Paarden aan huis, waar aan denken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:14

Luf_Midnight: je zou dan een open stal kunnen maken, met een lage tussenwand, zodat er altijd een mogelijkheid is om weg te lopen en er geen paard een hoek in gedreven kan worden.

Ik heb 2 paarden en een loopstal van circa 5 x 7 meter. Dat is mooi ruim. Er zijn 2 openingen waardoor ze in en uit kunnen lopen. Als één van beide in de opening staat en met d'r koppe lekker naar buiten staat te kijken, kan de ander gewoon via de andere opening d'r gang gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:18

In dat geval zou ik de boel splitsen en zo houden. Deel dan loopstal in 2en, verharding en paddock ook. Die onrust wil je niet en als de wei niet begaanbaar is moet je echt moeilijk gaan doen.

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:29

Dit is de ideale schuilstal!

Waarom werkt deze schuilstal wel, terwijl veel mensen klagen over het feit dat paarden niet in een schuilstal willen?
Paarden zijn vluchtdieren en willen te allen tijde zicht houden op hun omgeving, zodat zij bij het minste gevaar kunnen vluchten.
Gesloten ruimten vermijden zij omdat zij dus geen zicht hebben en niet weg kunnen. Ook heerst er in een kudde rangorde, waardoor niet alle paarden geaccepteerd worden in dezelfde ruimte.

In mijn idee zitten al deze elementen! Door de zijkanten niet geheel door te laten lopen en laag te houden, kan het paard zijn omgeving goed blijven zien. Door de stal te delen in twee gedeelten, kunnen andere, laaggeplaatste, paarden ook schuilen zonder weg gejaagd te worden. De schuilstal heeft geen vaste entrée en uitgang, zodat paarden op alle mogelijke manieren er in en uit kunnen. Ze kunnen elkaar niet in een hoek drijven en bij "gevaar" kunnen ze vluchten.

Van groot belang is de plaatsing van de achterzijde, de bijna dichte zijde. Deze moet je altijd op het zuid/westen plaatsen. Voor de zon lijkt dat logisch, maar in de winter ook! De vervelendste stormen (wind én regen) zijn de bekende zuidwester stormen. Oostenwind is zelden met regen. Als ze daar al beschutting voor zoeken, kunnen ze achter de stal gaan staal als beschutting.

Door de achterzijde aan de bovenkant open te laten creëer je ventilatie en het gevoel dat het paard niet opgesloten staat. Ook kan het dak dan niet "gevangen" worden door de wind.

De bodem van de stal is ook belangrijk. Die moet verhard worden. Wij hebben dat gedaan met betonnen straatklinkers. Geen zand, geen stro … dan gaan paarden het gebruiken als toilet en dan willen ze er ook niet meer in en heb je een vreselijk dure mestplaats gemaakt. Stal regelmatig schoonhouden en af en toe eens een emmer met Citronella schoonmaakmiddel er doorheen mikken. Weert vliegen en verwijdert eventuele stank!

Wij hebben de gehele stal voorzien van schrikdraad (stroom) om zo schuren en aanvreten te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:37

Anja1965, dat ziet er super uit!
Citaat:
"]Van groot belang is de plaatsing van de achterzijde, de bijna dichte zijde. Deze moet je altijd op het zuid/westen plaatsen. Voor de zon lijkt dat logisch, maar in de winter ook! De vervelendste stormen (wind én regen) zijn de bekende zuidwester stormen. Oostenwind is zelden met regen. Als ze daar al beschutting voor zoeken, kunnen ze achter de stal gaan staal als beschutting.

Klopt, goede tip! Ik heb de openingen van de loopstal op het zuidoosten. Daar komt maar zelden harde wind en gure regen vandaan.

Berthaxp

Re: Paarden aan huis, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:26

ik heb ook stallen achte rhuis, maar jammer genoeg geen wei en daarom blijft ze gewoon op een stalling staan

daarom goed denken aan een weide, eventueel een bak, en een goede stevige stal :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:29

Mooi gedaan +:)+

Toch moeten de paarden dan nog redelijk lief voor elkaar zijn , als je tussen die 5 er 2 bij hebt zitten die echt bazig zijn , dan staan er alsnog maar 2 paarden onder het dak... dat vind ik altijd zo jammer , dat ze soms zo lopen te etteren tegen elkaar :(

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:55

pmarena schreef:
Mooi gedaan +:)+

Toch moeten de paarden dan nog redelijk lief voor elkaar zijn , als je tussen die 5 er 2 bij hebt zitten die echt bazig zijn , dan staan er alsnog maar 2 paarden onder het dak... dat vind ik altijd zo jammer , dat ze soms zo lopen te etteren tegen elkaar :(

In deze groep van 5 paarden zijn er 2 die elkaar niet kunnen luchten of zien. De New Forestmerrie (links op de foto) wordt vreselijk op haar kop gezeten door de Friese merrie (rechts op de foto). De Friese ruin (rechts op de foto) is helemaal niet zo bevriend met de Andalusiër (ook rechts op de foto), en dan bedoel ik dus echt dreigen met de konten naar elkaar, maar ze staan nu wel samen in de schuilstal. Dat heeft volgens mij meer te maken met ruimte van het hele terrein. De schuilstal is 7 meter lang en 4 meter breed. De zijwanden zijn ongeveer 1 meter dicht en een halve meter hoog. De tussenwand is over de hele diepte (breedte) op 1,50 dicht gemaakt. Ze kunnen dus vanaf de zijkant als de voorkant in en uit lopen en als het ene paard rechts gaat staan omdat hij het andere paard wilt wegjagen, loopt het paard gewoon weer naar het linker gedeelte ... tja, een beetje hetzelfde als meerdere hooiplekken.

Wat wel mijn ervaring is dat je naast de schuilstal ook meer ruimte moet geven aan een groep paarden dan een grote paddock. Ik heb twee standweiden (dat noem ik weiden die het gehele jaar door toegankelijk zijn) en één van mijn 4 graasweiden open, die via een pad van gebroken puin te bereiken is. Je lost veel problemen tussen paarden op door ze meer ruimte te geven. Dus niet in paddockjes gaan denken, maar in ruimte én beweging! Dan vinden ze elkaar ineens een stuk beter te pruimen!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:25

Mooi hoor Anja!
Een vraagje: gaan ze ook weleens liggen in de schuilstal? Dit ivm de harde ondergrond, lijkt me niet erg prettig liggen namelijk.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 08:40

Héhé, ik heb mijn krabbels voor de rijbak nog gevonden!
Rijbak;
Afmeting (20x40/20x60/anders)
Omheining (hout/kunststof/hekwerk)
Waterafvoer (drainage)
Onderhoud (sproeien, slepen, e.d.)
Levensduur
Grondsoort (oorspronkelijk)
Afvoer van bodemmateriaal
Veerkrachtig
Stabiel
Bestand tegen regen-vorst-e.d.
- All Weather Tuft
- Agterberg (te duur)
- (naald)houtchips
- Tapijtsnippers/vezels
- Kokosvezels
- Kunststof rasters
- Fiber-Mix (Royal Dutch Fences)
- Gewassen zeezand
- Opbouw bodem (meerdere lagen zand)
- Omgedraaide bodem (aarde naar onder, zand naar boven)

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:41

d0nnaa_dan schreef:
Mooi hoor Anja!
Een vraagje: gaan ze ook weleens liggen in de schuilstal? Dit ivm de harde ondergrond, lijkt me niet erg prettig liggen namelijk.

Nee, ik heb ze niet zien liggen in de stal. Liggen doen ze op de rolplek van zand of gewoon languit in het gras. De stal is echt om te schuilen en helaas pindakaas voor ze, dat moeten ze staande doen. Ondergrond van de stal is bewust verhard met betonnen klinkers. Paarden plassen niet graag op een harde ondergrond vanwege het spatten. Ze plassen dus ook echt niet in de stal. Zo nu en dan een drol, maar die haal ik dagelijks weg. Als je kiest voor een zachte ondergrond, zand of stro, wordt het één grote kliederbende, het gaat stinken en het trekt insecten aan. Dus jammer voor de knollen, liggen doen ze maar ergens anders!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 08:42

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar op dit moment is er nog geen kudde. We hebben nu nog alleen Bernice. Als we gaan verhuizen en we hebben nog geen paard erbij komt er sowieso een shet bij.
We willen wel graag een paard voor mijn ouders erbij kopen en nog een paard of pony voor de verkoop. Misschien ook nog een of twee pensionklanten.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 08:44

Ik denk alleen niet dat er een schuilstal nodig zal zijn. Of denk ik verkeerd?
Als ze vanuit de stallen naar de wei kunnen lopen kunnen ze toch weer gewoon terug naar stal gaan als het regent. Of doen ze dit niet?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:49

Anja1965 schreef:
d0nnaa_dan schreef:
Mooi hoor Anja!

Nee, ik heb ze niet zien liggen in de stal. Liggen doen ze op de rolplek van zand of gewoon languit in het gras. De stal is echt om te schuilen en helaas pindakaas voor ze, dat moeten ze staande doen. Ondergrond van de stal is bewust verhard met betonnen klinkers. Paarden plassen niet graag op een harde ondergrond vanwege het spatten. Ze plassen dus ook echt niet in de stal. Zo nu en dan een drol, maar die haal ik dagelijks weg. Als je kiest voor een zachte ondergrond, zand of stro, wordt het één grote kliederbende, het gaat stinken en het trekt insecten aan. Dus jammer voor de knollen, liggen doen ze maar ergens anders!

Interessant om te lezen, wij gaan vandaag verhuizen naar een stal waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal (die is bestraat). We waren al niet van plan om er stro of iets dergelijks in te leggen, maar wel leuk om nu van nog iemand de ervaring te lezen. Je hoort al gauw van mensen dat ze het zielig vinden dat ze niet zacht kunnen liggen ed.
Dat van de Citronella vind ik ook een goede tip! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:53

Als ze gewoon de stal in en uit kunnen lopen (en het is een fijne stal , geen klein / donker / laag hok ofzo :P ) dan weten ze hem te vinden hoor als ze even willen schuilen :j

Bij heel erg lang aanhoudend slecht weer is het dan wel handig om een hooinetje o.i.d. op te hangen zodat ze dan ook wat te knabbelen hebben , anders moeten ze gedwongen naar buiten omdat ze na een uurtje toch wel weer een rammelende maag krijgen :P

Er hoeft idd. niks in de stal voor het schuilen , anders wordt het alleen maar een WC :n

Maar ik vind WEL dat de paarden een zachte ligplek moeten hebben :j

Daarom altijd een lekkere zandpaddock waar ze heerlijk zacht in kunnen dutten en rollen , en afgelopen winter toen het zand bevroren was heb ik toch strokorrel in de inloop-stal gedaan. Nu heb ik overal rubberen drainage-tegels liggen die lekker een beetje inveren , waardoor ze wat comfortabeler en warmer kunnen liggen dan op koud en hard beton of steen :)

Maar ze liggen over het algemeen toch veel liever buiten :j

Hier vorige winter , in het kleinere , iets beschutter gelegen paddockje , daar gingen ze dan speciaal naartoe voor een dutje :) :

Afbeelding

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:06

Roxxxhorses schreef:
Ik denk alleen niet dat er een schuilstal nodig zal zijn. Of denk ik verkeerd?
Als ze vanuit de stallen naar de wei kunnen lopen kunnen ze toch weer gewoon terug naar stal gaan als het regent. Of doen ze dit niet?

Als de stallen echt open zijn, kun je van die stallen inderdaad ook gewoon een schuilstal maken. Als die stallen grenzen aan de weide, zou ik gewoon de hekken verwijderen en er één grote inloopstal van maken. Bij mij kon dat niet. Ik heb 4 prachtige stallen, met buitenluik en vreselijke dure staldeuren, maar één heb ik in gebruik voor mijn katten (een soort van slaap- en speelparadijs van strobalen) en één voor mijn hooikar. De andere twee worden alleen gebruikt als mijn bekapper komt! :D

Mijn paarden zijn nog nooit gaan schuilen voor de regen. Ze lopen 24/7 buiten, 365 dagen lang, zonder dekens ... het is de zon waar ze voor willen schuilen of soms gewoon even lekker dutten op een plek waar ze zich veilig voelen!

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:09

Roxxxhorses schreef:
Ik weet niet meer wie het vroeg, maar op dit moment is er nog geen kudde. We hebben nu nog alleen Bernice. Als we gaan verhuizen en we hebben nog geen paard erbij komt er sowieso een shet bij.
We willen wel graag een paard voor mijn ouders erbij kopen en nog een paard of pony voor de verkoop. Misschien ook nog een of twee pensionklanten.

Kijk uit met een shet. Die heeft een heel ander voerbehoefte, kan vaak niet zonder gevaren van hoefbevangenheid op de wei en moet veel soberder gehouden worden. Ik heb ze ook gehad, maar moest ze apart zetten. Dus dat is niet echt een kameraadje voor je paard, behalve dat het min of meer een soortgenoot is. Met pensionklanten zou ik uitkijken, maar daar ben ik het type ook niet naar ... lijkt me een hoop gezeur en je bent niet echt "vrij" meer.

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:16

pmarena schreef:
Maar ik vind WEL dat de paarden een zachte ligplek moeten hebben :j

Daarom altijd een lekkere zandpaddock waar ze heerlijk zacht in kunnen dutten en rollen , en afgelopen winter toen het zand bevroren was heb ik toch strokorrel in de inloop-stal gedaan. Nu heb ik overal rubberen drainage-tegels liggen die lekker een beetje inveren , waardoor ze wat comfortabeler en warmer kunnen liggen dan op koud en hard beton of steen :)

Maar ze liggen over het algemeen toch veel liever buiten :j

Hier vorige winter , in het kleinere , iets beschutter gelegen paddockje , daar gingen ze dan speciaal naartoe voor een dutje :) :

Ik vind inderdaad ook dat ze moeten kunnen liggen, maar liggen kunnen ze bij mij overal! De weiden waar ze altijd op mogen is al gedeeltelijk een zandbak geworden en dan zie je inderdaad dat ze plekken hebben waar ze graag liggen. Maar ze ploffen naar behoefte ook neer in de graasweiden en gaan dan helemaal gestrekt!
Ze gaan zelfs liggen in een dik pak sneeuw en door de werking van hun vacht krijgen ze het dan ook nog niet koud ... ik heb geen extra maatregelen getroffen. Wat ik wel doe is als ik weet dat er een vorstperiode aan komt, dan krijgen ze een wei die tijdens de natte periode niet is belopen. Die vriest dan mooi strak (zonder punten van betreding) op en is zo vlak als een biljartlaken. Als de dooi dan weer in valt, sluit ik die weide weer ... zo rommel ik een beetje aan tot het weer lente wordt! :)

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:19

d0nnaa_dan schreef:
Interessant om te lezen, wij gaan vandaag verhuizen naar een stal waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal (die is bestraat). We waren al niet van plan om er stro of iets dergelijks in te leggen, maar wel leuk om nu van nog iemand de ervaring te lezen. Je hoort al gauw van mensen dat ze het zielig vinden dat ze niet zacht kunnen liggen ed.
Dat van de Citronella vind ik ook een goede tip! :j

Succes en veel plezier met je verhuizing! Ik denk dat je paard het geweldig gaat vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:21

Als je er toch een shet bij koopt, waarom dan een quad om de bak te slepen?
Maak de shet tuigmak (of koop een tuigmakke shet) en koop een baksleepje die door een pony getrokken kan worden (heb ze wel eens gezien bij EA), dan houd je de shet in beweging, het is leuk, en je spaart een quad+bezinekosten uit :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:33

Wij hebben een paddock met tapijtsnippers, die het hele jaar door begaanbaar is. Dus ook met vorst en sneeuw.
Ideaal, heb er al 2 winters heel veel plezier van gehad.

Wij hebben ipv een mestplaats een mestkarretje, wat we elke week leeggooien. Dus nooit stinkerij bij huis en minder vliegen dan als je wel een mesthoop bij huis hebt.

Zadelkamer heb ik niet, heb maar 2 paarden en heb mijn tuig in huis hangen.
Als je pensionklanten gaat nemen is dat wel belangrijk.

Stallen zo ruim mogelijk, wij hebben ze 3 x 4. Met aan 2 kanten deuren, dus ook uitkijk. En buitenstallen zijn beter dan binnenstallen ivm frisse lucht.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:02

Nog een tip; wij huren een mestcontainer bij fourages.nl. Voldoet aan alle normen en is geheel afsluitbaar met een zeil waardoor er geen overlast is van stank en vliegen. Als de container vol is, komen ze 'm legen. We hebben er ook stro vandaan en een keer hooi, maar dat was de laatste keer erg droog en duur! Stro is wel prima.
De container bevalt ons heel erg goed.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:30

Ninia schreef:
Nog een tip; wij huren een mestcontainer bij fourages.nl. Voldoet aan alle normen en is geheel afsluitbaar met een zeil waardoor er geen overlast is van stank en vliegen. Als de container vol is, komen ze 'm legen. We hebben er ook stro vandaan en een keer hooi, maar dat was de laatste keer erg droog en duur! Stro is wel prima.
De container bevalt ons heel erg goed.

Mestcontainer is niet nodig. Er staat een grote mestsilo op het terrein die verhuurd is, maar waar we wel onze eigen mest in kwijt mogen.
Mijn vader is voor de rijbak aan het kijken voor kokosvezel. Ik heb het topic wat hierover loopt een tijdje gevolg, maar ik ben er nog niet zo zeker van....
Sowieso staat Marc Roelofs ons wel aan. Hij heeft verschillende rijbakbodems, én omheiningen, én springmateriaal, én lichtmasten. Behoorlijk wat dus...

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:33

Het mag dus wat kosten, als je naast een binnenbak ook nog een superluxe buitenbak aanlegd.
Lekker hoor, als je daar geen rekening mee hoeft te houden! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:40

Voor stallen kan je ook nog kijken bij de molenkoning, vind ik heel netjes en fijne service...

Verder heb je volgens mij al aan veel dingen gedacht...Ik zou ook kijken voor een grondwaterpomp, in ieder geval om te sproeien maar ik spuit er ook de paarden mee af.

Verder bij de omheiningen rekening mee houden dat al je wei nog goed bereikbaar is met een grote tractor (mesten!)

Voor wat betreft de bodem van je rijbak, eerst kijken naar wat je hebt en dan pas beslissen. Ik heb mijn huidige rijbaan gewoon omgezet en het is de beste rijbak die ik ooit heb gezien. Ik heb zelfs de laatste weken dagelijks kunnen rijden, er staat geen plasje in! Heb er niet eens drainage onderliggen, de grond is hier gewoon super en wat er bij mij naar boven is gekomen is het soort zand/leem wat je ook krijgt als je een bodem koopt. Denk er ook aan dat het zetten van een omheining niet altijd mag, dit kan je eventueel wel omzeilen door of hagen te planten (mooi, ook duur) of door de afrastering van de weide te gebruiken (ik heb nu weide, omheining, dan 1,5 meter ertussen en dan begint mijn rijbaan..geen apart hek dus...)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:47

d0nnaa_dan schreef:
Het mag dus wat kosten, als je naast een binnenbak ook nog een superluxe buitenbak aanlegd.
Lekker hoor, als je daar geen rekening mee hoeft te houden! :D

Nou, dat ook weer niet hoor! :D De binnenbak wordt een meerjaren-plan. Het zou dus best kunnen dat deze pas over 5 jaar of langer klaar is. Maar de mogelijkheid is er wel :j
De buitenbak wordt wel gelijk aangelegd, en als ik in de afgelopen tijd iets heb geleerd is het wel om niet te bezuinigen op de bodem. Oké, een agterbergbodem hoeft nou ook weer niet, maar een bodem waar het hele jaar door op gereden kan worden wél.

Er is al een grondwaterpomp. Onder de stallen zijn zeikputten (weet niet of je dat zo noemt). het is vroeger een koeienstal geweest en daar werd dus alle urine opgevangen... Ook wel weer jammer, aangezien ik misschien over wou stappen op strokorrels, maar dat gaat dus niet meer...