Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Xiniee schreef:Krijgen jou paarden een deken in de winter ?
En dat verbaast me echt, ik denk ook dat mensen te snel ingrijpen.
Als het paard een dutje wilt doen in de stal denken ze dat het paard buiten koud heeft.
En tuurlijk is het aangeboren, paarden zijn gewoon veel minder sterk dan 100jaar geleden.
Mensen leefden vroeger ook buiten, was dat zo gebleven hadden we ons haar nog, waren paarden altijd buiten blijven staan waren ze ook veel sterker zoals vroeger.
Natuurlijk moet het ras ook bepalen of hij in een te koud omgeving leeft of niet.
Gelukkig zijn het uitzonderingen die er gewoon niet meer tegen kunnen buiten te staan, en de andere paarden kunnen er wel tegen maar worden te veel vertroeteld met dekens, lekker binnen gezet.
En dan zijn er nog die echte paarden, niet enkel koudbloeden, die na een uur in de sneeuw en doornat nog altijd geen kou ondervinden.
Ik begrijp je standpunt, maar probeer het mijne ook te begrijpen. Er zijn nu eenmaal paarden die niet dag en nacht buiten willen staan. Die van mij heeft een paar dagen een heel erf tot zn beschikking gehad maar alle drollen vond ik keurig in zn stalletje. Hij kuierde gerust t erf wel over, maar stond dus duidelijk ook erg veel in zn stal (hooi was daar ook elke keer op, verder op t erf heb ik niks hoeven aanvullen). En een paard alleen......
Die van mij heeft noodgedwongen een paar dagen alleen gestaan, mn hart brak.
Moet dan wel heel ernstig nodig zijn (koude wind en oudje, tsja, die kreeg een enkele keer nog wel een jasje aan maar ook meer uitzondering dan regel...).
Volgens mij gaat het hier en daar een beetje off topic nou - topic gaat over invloed van de stal....discussie 24/7 buiten met/zonder dekens is een andere (en al 100x gevoerd).
Althans, perfect zou een eigen stukje zijn natuurlijk, er blijft altijd wel iets te wensen over... Maar voor nu sta ik helemaal super met hem, hij glanst en zit duidelijk goed in zn velletje

Toch had ik in beide situaties best goede redenen... Soms loopt het gewoon zoals het loopt, doe je weinig aan. Ik heb echt mn research wel gedaan, maar het komt wle eens voor dat je moet kiezen voor een oplossing waarvan je bij voorbaat weet dat t maar voor tijdelijk is. Daarbij; ik heb mijn vriendje echt enorm zien opknappen na mn de eerste verhuizing. Binnen een week al... Als je het nooit zo sterk hebt meegemaakt kan ik me indenken dat het lastig voor te stellen is dat stalling zo'n invloed kan hebben op een paard.