paard springt steeds over omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:20

Nou ik kan jullie vertellen, 2 meter hoge omheining helpt niet!
Ik was gister een beetje laat om de paarden binnen te halen, door file, en toen stonden ze natuurlijk te drammen voor het hek met zn allen. Toen ik zijn weide maatje uit de wei haalde ( die is de baas, dus die moet en zou er als eerste uit)bleef hij alleen met een ander paard in de andere wei achter.
Normaal doe ik veel moeite om mijn paard eerst naar binnen mee te nemen, maar ik dacht, dit is een goede test voor de nieuwe omheining.
Iik hoorde al wat hoef getrappel achter me, en keek om, en zag mijn paardje gewoon dwars door de draad heen springen. hij probeerde er nog wel overheen te gaan, maar 2 meter is toch echt iets te hoog, haha! (heb heel hard naar hem geschreeuwd, en toen ging hij weer rustig staan grazen, ipv (wat hij volgens mijn stalgenoten doet), vrolijk over de andere omheiningen heen springen en naar stal rennen.

Heeft iemand tips!? Wat kan ik nog meer doen om hem binnen de omheining te houden?

zelf heb ik wel de volgende opties maar deze zijn niet optimaal:
- dikker lint (nu denk 3-4 cm), leek net of mijn paard op het laatste moment pas zag dat hij er niet overheen kon. (maar dikker lint is wel nog lelijker voor de staleigenaar)
- vlaggetjes aan het lint, maar dat vindt de stal eigenaar denk ik niet zo mooi in zijn weide
- Sloten graven, maar dat is wel heel ernstig, dus dan wordt het meer op zoek naar een stal met sloten tussen de weides (hij is als de dood voor water, en hij springt nu ook nooit over de kanten waar sloten zitten)

Ik zou het echt heeeeeeeeeeeellll fijn vinden als jullie met me mee kunnen denken hoe ik dit op kan lossen. baal er echt van!

twoface

Re: paard springt steeds over omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:33

hoi hoi
kan je niet extra stroom op het draad zetten of dubbele draad
gr

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:45

Jemig, dat is wel een hardnekkige zeg.

Heb eigenlijk geen idee behalve dat je eens kan kijken naar van die speciale afstandhouders. Bij ons hebben ze op die manier het ook opgelost.

Dit creëerd een soort 'sloot' effect en doordat het naar binnen staat belemmerd het de afzet en het springen.

In dit topic staat op de eerst pagina het principe wat ik bedoel. Misschien dat je dan de latten nog schuin naar boven kan laten wijzen? [VSW] Afscheiding 2 weides met brede afstandhouders...wie heeft ze

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:50

@ twoface Er staat nu 5 joule op een omheining van ongeveer 1,5 hectare (verdeeld in 4 stukjes) maar het probleem is: als hij over de omheining springt, en het draad aanraakt is hij los van de grond, dus voelt waarschijnlijk ook geen stroom. (net zo als vogeltjes die op de draden van de hoogspanningsmast kunnen zitten)
dubbele draad ga ik misschien wel proberen.

@marlies V Ja die afstandshouders kan ik misschien ook proberen. maar gister kon hij zijn sprong ook niet echt goed inschatten, omdat hij pas laat het bovenste draad zag, en toen sprong hij er ook maar gewoon door heen. maar ik kan het eens proberen op een stukje waar hij vaak springt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:54

Weet niet wat voor draad je gebruikt maar is het wel echt goed zichtbaar voor hem?

Misschien een 'wrede' oplossing maar bij ons bleek dit voor wat shetjes erg effectief (die trokken zich ook niet veel van de omheining aan).
Paard in de ene hand en met de andere het stroom vast pakken. Zo gaat de schok door jou naar hem en zal hij zich dus goed bewust zijn van het feit dat er stroom op staat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:02

@ MarliesV
ze heeft 3-4cm lint.
@ TS
Je zegt dat die op het laatst pas zag dat er ook nog een 2e draad, mis. doed hij het nu niet meer. Ofwel?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:04

Misschien niet de idealen oplossing maar kun je hem niet kluisteren?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:08

Kluisteren? Dus opstal zetten ?!
Nee, dat zou ik noooit doen.

En als je eerst jouw paard pakt, dan zijn maatje en dan met die 2 paarden als eerst naar stal loopt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:28

Amigo: Kluisteren is niet op stal zetten. Kluisteren zijn een soort 'handboeien' die je om de benen doet waardoor ze niet meer kunnen rennen en springen.

TS, doe hij het alleen met het naar stal halen? Wat ik begreep doet hij het ook in de wei als hij naar z'n vriendje wil of naar meer gras.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:33

Oh oke :)

En je paard zag pas op het laatst dat het zo hoog was? Dan weet hij dat nou toch wel? :)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 12:15

Ja opzich zou hij nu wel weten dat het zo hoog is, maar hij weet nu ook dat je er prima door heen kan springen zonder pijn (hij liep niet eens kreupel, en geen schrammetje te zien).
@norski Ja kluisteren hebben ze bij mij op stal ook genoemt, maar ik vind dit wel echt de allerlaatste optie. dan zou ik denk ik eerder nog op zoek gaan naar een stal waar ze weides hebben met sloten er langs.
@Amigo Normaal pak ik mijn paardje ook als eerste, en dan is er geen probleem, maar wilde even de omheining testen, hihi. Maar hij schijnt het ook te doen als hij nog maar net in de wei staat (maar heb ik nog nooit gezien)
@marliesV Mijn paard weet dondersgoed dat er stroom op het draad zit, was in de winter een keer een beetje onhandig bezig en had toen het draad om zijn been gewikkeld zitten perongeluk, hij ging als een gek te keer toen! hihi, dus hij weet wel dat dat pijn doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:31

MarliesV schreef:
Amigo: Kluisteren is niet op stal zetten. Kluisteren zijn een soort 'handboeien' die je om de benen doet waardoor ze niet meer kunnen rennen en springen.

Beetje handig paard galoppeerd gewoon met voorbeenkluisters. Of springen zou lukken weet ik niet, maar als ze weten hoe ze de voorbenen moeten optillen om te galopperen, zou dat ook nog wel eens kunen lukken. Het hangt er dus van af hoe slim en creatief het paard is en hoe sterk hij in de achterhand is.

fien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:03

Mijn paard gaat niet eens over het draad dat helemaal op de grond ligt zonder stroom. xd
Het draad hangt helemaal laag omdat de hond de paaltjes eruit trekt, omdat hij aan het draad trekt.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:21

oh, doe mij zo'n paard. Ik ben jaloers!
Hij heeft sinds de vorige keer dat hij door het draad is gesprongen het niet meer gedaan, misschien heeft hij er van geleerd? (afkloppen)

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:48

Ik lees ook mee! mijn paard springt ook iets te graag.

Vanmiddag nog een smsje gehad dat hij over een toch best wel vlinke bakrand heen is gepsrongen ..
Daarna mog hij voor het eerst in de wei (nieuwe vriendjes maken, we zijn net verhuisd) en ik hoop dat nu het probleem verholpen is ..

Maar het idee dat hij er over heen kan is niet leuk!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 11:37

hey! het is toch al 3 weken geleden dat ik mijn berichtje plaatste dat mijn paard door de omheining was gesprongen. maar ik heb goed nieuws... ik heb nog niet gehoord dat hij het nog een keer heeft geprobeerd!
Dus misschien heeft het geholpen. (afkloppen) Als hij er weer over heen gaat laat ik het weten!

@ manou1990, mijn paard deed het ook zijn eerste dag op stal, maar gelukkig stopte het toen snel toen hij bij vriendjes kwam te staan.

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:25

Ja, hij staat nu al een tijdje in de groep en gelukkig wordt hij door ook opgevoed. Hij is nog een aantal keer dwars door draden heen gelopen (omdat hij werd opgejaagd en zo snel mogelijk weg wou) maar nu gaat het aardig goed!

Ik hoop dat het bij jou paard ook goed blijft gaan haha!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 16:01

helaas, bijna precies een jaar geleden mijn laatste berichtje gestuurd dat mijn paard nog steeds niet over de omheining was gesprongen.....

helaas heeft hij het 2 weken geleden weer doorbroken.
Meneer stond een tijdje stil (vanwege dat hij even kreupel was) en daar was hij het niet mee eens, dus ging hij zichzelf maar trainen in het springen... over de omheining... (en ook weer elke dag)

een bijkomende factor was ook dat door gepruts met de omheining ook een tijdje de stroom niet op de omheining heeft gestaan...

1+1= .... springen!!

Nu ik het rijden weer heb opgepakt, en de stroom weer op de draad staat heeft hij het al weer meer als een week niet geprobeerd. hopen dat hij het weer zo lang uithoud als de vorige keer om niet te springen!

PS ik vond dat ik dit toch even moest melden!

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:26

ik zou hem omhoog doen, maar niet breder! ik denk dat hij eerder kijkt naar de hoogte en dan denkt oei, dan naar de breedte, straks landt hij midden op de 2e!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:00

Hoeveel stroom staat er op de draad?