Wormenkuur, altijd dezelfde of steeds een andere

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:01

Cas, ik wil niet discussieren, maar zou graag een onderbouwing willen zien. Mijn DA heeft mij uitgebreid voorgelicht over het hoe en waarom en dat neem ik niet zomaar klakkeloos aan, ik wil voorbeelden en uitleg van de DA.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:32

Moet zo weg Imker, kan hier nu even niet uitgebreid op ingaan. Als jij je DA gelooft (en de verklaring die jij van je DA hebt gekregen op papier is meer dan ik heb gehad) dan zou ik daar gewoon op vertrouwen.
Ik heb alleen persoonlijk een studie Biologie achter de rug (dus geen diergeneeskunde) en kan ook uit eigen ervaring zeggen dat het waar is wat mijn DA zegt. Immuniteit komt door te lage dosering over langer tijd.

Het probleem bij paarden of andere dieren is alleen dat je geen zo hoge dosering aan wormenmiddelen kunt geven dat het paard er zelf schade aan ondervindt of eventueel aan overlijdt (onder het motto: operatie gelukt, patient dood)
Het zal voor het geval van de wormenkuren altijd een afweging blijven tussen het kiezen van een dosering werkzame stof dat de wormen te lijf gaat, en het paard geen schade berokkend.

Dus ja, immuniteit komt voor als je lange periodes een bepaald middel geeft. Maar immuniteit komt ook voor omdat de dosering van dat middel over langere periodes te laag is om alle wormen mee te nemen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:38

Daarom! Nu zeg je idd iets met een goed punt!

DA zegt beter kleine overdosering (voor 50 kilo) dan onderdosering.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:43

Voor Ivermectine bestaat nog geen resistentie en voor Moxidectine ook niet. In mijn ogen is het alleen een kwestie van tijd tot daar ook een resistentie voor optreed. Helaas.....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:48

Maar voor Fenbenzadol wel. Een hoop mensen gebruiken dit, terwijl dit middel helemaal niet voor wormen werkt. Iedereen blijft het kopen, terwijl de werkzame stof niet werkt.

Ivermectine en Moxidermine idd, daar bestaat nog geen echte resistentie tegen, door het afwisselen van de werkzame stoffen per ontworming, wordt resistentie tegengewerkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:03

Bij microbiologie heb ik geleerd van iemand die er op geprmoveerd is, dat wisselen helemaal niet nodig is, als je maar een goede werkzame stof geeft (en tegen de normale wormen, dus niet de lintwormen werken ivermectine en moxidectine momenteel het best) in een voldoende dosering. Dat wisselen was volgens hem helemaal niet nodig en hij was er op gepromoveerd. Helaas is hij inmiddels overleden, anders zou ik het graag nog eens voor jullie gaan navragen, wat en hoe van het wel of niet wisselen van merk.
Je hoeft pas te wisselen als er echt resistentie is opgetreden, je kunt de resistentie zowieso niet voorkomen, volgens mij was dat de gedachte erachter.
Ik kan wel volgende week nog eens op de afdeling parasitologie gaan vragen hoe het nou zit, jullie horen nog van mij!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:09

Vraag dan meteen even van die Fenbenzadol!!! Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:02

Cassidy schreef:
Voor Ivermectine bestaat nog geen resistentie en voor Moxidectine ook niet. In mijn ogen is het alleen een kwestie van tijd tot daar ook een resistentie voor optreed. Helaas.....

En toch ken ik paarden die altijd ivermectine kregen ,elke 6 weken!, en niet ondergedoseerd, en toch is bij hun op stal een veulen aan een ernstige wormbesmetting overleden. (is sectie op verricht in utrecht)
Daarna hebben ze alle paarden een keer met een middel op basis van pyrantel ontwormt en je wil niet weten hoeveel er wormen bleken te hebben...
En over Equest, na een behandeling daarmee begonnen 2 shets bij mij alweer na anderhalve maand met hun staart te schuren, ander kuurtje gegeven en het was over.
Je mag geloven en doen wat je wilt maar ik zal nooit steeds hetzelfde wormmiddel geven, das mijn persoonlijke visie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:11

Meavey, het maakt niet uit welke wormenkuur je geeft, als het weiland waar de paarden op lopen vergeven is van de wormen door een eerdere besmetting, kun je met wormenkuren daar niet tegenop werken.

En mijn merrie schuurt in de zomer haar staart ook. Een keer staart wassen met shampoo en de staartwortel insmeren met een anti-jeuk product helpt ook.
Dus komt dat staartschuren door de vliegen of door de wormen? Wie zal het weten?

En die wormbesmetting bij het veulen, welke wormen zijn dat geweest? Trouwens als er in het paard ergens een kluwen wormen zitten dan kan het best zijn dat er maar een gedeelte (buitenste laag bijvoorbeeld) door de wormenkuur word gedood...en de rest overleeft en gaat vrolijk verder.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-09-03 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:14

Hoe consequent halen jullie de drollen weg uit de wei(en)? En hoe herken je een wormbesmette wei?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:17

Wormbesmette wei is moeilijk met het oog te herkennen. Als je het vermoeden hebt dat er wormen in zitten kun je het weiland het beste een jaartje rust geven (en hopen op een strenge winter)

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:19

Vermoeden ..... ik heb er geen idee van! Ik heb een huurwei overgenomen waar andere paardjes op liepen (een uur of twee per dag). De laatste maanden werd de mest niet meer weggehaald (de paardjes leken wel gezond die er op stonden), en dat heb ik allemaal gedaan nu. Het verveldende van een huurwei is dat je betaald ook als je ze niet gebruikt ... en dat ik ze nu heb tot mei, en daarna weet ik het nog niet! Ik kan zo de paarden eraf houden en gewoon betalen voor niets ook

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:21

ik wissel ze ook af.
en ontworm op tijd.
Wij hebben op stal een schema hangen voor alle paarden zodat we ook de ander erop kunnen controleren of zij het wel doen!
Dus bij ons gebeurt het allemaal netjes op tijd met de juiste hoeveelheden.
Bij ons word zo nu en dan eens drollen geruimd maar niet echt consequent.
We hebben nog nooit last van wormen gehad *tik* *tik*

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:24

Cassidy schreef:
Meavey, het maakt niet uit welke wormenkuur je geeft, als het weiland waar de paarden op lopen vergeven is van de wormen door een eerdere besmetting, kun je met wormenkuren daar niet tegenop werken.

En mijn merrie schuurt in de zomer haar staart ook. Een keer staart wassen met shampoo en de staartwortel insmeren met een anti-jeuk product helpt ook.
Dus komt dat staartschuren door de vliegen of door de wormen? Wie zal het weten?

Dat van dat veulen was in de winter, stonden ze op stal en overdag in een bak, waar de drollen elke dag uitgehaald werden, dus bemette wei kan het niet geweest zijn, en de wei waar ze zomers op staat op die stal word ook elke dag leeggehaald.
En dit is niet het enige geval waar ik dit gehoord heb over ivermectine hoor, dus ik neem het zekere voor het onzekere en geef mijn eigen dieren elke keer een wormenkuur met een ander bestanddeel.

Over dat staartschuren dat doen die van mij eigenlijk nooit, en na een ander wormenkuurtje was het binnen 5 dagen over, en dat was dus zo ongeveer 2 maanden na een kuur met moxidectine.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:25

Nieuwe paarden bij ons worden de eerste week ontwormd en binnen gehouden.
De hele stal ontwormd op hetzelfde tijdstip en verplicht met Equest, de veulens met Eqvalan.

En als staartschuren met 5 dagen over is na het geven van een wormenkuur, komt het in mijn ogen NIET door de wormen. Als het door de wormen zou komen heb je er met één dag al geen last meer van.