Hoeveel m2 grond, paard (en) aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:06

Sammyoo, wat ziet dat er leuk uit!
Heb je een idee hoeveel m2 je hebt?

Sammyoo

Re: Hoeveel m2 grond, paard (en) aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:17

We hebben een rijbak die ook als paddock wordt gebruikt van 20 / en op een korte en lange zijde nog een brede strook. In totaal staan ze denk ik op ongeveer 1200 vierkante meter. Ons perceel is in totaal een kwart hectare.

Nadine_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:32

Ik volg dit topic ook even, heb een weiland van 2700 m2 en daar wil ik nog een stal opzetten van 10 bij 3 en een kleine rijbak wat ik dan ook als paddock kan gebruiken, daar komen dan 2 paarden op te staan. is dit te weinig? en zou dit dan qua gras moeilijk gaan worden?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:43

@Nadine_: Dat hangt ervan af wat je met het gras wil. Dagelijks een paar uurtjes grazen of wil je dat ze 24/7 op de wei kunnen. Voor dat laatste is het echt véél te klein. Maar als je ze in de paddock/bak zet met hooi en maar een aantal uren op de wei moet het kunnen lijkt mij.

Nadine_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:48

@shetjessweet: nee ik zet er een stal op dus ze komen gewoon s'nachts op stal ik denk eraan om ze wel een groot deel van de dag op de wei te zetten of een deel op de paddock dan. Ik heb ze nu ook vaker hele dagen op die wei staan en ze krijgen bij lange na het gras niet kaal. maar dat verandert misschien als ze er wekenlang opstaan

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:49

Hoe groot moet een weide dan echt minimaal zijn om een paard 24/7 op te kunnen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:49

800m² is 8 are als ik me niet vergis? Echt wel te klein!

Ik heb net een stuk land gekocht van 6100m². Daarop heb ik 3 containerstallen die dienst doen als schuilstal, maar kan ze ook omvormen tot boxen als ik wil. Ze zijn iets breder dan de standaard containers. Heb 2 warmbloeden en 2 pony's (waarvan 1 shetformaat).

Als je je paard 24/7 buiten wil houden raden ze vaak aan om 5000m²/paard te voorzien. Vooral als je dat het hele jaar door wil. Ik ga 6 maanden op pension en ben nu al aan het dokteren over ht graasbeleid voor volgend jaar om het optimaal te houden.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:54

Steentje schreef:
Hoe groot moet een weide dan echt minimaal zijn om een paard 24/7 op te kunnen houden?

Als je ze helemaal niet wilt bijvoeren wordt meestal 5000m2 per paard aangehouden. Maar je kunt ook in de winter bijvoeren of ze een deel van de tijd in een paddock zetten. Dan heb je natuurlijk minder nodig. Ik had hier 2000m2 waar in de eerste instantie 2 shetlanders opstonden. Toen moest ik al het hele jaar door bijvoeren.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:56

Varekaj schreef:
800m² is 8 are als ik me niet vergis? Echt wel te klein!

Ik heb net een stuk land gekocht van 6100m². Daarop heb ik 3 containerstallen die dienst doen als schuilstal, maar kan ze ook omvormen tot boxen als ik wil. Ze zijn iets breder dan de standaard containers. Heb 2 warmbloeden en 2 pony's (waarvan 1 shetformaat).

Als je je paard 24/7 buiten wil houden raden ze vaak aan om 5000m²/paard te voorzien. Vooral als je dat het hele jaar door wil. Ik ga 6 maanden op pension en ben nu al aan het dokteren over ht graasbeleid voor volgend jaar om het optimaal te houden.

800m2 is precies de grote van een standaard rijbak. Erg klein inderdaad. Ik heb nu sinds kort zo'n 6000m2 tot mijn beschikking voor vier shetten. Ben heel benieuwd hoe dat van de winter gaat. Nu hebben ze nog ruim genoeg aan het gras. Maar ze staan er dan ook nog maar net op.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 21-08-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:57

het is niet groot, je kunt je paarden er niet mee voeden, maar ze kunnen iig wel gewoon lekker buiten, genoeg paarden die met minder moeten doen hoor! als de prijs leuk is en je vind het een mooie plek... lekker doen! kijk of je ergens nog weideland kunt huren en zorg voor voldoende goed hooi.ik zou t doen!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:58

ik zou t niet doen je kan dan niet hooien geen sprintje trekken bak is te klein eigelijk en wat als j later meer paarden wil?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:05

JessicaChico schreef:
knollentuin schreef:
je mest kan je best opslaan in groene containers, zo doet hier de buurvrouw t ook die heeft er 4 voor 2 paarden.
je zal idd een hoop mensen krijgen die het te klein vinden..ik vind veel eruit kunnen en een goede verzorging met genoeg ruwvoer op een kleinere ruimte altijd nog beter dan de tegenwoordig grote pensionstallen en de halve week op stal ;)

Groene containers??? Gewoon die je thuis ook in de tuin hebt staan? Mag dat wel?

Voor in de winter vind ik dit wel kunnen hoor, lekker buiten, dit heb je toch veel liever dan wat de meeste paarden hebben swinters!!

ja bij ons neemt de gemeente die gewoon mee als gft afval, ze heeft 4 van die hele grote ,al jaren

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:09

Ik vind het al goed dat steeds meer mensen af stappen van het paard op een stal houden en nadenken over hoe het beter kan.
Bij ons staan een draver en een welsh op 1000 vierkante meter achter het huis. Open stal, grote boom, heuveltje, stuk verhard en stuk zand. Ingericht als mini-PP. Het is inderdaad dan niet reeël om een stukje als 'weide' te houden. Dit hebben wij opgelost door overal fijnmazige hooinetten op te hangen.
Stukje wei in de buurt zien te huren is wel aan te raden. Dit hebben wij gewoon later gezocht, nadat we het huis gekocht hadden.
Verder kan je dan wel lekker vaak 'even' extra tijd aan je paarden besteden, bijv door aan de hand laten grazen.
Mest kunnen wij gelukkig 1 x per week weg brengen, want dat zorgt toch wel voor een hoop troep en overlast.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:16

Ter illustratie. Toen mijn pony met veulen naar een apart stuk weiland mocht (apart van de kudde omdat ze wat magertjes afstak bij de kleinere ponies) begonnen we op een stukje volle uitgebloeide weide ter grootte van een rijbak ze hadden het binnen twee dagen helemaal kaal (daarna elke dag een strook erbij). De pony is overigens een warmbloed van 1.48 met een veulen van toen drie maanden.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:07

Ik heb 800 m2 voor 2 shetlanders, momenteel één weide met inloopstal, volgend jaar mag ik het anders inrichten en ik ga het een beetje doen zoals Sammyoo :))

Stal met helemaal aan de overkant een paddock van 15 m op 15m, stal verbinden met paddock door een pad & dan kunnen ze altijd op pad, paddock & stal. Naast het pad hebben we dan nog 2 weitjes van ongeveer 20 op 10 m.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:24

lottex schreef:
Ik heb 800 m2 voor 2 shetlanders, momenteel één weide met inloopstal, volgend jaar mag ik het anders inrichten en ik ga het een beetje doen zoals Sammyoo :))

Stal met helemaal aan de overkant een paddock van 15 m op 15m, stal verbinden met paddock door een pad & dan kunnen ze altijd op pad, paddock & stal. Naast het pad hebben we dan nog 2 weitjes van ongeveer 20 op 10 m.

Let dan wel op dat er een mogelijkheid is voor ze om even echt hard te kunnen rennen. Dat kan op een stukje van 20x10 nauwelijks, maar ik neem aan dat het pad daar wel lang genoeg voor is, als dat over de volle lengte loopt?

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 02:46

Ik heb mijn 2 jaarlingen op een perceel van 800m2 staan aan huis. Ik voer ze flink bij qua hooi. Ik heb een stuk van 10m bij 20m met schuilstal en zand en overige is gewoon grond.
Opzicht ben ik er blij mee maar ideaal is het niet.
Mijn plan is nu om ze de winter hiet te houden en dan voor de zomermaanden te stallen/wei te zoeken zodat ze ook gras krijgen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:30

800 is wel echt klein.

richtlijn is 2500 m2 per paard.

ik huur 2500 m2, maar omdat ik daar ook een rijbak gemaakt heb en er een stal op staat hou ik echt te weinig gras over. daarom heb ik nog ongeveer 1800 m2 bij de buurman bijgehuurd en nu gaat het prima. (ik heb een kwpner en een shet)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:15

Ik houd dit in de gaten. We hebben zelf afgelopen weken zitten uitkijken naar percelen grond en prijzen vergelijken. Interessant topic dit ! :)