IBOP afleggen met een drachtige merrie verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:39

xcynthiax schreef:
dus, wedstrijd tenue, inclusief geknot, wit shabraje en wedstrijd kleding?

yep zo is het wel netjes

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:41

okeej, gijsenkim: kun je me aub wat vertellen over de ibop-test, dit wordt de eerste keer voor mij en me merrie, wat kan ik allemaal verwachten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:46

Je moet een bijna b proef rijden. Er word meer gekeken naar de gangen en de zuiverheid daarvan dan of het paard echt in de plooi loopt. Dan volgen er nog wat kleine sprongetjes. Bij sommige ibops word er ook nog een stuk buiten de binnenbak op bijvoorbeeld een veld gereden. Misschien kan je wat vinden over de ibop op internet, Voor mij is het alweer 15 jaar geleden ofzo....... dus of mijn info nog up to date is weet ik niet

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:49

weet jij misschien nog een site???op kwpn.nl ben ik al geweest..bedankt voor de info

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 19:59

heb nog even snel gezocht maar kan er niets over vinden

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 08:51

oke, maar nog bedankt voor de info gijsenkim

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:25

Die van mij was bij het NRPS. Daar moest ik dus een b-proefje rijden. Eingelijk letten ze meer op hoe paard zich laat rijden door de ruiter en de gangen onder het zadel dan dat paard de oefeningen correct uitvoert en of ze in de juiste krul loopt of niet. Na de dressuurproef kwam het parcourtje. Daarna moest ze nog eens het lijntje uit het parcourtje vrij springen. Dat is alles. Volgend jaar rij opnieuw een ABOP. Voor dit jaar haal ik het niet om mijn 4-jarige klaar te krijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:26

inderdaad prefereren de jury's dat ze toilletteert is voor een wedstrijd en dat jij wedstrijdkledij draagt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:16

Dat moet makkelijk kunnen hoor!! Ik ga met Lotje nu Z1 starten en die hoop ik tot maart te kunnen doorrijden, tot zo´n 8 a 9 maanden dracht. Als het echt niet meer gaat stop ik maar een B proefje is toch simpel af te leggen?!

Succes iig!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:05

ik zou mooi wachten tot ze dr veulen heeft dan scoort ze veel beter heeft ze dat gewicht niet meer mee te dragen..k zeg nie dat t nie gaat als ze drachtig is maar de mijn oude pony was ook drachtig in had ook best goede punten maar voor t oog de jury ziet liever zonder buikje op de ibop..maar als je denkt dat ze rond die tijd nog redelijk loopt met dr buikje(sommige worden van de 1 op de andere maand ineens heel zwaar)dan gewoon doen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:12

voor die buik krijgen ze echt geen minpuntjes hoor.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:14

nee maar sommige gaan er naar lopen zoals een merrie bij ons op stal die heeft 2 x de ibop gedaan eerste x drachtig toen liep ze bar slecht en de 2 x niet drachtig en t verschil was echt heel wat...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:16

Dat klopt wel, dus dat is een kwestie van inschatten. Als je paard gewoon lekker door blijft lopen en gaat niet lopen zwalken of zo dan kan je best een ibop rijden. Maar je hebt gelijk als je zegt dat sommige paarden er ook daadwerkelijk naar gaan lopen

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 12:18

ook gaan ze meer wijdbeens lopen..hangt tenslotte een buik tussen..tis een kwestie van inschatten jah..maar een jaartje wachten kan ook best vind ik zelf mijn oude pony was 11 toen ze naar de ibop ging en ging hardstikke goed..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:03

Een van mijn merries loopt idd volgende maand de ibop. Ze is dan bijna 6 maanden drachtig. De ibop zelf lijkt me niet zo'n probleem, meer het in 6 weken klaarstomen voor de proef.
Dat is gewoon lastig met fokmerries. Met een veulen aan de voet houd ik ze liever bij huis en werken ze niet. Ook is de tijd tussen de nationale keuring en de ibop nogal kort.
Dus ze is zonder ook maar enige conditie (alleen keuringsconditie = vet) weg gegaan maar wat ik hoor kan ze het prima aan.

Van de buik zullen ze niet zo'n last hebben. Het veulen begint meestal pas vanaf de 7e maand echt te groeien.
En de jury bij de ibop kijkt niet raar op van een buikje, het zijn meestal fokmerries die de ibop lopen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:09

Marije heeft gelijk. Het zijn over het algemeen drachtige merries die de IBOP lopen. Want als ze 70 punten halen (bij het NRPS toch) bij de IBOP en ze hebben het jaar nadien een eerste premie veulen aan de voet en ze heeft een sterpredikaat en voldoen aan de verdere eisen van keurmerries dan worden ze automatisch keur verklaard op de nat.keuring. Anders zit je nog met het voorlopig keurschap enz.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:29

Idd, en mijn merrie (welsh) was een stermerrie, dit jaar voorlopig keur geworden op de nat. keuring en daar ook aangewezen voor de ibop.
Ik kan een merrie natuurlijk niet een jaar leeg laten alleen voor de ibop. Dan zou je moeten wachten op een jaar dat ze gust blijft Verward

Mijn merrie moet alleen nog de ibop lopen, verder heeft ze aan alle eisen voor het keurpredikaat voldaan. Dus als het goed gaat, wordt ze ook meteen keur.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:16

k zeg niet dat ze t nie kunnen..sommige gaan er gewoon naar lopen en mijn ervaring met de ibop is dat ze toch net iets beter scoren als ze geen buikje hebben en de buik is voor de 7e maand ook al behoorlijk teminsdte met mn oude merrie wel en dit was ook een fokmerrie..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:52

wees gerust de juryleden zijn ervaren rotten in het vak en zien daar wel door hoor.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:53

maar t maakt echt wel verschil hoor...drachtige merries lopen moeilijker als niet drachtige...en da zien ze echt wel...vaak worden ze ook wat korter voor en komen ze dr achter moeilijker onder...en dat weet ik uit eigen ervaring heb 7 jaar alleen fokmerries gereden

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:47

Op dit moment loopt mijn merrie nog niet anders als voorheen.
Ze begint al wel 'voller' te worden maar weet niet hoe snel dit doorzet Haha!
Als het niet gaat dan gaan we gewoon niet, misschien zonde van het inschrijfgeld, maar wat niet gaat, gaat niet toch?!
Ik moet voor 1 oktober inschrijven dus moet wel snel beslissen Scheve mond

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:50

zo zou ik het ook doen jah...nou wat je ook doet heel veel succes!

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:56

Noble-Girl schreef:
Op dit moment loopt mijn merrie nog niet anders als voorheen.
Ze begint al wel 'voller' te worden maar weet niet hoe snel dit doorzet Haha!
Als het niet gaat dan gaan we gewoon niet, misschien zonde van het inschrijfgeld, maar wat niet gaat, gaat niet toch?!
Ik moet voor 1 oktober inschrijven dus moet wel snel beslissen Scheve mond

waar ga je de ibop-test doen? ik namelijk in zuid-holland.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:25

Ik rij de Ibob (eigenlijk ABOB bij NRPS) in St. Oedenrode eind november.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:37

Hé, Merylin laat ons weten hoe je het er van af gebracht hebt. Ik zal het dit jaar niet halen met Sultana. Te kort bij na niet meer gereden te zijn sinds half mei dit jaar.