Discussie; effect stal op gedrag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Discussie; effect stal op gedrag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:16

Maar sinds wanneer geldt dat voor veulens die niet beter weten dan lekker buiten staan?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:20

Wat bedoel je ? Ik snap je vraag niet :-)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:22

Dat die van mij als veulen al niet anders gewend was en tóch niet dag en nacht buiten kan zonder een heel sneu paardje te worden... Dus dat heeft niks te maken met de invloed van de mens, al ben ik het roerend met je eens dat het bij sommige paarden komt doordat ze niet anders meer gewend zijn :)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:30

Krijgen jou paarden een deken in de winter ?
En dat verbaast me echt, ik denk ook dat mensen te snel ingrijpen.
Als het paard een dutje wilt doen in de stal denken ze dat het paard buiten koud heeft.
En tuurlijk is het aangeboren, paarden zijn gewoon veel minder sterk dan 100jaar geleden.
Mensen leefden vroeger ook buiten, was dat zo gebleven hadden we ons haar nog, waren paarden altijd buiten blijven staan waren ze ook veel sterker zoals vroeger.
Natuurlijk moet het ras ook bepalen of hij in een te koud omgeving leeft of niet.

Gelukkig zijn het uitzonderingen die er gewoon niet meer tegen kunnen buiten te staan, en de andere paarden kunnen er wel tegen maar worden te veel vertroeteld met dekens, lekker binnen gezet.
En dan zijn er nog die echt paarden, niet enkel koudbloeden, die na een uur in de sneeuw en doornat nog altijd geen kou ondervinden.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:31

Xiniee schreef:
Krijgen jou paarden een deken in de winter ?
En dat verbaast me echt, ik denk ook dat mensen te snel ingrijpen.
Als het paard een dutje wilt doen in de stal denken ze dat het paard buiten koud heeft.
En tuurlijk is het aangeboren, paarden zijn gewoon veel minder sterk dan 100jaar geleden.
Mensen leefden vroeger ook buiten, was dat zo gebleven hadden we ons haar nog, waren paarden altijd buiten blijven staan waren ze ook veel sterker zoals vroeger.
Natuurlijk moet het ras ook bepalen of hij in een te koud omgeving leeft of niet.

Gelukkig zijn het uitzonderingen die er gewoon niet meer tegen kunnen buiten te staan, en de andere paarden kunnen er wel tegen maar worden te veel vertroeteld met dekens, lekker binnen gezet.
En dan zijn er nog die echte paarden, niet enkel koudbloeden, die na een uur in de sneeuw en doornat nog altijd geen kou ondervinden.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:40

Hier nog een die het verschil merkt in haar pony.
Toen ik mijn pony kreeg stond ik op een drukke manege, bijna elk weekend wedstrijden, veel evenementen, swinters op stal en zomers overdag op het land.
Ze was een zenuwenpees, schrok van alles, wou niet meer mee op buitenrit want dat was eng, schrok van dingen op het terrein, liep veel rondjes in haar stal.
Ik heb met haar daar van mei t/m december gestaan, toen ik ben verhuisd naar een andere stalling.
Een rustige stalling met 8 pension klanten, paarden met weer en wind buiten, mogelijkheid tot 24/7.
De eerste maand was ze nog steeds een stress kippetje maar langzamerhand werd ze steeds rustiger, nu is ze een vrolijke pony en staat ze helemaal op haar plek. Ik sta hier nu anderhalf jaar.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:33

Tsja, fokker fokt terug op de originele ponies, heeft ook een aantal Hill ponies, dus de fokrichting, daar ligt t niet aan... De manier van houden bij mij, daar ligt t niet aan, ik heb m lang zat dag en nacht buiten gehad... En dus geconstateerd dat ie liever een stal heeft. Hij staat inderdaad onder deken ivm keuringen, had van mij anders niet gehoeven. Inmiddels staat ie al onder een gevoerde deken, hij werd enorm stijf en das over sinds hij onder een dikkere deken staat.. Ik heb gewoon een mietje en ik zal daar echt de enige niet in zijn. Natuurlijk is het het beste om de oorspronkelijke manier van leven van het paard zo dicht mogelijk te benaderen, maar ik denk dat het kortzichtig is om te stellen dat alle paarden dag en nacht buiten zouden moeten kunnen. Ja, kan wel, maar dan houd ik een zielig hoopje paard over uiteindelijk.
Het gelinkte topic ''bewijst'' voor mij dat mijn pony ook gewoon graag binnen staat... Heeft niks met regelmaat of voedsel te maken, want altijd als ik er 's avonds ben gooi ik die deur open en vaak gaat ie dan buiten wat eten, ligt ruim voldoende hooi. Die keer koos hij er overduidelijk voor om binnen te gaan staan, hoewel het in feite natuurlijk hardstikke tegennatuurlijk is. Ik wil overigens niet beweren dat paarden niet naar buiten hoeven, want die van mij staat overdag ook lekker buiten en dat zou ik ook echt nooit anders willen.

Lizzylover; wat fijn dat je paard zo tot rust gekomen is! Kun je nagaan wat een effect dat dan heeft...

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:40

Een deken ? Daar begint het, welke reden je ook hebt.
Toen mijn paard alleen stond was die ook vaak op stal toen ik toekwam- omdat daar eten in ligt.
Nu met z'n vriend heeft ie een schuilstal en regen of hagel, hij gaat niet naar binnen.

Ook mijn 24jarige arabier blijft gewoon buiten, zelfs in de winter geen deken.
Die is gewoon gebleven hoe een paard moet zijn.
En niet hoe wij willen dat ze zijn.

Zonde vind ik dat, maakt direct een paard minder stoer als die op stal gaat of een deken omheeft.
Dat is dan gewoon geen paard meer maar een grote hond, cru gezegt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:51

Ik heb 2 pony's aan huis staan, maar ik merk al een verschil tussen de ene en de andere weide. Het zijn 2 hengsten van 3 jaar, staan al sinds veulen bij elkaar en zijn dikke maatjes (en zijn lieve schatjes zonder problemen). Het ene weiland ligt aan mijn huis en de oprijlaan en dus zien ze alles wat voorbij komt inclusief mijzelf de vele keren dat ik voorbij kom. De andere wei is omgeven door een houtwal en daar zien ze dus niets en ook het (zicht)contact met mij is dan vele malen minder. Als ze in de laatste wei staan, staan ze in de avond altijd te miepen of ze aub weer in de andere wei mogen, cq. open stal met paddock. Ik merk gewoon dat ze het daar minder gezellig vinden.
Kan me dus zeer goed voorstellen dat de leefomgeving van grote invloed is op het gedrag van paarden!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:52

Toch kreeg hij die deken pas een half jaar nadat ik had geconstateerd dat ie van 's nachts op stal staan enorm was opgeknapt ;) Ik begrijp je standpunt, maar probeer het mijne ook te begrijpen. Er zijn nu eenmaal paarden die niet dag en nacht buiten willen staan. Die van mij heeft een paar dagen een heel erf tot zn beschikking gehad maar alle drollen vond ik keurig in zn stalletje. Hij kuierde gerust t erf wel over, maar stond dus duidelijk ook erg veel in zn stal (hooi was daar ook elke keer op, verder op t erf heb ik niks hoeven aanvullen). En een paard alleen...... :n Die van mij heeft noodgedwongen een paar dagen alleen gestaan, mn hart brak.

Overigens krijgt een hond van mij echt geen dekentje op hoor := Moet dan wel heel ernstig nodig zijn (koude wind en oudje, tsja, die kreeg een enkele keer nog wel een jasje aan maar ook meer uitzondering dan regel...).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:53

:) Volgens mij gaat het hier en daar een beetje off topic nou - topic gaat over invloed van de stal....discussie 24/7 buiten met/zonder dekens is een andere (en al 100x gevoerd).

Ik denk dat een stal zeker invloed heeft op een paard. Ik heb ze thuis, maar zie zelfs daar dat kleine verschillen grote gevolgen kunnen hebben. Dan gaat het om de buren, of ze een eind- of een middenstal hebben, of er wat te zien is, met wie ze in de wei lopen, enz.
Voor sommige paarden is veel verhuizen trouwens funest, wij hebben hier een paard dat er nu 2 jaar staat, het heeft gewoon een jaar geduurd voordat ie echt op z'n gemak was. Paard had gewoon niks meegemaakt op z'n vorige stal en schrok van alles en iedereen. Ondertussen is het een leuk gezellig paard geworden, maar ik heb nooit de indruk gehad dat het van onze stal kwam dat ie zo nerveus was, volgens mij kwam het echt van de verandering die voor hem zo immens was dat het heel lang duurde voor hij zich veilig voelde.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:56

Je hebt inderdaad gelijk Kendra, is een al veelgevoerde discussie inderdaad :j

Maar dat een andere wei al zo'n invloed kan hebben zeg! Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen dat sommige paarden er erg lang voor nodig hebben om te wennen na een verhuizing.. Lijkt me toch lastig, je bent niet zo flexibel zeg maar (al is veel verhuizen hoe dan ook waardeloos natuurlijk, of je nou een makkelijke verhuizer hebt of niet).

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:12

Ik begrijp zeker je standpunt.
Nog veel succes met je pony en de zoektocht naar de perfect stal, of die heb je misschien al !

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:41

Die heb ik al hoor :D Althans, perfect zou een eigen stukje zijn natuurlijk, er blijft altijd wel iets te wensen over... Maar voor nu sta ik helemaal super met hem, hij glanst en zit duidelijk goed in zn velletje :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:57

Geweldig ! Meer wil je toch niet dan een gelukkig paard :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:07

Hier op bokt vraagt men zich tot in den treure af of het paard wel gelukkig (!) is met zijn stal, zijn stro, zijn hooi, zijn voer, zijn buurman, zijn zadel, hoofdstel, bit, beugels, singel, martingaal, borstel, dierenarts, hoefsmid, ijzer, de maat van zijn box, de grootte van zijn wei, dekens, en ga zo maar door. Maar er is niemand die zich ooit afvraagt of het paard nou wel zo vrolijk wordt van zijn baasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:52

Helemaal met lovely eens. Ik heb overigens mijn veulen toen in een natuurgebied gezet tot zn 2 1/2. waarom zou je zon jong paard steeds verhuizen, dat snap ik niet. Mijn nieuwe merrie heb ik vanaf november (niet echt nieuw meer dus maargoed) en die heeft erg moeten wennen aan het boerenleven bij ons. was in het begin schrikkerig (tractoren enzo bij ons, en bij ons word wat "boerser" met de paarden omgegaan dan op een pensionstal) had een hekel aan mij (oren in de nek, weglopen als ze me zag enz) die moest gewoon wennen aan de nieuwe omgeving. Maar als je genoeg geduld hebt passen ze zich aan. Ik geloof niet dat vervelend gedrag met de stal te maken heeft..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 01:31

Lovely; heb me dat wel degelijk afgevraagd... Ben tot de conclusie gekomen dat dat voor zover ik kan beoordelen wel snor zit :)

Vivalavida; ik ben het helemaal met je eens. Jong paard steeds verhuizen is bepaald geen pretje. Evenmin is het een pretje om 3 onafgemaakte vervolgopleidingen op je cv te hebben staan en straks te beginnen met nr 4, die je hopelijk wel gaat afmaken :+ Toch had ik in beide situaties best goede redenen... Soms loopt het gewoon zoals het loopt, doe je weinig aan. Ik heb echt mn research wel gedaan, maar het komt wle eens voor dat je moet kiezen voor een oplossing waarvan je bij voorbaat weet dat t maar voor tijdelijk is. Daarbij; ik heb mijn vriendje echt enorm zien opknappen na mn de eerste verhuizing. Binnen een week al... Als je het nooit zo sterk hebt meegemaakt kan ik me indenken dat het lastig voor te stellen is dat stalling zo'n invloed kan hebben op een paard.
Daarnaast... Ik wil eigenlijk niet dat mn pony zich uiteindelijk maar aanpast. Ik wil dat hij zich prettig voelt. Als ik was blijven staan bij de eerste stal durf ik er heel wat om te verwedden dat ie niet half zo vrolijk was geweest als hij nu is. Hij had zich uiteindelijk wel aangepast, natuurlijk wel. Maar het gaat mij erom dat ik luister naar mn beessie en hem naar beste kunnen verzorg, passende huisvesting hoort daar imo ook bij :)

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:18

Ik ben ook van mening dat een stal invloed kan hebben op het paard. Ik merk bij ons dat de paarden rust en regelmaat erg prettig vinden. Maar het aller belangrijkste vind ik is dat een paard ook echt paard mag zijn. Wij proberen de natuurlijke behoeftes van het paard zo veel als mogelijk na te streven en ik merk dat je daar hele fijne paarden van krijgt.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:05

Ik ben er van overtuigd dat de manier van stalling allesbepalend is voor het gedrag van je paard.
Overigens houd ik er helemaal niet van wanneer mensen aangeven dat hun paard graag naar binnen wilt. Dat is over het algemeen gewoon aangeleerd gedrag omdat daar een beloning aan zit, meestal in de vorm van voer (hooi of bix) en soms in de vorm van aandacht.
In de basis hoort een paard gewoon vrij te kunnen bewegen, lichamelijk contact te kunnen hebben met andere paarden en voldoende beschikking te kunnen hebben over ruwvoer. Daarvoor hoef je geen deskundige te zijn. Met logisch nadenken kom je een heel eind in dit geval.
Een schuilstal is ideaal. Onze paarden schuilen overigens alleen als het erg warm is. En soms ook wanneer het regent, maar dat houdt ze minder tegen om te grazen dan de brandende zon.

Als je dan kijkt naar stalling op een manege of grote pensionstal:
- hordes gillende kinderen die ook aan de paarden zitten
- grote delen op stal 3x3
- geen lichamelijk contact met andere paarden mogelijk
- om het dier rust te geven gaat het bovenluik dicht.... of omdat het bijt...(jezelf inpopulair maken werkt als paard heel goed op de manege! )
- te weinig ruwvoer en te veel bix

Eigenlijk zijn er gewoon te veel mensen die paarden willen houden maar niet nadenken over de basisbehoefte van een paard. Maneges vind ik over het algemeen paardengevangenissen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 11:18

Ben het helemaal met je eens inderdaad. Zeker voor wat betreft grote pensionstallingen/maneges. Manege waar ik vroeger reed staat alles 24/7 op stal, paarden komen er alleen uit voor manegelesjes en de pensionpaarden mogen soms dan nog wel eens een uurtje los in de bak, bah.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:27

Ik sta op een kleinschalige stal (zomers weide, s'winters paddock) en je merkt dat er een hele relaxte sfeer heerst onder de paarden.
Ze komen genoeg buiten (tenzij het weer het echt niet toelaat) in vaste groepen, het is altijd vrij rustig op stal, soms ben ik zelfs alleen.
Er staat nu een paard wat op de vorige stal echt vals was, nu is het nog steeds zaak dat paard voorzichtig te benaderen maar je ziet al zoveel vooruitgang. :j
Ik merk het ook aan mijn eigen paard, hoe rustiger het is op stal, hoe rustiger zij is.