Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:29

HorseTopShop schreef:
En ook hier staan ze gewoon 24/7 buiten. Dat zwart lopen valt reuze mee.

:j

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:30

Hier staat alles 24/7 op de wei. Deze wordt er niet mooier op (kleigrond), maar ja, ik ga ze er niet om naar binnen halen. Ze vinden het heerlijk buiten!
Ik wissel nu alleen wat vaker van weide om hierdoor de weide hopenlijk wat meer te sparen.

LucianoS

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:35

hier hebben ze ook vrij veel binnen gestaan vanwege het slechte weer - de weilanden waren snel verzadigd en vol plassen

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:36

Hier ook hoor.. Paar dagen regen en je staat tot je knieën in de modder..
Paardlief staat nog 24/7 buiten, maar ze vindt het echt niet zo leuk.. Gelukkig zit achterin het weiland nog een redelijk droog stuk, maar voorin is het echt niet fijn, kan haar soms amper de wei uitkrijgen.. Je wordt met je laarzen helemaal vastgezogen. Paard vindt het heerlijk om even een paar uur op stal te staan met dit weer, lekker droge voeten..
Heb het nog nooit zo erg gehad. Sommige pensionpaarden hebben binnen gestaan, onze weilanden zijn zo kapot.

Hier een foto vd afgelopen weken:
Afbeelding
Doe je een paard niet echt een plezier mee om dr daar in te zetten

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:38

Hier ook 24/7 buiten, weiland is wel helemaal kapot gelopen, maar er groeit sowieso toch niet veel. Ze hebben daarom wel onbeperkt hooi ter beschikking. Hier gaan ze ook in de winter, wanneer de ondergrond compleet dichtgevroren is of er ijs ligt, altijd buiten. Omdat ze altijd buiten staan, gaan ze toch niet echt snel meer rennen enzo :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:39

Hier staan ze ook dag en nacht buiten. Gezien het weer hebben we de kuddes gewoon kleiner gemaakt, dus max. 5 paarden per (groot!) weiland.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:40

Ik heb haar voor het eerst op de wei gelaten met dit weer maar dan ook meteen maar 24 uur. Hierdoor is de overgang minder en rent ze niet elke dag weer opnieuw die weide in. Moet zeggen ondanks de verrotte klei dat het me alles meevalt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:41

Vorige week, toen het weiland nog aardig drassig was, maar ze er nog wel in stonden,
zijn 3 paarden een ijzer kwijtgeraakt.
Sommige stukken 'zuigt' de paardenvoeten zo de grond in.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:42

Mijnes staat ook maar in een kudde 5 paarden, nu zelfs maar 3.. Maar dat helpt echt niks helaas :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:42

Elmira schreef:
Hier ook hoor.. Paar dagen regen en je staat tot je knieën in de modder..
Paardlief staat nog 24/7 buiten, maar ze vindt het echt niet zo leuk.. Gelukkig zit achterin het weiland nog een redelijk droog stuk, maar voorin is het echt niet fijn, kan haar soms amper de wei uitkrijgen.. Je wordt met je laarzen helemaal vastgezogen. Paard vindt het heerlijk om even een paar uur op stal te staan met dit weer, lekker droge voeten..
Heb het nog nooit zo erg gehad. Sommige pensionpaarden hebben binnen gestaan, onze weilanden zijn zo kapot.

Hier een foto vd afgelopen weken:
Afbeelding
Doe je een paard niet echt een plezier mee om dr daar in te zetten

Oef nee , daar zou ik ook geen paarden op zetten :n

Niet leuk voor de paarden en ook funest voor de grasmat , dus daar heeft niemand iets aan :n

Zou dan wel zorgen voor een goede zandpaddock zodat ze daarop lekker nog wat rond kunnen scharrelen wanneer de wei er zo bij staat.
En als het veelvuldig zou gebeuren dan ging ik toch echt op zoek naar een andere wei want hier heb je dan niks aan :P

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:44

Bij ons staan ze ook nog dag en nacht buiten. De weide ziet er nog aardig uit hoor.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:44

Wij hebben ook kleigrond. Maar bij ons staan de paardjes ook gewoon 24/7 buiten, al vanaf april vanwege het mooie voorjaar (dat moeten we ook niet vergeten natuurlijk).
Alleen pas hadden we een keer dat het echt achter elkaar non stop regende, toen hebben ze even een nachtje binnen gestaan om op te drogen. Het scheelt enorm dat we nu eindelijk een rustige, stabiele kudde hebben en we wisselen vaak met de weide's zodat het gras weer mooi kan aangroeien.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:47

pmarena schreef:
Oef nee , daar zou ik ook geen paarden op zetten :n

Niet leuk voor de paarden en ook funest voor de grasmat , dus daar heeft niemand iets aan :n

Zou dan wel zorgen voor een goede zandpaddock zodat ze daarop lekker nog wat rond kunnen scharrelen wanneer de wei er zo bij staat.
En als het veelvuldig zou gebeuren dan ging ik toch echt op zoek naar een andere wei want hier heb je dan niks aan :P

Het is nu gelukkig wat weggetrokken.. Maar ze staat nog steeds op het land.
We hebben wel paddocks maar dan moet je ze daar ze zelf inzetten elke dag, max een paar uur.. (in de winter)
Dus ik probeer het nog zolang mogelijk uit te stellen (op stal) maar als ze het echt niet meer fijn vindt gaat ze naar binnen..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:48

Kuddes zijn hier ook beprekt tot max 5 paardjes.

Weilanden zien er hier ook nog vrij strak uit en groeit voldoende gras op. Helaas staat daar wel tegenover dat de paarden in dit soort dagen iets meer op stal staan. Als het land weer enigsins droog is gaan ze iig weer halve dagen.

Moet ook wel zeggen zodra het hier stortregent staan de paarden hier ook wel te drammen bij het draad

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:49

wij zitten ook op leem/kleigrond paarden moeten overdag de wei op omdat paddock nog niet klaar is. snachts staan ze binnen. maar mn weides zijn allebei kapot gelopen zelfs als ze normaal eroverheen stappen.
tis ook wel erg nat ook. net stonden der alweer goede plassen op de wei

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:51

happyjoyce schreef:
Bij ons staan de paarden gewoon buiten, ook als het regent.
Het weiland is niet zwart, soms een beetje nat, maar meer niet.
Toch staan ze niet met hele kleine groepen in een heel groot weiland.. Misschien dat de ondergrond van ons weiland beter is.
Wel is het zo dat ze iedere keer het stuk waarin ze staan een stukje opschuiven. Ze krijgen steeds een strook gras erbij en de wordt het land waar niets meer staat dus kleiner gemaakt zodat ze dat niet vertrappen.

Bij ons hetzelfde. Gewoon kleine groepjes van 2 a 3 paarden en dan op kleine stukjes laten staan

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:55

Ze staan wel altijd buiten, de stallen zijn om te schuilen als ze dat willen. In de winter zijn die wel opgestrooid zodat ze daar kunnen liggen. Voorlopig kakken ze hem alleen maar vol :+
De deur is ooit 1 keer dicht geweest. Dat was een paar jaar geleden toen het bijna orkaankracht was anders zou de boel kapot waaien.
En plassen vinden ze niet erg, die zijn leuk om in te spelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:47

Hier staan ze ook gewoon 24/7, maar wel op zandgrond. We hebben genoeg grasland, dus maak me niet zoveel zorgen als het zwart wordt. Groeit wel weer aan als ze op een volgend stuk komen.

De winterwei is behoorlijk aan gort, omdat ik daar nu in rijd, maar goed, als ik die rust zou geven, groeit het ook wel weer aan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:52

Hier staan de paarden op kleigrond. Ze staan gewoon lekker in de wei, de weides zijn groot en de groepen klein. Alleen bij de ingang van de wei is het wat stuk gelopen. Voor de winter hebben we weides die nu "rust" krijgen. Er is hier veel wei, en het lukt hier met de kleigrond om ze bijna het hele jaar op de weide te houden...... Afgelopen wintermaanden dec. en jan. wel iets korter en uiteindelijk een maand op de paddock gestaan. Nu hebben we extra weides en hopen we ze helemaal overdag op de weide te kunnen houden. Paarden zijn gewend met de kleigrond en hebben weinig last van glijden.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:09

Bij ons staan ze ook gewoon 24/7 buiten. Behalve als ze onrustig worden en heel hard regend staan ze droog binnen
maar over het algemeen staan ze de hele dag buiten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:38

Wij hebben hier een redelijk kleine weide voor 2 paarden, ong. 15 x 50, het loopt schuin dus het is aan de andere kant wat breder.
Hier staan ze gewoon op het gras, wij moeten extra betalen om ze op het gras te zetten, dus daar maken wij gebruik van :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:46

Wij hebben ze ook op klei, maar geven strookbegrazing dus het stuklopen gaat heel langzaam. Land ziet er nu niet fraai uit waar ze hebben gestaan... maar het trekt vrij vlot bij zie ik. Wel vrij zwart natuurlijk en glibberig.
Ze staan nu op een vers stuk wei, dus het andere land krijgt tijd genoeg om te herstellen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:02

Hier ook 2 tinkers en een senior warmbloed dag en nacht buiten ook in de winter .
We hebben 2 weides ,waarvan er 1 altijd dicht is .
Per dag worden ze ca 4 uurtjes omgezet op de "dichte" wei want daar staat zo veel gras , en het groeit
en groeit maar door .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:09

Nou, toch nog veel paarden die gewoon in de wei staan. :)
Ik ben vandaag nog even hier door het weiland gelopen.
Maar je moet gewoon je laarzen aandoen, zo drassig is het.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:48

mika11 schreef:
Nou, toch nog veel paarden die gewoon in de wei staan. :)
Ik ben vandaag nog even hier door het weiland gelopen.
Maar je moet gewoon je laarzen aandoen, zo drassig is het.

Dat is hier ook, maar maakt niks uit. Ze vertrappen het bijna niet. Ze houden er zelf rekening mee dat het glad is en ze voorzichtig moeten doen.