Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:"]Van groot belang is de plaatsing van de achterzijde, de bijna dichte zijde. Deze moet je altijd op het zuid/westen plaatsen. Voor de zon lijkt dat logisch, maar in de winter ook! De vervelendste stormen (wind én regen) zijn de bekende zuidwester stormen. Oostenwind is zelden met regen. Als ze daar al beschutting voor zoeken, kunnen ze achter de stal gaan staal als beschutting.
pmarena schreef:Mooi gedaan
Toch moeten de paarden dan nog redelijk lief voor elkaar zijn , als je tussen die 5 er 2 bij hebt zitten die echt bazig zijn , dan staan er alsnog maar 2 paarden onder het dak... dat vind ik altijd zo jammer , dat ze soms zo lopen te etteren tegen elkaar
d0nnaa_dan schreef:Mooi hoor Anja!
Een vraagje: gaan ze ook weleens liggen in de schuilstal? Dit ivm de harde ondergrond, lijkt me niet erg prettig liggen namelijk.
Anja1965 schreef:d0nnaa_dan schreef:Mooi hoor Anja!
Een vraagje: gaan ze ook weleens liggen in de schuilstal? Dit ivm de harde ondergrond, lijkt me niet erg prettig liggen namelijk.
Nee, ik heb ze niet zien liggen in de stal. Liggen doen ze op de rolplek van zand of gewoon languit in het gras. De stal is echt om te schuilen en helaas pindakaas voor ze, dat moeten ze staande doen. Ondergrond van de stal is bewust verhard met betonnen klinkers. Paarden plassen niet graag op een harde ondergrond vanwege het spatten. Ze plassen dus ook echt niet in de stal. Zo nu en dan een drol, maar die haal ik dagelijks weg. Als je kiest voor een zachte ondergrond, zand of stro, wordt het één grote kliederbende, het gaat stinken en het trekt insecten aan. Dus jammer voor de knollen, liggen doen ze maar ergens anders!
Roxxxhorses schreef:Ik denk alleen niet dat er een schuilstal nodig zal zijn. Of denk ik verkeerd?
Als ze vanuit de stallen naar de wei kunnen lopen kunnen ze toch weer gewoon terug naar stal gaan als het regent. Of doen ze dit niet?
Roxxxhorses schreef:Ik weet niet meer wie het vroeg, maar op dit moment is er nog geen kudde. We hebben nu nog alleen Bernice. Als we gaan verhuizen en we hebben nog geen paard erbij komt er sowieso een shet bij.
We willen wel graag een paard voor mijn ouders erbij kopen en nog een paard of pony voor de verkoop. Misschien ook nog een of twee pensionklanten.
pmarena schreef:Maar ik vind WEL dat de paarden een zachte ligplek moeten hebben
Daarom altijd een lekkere zandpaddock waar ze heerlijk zacht in kunnen dutten en rollen , en afgelopen winter toen het zand bevroren was heb ik toch strokorrel in de inloop-stal gedaan. Nu heb ik overal rubberen drainage-tegels liggen die lekker een beetje inveren , waardoor ze wat comfortabeler en warmer kunnen liggen dan op koud en hard beton of steen
Maar ze liggen over het algemeen toch veel liever buiten
Hier vorige winter , in het kleinere , iets beschutter gelegen paddockje , daar gingen ze dan speciaal naartoe voor een dutje:
d0nnaa_dan schreef:Interessant om te lezen, wij gaan vandaag verhuizen naar een stal waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal (die is bestraat). We waren al niet van plan om er stro of iets dergelijks in te leggen, maar wel leuk om nu van nog iemand de ervaring te lezen. Je hoort al gauw van mensen dat ze het zielig vinden dat ze niet zacht kunnen liggen ed.
Dat van de Citronella vind ik ook een goede tip!
Ninia schreef:Nog een tip; wij huren een mestcontainer bij fourages.nl. Voldoet aan alle normen en is geheel afsluitbaar met een zeil waardoor er geen overlast is van stank en vliegen. Als de container vol is, komen ze 'm legen. We hebben er ook stro vandaan en een keer hooi, maar dat was de laatste keer erg droog en duur! Stro is wel prima.
De container bevalt ons heel erg goed.
d0nnaa_dan schreef:Het mag dus wat kosten, als je naast een binnenbak ook nog een superluxe buitenbak aanlegd.
Lekker hoor, als je daar geen rekening mee hoeft te houden!