Beginnen met graasmasker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:31

Iedereen ziet z'n paard toch zo graag grazen en klaagt op stal als er geen gras is en als er dan gras is worden de paarden te dik.
Een graasmasker vind ik zielig, maar kan me wel voorstellen dat sommige dit doen.
Ik heb al verschillende paarden zien staan met zo'n ding en de paarden ergeren zich een voor een eraan.
Zijn vaak aan het schuren om hem af te krijgen.
Met drinken zie ik ze komisch doen om fatsoenlijk te kunnen drinken en met dat hete weer kan dat toch niet goed zijn als de neusgaten die dan al in verhouding zo klein zijn ook nog gedeeltelijk afgedekt worden met een stuk rubber.
Dan zou ik liever kijken voor een maatje en zet het paard op een paddock met wat hooi en zet hem misschien een uurtje ofzo op de wei, daar went een paard heel snel aan.
24/7 zo'n ding omlaten vind ik al helemaal niet kunnen.

Het is gewoon moeilijk, we willen graag paarden zien grazen maar de meeste weiden zijn veel te vet voor onze paardjes, daarbij willen we dan ook nog wat meusli voeren of wat wortels en appels.
Maar het is gewoon allemaal te veel en ik denk dat daar verandering moet komen.

Vankje

Re: Beginnen met graasmasker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:51

Mijn merrie is echt niet zielig hoor :n Die is pas zielig als ze bevangen staat omdat ze teveel heeft kunnen eten ;) Ik heb een Schwarzwälder Fuchs en dat ras wordt nou eenmaal dik van de lucht. Mijn merrie ergert zich helemaal niet aan haar masker en hoeft ook geen komische toeren uit te halen om te kunnen drinken.

Een Green Guard dekt de neusgaten niet af, die hangt vrij laag.

Soms heb je de mogelijkheid niet om je paard apart te zetten met een maatje. Ik heb haar vorig jaar een paar weken apart gehad in de bak met hooi, maar daar stond ze alleen omdat er bij ons op stal verder geen paarden zijn die snel dik worden/niet op het gras mogen. Zo'n Green Guard is daarom voor mij dus echt de oplossing. Ze kan nu gewoon met haar maatjes op de wei, zonder dat ze al te flink wordt en het risico loopt om bevangen te raken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:55

Vankje, rustig hoor hier word een mening gevraagd, jij je mening ik mijn mening.
Prima toch.

De greengaurd dekt idd de neusgaten niet, maar daar hebben veel paarden weer schuurplekken van.
Fijn als het voor jouw paardje wel werkt en ik kan me je keuze ook voorstellen.
We willen allemaal niks liever dan ons paardje gezond houden.
Ik zou een andere keuze maken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:02

Ik ben er ook geen fan van, maar soms moet je toch iets bedenken. Helaas hebben veel paarden er schuurplekken van. Bij ons kregen ook veel paarden hem af, die van mij had hem altijd binnen no time af, stalgenootje kon hem ook altijd in het weiland zoeken. :+

Door het 'vette' gras hier, houdt de staleigenaar ze nu op een schraal stukje land, te dik zijn ze nog wel, maar in verhouding tot eerdere jaren is het goed te doen. Meer beweging heeft veel meer effect bij mijn merrie dan minder eten.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:05

Ik geef alleen maar aan dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om die keuze te maken.
Als je paard er last van heeft is het zeker vervelend en zou ik ook naar een andere oplossing zoeken, maar als het gewoon werkt dan begrijp ik niet wat er zielig aan is :)

Ik zou overigens nooit meer kiezen voor zo'n stoffen korf om de redenen die ik eerder ook aangaf.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:58

jesito schreef:
Ik heb al verschillende paarden zien staan met zo'n ding en de paarden ergeren zich een voor een eraan.
Met drinken zie ik ze komisch doen om fatsoenlijk te kunnen drinken

Dit vind ik nou weer typisch een reactie van iemand die een vooroordeel heeft over iets waar hij/zij zelf nog nooit mee gewerkt heeft! Weet je wat zielig is ? Als mijn paardje zijn ene been niet meer voor het andere kan zetten omdat zij spier of hoefbevangen staat, dat ze op de pijnstilling moet en daardoor last van haar darmen krijgt, dat ik haar dan 24/7 binnen moet zetten terwijl ze daar een bloedhekel aan heeft, dat ik haar dan uit de kude moet zetten bij haar vriendinnetjes vandaan, dat ze zandkoliek krijgt omdat ze in de paddock staat en uit verveling zand gaat eten :(

Jij ziet de paarden zich er één voor één aan ergeren? Ik nodig je bij deze uit om bij mij thuis te komen en mij de schuurplekken die ze volgens jou moet hebben aan te wijzen, laat me dan ook gelijk maar zien hoe komisch ze doet als ze wil drinken en hoe ze bezig is om haar korf af te krijgen. Wat een ontzettende kul!!!!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:31

Jesito, een voorstander van een masker ben ik niet. Maar ik ben ook geen voorstander van mijn ukkie slechts met één ander paard apart te zetten op zand. Dat vind ik dan weer minder ideaal. Zeker voor dít paard, wellicht zou ik voor een ander paard een andere keuze maken.

Je argumenten vind ik echter kant noch wal slaan. Hier lopen redelijk wat paarden die sober gevoerd moeten worden met een masker: met de nodige aanpassingen aan de maskers zijn er geen schuurplekken te vinden, hoewel sommige maskers daarin nogal wat creativiteit van de eigenaar vragen. Daarnaast heb ik er geeneen zien schuren of raar zien drinken. En dat is niet wat ik er graag in zien wil... dat is wat ik zie. Er is hier geen enkele eigenaar die zijn paard liever mét als zonder masker in het weiland zet, uiteraard. Wel zie ik mensen die de nodige afwegingen maken om hun paard zo gezond mogelijk te houden. Dat is dus kiezen uit meerdere minder optimale mogelijkheden...

Paarden een uurtje op het land, helpt vaak weinig. Veel paarden eten in die tijd zo veel en zo snel, dat dat bijna hetzelfde resultaat geeft als een hele dag op het land. En die afweging is behalve dat risico, in mijn ogen dan weer minder prettig voor een paard, dan een graasmasker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:39

pony van mn vriendin liep er gerust 24/7 mee rond, ging alleen af als ze op kort stukje gras ging met hooi. En ook op de wei kregen ze wel een paar plakken hooi voor degene die wou. Die van haar kon er alles mee eten hoor! Gat wordt vanzelf iets groter is mijn ervaring :P
En om te laten wennen kun je ze stukjes appel enz uit de hand laten eten door het gat, daarna op de grond leggen en dan leren ze wel dat ze ermee kunnen eten. Je kunt ook wat plukken gras aangeven door het gat en op een zeer geschikte wei zetten, dan hebben ze het snel door. Ze kunnen zichzelf en anderen prima kriebelen met een graasmasker om, no problem!
Die van mij kregen hem af en toe om, als ze wat dikker werden. Hiermee kon ik het goed in de gaten houden.
Bontjes zijn wel aan te raden, zelf had ik losse halsterbontjes gekocht en die eromheen gedaan. Zijn op bokt mensen die ze maken met naam enz, misschien kun je met hen contact opnemen zodat je ze op maat kunt laten maken, heeft toch een andere maat dan halsterbontjes soms. Neem hem ruim genoeg zodat ze geen plekken op de neus krijgen, maar zet hem strak genoeg zodat ze hem niet af kunnen krijgen. Die van mij (foto vorige pagina, eentje van Pfiff) had een klittenbandsluiting, dus als ze ermee vast komen te zitten krijgen ze hem wel los.

Oh en als de korf stuk was (ze versleten er bij mij twee per seizoen en daarna had het gat weinig functie meer zo groot was ie geworden :P ) knipte ik de korf eraf en had ik een reservehalster, of weidehalster met klittenbandsluiting :)* niet mooi, wel functioneel :D

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:52

Mijn paard heeft voor het eerst dit seizoen ook een graasmasker op.
In het begin snapte ze er niks van en stond ze me zielig aan te kijken. Als ik dat stiekem om een hoekje keek stond ze gewoon te eten.

Mijn paard heeft het 24/7 om. Ze is nu eindelijk op gewicht en kost het haar niet meer zoveel moeite om te bewegen dan toen ze te dik was.

Vorig jaar heb ik haar halve dagen op de wei gehad en de rest van de dag in de paddock met hooi.
Ik moet zeggen dat een graasmasker meer resulaat heeft dan de paddock.

Nu krijgt ze in stal wat hooi en wat mueslie voor de mineralen.
Nog een voordeel van een graasmasker is, dat mijn paard minder last heeft van haar zomereczeem.

Ik vind het nog steeds sneu zo'n kapje, maar wat ik zieliger vindt is een te dik paard dat moeite heeft met bewegen en bevangen is.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:55

Maeve schreef:
Dat klinkt inderdaad als dezelfde :-) ik kan me er alleen zo moeilijk iets bij voorstellen door dat ene gaatje... maar het schijnt inderdaad toch zo te gaan, als ze het eenmaal gewend zijn!

Je kunt het gat ook groter maken ;) Dan krijgen ze nog steeds niet teveel binnen maar kunnen ze nét iets beter eten. werkt ook goed :j
m'n shet heeft er ook geen last van, ze kan er goed mee drinken en eten. Ze hoeft hem gelukkig niet altijd om.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:00

kun je nagaan hoe onze pony's eruit zagen, met burka en graasmasker om _O-

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:07

Ik heb de Green guard ook een weekje gehad om te testen van de paardendrogist.
Maar heb heb hem niet eens omgehad want hij paste niet in de automatische drinkensbak wat hebben jullie allemaal voor water in de wei? Tonnen? Anders past hij al niet.
Ik twijfel nog steeds mijn merrie heeft insulineresistentie maar staat nu op een wei met langs gras en weinig suiker en s'nachts op stal en dat lijkt ook wel te gaan.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:33

Wow, wat een hoop reacties!! Heel wisselend dus, maar gelukkig ook een paar positieve over het masker dat mijn paard dus heeft(inderdaad hetzelfde als de foto op de vorige pagina! ;) ), dat geeft mij ook wat meer vertrouwen. Mijn merrie is sinds ik 't gisteren om heb gedaan in de gaten gehouden door de mensen op stal(iedereen ff ingelicht :o ), en ik ga nu die kant op om te kijken hoe het gaat. Dan gaan we een stuk stappen ivm haar peesprobleem en mag het masker dus even een uurtje af.

Jesito, ook ik zie mijn paardje het liefst het jaar door met al haar vriendjes de hele dag op de wei staan maar helaas, ik heb een oudere dame met aanleg tot dik worden en dus zijn er aanpassingen nodig. Ze kan nu niet op stal, al was het alleen maar omdat ze dan gek wordt omdat ze haar vriendjes niet ziet. Ook alleen op een stukje land zetten zorgt voor zóveel stress, dat ik vrees dat door het ijsberen dat peesprobleem nóóit over gaat. Paardlief wil het liefst, en ik ook voor haar, dat ze gewoon bij de kudde in kan staan, dus dan gaan we op zoek naar alternatieven... we zullen zien hoe dit zich ontwikkeld!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:53

Ik vind die graasmaskers met 1 gat erin echt slecht! Zie regelmatig paarden staan die haast geen adem kunnen halen omdat het masker over hun neusgaten heen zitten.

Ik heb zelf de greenguard voor mijn pony en die vind ik echt super! Ze krijgt tenminste genoeg frisse lucht door de gaten heen, wat ik zelf erg belangrijk vind. Ze heeft er dag en nacht mee buiten gestaan en ook dat ging super, eerst wel opgebouwd natuurlijk :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:02

Ik denk dat niemand het leuk vindt om zijn paard een graasmasker om te doen, maar dat je dat doet omdat je geen andere (werkbare) keuze hebt..

Hoe bouwen jullie het op? Eerst telkens een paar uurtjes of al vrij snel 24/7?

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:30

Ik heb 'm een middag om gedaan, aan het einde van de middag kon ze er al goed mee overweg en toen heb ik 'm gewoon de hele dag om gedaan. Mijn merrie komt 's avonds naar binnen, dan gaat de Green Guard af.

Ik word eerlijk gezegd ook een beetje moe van dat hele "is zo zielig voor het paard"... Mijn vader zei het vandaag nog, hij heeft m'n merrie naar locatie voor een clinic gebracht en daar aangekomen kreeg ze ook weer haar korf om. Dan staat ie alweer naast d'r "ooh, arme Bella, moet je weer dat ding om... Zo kun je toch niet goed eten?! Arm dier..." Uhmja, das zo'n beetje het hele idee :+ En zielig is ze pas wanneer ze bevangen raakt omdat ze veel teveel gegeten heeft...

Ga met Batje mee; niemand vindt het leuk om z'n paard zo'n ding om te doen, maar als het niet anders gaat... Dan vind ik de Green Guard de beste oplossing :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:32

JastieHorse, ze kunnen maar door 1 gat eten, maar voor de rest zitten er wel een hoop ''luchtgaten'' in hoor! Ook vond ik het net niet broeierig aanvoelen.

batje, ik kom net bij 't peerdje vandaan en ze stond vrolijk te grazen(yesyesyes ze heeft het door :D) met het masker om. Ik heb even met dr gewandeld en getroeteld en heb 'm vervolgens ook weer omgedaan. Ik denk dat ze het snelst wennen eigenlijk, als je 'm gewoon om laat!! Ook maakte ze er geen probleem van dat ik 'm weer omdeed toen ik klaar was, terwijl ze normaal echt wel protesteerd bij vervelende dingen.

Vanaf morgen mag ze van mij weer bij de kudde want het lijkt echt goed te gaan!! Gelukkig hebben we overal in de wei grote waterbakken staan dus geen automatische dingetjes, das weer mazzel :-)
Die paarden krijgen overigens wel kuil bij, iemand daar ervaring mee? Kunnen ze dat er ook doorheen krijgen?

En wat betreft dat ''zielig'' verhaal... sjah, peesontstekingen en hoefbevangenheid zijn vervelender dan iets meer moeite moeten doen om te eten geloof ik, voor die beesten. En op deze manier kunnen ze nog bij hun vriendjes blijven staan ook! Je zou bijna denken dat ze zelf zouden vragen om zo'n ding, als ze konden kiezen :-)
Laatst bijgewerkt door Maeve op 06-08-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:34

Bassenqua schreef:
jesito schreef:
Met drinken zie ik ze komisch doen om fatsoenlijk te kunnen drinken

Dit vind ik nou weer typisch een reactie van iemand die een vooroordeel heeft over iets waar hij/zij zelf nog nooit mee gewerkt heeft! Weet je wat zielig is ? Als mijn paardje zijn ene been niet meer voor het andere kan zetten omdat zij spier of hoefbevangen staat, dat ze op de pijnstilling moet en daardoor last van haar darmen krijgt, dat ik haar dan 24/7 binnen moet zetten terwijl ze daar een bloedhekel aan heeft, dat ik haar dan uit de kude moet zetten bij haar vriendinnetjes vandaan, dat ze zandkoliek krijgt omdat ze in de paddock staat en uit verveling zand gaat eten :(

Jij ziet de paarden zich er één voor één aan ergeren? Ik nodig je bij deze uit om bij mij thuis te komen en mij de schuurplekken die ze volgens jou moet hebben aan te wijzen, laat me dan ook gelijk maar zien hoe komisch ze doet als ze wil drinken en hoe ze bezig is om haar korf af te krijgen. Wat een ontzettende kul!!!!

Doe jij gewoon eens effe rustig.
Dus ik weet niet waar ik over praat, ik zuig dit allemaal uit mijn duim.
Ik heb er zelf voor gestaan wel of niet zo'n ding en ben bij mensen gaan kijken en ook mensen op stal die zo'n ding bij hun paard om hebben.
Ik heb inderdaad tot nu toe alleen paarden gezien die zich eraan ergeren, met mijn eigen ogen nog wel.
Jij voelt je aangevallen, maar jij valt mij dus behoorlijk aan op MIJN mening.
Je hoeft je bij mij niet te verantwoorden maar dit is mijn keuze en mijn mening en die mag ik zeggen zonder hier door iemand aangevlogen te worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:37

Maeve schreef:
Wow, wat een hoop reacties!! Heel wisselend dus, maar gelukkig ook een paar positieve over het masker dat mijn paard dus heeft(inderdaad hetzelfde als de foto op de vorige pagina! ;) ), dat geeft mij ook wat meer vertrouwen. Mijn merrie is sinds ik 't gisteren om heb gedaan in de gaten gehouden door de mensen op stal(iedereen ff ingelicht :o ), en ik ga nu die kant op om te kijken hoe het gaat. Dan gaan we een stuk stappen ivm haar peesprobleem en mag het masker dus even een uurtje af.

Jesito, ook ik zie mijn paardje het liefst het jaar door met al haar vriendjes de hele dag op de wei staan maar helaas, ik heb een oudere dame met aanleg tot dik worden en dus zijn er aanpassingen nodig. Ze kan nu niet op stal, al was het alleen maar omdat ze dan gek wordt omdat ze haar vriendjes niet ziet. Ook alleen op een stukje land zetten zorgt voor zóveel stress, dat ik vrees dat door het ijsberen dat peesprobleem nóóit over gaat. Paardlief wil het liefst, en ik ook voor haar, dat ze gewoon bij de kudde in kan staan, dus dan gaan we op zoek naar alternatieven... we zullen zien hoe dit zich ontwikkeld!

Ik ben de laatste die zegt dat jouw paard op stal moet.
En stres van een graasmasker of stres van appart staan met een soortgenootje, komt op hetzelfde neer.
Tuurlijk is het ideaalbeeld in de kudde, maar goed ieder doet wat die het beste vind voor zijn paard.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:38

Jesito en dat geldt alleen voor jou? Ik meende toch echt dat iedereen hier zijn mening over mocht geven!!! :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:40

Bassenqua schreef:
Jesito en dat geldt alleen voor jou? Ik meende toch echt dat iedereen hier zijn mening over mocht geven!!! :)

Het gaat om de manier HOE!!!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:41

jesito schreef:
Maeve schreef:

Ik ben de laatste die zegt dat jouw paard op stal moet.
En stres van een graasmasker of stres van appart staan met een soortgenootje, komt op hetzelfde neer.
Tuurlijk is het ideaalbeeld in de kudde, maar goed ieder doet wat die het beste vind voor zijn paard.

Zeker doe ik dat :-) ik wilde alleen even de verschillende opties schetsen, zelfs al hád ik de keuze kwam ze niet op stal, daar doe je haar gewoon geen lol mee. Ik denk niet dat mijn paardje evenveel stress ervaart van haar masker als van het alleen staan. Misschien ergert ze zich aan haar masker, maar als ze alleen staat is ze 1 bonk zenuwen en raakt ze helemaal over de zeik. Maarja, ik kan het haar niet vragen natuurlijk, het zou best kunnen hoor!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:43

Bassenqua en jesito, bedankt voor jullie verschillende meningen, daar was ik naar op zoek, om me een realistisch beeld te kunnen vormen. Dit topic is ook niet bedoeld om het allemaal met elkaar eens te zijn, dat gaat ook niet lukken op zo'n groot forum als Bokt. Maar probeer het wel vriendelijk te houden okay?:-)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:49

Een van mijn paarden heeft overdag een greenguard om...Ze is mooi afgevallen en kan er prima mee eten..Ik heb al meerdere soorten geprobeerd en ze werkte alles in no time eraf,deze niet en hij zit perfect!!Ik vind die dingen met een gaatje erin zelf wel een beetje zielig want volgens mij kunnen ze dan echt amper eten..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:02

mwah, als ik zag wat die van ons naar binnen kregen dan valt dat zielig gehalte wel mee hoor ;)