paardrijden is eigenlijk zielig :\

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wat vinden jullie

het is helemaal neit zielig
42 (40%)
tja als je er over nadenkt wel maar paarden vinden het ook wel leuk
16 (15%)
ja het is eigenlijk wel zielig
9 (8%)
het is wel een heel klein beetje zielig maar ik probeer zo paardvriendelijk mogelijk te zijn!
37 (35%)

Totaal aantal stemmen: 104

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:53

Nou zielig is het niet echt

De meeste paarden weet niet meer beter
ze komen niet meer rechtstreeks uit de natuur
vroeger werden de paarden gevangen en tam gemaakt
maar tegen woordig is dat niet meer zo
althans niet dat ik weet
haal je paard van een jaar of 5 uit de natuurlijk en prop je hem in een stal
en gaat hem tam maken en er dan op rijden.
ja dat vind ik wel zielig

met konijnen cavia's en andere dieren precies het zelfde
de meeste dieren die wij nu hebben zouden het waarschijnlijk in de natuur waarschijnlijk niet meer redden

Als de mens vroeger alle bessten in de natuur hadden gelaten
was er niks aan de hand
maar nu ook met konijnen hebben ze kleuren gefokt en dat soort dingen

maar ja als nu iemand zijn konijn in een park ofzo dumpt
dan vinden jullie dat ook zielig
dus wat wil je nou niet dumpen en in een kooi laten zitten

of wel dumpen en ze hebben alle vrijheid en alle vijanden die ze horen te hebben

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:11

Ik vind manege paarden vaak zielig, maar het grootste deel van de eigen paarden die ken ken vind ik niet zielig, vinden het werk wat ze doen leuk, staan genoeg buiten, hebben soort genootjes, kunnen het goed vinden met hun baasje... Niet zielig dus.
Maar ik weet ook heel goed dat niet alle eigen paardjes zo gelukkig zijn. Helaas... ik doe voor mijn paarden wat ik kan, en daar stopt het toch wel...

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 10:26

wenny schreef:
dus wat wil je nou niet dumpen en in een kooi laten zitten

of wel dumpen en ze hebben alle vrijheid en alle vijanden die ze horen te hebben

Een andere optie (waar niemand aan zal willen Huilen ):

Stoppen met vermeerderen en nog levende dieren een
zo dierwaardig mogelijk bestaan bezorgen en einde daarvan
gunnen.

Schijnheilig

Ik heb zelf nooit anders dan gedumpte dieren gehad en ga bij voorkeur niet naar dierentuinen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:32

Zep schreef:
Ik geloof dat we met heel bokt vast wel Drente moeten kunnen kopen. Dan kunnen we fijn alle paarden daar in gooien en sokken gaan zitten breien.

Ja, bekijk het maar mooi. Mijn paard heeft nu een erg groot weiland tot haar beschikking. Die deelt ze met vier andere paarden.
Als nu alle boktpaarden naar Drenthe komen, wordt het hier wel erg druk.... Knipoog

Ik vind paardrijden niet zielig. Mijn paard heeft er (meestal) plezier in. Bovendien hoeft zij maar één uurtje per dag te werken en kan ze de rest van de dag lekker eten en luieren.
Als ik zelf één uurtje per dag zou werken, zou ik niet eens mezelf kunnen onderhouden, laat staan een auto, een huis en een paard hebben.

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 14:35

tja je zegt wel van: smid komt op tijd, krijgt eten blablabla maar ik denk dat een paard veel liever met een kudde in amerika staat dan hier wel alles perfect hebben maar zich ergeren aan ruimtegebrek

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:09

De hoefsmid van mijn vriendin zei; paardrijden is eigelijk heel slecht voor paarden, maar omdat het nou eenmaal 'normaal' is geworden willen mensen daar niks van weten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:26

Ik vind het niet zielig, tenminste voor Apollon niet. Die probeer ik het zo fijn mogelijk te maken, lekker door de bossen rijden en niet in een bak eeuwig dezelfde rondjes lopen.
Zo lang mogelijk op de wei met soortgenootjes, al is het onmgelijk om de natuurlijke situatie na te bootsen maar die van ons hebben dat toch nooit meegemaakt en zijn dik tevreden met de weien waar ze nu in kunnen lopen. Ik heb ze het liefst zo min mogelijk op stal. En als ze dan toch op stal moeten zo kort mogelijk. de stallen zijn 3x3 en hebben veel licht en zat te knabbelen.
krijgen vliegennetje voor hun neus als het bartst van de vliegen.
enz.
alleen het rijden dan. ik doe het zo vriendelijk mogelijk. heb geen hulpteugels geen sporen, ze heeft een gewoon dubbelgebroken trensje en ze hoeft ook niet de hele tijd aan de teugel te lopen. Ze hoeft maar 1x per week echt precies te luisteren, en dat is tijdens de les, de rest van de week zijn we in het bos te vinden.
Ik probeer het e dus zo goed mogelijk te maken.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:53

Ik heb het laatste gekozen omdat het zo schattig klonk Bloos Knipoog .

En ook omdat veel paarden een paardonvriendelijk bestaan hebben. Niet alleen omdat ze (slecht) bereden worden, maar ook de manier van houden (23h per dag op stal, geen sociaal contact, niet de mogelijkheid om eens echt 'paard' te zijn).

Want een paard heeft niet in de eerste plaats iemand nodig die op hem wilt rijden, maar wel soortgenootjes en een wei! En liefst de twee tegelijk.

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 19:00

voor mensen die het 2e hebben gekozen: paarden vinden het helemaal neit leuk. denk je dat ze het leuk vinden als ze 'eindelijk' een keer naar het strand of bos gaan omdat ze niet anders weten dan de bak die zo klein is dat een paard nog net niet duizelig word als hij een volte maakt. als ze gewooon nog niet gevangen waren dan konden ze nu alles doen wat ze wouden en tja dan kregen ze niet dat ene paardensnoepje maar dat andere zouden ze veel liever willen. trouwens cowgirl jij zegt dat de smid zo nodig is maar in het wild hebben ze die helemaal niet nodig en alleen omdat wij zo met ze omgaan hebben ze die wel nodig dus ze leven niet goed bij ons.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:21

Cowgirl schreef:
Eerst vond ik het maar een onnozel topic.

Maar wat is nou zielig.

Mijn paarden leven zo natuurlijk mogenlijk, het hele jaar door buiten met schuilhokkken en in een kudde.

Ze krijgen het beste uitgebalenceerde voer wat er is.
Vers hooi en water.

De smid komt keurig op tijd.
Worden op tijd ontwormt en ingeent.

Hebben een duur zadel op de rug wat goed pas, geld ook voor het hoofdstel.

Ze hebben meer vrije dagen dan een mens zich maar kan bedenken.

Bij de eerste beginnende ziekte kwaal staat de DA op de stoep als mens moet je eerst half dood gaan voor ze je serieus nemen.

En normaal gesproken hoeven ze per dag maar 1 a 2 uurtjes te werken om daarna weer verwend te worden met snoepjes en eten.

Paardrijden zielig.... nee dacht het niet.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hier mee-eens ben. Dit geldt allemaal hetzefde bij mij, alleen worden ze 's nachts wel binnen gehaald (stal van 3 bij 4 meter) ipv een schuilstal, en zijn ze maar met zijn 3e. Ik vind het niet echt zielig als ze zo leven, want ze mogen 23 uur per dag lummelen wat ze willen, nou dan mogen ze ook best een uurtje iets fanatieks doen hoor !! En dan behandel ik ze met respect, dus sla nooit 'zomaar', trap niet en trek niet in de mond Lachen!!

Maar manage paarden vind ik wel zielig Die lopen 4 uur per dag ofzo en staan weinig buiten en staan in een kleine rotstal. Nee, dit vind ik echt zielig Ik voel me eigenlijk altijd heel rot als ik op zo'n paardje rijd Verward !! Maarja, wat doe je eraan!!

Maar aan de andere kant is paardrijden wel weer heel onnatuurlijk... Dus als je er goed overna denkt is het eigenlijk wel een beetje zielig dat ze ons moeten dragen ect. Maar als ze goed verzorgt worden hebben paarden dat graag voor je over!!

bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:34

ik denk als je paarden met respect behandeldt dat ze ook voor jou respect hebebn en best voor jou een uurtje willen lopen maar dat ze ook hun willetje willen hebebn zoals lekker op de wei met veel soort genootjes

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:16

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:27

die van mij is absoluut niet zielig.. hij staat de hele dag buiten op een lekker groot weiland met anderen in de buurt, 's nachts binnen en als het regent worden ze ook binnen gehaalt. Als ik met een halster aan kom zetten springt ie bijna de stal uit van blijdschap dat hij wat mag gaan doen. en als ik dan het zadel pak wordt ie helemaal vrolijk.. ga nu niet zeggen dat ze zielig zijn.. ik ben het helemaal met cowgirl eens OK dan!

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 17:16

pacster schreef:
die van mij is absoluut niet zielig.. hij staat de hele dag buiten op een lekker groot weiland met anderen in de buurt, 's nachts binnen en als het regent worden ze ook binnen gehaalt. Als ik met een halster aan kom zetten springt ie bijna de stal uit van blijdschap dat hij wat mag gaan doen. en als ik dan het zadel pak wordt ie helemaal vrolijk.. ga nu niet zeggen dat ze zielig zijn.. ik ben het helemaal met cowgirl eens OK dan!

paarden kunnen echt wel tegen de regen hoor en vind je het gek dat je paard blij is. hij mag eindelijk bewegenen misschien wel in het bos rijden..

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 19:53

Je leert toch paardrijden om beter met paarden om te gaan... Iedereen moet leren zelfs het paard... Om hem meer te laten leren kan je er op gaan rijden. Ik vind het absoluut niet zielig voor ze. Wel als ze worden geslagen of geschopt. Je moet gewoon zachtjes tegen een paard doen. En hem goed te eten geven en genoeg beweging en aandacht. Dan is je paardje gewoon helemaal gelukkig! Gewoon omdat ze niet beter weten.

twizzylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 20:38

het is niet zielig paarden houden ervan om samen met je te rennen enzo je houdt toch ook een cavia in een hokje moet dat dan niet zielig zijn? in ieder geval ik vind het niet zielig mij lijkt het juist dat ze het leuk vinden heb jij ooit een paard horen klagen?? als je ze met liefde behandeld is er niets zieligs aan. Lovers Lachen Haha! Tong uitsteken Schijnheilig

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:03

Zolang je het paardvriendelijk doet is het niet zielig. Paarden willen voor je werken, dat merk ik tenminste wel. Als een paard iets ECHT niet wil...doet hij het heus niet hoor. Ik merk aan mijn paard dat ze het leuk vind om te werken.....ze staat altijd vooraan bij het hek als ik eraan kom en drukt met alle liefde haar hoofdje snel in het halster.... Haha! .....ze gaat graaaag met mij mee om iets te doen *LOL* Maar je moet het wel leuk voor je paard houden!

Kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:04

twizzylover schreef:
het is niet zielig paarden houden ervan om samen met je te rennen enzo je houdt toch ook een cavia in een hokje moet dat dan niet zielig zijn? in ieder geval ik vind het niet zielig mij lijkt het juist dat ze het leuk vinden heb jij ooit een paard horen klagen?? als je ze met liefde behandeld is er niets zieligs aan. Lovers Lachen Haha! Tong uitsteken Schijnheilig

Hoe moeten ze klagen dan. Maar ik had bij een soort paardenfluistenaar een gesprek met Dublin & Kick gedaan en allerbei vonden ze het heel leuk om met mij te rijden. Dus Dunja je hebt wel gelijk vind ik. Ja ik vind het zieliger als je een cavias in een piepklein hok stopt en er nooit naar omkijkt. Ik heb er ook 2 (zie fotos profiel) maar die zitten ijn een hok van 2 bij 1. En ik pak ze elke dag op.
Sorry als het zeurderig over komt! Pling

Brendahorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:21

Weet je hoe zielig wij mensen zijn Verdrietig
Eerst leerplicht, verplicht uren naar school, daarna moet je bijna elke dag uren werken om maar te zorgen dat je je huis en je brood kan betalen Scheve mond (en je paard Haha! )

Een paard hoeft maar 1 uurtje (ja soms wel meer) te werken en kan de rest van de dag lol maken (naja, in goede omstandigheden gesproken dan he)

Ow, trouwens, er is wel een organisatie die helemaal tegen het houden van dieren is, kweet even de naam niet meer, maar het bestaat wel hoor *LOL*

Kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:31

Brendahorseslover schreef:
Weet je hoe zielig wij mensen zijn Verdrietig
Eerst leerplicht, verplicht uren naar school, daarna moet je bijna elke dag uren werken om maar te zorgen dat je je huis en je brood kan betalen Scheve mond (en je paard Haha! )

Een paard hoeft maar 1 uurtje (ja soms wel meer) te werken en kan de rest van de dag lol maken (naja, in goede omstandigheden gesproken dan he)

Ow, trouwens, er is wel een organisatie die helemaal tegen het houden van dieren is, kweet even de naam niet meer, maar het bestaat wel hoor *LOL*

Idd.
Rare organisatie dan. Zal het aardig saai worden hier.

Reenarulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:39

Waar ik me dan echt aan erger is dat in dit topic mensen gaan zeggen: "jaah, heel zielig" terwijl als ze eenmaal op hun paard zitten, er vrolijk oplos rukken omdat hun paard "naar beneden moet"
zo is het idd zielig jah Clown

Wat ik niet begrijp is dat als je een normaal omgaat met je paard er niet veel zieligs aan is... Er bestaan ook dingen als een band met je paard en als een paard het echt zo erg zou vinden zouden ze je toch niet opwachten bij het hek van de wei, naar je hinneken (ook zonder dat het paard aangeleerd heeft te bedelen) en echt oprecht blij zijn je te zien... paarden die voor je willen werken...

Kick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:43

Reenarulez schreef:
Waar ik me dan echt aan erger is dat in dit topic mensen gaan zeggen: "jaah, heel zielig" terwijl als ze eenmaal op hun paard zitten, er vrolijk oplos rukken omdat hun paard "naar beneden moet"
zo is het idd zielig jah Clown

Wat ik niet begrijp is dat als je een normaal omgaat met je paard er niet veel zieligs aan is... Er bestaan ook dingen als een band met je paard en als een paard het echt zo erg zou vinden zouden ze je toch niet opwachten bij het hek van de wei, naar je hinneken (ook zonder dat het paard aangeleerd heeft te bedelen) en echt oprecht blij zijn je te zien... paarden die voor je willen werken...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:51

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 23:10

basje01 schreef:
Ik raad aan iedereen die het zielig vind zijn/haar paard ( hond, kat, cavia, konijn e.d.) de deur uit te doen.
Maar je vindt het leuk dus je doet dat niet, dus interesseert het je ook niet echt of het zielig is of zou zijn.
Knipoog

Hier sluit ik me helemaal bij aan

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 02:47

30 minuten per dag werken, korte reistijd van kroeg (wei) naar huis (stal) en werkplek (bak), elke 6 weken nieuwe schoenen, goede winterjas, nachtenlang doorhalen met vrienden, 3x daags gezonde maaltijd, iemand die je kamer voor je opruimt..

Ik zou zo met haar willen ruilen hoor Lachen