat ruimte om de baal heen nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:08

2 pony's voer ik ruim 3 weken van zo'n baal. Denk dat je met 4 paarden binnen 1.5/2 weken wel door die baal heen bent en 10-14 dagen blijft zo'n baal wel goed.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:22

wij voeren ook gewikkeld hooi. Balen zijn zo ongeveer 200 kg. We voeren er in de winter 12 dagen mee. Nu hebben we er op 30 aug. 1 open gemaakt, en dat is nu nog steeds goed. Maar dat is dan ook echt Heel droog.

Gewoon helemaal open maken. Ik denk dat het idd niet te doen is om het uit en klein gaatje te halen, omdat het rond gewikkeld is. Dus niet als een klein pakje dat plakken heeft, maar de plakken in de grote ronde balen gaan er constant omheen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:51

Daarom kies ik voor vierkante balen (welliswaar hele grote, ong. 800 kg.) daar kan je gewoon plakken vanaf halen. Die ronde vind ik maar niets, en heel onhandig. Ik voer namelijk niet zoals in de zin van: 'plastic eraf en paarden zelf maar uit de baal laten eten', maar ik haal steeds een plak van zo'n grote 4kante baal af, in de kruiwagen en dan in de ruif.
En daar kon ik dan gewoon een maand van voeren, zonder broei/condens/schimmel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:10

wij rollen hem gewoon af. zetten hem binnen op een pallet, onderkant waar ie ook op de gornd is op gezet. snijden alles er af, eerst bovenste kapje er af, dan onderkant rondom insnijden, dan van boven naar beneden, en dan kleed je hem zo uit,hihi. We wikkel het dan af idd. Zeker in het begin, en als het echt droog hooi is, valt er wel eens een deel af, maar dat leggen we dan los op de pallet of in een krat, en voeren we de volgende beurt. Er gaat bijna niets verloren bij ons

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:03

tamary schreef:
2 pony's voer ik ruim 3 weken van zo'n baal. Denk dat je met 4 paarden binnen 1.5/2 weken wel door die baal heen bent en 10-14 dagen blijft zo'n baal wel goed.

Ik voer met 3 paarden en 2 pony's 9 a 10 dagen van zo'n ronde baal. Als ze echt niet meer op de wei lopen iets korter.
Alles er af (eers onderkant er uit, dan omrollen op pellet, dan zijkant insnijden tot boven zodat je het plastic er af kunt halen en het net af kunt wikkelen) en dan rondom afpellen/rollen, desnoods het plastic er weer overheen en zeiltje er over als die buiten op een pellet moet staan.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:34

Ik had hooi besteld bij een boer in de buurt, nu belde hij dat hij geen hooi had, omdat de laatste snede ook gewikkeld is. Nu bied hij me 1e snede gewikkeld Hooi (zeer droog)aan. Het zijn pakken van 50 x 70 x 100. Volgens hem zit er 120 kg in, (ongeveer 6 kleine pakjes) ik twijfel hieraan want ze zijn maar een klein beetje groter dan de gangbare hooi pakjes.

Ik zie zoveel verschillende gewichten en maten en hoelang je ermee doet, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Gebruikt er iemand deze maat kuil 50 x 70 x 100?
Weet iemand hoeveel er daadwerkelijk inzit?
Moet je meer of minder voeren van kuil dan hooi?
Hoelang zal ik met een pak doen?

Ik heb een 3 jarige grote shet, een 1,5 jarige c-pony en een 3 jarige Fries van 1,60

Hij heeft ook hele grote kuilpakken (laatste snede), deze zijn natter. Ik ben bang dat deze te lang open zal liggen en te nat zal zijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:47

Ik heb dit jaar voor t eerst alles in grote pakken a 400 kilo. Hooi s ook gewikkeld.
T hooi zou ik kleine pakjes, maar die boer had niet genoeg tijd om t droog op de wagen te krijgen ivm voorspelde regen.
Ik voer t nu maand of 2 en bevalt heel goed.
Bij mij gaat er een pak naar binnen en die snij ik dan helemaal los.
Voer er 3 weken van, 1 paard en 2 Shets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:53

Die ronde balen van rond de meter hoog zijn volgens mij meestal zo rond de 100 - 120 kg.....

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:06

PMARENA; Hoe breed zijn die rollen dan?

Ik wil dus inslaan en vroeg me dus af, hoeveel ik in moet slaan. Zit nu te denken aan 12 pakken als ik er 10 dagen van kan voeren.