Paard thuis stallen of op manège ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:09

Als alles nog aangelegd moet worden zou ik toch eerst voor een manege gaan. Het is wel duurder dan aan huis. Maar dan kan in alle rust alles aangelegd worden. Hoef je niet alles in 1x te regelen en te betalen (je ouders dan)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:09

LauEef schreef:
PPPeet schreef:
Op een manege is natuurlijk veel gezelliger met leeftijdsgenoten en als dit je eerste eigen paard is dan is het misschien een idee om op een manege te beginnen zodat er mensen zijn die jullie eventueel kunnen helpen. Als je al meer ervaring hebt en je krijgt les thuis etc dan is thuis stallen natuurlijk ook een optie.

Hier ga ik in mee. Je paard aan huis is echt een droom maar als het je eerste paardje is, kan het geen kwaad om even de ervaring op te doen op een manege. Het is uiteraard niet verplicht maar op een manege kun je altijd bij iemand terrecht mocht je vragen of problemen hebben.

Daar hebben jullie een punt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:09

_Gillian_ schreef:
Anoniem schreef:
Hoe groot is je tuin(afmetingen?) Want realiseer je dat je minstens nog 1 hectare grond als wei nodig heb. Je niet in je wei kunt rijden, Want dan rijd je alles kapot. En het is spek glad. Je dus ook een bak aan moet leggen. En je daarbij ook nog stallen aan moet leggen. Die weer een vergunning nodig hebben. Dus alles bij elkaar moet je een tuin hebben van minstens 1,5 hectare.

En heb je al nagedacht over vakanties? mest afvoer? Stank overlast naar de buren?

Een paard aan huis kost niet alleen jou heel veel tijd. Maar ook je ouders.

De afmetingen van de tuin weet ik niet juist.
De buren gaan er geen last van hebben ; - Naast mij woont mijn vake ; dierengek
- Aan de andere kant, woont iemand met zelf een paard.
Ik ben niet echt een vakantievrouw. Als ik mag kiezen, op vakantie gaan of tussen de paarden zitten. Geef mij maar dat laatste !

Maar willen jou ouders dat ook? Ben bang dat het helemaal niet zo simpel ligt..

Bedenk dat jou ouders iedere zaterdag hun ochtend kwijt zullen zijn aan jou paard. Aan mest weg brengen, Voer halen, Bakslepen, Dan weer de weide bemesten, Dan weer een hek repareren enz.. Het houd nooit op met een paard.
En zoals iemand hier boven al zij. Reken op duizenden euro's kosten als alles nog aangelegd moet worden..
En de voordelen van een pension stal is, dat je altijd hulp kan krijgen, je niet alleen hoeft te rijden, Je vaak een binnenbak heb, En je rustig onbezorgd een dagje weg kan. Want dus niet kan met een paard in de tuin.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:10

_Gillian_ schreef:
@Cha_Rity ;Oow, van andere heb ik gehoord dat ze 100 euro per maand kwijt zijn.
Zij hebben ook wel een buitenbak. Dat scheelt hun dan weer die onnodige kosten e.d.

Dat is bij iedereen verschillend. ik woon in een buurt waar geen manege's zijn.
In de zomer staan ze 24/7 in de wei. Dus in de zomer hoeven we geen hooi etc.te halen.
Het gaat bij ons alleen maar in de winter

Fristi_

Re: Paard thuis stallen of op manège ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:23

Kan je niet tegen betaling bij je buurvrouw in de bak rijden :)
En een stal? er zijn zat paarden die 24/7 buiten staan hoor..

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:25

Fristi_ schreef:

Dat is een gedacht, maar ik weet niet of ze een bak hebben, ze komt altijd buiten met haar paard.
Groetjes x

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:25

Oh dacht je zei dat ze een bak had.
Succes met je keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:26

Fristi_ schreef:

Toch zul je een schuilstal moeten hebben, Een opslag voor voer en hooi, Een opslag voor je tuig.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:26

Fristi_ schreef:
Oh dacht je zei dat ze een bak had.
Succes met je keuze :)

Ik dacht dat ik zei; Mijn andere buur heeft zelf een paard.
Maar dat doet het er niet toe ! :D
Dank je wel voor de reactie !

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:33

Idd, kun je daar niet vragen of je in de bak mag rijden? voor miss een klein bedrag per maand?
Verders kom je al ver met een containerstal en een goed hekwerk ;)
Als je een containerstal hebt zoals dit;
http://img.tweedehands.nl/f/normal/9427 ... erstal.jpg
Kun je de linkerstal als schuilstal gebruiken en de andere stal voor opslag hooi en stro.
Mesthoop kun je gemakkelijk maken ergens achter in de wei (zodat je geen last hebt van stank) een draadje afzetten zodat je pony daar niet komt.
Stro heb je bijna niet nodig want ik denk dat je pony vaak buiten zou staan.
Zo'n stal is ook groot genoeg voor een shetlander en een D pony - klein paard, je hebt ook een 4 stals container ;)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:34

_Amigo schreef:
Idd, kun je daar niet vragen of je in de bak mag rijden? voor miss een klein bedrag per maand?
Kun je de linkerstal als schuilstal gebruiken en de andere stal voor opslag hooi en stro.
Mesthoop kun je gemakkelijk maken ergens achter in de wei (zodat je geen last hebt van stank) een draadje afzetten zodat je pony daar niet komt.
Zo'n stal is ook groot genoeg voor een shetlander en een D pony - klein paard, je hebt ook een 4 stals container ;)

Woow bedankt voor je nuttige informatie, jij gaat al fluitend door het leven denk ik !
Prachtig.
Groetjes

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:35

_Amigo schreef:

Containerstallen worden in de zomer bloedheet en in de winter ijskoud. Niet echt aan te raden.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:36

shetjessweet schreef:
_Amigo schreef:

Containerstallen worden in de zomer bloedheet en in de winter ijskoud. Niet echt aan te raden.

Dat is denk ik ook waar.
Jammer, het was een optie.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:38

Misschien moet je eerst maar eens met je ouders overleggen hoeveel geld en tijd ze aan je paardje willen besteden? Dan weet je ook beter of je dat thuis of op een manege kan gaan doen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:40

shetjessweet schreef:
_Amigo schreef:

Ligt er maar net aan, ze heeft een soort bos achter het huis dus als je hem tussen de bomen hebt staan dan valt het reuze mee.
In de winter is het idd ijskoud maar als je een schuilstalletje hebt dan is dat ook ijskoud, dus dat maakt niks uit :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:40

Je vader moet inderdaad ook handig zijn en veel vrije tijd opoffen, wil je de paarden aan huis houden.
(onderhoud etc etc)
Hebben je ouders eigenlijk ook ervaring met paarden?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:42

mika11 schreef:
Je vader moet inderdaad ook handig zijn en veel vrije tijd opoffen, wil je de paarden aan huis houden.
(onderhoud etc etc)
Hebben je ouders eigenlijk ook ervaring met paarden?

Mijn papa is een handige harry :D
Naast mij woont een paardengek met zelf een paard

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:44

Ja, maar heeft je vader zin om iedere zaterdag vier uur met het land de bak en de mest bezig te zijn? Heeft je moeder zin om je paard te voeren als jij op school zit? Ook als het regent of als ze andere plannen heeft?

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:44

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:45

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:46

Abiola schreef:
Ja, maar heeft je vader zin om iedere zaterdag vier uur met het land de bak en de mest bezig te zijn? Heeft je moeder zin om je paard te voeren als jij op school zit? Ook als het regent of als ze andere plannen heeft?

Mijn papa is tuinman, hij heeft allerlei machines e.d.
Mijn vake woont naast mij : dierenliefhebber en staat elke ochtend zelf om 6.00 uur op om zijn beestenboel te voederen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:48

Maar hebben je vader en je opa ook ZIN in die verantwoordelijkheid? Dat lijkt me iets wat je eerst uit moet zoeken?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:48

Als je vader echt heel handig is kan hij misschien ook wel een oude schuur of zoiets ombouwen tot een fatsoenlijke loopstal. Scheelt een hoop. Heb je wel een pony/paard om je eigen paard gezelschap te houden? Het zijn en blijven kuddedieren, die je niet alleen zou moeten houden.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:49

Abiola schreef:
Maar hebben je vader en je opa ook ZIN in die verantwoordelijkheid? Dat lijkt me iets wat je eerst uit moet zoeken?

Vake ziet het al helemaal zitten. Papa ook, hij wilt een boerderij, 1 stap dichter bij zijn droom.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:49

Je kan ook google en zoeken of je wat vindt.