ben ik nou de enige sukkel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 13:19

Hoi Prisca,
Ik bedoelde in elk geval niets nadeligs voor jullie manege met onweer hoor. Bij ons worden ze binnengehaald, bij jullie blijven ze lekker staan. Overal wordt er anders met bepaalde dingen omgegaan, beter voor jullie paarden dat ze buiten komen, dan veel paarden die 24 uur per dag op stal staan buiten de uren dat er op ze gereden wordt. Maar als iemand in die omstandigheden verkeert dat buitenstaan echt niet mogelijk is, moet je dan maar geen paard houden? Ook moeilijk. Maar in elk geval wilde ik niet op iemands tenen trappen, ik vertelde gewoon hoe het bij ons gaat....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 13:32

Wat denken jullie van al die paarden die overal in Nederland staan die onder de 3 jaar zijn ?? Die stonden gisteren ook nog buiten. Die werden ook niet naar binnengehaald of wel? en wat over alle koeien, schapen en varkens die nog buiten liepen? Moeten die ook naar binnen ??
Deze dieren zijn gemaakt om buiten te lopenmet windt en weer dus dat kan echt geen kwaad.

En dan wordt er nu gevallen over paarden bij een manege. Ik ben blij dat ze buiten staan ondanks het weer. Want er staan ook beesten bij ons voor de handel die al DAGEN op stal staan en alleen maar af en toe een half uurtje molen krijgen.

En zoals Mayo als zij ze staan goed beveiligt en ze hebben schuil mogelijkheden. Ze zien er happy gezond en vrolijk uit en worden goed bezorgt.

Oaj ken ook nog een verhaal van een paard die op stal in paniek raakte van onweer en 2 benen brak en dus afgemaakt moest worden. Mensen zaten in huis en hadden niets in de gaten tot de volgende morgen? Dusse dat kan ook nog.

Laat AUB een paard en paard blijven en geen mens Haha!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 13:36

Als er hoog object in de buurt staat wil nog niet zeggen dat de bliksem bij inslag dat punt uitzoekt, hoor. Een motel bij mij in de buurt (Witte Bergen) staat naast een GSM hoofdzendmast (zo'n hoge op alu driehoekpaal), die mast is toch zeker zo'n 6 keer zo hoog als het torentje op het motel en het torentje werd getroffen en brandde volkomen uit.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:43

Tja je kan gewoon niet al het vee in heel Nederland naar binnen halen bij slecht weer.

Maar goed, veel paarden zijn verwend, die van mij ook. En met onweer heb ik die van mij ook veel liever binnen. Ik waag mijn leven voor ze als het moet door een onweersbui!

En 's nachts gaan ze naar binnen, niet omdat het moet, maar omdat ik dat wil. Omdat ik anders niet kan slapen van angst dat er wat gebeurd, of dat er zo'n gek langskomt die ze iets aandoet.

Maar wat ik wil zeggen; er zijn veel dieren die heel dagen buiten lopen, zoals koppels jonge paarden. Die kunnen gewoon niet naar binnen bij slecht weer. Maar die paarden zijn ook gehard en niet zo verwend zoals die van ons *LOL*

Zo zie ik ook het verschil tussen Jur en Razinda. Razinda heeft een paar jaar in een koppel gelopen in weer en wind (bij mij op de vorige stal) en ik dus aardig gehard. Jur is gewend om altijd 's nachts binnen te staan en ook bij slecht weer. Je ziet nu gewoon het verschil als er slecht weer is!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 16:54

Mijn paarden lopen gewoon buiten in elk weer type.
De bliksem kan ook makkelijk in je stal slaan en dan heb je brand en staat dat beest daar levend te verbranden.
Als een paard door de bliksem wordt getroffen is hij gelijk dood.(beetje cru gezegd)
En wat als het midden in de nacht gaat onweren. Je kan moeilijk van je pensionhouder verwachten dat hij s'nachts om 4 uur je paard binnen gaat halen.
Ze hebben mijn haflinger 1x binnen gehaald omdat het enorm noodweer was toen. Ze stonden er al de hele dag in. Maar verder blijft hij altijd buiten.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 17:08

Precies dat bedoel ik. Als ik er ben haal ik ze wel binnen maar anders kan het gewoon niet.

Een paard dat door onweer wordt geraakt hoeft trouwens niet perse dood te zijn, ik ken er een die getroffen is namelijk.

En ja, een stal kan ook in de fik vliegen, dat is nog altijd een van mijn grootste angsten. Mijn pony is namelijk bijna omgekomen in een hele grote brand, ik was daar bij en het was niet leuk. Ik zal eens kijken of ik daar foto's van kan vinden. Kwam trouwens niet door onweer hoor.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 18:44

Mijn paarden hebben dikke pech als het omweert. Heel eenvoudig, ik ga niet naar buiten om ze binnen te halen bij iedere schietscheet die er uit de lucht komt.

Mijn paarden staan ook in een wei zonder bomen, met zoals iemand dat zo grappig zei: als enige beschutting het stroomdraadje. (en de mestbult Lachen

Tegen de regen kunnen ze echt wel, ze hebben een vetlaagje. Oke het wordt behoorlijk glad in die stortregens, maar dan staan ze maar stil, dat is op hun eigen verantwoording. En ik weet zeker dat de dames met een beste bui heeeeeel stil staan, met de konten in de wind.

Ook ben ik niet bang voor de bliksem. De kans is wel net zo groot dat de bliksem in de boom slaat die bij ons voor de stal staat en op de stal valt, als dat de paarden daadwerkelijk getroffen worden in de wei.
Het lijkt dus dat ik de enige "sukkel" (zo voel ik me overigens helemaal niet) ben die ze buiten laat.

Wat overigens niet weglaat dat ik me soms heus wel eens zorgen maak bij dit gure weer. Maar ik vind het in MIJN geval onzin om ze binnen te halen, ik NIET weten waarom. Verward

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 02:15

als het regent laat ik mijn paard vaak buiten staan,
bij een klein regenbuitje iig wel, als het echt stort haal ik haar meestal wel binnen net zoals bij onweer.
en als het een hele slechte dag lijkt te worden, blijft ze soms wel eens binnen staan en dan gaat ze ff naar buiten als het kan, dan heb ik het dus over de winter bij mij thuis.
in de zomer is het meestal wel aardig weer en als er dan zo'n buitje is blijft ze wel ff buiten staan.

nu staat ze op een andere stal en moet ik haar nog steeds zelf buiten en binnen zetten.
hier blijft ze als ze buiten staat wel buiten staan met een regenbuitje.
regent het de hele dag en staat ze nog niet buiten laat ik haar wel binnen staan en doe wat anders met haar binnen, losgooien in de bak ofzo.
onweer heb ik nog niet meegemaakt, maar dan wil ik haar dus echt wel binnen hebben, daar hou je van te voren dan ook rekening mee.

tja paarden in het wild leven de hele tijd buiten of zoeken beschutting maar als ze pijn of een been gebroken hebben oid wordt er daar geen dierenarts bijgehaald (bij ons meestal meteen) in het wild worden ze dan vaak uit de kudde gedreven/buitengesloten en sterfen ze in hun uppie, en ze worden ook niet ontwormd of ingeent, ook wordt er daar niet op hun gereden of wedstrijden mee afgelopen.

hier dus wel, ze hebben vaak nog wel weerstand maar niet zo als in het wild, daarvoor zijn ze te ver gedomesticeerd.
en bij een wondje krijgen ze een zalfje, bij jeuk een deken of een shampootje, in de winter worden ze geschoren of krijgen ze dekens op, beenbeschermers om tijdens het rijden, vervoer en zelfs soms in de wei en ga zo maar door, het is dus niet meer te vergelijken met het wild.
tja, een paard kan WEL buiten blijven staan, maar dat is aan de eigenaar te beslissen, ik heb het liever van niet, maar het gebeurt soms wel.
mijn paard staat snachts ook op stal, als het donker wordt en zij staat nog in de wei, wil ze naar binnen anders wordt ze gek in de wei, rennen voor het draad en hek langs tot ze helemaal in het zweet is, en tja dan moet ze dus nog naar binnen en dan ben je eerst nog eens bezig haar droog te krijgen, net zoals na het rijden, dan ben je er dus nog drukker mee bezig.

het is dus de keus van de eigenaar en misschien ook wel de gemakzucht, zoals op stal laten staan dan, maar dat moet ieder voor zich beslissen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 13:37

Die van mij heeft zich heerlijk vermaakt geloof ik.
Het ging hier rond 4 uur 's nachts pas heel erg tekeer en de bliksem is ook een aantal keren ingeslagen vlak achter ons huis.

Lodewijk blijft elke zomer dag en nacht buiten.
Tja hij staat in een weiland midden in het bos op zich gevaarlijk (openplek) maar uit ervaring weet ik dat omdat deze paarden vanaf veulen tot 3 jaar al dag en nacht buiten staan het hele jaar door ze toch een instinct hebben.
Zondra het ook maar iets gaat rommelen vertrekken ze richting bosrand.
Tja ik ben misschien een beetje makkelijk maar voordat ik me aangekleed heb 20 min door dat noodweer 9das nog gevaarlijker) naar het weiland ben mag ik ooknog eens in het pikkedonker 10 min door het bos met dat weer naar stal lopen en dan nog weer alleen terug voor mijn auto... of het noodweer is dan al voorbij of ik ridj mezelf te pletter Haha! .
zonder gekheid voor mij geen doen.
ik weet dat die van mij niet bang voor onweer is en gewoon rustig gaat grazen bij de bomen.
Tja de bliksem kan net zo goed in de stal slaan...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 13:39

Ik sta dus bij Cowgirl op stal en daar gaan de paarden als het echt vlak in de buurt onweert naar binnen als de stalhouder thuis is. Dat is hij eigenlijk altijd, wel een veilig idee. Haar Felix is inderdaad 1 keer naar binnengehaald, ik was erbij, het onweerde echt recht boven stal, dat was niet fijn!

Ik heb eens meegemaakt dat de bliksem in de grond is ingeslagen tussen paarden in. 1 van die paarden was accuut kaal, alle haren eraf! Die had via de grond een opdonder gehad. Duurde maanden voordat dat dier er weer een beetje uitzag en zodra het onweerde was ze meteen door het dolle.

Bij de hoefsmid sprak ik laatst iemand die ook door blikseminslag een paard en een koe verloren heeft. Het was in het hek ingeslagen en de dieren die er het dichtst bij stonden waren de klos. Deze mensen (gewone nuchtere noordhollandse boeren) halen sinds die tijd al hun vee binnen als er serieus onweer dreigt.

Je kunt het risico nemen, in stal kan inderdaad ook wat gebeuren, en zogenaamd schuilen onder of bij een bomenrij is net zo gevaarlijk als een open veld, dat hebben we volgens mij allemaal wel geleerd toch?

Ik ben zelf niet zo bang voor onweer en haal mijn paarden ook niet zomaar voor het een of ander binnen, maar als het echt noodweer is, wel. Afgelopen zondag heeft het de hele dag geregend, kunnen ze best tegen, maar Kaminka was het tussen de middag helemaal zat, ze stond te trillen van de kou en was helemaal ellendig. Het dier zit duidelijk nog steeds niet helemaal goed in haar vel, dus die heb ik binnengehaald. Om een gekkenhuis op stal te voorkomen heb ik Toon ook maar binnengehaald (dan staat ze niet alleen), die rustig stond te grazen en nergens last van had. Tja...???

het zijn keuzes die je moet maken, feit is dat we geen watjes van onze paarden moeten maken, maar dat ze natuurlijk niet meer zo gehard zijn als vroeger, vooral de bloedbeestjes onder onze paarden. Een haf of een fjord is een ander verhaal, maar dan nog, het is een kwestie van keuzes maken en waar je je zelf prettig bij voelt.

groetjes Mieke

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 14:25

enne Felix vond het maar niks dat hij toen binnen stond! Haha!
Mijnes is ook echt geen watje hoor, als de regen te lang duurd gaat hij gewoon verder met vreten.
Ik pak hem ook niet in met bandages en al die andere troep. Enkelt een strijklapje aan de voorbenen bij het trainen(met wijken en spinnen stoot hij wel degelijk zijn benen).
maar voor de rest niks hoor.
Misschien weer onder dek deze winter, maar dat is dan ook echt alles, sommige paarden bij ons stonden woensdag(toen het dus echt 30 graden was) nog met een dekentje op.
Kijk als die paarden een bui krijgen zijn ze ook gelijk ziek.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 14:47

Ja die zomerdekens!!! Frusty Ik begrijp nog steeds het nut niet van die dingen. Iemand anders wel????

Je paard bij 30 graden een zomerdeken op laten houden, ik zie het nut niet???

homer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 20:42

Nee joh, je bent helemaal geen sukkel !
Onweer is best wel gevaarlijk, en als je de mogelijkheid hebt om je paard voor de bui binnen te zetten, dan zou ik dat ook zeker doen.
Het is niet alleen het gevaar van blikseminslag, maar veel paarden gaan helemaal door het lint, en dan kunnen er nare dingen gebeuren.
Mijn paard staat bijna altijd buiten ('s winters 's nachts naar binnen omdat anders de wei helemaal naar de knoppen gaat).
Alleen met onweer en wanneer het hard gevroren heeft haal ik m'n paard binnen.
Voor vorst hoef je echter nog niet te vrezen Cool !

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 21:18

Oscar en Foxy moeten zelf maar zien wat ze willen doen, ze kunnen in hun schuilstal gaan staan, maar ook gewoon in de wei.
Maar ik zie ze als het regent vaak in de stal staan, dus ik vermoed dat ze met onweer daar ook instaan, maar daar zijn ze zelf helemaal vrij in Lachen
Overigens staan de pony's in de wei ernaast in een open wei zonder beschutting Scheve mond\
Ik denk niet dat ik ze dan buiten zou laten in dat geval. (bij onweer en zonder beschutting)

Wilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 21:22

waar ik rij staan ze gewoon buiten...
Maar het zijn er ook wel heel veel om naar binnen te doen..