NU 24/7 buiten: wanneer 's nachts naar binnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: NU 24/7 buiten: wanneer 's nachts naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:58

Hier kunnen de paarden gelukkig nog 24/7 naar buiten toe, zodra het land nat zal worden zullen mijn paarden in de nacht op stal komen te staan.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:02

hier staan de paarden van mei tot okt. dag en nacht buiten.
alleen als het een paar dagen achter elkaar regent gaan ze meestal een paar dagen naar binnen,maar dat is meer voor het land dan de paarden.
vanaf okt. tot mei,gaan ze gewoon om en om in de buitenbak,binnenbak of de paddocks.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:04

Voorgaande jaren zijn ze ongeveer tot eind oktober buiten gebleven. Toen vond ik het weer echt te slecht worden en had ik me voorgenomen de stalhouder te vragen om ze weer binnen te halen. Was niet nodig, stalhouder dacht hetzelfde als ik.
Dit jaar kijken we gewoon weer naar het weer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:20

mijn paddock is verzopen, dus 2 van de paarden gaan nu tijdelijk voor de nacht op stal (nieuw en durf ze nog niet samen 1 inloopstal te laten delen en de overkapping op de verharde paddock is niet diep genoeg om ze een droge ligplek te geven, daar kunnen ze alleen droog staan) en het andere groepje van 3 heeft een ruime inloopstal waar ze droog kunnen staan, liggen en eten, dus die hoef ik niet op te sluiten.

Zou mooi zijn als ze straks weer als 1 groep kunnen leven, dan hebben ze weer veel ruimte om vrij rond te lopen . Zonder schuilstal zou ik met dit regenweer van de afgelopen weken mijn paard niet graag continue 24/7 buiten willen hebben... Hier kunnen ze straks gewoon weer buiten blijven als het weer wat opgedroogd is...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 05:40

Helaas zijn ze hier al naar binnen gekomen, iig voor de nacht maar momenteel eigenlijk ook overdag.... Gisteren toch zo ver kunnne krijgen dat ze op een ander landje mochten, want de bak was eigenlijk ook geen doen, daar was helemaal geen droog plekje meer, gewoon echt een zwembad, blijkbaar enorm veel gevallen?? Daar had ik ze ook niet uren in kunnen zetten, want mijn ervaring is dat ze het dan snel koud krijgen met regen en wind (natte voeten helpt blijbkaar niet met temperatuur regelen? Want vorige keer was zelfs mijn shetje echt enorm koud geworden ;() Baal echt enorm, want nu is er vannacht nog meer gevallen, mogen ze waarschijnlijk het land niet op en kunnen ze eigenlijk nergens heen :oo :oo Ik heb het nog nooit zo erg gehad lijkt het wel, bak wordt slechter blijkbaar :?

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:42

Veel regen hier en het weiland staat zo'n beetje blank. Als de temp. beneden de 10 graden komt (en regen en wind) krijgen ze een regendeken. Ervaring leert, 2 van de 5 krijgen dan koliekverschijnselen.
Verder staan ze nog gewoon overal.
Zaterdag schijnt het weer boven de 20 graden te worden. Eigenlijk is dit weer heel vervelend omdat je elke een keus moet maken wat je moet doen voor de paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:30

Hier ook enorm veel regen gevallen , overal zand weggespoeld....gelukkig is de paddock wel redelijk droog gebleven maar daar hebben we dan ook net 15 kuub nieuw zand op gestort , niet voor niets geweest gelukkig +:)+

De wei is echt erg nat...alhoewel die (zeker voor klei) toch redelijk snel opdroogt gelukkig. De kapotgelopen plekken blijven wel lang nat maar waar er nog goed gras staat daar gaan de plassen snel weg , maar het blijft te vochtig om de paarden er op te laten lopen , ik vind het zonde als ze alles aan gort lopen dus dan staan ze maar even een paar daagjes op de paddock , vinden ze ook niet erg als het niet al te lang duurt en zolang ze maar hooi hebben :P

Ik hoop nog steeds op een doorstart van de zomer , nog een paar weekjes lekker weer , komop jongens !! -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:56

Dat hoop ik ook van harte Pmarena!!! Hier staan ze binnen en ik denk dat ze vandaag echt niet meer op het land mogen van de staleigenaar, gisteren was het al flink nat en sompig.... Ik baal echt als een stekker, want de bak staat serieus gewoon helemaal blank, zo achterlijk is het nog nooit geweest. Meestal wel wat droge stukjes. De laatste keer dat ik ze toen erin had gezet, met regen op hun body erbij (wel hooi ook) had ik 3 koude paarden die aan het bibberen waren en zielig waren, maar wat wil je als je tot de kogels in het water staat.... Ik ben dan ook bang dat ze vandaag niet die 4 uur buiten gaan redden die ik altijd in mn hoofd heb.... Ben gelukkig wel vrij, dus eind van de middag en misschien vanavond neem ik ze nog wel even mee op wandeling, zijn ze er toch weer wat langer uit. Voel mij anders ech schuldig, kan er zelf zo gestresst om worden als ze niet genoeg buiten kunnen :( Echt een *piep* weer..... :( :(

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 15:28

Hier staan ze nog buiten 24/7. Ben blij dat hij blootvoets staat dus geen vastgezogen ijzers. Heb hem vandaag lekker laten staan :j want werd gisteren al zowat vast gezogen :+

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:16

Bij ons staan ze nu ook dag en nacht buiten en per 1 oktober gaan ze s'nachts naar binnen. Als het weer het toe laat gaan ze dan overdag de wei op en anders in de paddock. Ze komen zoiezo altijd buiten :) Daarnaast bouw ik eigenlijk nooit af...Kuil vervangt het gras dan wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:24

Zilfstar schreef:
Hier staan ze nog buiten 24/7. Ben blij dat hij blootvoets staat dus geen vastgezogen ijzers. Heb hem vandaag lekker laten staan :j want werd gisteren al zowat vast gezogen :+

Nog geen laars of schoen verloren ? :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 16:33

Nog niet :+ Wel natte sokken (elastiek is niet zo waterdicht ennnnn als je in de poel stapt die je Fries net gemaakt heeft met zijn mega-hoeven is dat stiekum best diep. En zo hoog waren mijn jodphurs niet |o )

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:34

Mijn paardje blijft zo lang mogelijk 24/7 buiten staan. Het is goed mogelijk dat dat het hele jaar rond is. :j Ik heb een flinke, stevige IJslandse dame die nu al goed aan wintervacht aan het maken is.
Het kan altijd gebeuren dat het weer erg tegen zit en ze wel eens een nachtje naar binnen moeten. Dus stel dat het 2 dagen non-stop regent, dan gaat ze naar binnen om te drogen.
Mocht ik merken dat ze ondanks haar wintervacht het toch koud krijgt, dan gaat ze ook naar binnen :j

Maar verder het liefst zo veel en zo lang mogelijk buiten :D

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:47

Ik zit nu te twijfelen om mijn pony snachts binnen te halen. land is zeiknat maar echt blubber ligt er alleen bij het hek... Mijn reden om haar buiten te houden is egoistisch. Ik heb geen tijd om haar sochtends buiten te zetten, het is vanaf stal naar haar weiland 20 minuten lopen en dat betekend dus dat ik daar al om 05.00 sochtends te zijn als ik ook op tijd naar mijn werk wil..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:18

Mijn regel is: geen droge plek om te liggen? Dan niet zonder stal.
Vandaag stond de hele paddock blank en als het vanavond nog door was gegaan en ik had geen pompen gehad, dan weet ik niet of de bestrating het water nog had tegengehouden richting stal.
Ik heb het nog nooit zo extreem meegemaakt hier bij huis...

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:04

Bweeeh ik ben zo zat van dit weer he. Mijn paard komt nu 's ochtends in de paddock/buitenbak (zeiknat, bleh!) en dan kom ik 's middags/avonds en dan zet ik haar nog even een uurtje in een graspaddock zodat ze nog even lekker kan grazen.
Maar haar hoeven etc zijn nu er gewoon zo slecht aan toe door al die nattigheid en drek, bleh bleh bleh.

Paddock is nu ook veel minder, en ontzettend nat, wat ik echt nog nooit heb meegemaakt. In die 3 jaar dat ze erin staat heb ik nog nooit zoveel water in zien liggen.. Maar 't paard moet toch érgens even los in kunnen.. Dus staat ze vrolijk even lekker in de bagger van de buitenbak, naja is in elk geval beter dan tot d'r knieën in de modder van het land.....

Normaal gesproken staat ze nog wel tot eind oktober/begin november 24/7 op het land, nu alweer op stal.... Dit gaat een heeeele lange winter worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:11

joyce B schreef:
Mijn regel is: geen droge plek om te liggen? Dan niet zonder stal.
Vandaag stond de hele paddock blank en als het vanavond nog door was gegaan en ik had geen pompen gehad, dan weet ik niet of de bestrating het water nog had tegengehouden richting stal.
Ik heb het nog nooit zo extreem meegemaakt hier bij huis...

Ik vind dat echt zo sneu voor jou , doe je er zoveel aan en dan zit je nog in de prut :(:)

Wat dat betreft zit er ook voordeel aan een dijkwoning , we hebben allemaal verspringende hoogtes en ik wilde dat expres ook aanhouden voor de stal , dus de stal ligt nu denk ik een meter hoger dan de wei , 10 cm daaronder ligt het smalle voor-erfje dat grenst aan het terras , weer 30 cm lager begint de "afdaling" richting paddock.

En dan hebben we nog een nieuw pleintje van 4 x 8 meter dat een cm of 30-40 hoger ligt dan de paddock , die weer bestaat uit zand direct op de wei , dus het moet wel heel gek worden als er nergens een droog plekje overblijft :=

Jammere is alleen dat ze nog niet op het nieuwe stuk kunnen , dus dan heb je er nog niks aan :+

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:28

De 2 shetlanders van mij blijven zowel zomer als winter buiten.
Uvino is de gehele zomer snachts op stal gegaan.
En zanzi staat nog steeds dag en nacht buiten.

Zanzi heeft een erg dikke vacht, en haaaat het om in de stal te staan. nouwja goed dan mag hij lekker buiten staan met een warm dekentje.

Hopefull_Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:36

Hier staan ze ongeveer van maart tm oktober dag en nacht buiten. Kan eerder of later zijn afhankelijk van het weer. Daarna 's nachts op stal en overdag in paddocks. Helaas mogen ze dan niet op de wei.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:46

Mijn pony's staan sinds afgelopen week weer in de nacht binnen , het land is hier best wel nat en het regende ook best hard. Nu staan ze nog op het zomerland overdag maar voor in de winter hebben ze een nieuw stuk :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:29

Mijn paarden staan het hele jaar door 24/7 buiten en zolang het weer het toelaat op de wei. Ze staan nu ook nog 24/7 op de wei en ik denk dat dat wel zo blijft tot november. Daarna gewoon op de paddock met hooi, afbouwen doen we eigenlijk niet.. Gaat ook altijd goed eigenlijk.

honne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:44

Hier idem. Gewoon zolang het weer het toe laat op het land. Daarna in inloopstal met paddock, zonder af te bouwen.

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:40

mijn paarden staan s'nachts gewoon buiten. alleen als het land heel erg nat is, zet ik ze op stal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:55

Ik denk niet dat die van ons nog buiten gaan bljven snachts, ze staan nu alweer 2 weekjes ofzo snachts binnen helaas en ben bang dat het blijvend is :(