Is het jullie ook weleens opgevallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:58

Paddenpad schreef:
Dilan1993 schreef:
Heeft toch met bespiering te maken? Mijn paard heeft de manen naar links hangen. Als ik dan achter 'm ga staan, zie ik dat zijn rechterschouder gespierder is. Paard is dus rechtshandig (geleerd van stalgenoot).

Als ik achter mijn paard sta zie ik alleen kont :)
Ze hingen eerst half links half rechts,paar jaar later rechts en nu links,ik zal eens kijken als ik haar een pen geef of ze links of rechtshandig is :P

_O- Istie zo groot?? :P

Naja, je kunt het ook voelen. Als ik bij mijn paard 1 hand op z'n linker, en de andere op z'n rechterschouder leg, voel ik dat er rechts veel meer sier zit.

Dressage4U

Re: Is het jullie ook weleens opgevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:08

Wat bijzonder Paddenpad dat de manenkam veranderd. Ik heb in mijn leven veel paarden op jonge leeftijd zien komen en die bij mij oud zijn geworden maar dat de manen aan de andere kant gingen liggen heb ik zelf niet meegemaakt.
De enige verandering is de bespiering en het karakter. Paarden worden in de loop der jaren forser en breder en in hun doen en laten zelfbewuster.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:13

Dilan1993 schreef:
_O- Istie zo groot?? :P

Naja, je kunt het ook voelen. Als ik bij mijn paard 1 hand op z'n linker, en de andere op z'n rechterschouder leg, voel ik dat er rechts veel meer sier zit.

Nou ja het is geen pony zullen we maar zeggen,ze is 1.68m op schoft en mijn ogen staan niet zo breed dat ik langs die kont af aan beide kanten tegelijk de schouderspieren kan zien :D

Maar denk dat de manen inplant meer met de nek/bovenhalsspieren te maken heeft dan met de borst of schouderspieren. :+

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:15

Dressage4U schreef:
Wat bijzonder Paddenpad dat de manenkam veranderd. Ik heb in mijn leven veel paarden op jonge leeftijd zien komen en die bij mij oud zijn geworden maar dat de manen aan de andere kant gingen liggen heb ik zelf niet meegemaakt.
De enige verandering is de bespiering en het karakter. Paarden worden in de loop der jaren forser en breder en in hun doen en laten zelfbewuster.

Ja vroeg me daarom ook af of er meer mensen waren waarbij dat opgevallen is?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:44

Mijn huidige paard heb ik al sinds dat hij 1 jaar en 8 maanden oud is. Toen hingen de manen aan de rechterkant, binnen een half jaar zijn ze naar de linkerkant gaan hangen. Het heeft naar mijn idee dus weinig met bespiering te maken, met een 2 jarige doe je nog niet zo veel. Nu is hij 6 jaar en zijn manen hangen nog altijd aan de linkerkant.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:54

Is het jullie dan misschien op gevallen dat jonge paarden op een leeftijd van 2 3 jaar hun manen verliezen in meer of mindere mate.
Ik heb er nu een paar gehad als opfok van veulen tot 3 jaar ongeveer, die in die tijd van volle bos naar minder of zelfs zo dat je denkt die heeft verdikkeme staartmanen ecxeem en het jaar erop volgend groeit de boel weer vrolijk aan en is er niets aan de hand.
Had een haflinger met dubbele manen groei en na die tijd nog maar aan een kant
Heb ik nog nooit gehoord maar een vriendin van mij heeft het bij haar haflinger ook gehad.????
Heb helaas de foto zonder manen van Marlou op mijn telefoon en daar heb ik geen snoertje van om ze op PC te zetten.
Ze heeft nu echt een mooie dikke bos manen die al weer lekker op lengte zijn.
Het tinker veulen dat Jorny twee jaar terug heeft geadopteerd heb ik laatst gezien en die was ook opeens al zijn manen kwijt
Die mensen kijken het rustig aan wat er volgend jaar gaat gebeuren.
Het is alsof ze een soort nest haar kwijt raken
Of een hormoon verandering

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:06

nou, ik zei het laatst nog tegen iemand bij mij op stal tijdens het vlechten. 'Ik zou toch zweren dat ik bij de vorige wedstrijd aan de andere kant stond te vlechten'.... maar het kan dus :D

hahaha net op foto's gekeken en het hing idd eerst naar links en nu naar rechts! en tussen door zag je de middelste pluk al naar rechts komen :j

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:28

Tammie schreef:
Mijn huidige paard heb ik al sinds dat hij 1 jaar en 8 maanden oud is. Toen hingen de manen aan de rechterkant, binnen een half jaar zijn ze naar de linkerkant gaan hangen. Het heeft naar mijn idee dus weinig met bespiering te maken, met een 2 jarige doe je nog niet zo veel. Nu is hij 6 jaar en zijn manen hangen nog altijd aan de linkerkant.

Heb ook naar je foto's gekeken en zag inderdaad dat de manen van rechts naar nu links zijn gegaan.

Op de foto's in het topic waar je laat zien hoe je paardje door de jarenheen verandert is kun je ook heel goed zien dat de onderhalsspieren veel meer ontwikkeld zijn dan de bovenhalsspieren,vandaar waarschijnlijk dat ze nog hetzelfde liggen omdat de bovenhalsspieren ook hetzelfde gebleven zijn en niet verder ontwikkeld,kijk maar eens over de bovenlijn dan zie je zelfs een golf erin zitten,dus geen bespiering.
Is goed te zien op de foto waar je ernaast loopt van de camera af.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:33

CinTwiZo schreef:
nou, ik zei het laatst nog tegen iemand bij mij op stal tijdens het vlechten. 'Ik zou toch zweren dat ik bij de vorige wedstrijd aan de andere kant stond te vlechten'.... maar het kan dus :D

hahaha net op foto's gekeken en het hing idd eerst naar links en nu naar rechts! en tussen door zag je de middelste pluk al naar rechts komen :j

_O- _O- Kan me de verbijstering voorstellen heb hetzelf ook al twee keer meegemaakt,vandaar ik me afvroeg is dat nu alleen bij mijn paarden of hoe zit t,omdat ik verder nooit iemand van stal of andere paardenmensen er over gehoort had wilde ik het nu toch eens hier delen! :=
Je gaat dan ook echt gewoon aan jezelf twijfelen van :+ hoe kan dat nou :o? :o?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:40

grappig Jackyline dat wist ik niet,misschien iets typisch bij de koudbloedpaarden?
Ik heb wel een kennis die Irish Cobs gefokt heeft,zal het hem eens vragen als ik hem zie.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:31

@Paddenpad; Dat klopt in dat topic, maar die is al bijna 3 jaar oud. Ik heb helaas geen goede foto van nu, maar die rare boog in de hals is nu toch echt weg en hij heeft zijn bovenhalsspieren nu aardig ontwikkeld.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:07

De kant waar de manen hangen kan inderdaad wisselen. Ze hangen meestal naar de 'holle'kant van het paard, heeft met bespiering te maken inderdaad!
Als je veel traint om de holle kant bol te maken, kunnen ze naar de andere kant gaan hangen. Je ziet ook vaak een gedeelte van de manen de andere kant op hangen, vaak achter de oren is een paard net beetje bol of hol. Haha, is het te volgen? Heeft in ieder geval met bespiering (links/rechtshandig) te maken!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:33

Dat klinkt wel logisch :)* . Mijn paard buigt aan de kant waar zijn manen hangen (links dus) gemakkelijker in dan rechts. We zijn voorzichtig aan het peuteren om de rechterkant ook net zo makkelijk te laten inbuigen, dus de linkerkant voorzichtig oprekken.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:31

deze logica klopt bij mijn paard niet. Haar manen hangen nu rechts en ze is links toch nog wel wat makkelijker dan rechts. Al is het verschil tegenwoordig wel veel kleiner. (vooral net achter de kaak moet ze makkelijker leren buigen rechts)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:16

Ja dat kan, ik zei ook 'meestal'.

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:16

haha wat grappig , dacht dat ik de enige was.
mijn vroegere vz pony had dat ook, lekker handig
voor caroussel.... not :P

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:40

hoi hoi!

Bij mijn merrie (nu een jaartje overleden) viel het me op dat ze de ene helft van de manen links hing en de andere helft naar rechts. Toen veel later naar links en weer wat later naar recht en weer links en als laatste weer rechts. het was altijd erg afwisselend.

mijn hengst heb ik als 1 jarige gekocht, inmiddels ruin en 3 jaar. hij had aan beide kanten manen, dit is heel lang gebleven zo'n 2 jaar lang en sinds drie maand staan mijn ponys op een andere stal en hangen de manen links.

En met mijn shetlander heb ik exact hetzelfde, eerst aan beide kanten manen en nu alleen aan de linker kant. en af en toe eens een plukje aan de rechterkant, maar die is gauw weer verdwenen.

ik heb de manen nog nooit afgeknipt, ik vind lange manen persoonlijk mooier. en ik borstel de manen heel weinig, en ik borstel de manen de kant op waar ze dan op dat moment hangen. verder doe ik er niet veel mee, ik beschadig de manen zo weinig mogelijk.

kus kus