Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Relliej schreef:whahahahaheb nu echt vast besloten nog geen paard/pony te nemen. ik denk dat ik een hond gaat nemen
cissie"]
[quote="Relliej schreef:whahahahaheb nu echt vast besloten nog geen paard/pony te nemen. ik denk dat ik een hond gaat nemen
cissie schreef:hoi,
Ik geloof best dat je hond hebt, daar gaat het mij niet om, maar dan moet je erneer zetten, ik ga er misschien een 2e hond bijnemen ofzoiets, dan is het duidelijker, zo krijg je alleen maar misverstanden, waarop mensen (ik in dit geval) over kunnen vallen.
Het kwam op mij over zovan, nou het lijkt me wel leuk een ponytje,maar dan het liefst wel de goedkoopste aub en vooral het makkelijkst in de verzorging en onderhoud, ja dan ben je bij mij aan het verkeerde adres, als je met zo'n motivatie van plan bent om een pony te willen aanschaffen en niet alleen bij mij denk ik, maar zoals ik al zei, zal het wel anders opgevat hebben dan dat jij bedoeld had.
Toch blijf ik vreemd vinden als je zegt ik heb besloten om nog geen pony te nemen, ik denk dat ik een hond ga nemen, zovan ik wil iets erbij maar weet nie wat.
alsof een pony en een hond een vergelijking is?????
in ieder geval ik snap het geloof ik nie helemaal, en nee ik ben nie blond (ha,ha,ha).
gr. cissie
LadyVal schreef:Shetlander:
-kun je gehele jaar door buiten laten staan. kan met elk ras
-kunnen op kleiner stuk land.
-hoeven s'winters geen dek op.hoeft bij geen een ras
-tuig van een shetlander is vaak goedkoper.
-stalling voor een shetlander is vaak goedkoper.
-eet minder.
-zijn minder sterk als grotere pony's, dus vaak beter te houden. hier vergis je je gruwelijk
-zijn niet echt geschikt voor wedstrijdrijden. shets zijn prima geschikt voor wedstrijden, ze hebben enkel voor onder het zadel hun maat tegen. Het stamboek organiseert zelfs speciale dressuur en springwedstrijden, daarnaast doen ze het prima in de aangespannen sport
-zijn goed geschikt voor de kar + buitenrijden.
A/B/C pony:
-zijn veel verschillende rassen in te vinden.
-zijn bep. rassen bij die s'winters buiten kunnen blijven (shet,fjord,haf, enz.) elk ras kan in de winter buiten blijven
-zijn veel van te vinden, verschillende prijzen. geldt voor elk type
-zijn hele goeie beginnersmaten.neem aan dat je kindermaten bedoelt
-vaak geschikt voor wedstrijden.
-nadeel:je groeit er vaak 'uit'.
D/E pony:
-kun je lang mee (qau maat)
-veel rassen geschikt voor wedstrijd.
-op een paar rassen na moeten ze eigenlijk s'winters naar binnen.
-zijn in verschillende prijzen te vinden.
cissie schreef:Hoi,
Da's toch leuk, wat voor een hond heb je nu??
en wat voor eentje wil je erbij nemen??
Wij hebben sins een half jaartje 2 honden, wel een stukkie drukker hoor, poeh, maar wel erg leuk, vooral als ze samen spelen, echt grappig
gr. cissie
LadyVal schreef:Shetlander:
-kun je gehele jaar door buiten laten staan.
-hoeven s'winters geen dek op.
-eet minder.
-zijn minder sterk als grotere pony's, dus vaak beter te houden.
-zijn niet echt geschikt voor wedstrijdrijden.
stef"]
[quote="LadyVal schreef:Shetlander:
-kun je gehele jaar door buiten laten staan. kan met elk raskun je proberen, niet altijd verstandig...
-hoeven s'winters geen dek op.hoeft bij geen een ras ik heb het niet over andere rassen, ik heb het over de shetlander HOEFT geen dek op
-eet minder.
-zijn minder sterk als grotere pony's, dus vaak beter te houden. hier vergis je je gruwelijk'k heb zelf genoeg shetlanders gereden,verzorgd end. en die zijn vaak net iets beter te houden dan een shire van 1.80,hoevaak zie je kleine kinderen op een shet en hoevaak op een KWPN'er, zal wel een reden voor zijn.
-zijn niet echt geschikt voor wedstrijdrijden. shets zijn prima geschikt voor wedstrijden, ze hebben enkel voor onder het zadel hun maat tegen. Het stamboek organiseert zelfs speciale dressuur en springwedstrijden, daarnaast doen ze het prima in de aangespannen spor[tcolor=red]zoiets als voor de kar zeg ik hier onder idd ook![/color]in vergelijking zijn aar dus minder veel geschikte wedstrijden voor
A/B/C pony:
-zijn veel verschillende rassen in te vinden.
-zijn bep. rassen bij die s'winters buiten kunnen blijven (shet,fjord,haf, enz.) elk ras kan in de winter buiten blijven toch zie ik in de winter meer shetlanders dan arabiertjes in de wei
-zijn veel van te vinden, verschillende prijzen. geldt voor elk type heb het over A/B/C ponys niet over andere type's
-zijn hele goeie beginnersmaten.neem aan dat je kindermaten bedoelt kom te beginnen is een kleine pony nooit verkeerd.Of je moet op je 30ste beginnen met paardrijden, ik heb het hier over het algemeen.
-vaak geschikt voor wedstrijden.
-nadeel:je groeit er vaak 'uit'.
D/E pony:
-kun je lang mee (qau maat)
-veel rassen geschikt voor wedstrijd.
-op een paar rassen na moeten ze eigenlijk s'winters naar binnen.
-zijn in verschillende prijzen te vinden.
vossebier schreef:Tsjezus mensen, wat een gezeur. Ze gaf als VOORBEELD dat ze vaker ziek zijn. Jullie trekken je wel veel aan hoor. Komop zeg, doe eens niet zo kinderachtig. En als je je eraan irriteert, dan houd je toch lekker op met lezen? Dit is vraag maar raak, en geen discussie!
En om even op je vraag in te gaan, waar duidelijk meer dan de helft van de mensen in dit topic niet op in is gegaan:
* Je pony kan je zo duur maken als je zelf wilt. Mijn eerste D-pony had in in pension staan voor 100 gulden, nu heb ik Jamey in pension staan voor 4 x meer, bijna 200 euro. Ik kan zo weer terug.
* Qua spullen kan het tuig van een shetlander wel wat goedkoper zijn, maar ik heb momenteel ook goedkoop tuig. Ik zie namelijk geen prijsverschil tussen pony, cob en full hoofdstellen.
* Mijn pony gaat in de winter NIET op het land. Shetlanders krijgen zowieso eerder een dikkere vacht, net zoals fjorden en haflingers. Ookal worden ze in de zomer nog zo goed verzorgt. Mijn pony krijgt nou eenmaal niet zo snel superdikke haren. Ik weet niet of je het weet, maar die pony's zijn erop gebouwd, komen oorspronkelijk uit een vrij koud land. En dat komen arabiertjes e.d. niet.veel mensen snappen dit niet maar als je goed kijkt kom je wel achter de verschillen![]()
* De verzorging verschilt. Je bent natuurlijk langer bezig met een grote pony dan een kleine shetlander.
* Ieder ras, iedere maat heeft zijn eigen wedstrijd eigenschappen. De een is goed voor dit, de ander voor dat.