kleine 3 jarige terug weide op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleL

Re: kleine 3 jarige terug weide op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:15

Lekker op het land gooien zou ik zeggen! Goed voor zijn verdere groei/gezondheid.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:19

Onze kleine prinses was/is ook zo'n paardje :j

Cinderella is nu vier jaar.
We kochten haar als twee jarige. Lekker de wei opgegaan.
Ik wilde haar het jaar rond buiten houden, maar dat werkte niet.
Ze kon niet tegen de weersomstandigheden in de winter.

Lekker op stal gehaald en goed gevoerd. Als driejarige weer de wei op ;)
Die winter toch weer naar stal gehaald. Ze kon er toch weer niet tegen om buiten te blijven.

Nu staat ze weer lekker 24/7 op de wei. Zo'n drie keer per week halen we haar er even uit om wat te rijden
of longeren. Het werkt super zo.
Ondanks dat ze vier jaar is, blijft ze puppy ogen. Dus doen we nog steeds lekker kalm aan met haar ;)

Hoe groot is jouw paardje?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:28

Heb je niet de mogelijkheid om een deel van de wei te veranderen in een kale paddock?
Onze paarden gaan in de ochtend een paar uur de wei op en de rest van de dag staan ze in
een paddock met onbeperkt hooi.
Dan is het risico op hoefbevangen al een stuk kleiner, hoeft je paard geen greenguard om en
kunnen ze gewoon spelen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:07

Hij is als 2 jarige uit de opfok gehaald met bloedwormen.
Is hiermee door t oog van de naald gekropen. DA kwam dagelijks langs en kreeg toen tamelijk wat medicatie.
Beestje was vel over been en ik moest van DA flink beginnen bijvoeren. Door die combinatie van teveel voer + medicatie kwam hij bevangen te staan. En hierbovenop kreeg hij 2 peesblessures op de voorbenen.
Het heeft hem een jaar gekost voor hij hierdoor was.

Ondertussen is hij volledig genezen verklaard maar als gevolg van de nare ziekte heeft hij echt een groeiachterstand opgelopen. Hij is echt klein voor zijn leeftijd.

De weide waar hij naartoe gaat staat niet al te vet.
Ik ben dus niet van plan het masker om te doen. Een stuk afzetten is niet mogelijk daar. Het is een grote lap grond met heel mooie en ruime schuilstal vlakbij een ruiterpad en op 2 minuten wandelen een buitenpiste maar ik kan geen paddock maken voor hem.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:16

Eerste wat ik zou doen is idd de wei op,echter het verleden met bevangenheid zou me ook angstig maken.
het fructaangehalte kan erg hoog zijn in de winter ( heb zelf een haflinger die in de winter door de weide bevangen is geraakt).Bij mij komen ze in de winter de weide niet op.
Mijn mening is het dus een beetje kiezen tussen twee kwade..

Ik hoop dat de weidegang hem goed doet en hij niet opnieuw bevangen raakt.
Succes!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:39

Strookbegrazing dan? Ook nog een optie misschien?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:59

hoi hoi,

ik heb zelf ook een 3jarige thuis staan, ook in april 3 geworden. ik ben zelf al begonnen met beleren van hem, gaat heel goed. heb er ook al op gezeten. maar goed, hij is ook heel erg iel en een kleintje. echt een baby nog. Wat ik doe is hem nu deze maand nog even verder beleren en daarna bouw ik het af en laat hem lekker deze winter met rust, wandelen doe ik natuurlijk gwn wel. balkjes stappen aan de hand, schriktraining. daar ga ik gewoon wel mee door. als hij in april 4 wordt, dan kijk ik hoe hij gegroeid is en beslis ik daarna wat ik ga doen. verder oppakken of nog lekker het land in.
Mijn kleine jongen is nog zo jong en speels, als ik hem nu zou doorrijden pak ik voor mijn gevoel zijn jeugd af.
Persoonlijk vind ik dat je met 3 jaar wel kunt beleren maar daarna lekker een halfjaar of langer op het land zetten. lekker groot worden, spelen, sterker worden. en natuurlijk over alles nadenken wat hij heeft geleerd.
en zeker voor een paard of pony die al heel wat ziekte heeft mee gemaakt in zijn 3 jarige leven zou ik hem lekker een jaartje op het land gooien, dan kan hij ten eerste lekker aansterken, groeien, en over alles nadenken wat hij heeft geleerd.
ze zullen wat ze hebben geleerd echt niet meer vergeten, de meesten zullen alles weer gemakkelijk oppakken.

dus gewoon lekker het land in, kan hij nog lekker groeien en sterker worden!

Janineb1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:08

Goed idee om hem in de weide te zetten. Heb ik met mijn toen driejarige ook gedaan. Die is echt opgeknapt. Ik snap je bezorgdheid om het bevangen raken, zeker omdat dit al eens is gebeurt. Maar als je dit goed in de gaten houd, kun je het wel onder controle houden. Je ziet gauw genoeg hoe hij zich ontwikkeld. Succes!