Onze hoefsmid haalt ze er altijd af, maar is bij mijn paarden niet nodig, mijn vriendin haar pony krijgt altijd hele groten dus die knipt hij er af. En als er een randje los zit, trek ik hem er altijd zelf af. Maar dat is meer omdat ik niet tegen losse dingetjes kan, paard maakt het niets uit.
Meestal kun je ze er af pulken, maar als je geen randje te pakken krijgt dan snij ik met een mesje alvast een beginnentje of ik snij ze er helemaal af. Als je ze soepel houdt (creme/olie/hoefspul) dan laten ze ook makkelijker los.
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Bij vochtig weer ga ik aan de zwilwratten wriemelen als ik ze te lang vind en peuter er dan vanzelf hele stukken af. Als het al een tijdje super droog is, lukt dat niet, dan zijn de zwilwratten nl keihard. Hetzelfde geldt overigens voor het spoortje, het hoornige uitsteekseltje in de vetlok. Mijn haf ontwikkelt daar redelijk wat hoorn, wat ik er eens in de zoveel tijd rustig afpeuter. Aangezien ik de benen bijna dagelijks afspuit, hoeft het daar niet perse vochtig weer voor te zijn bij mijn haflinger, die zijn eigenlijk altijd wel zacht genoeg.
Ragdollcat
Geplaatst: 06-08-11 18:14
Bij mijn paard zijn ze lekker soepel, dus eens in de zoveel tijd pulk ik het er met gemak eraf, ze zijn altijd mooi vlak.
En die "sporen" die pulk ik er ook altijd zachtjes eraf, gaat altijd gemakkelijk.
heidi1973
Geplaatst: 08-08-11 15:34
ik haal ze er altijd zelf weg gaat heel mallelijk bij mijn paard en als ze te hard zijn week ik ze altijd eerst met water dan worden ze zacht en kun je ze makkelijk weg halen wel opletten dat je ze niet te kort maakt
ja, als ze zacht zijn, kan je ze er zo af krabben. Zijn ze al wat langer, moet je maar eens goed kijken. Ze bestaan uit laagjes, dus egens kan je er wel wat tussen krijgen en ze er dan afhalen, met je nagel ofzo. Afsnijden..... dat lijkt me eng.... heb het niet zo op snijden, haha
Ik haal gewoon telkens het nieuwe laagje er af als ze er weer zitten , paar keer per jaar valt het me op dat er weer een paar mm op zit en dan pulk ik het er even af , gaat heel makkelijk als je het al jaren bijhoudt
Ik pulk ze er ook altijd af, meestal na het wassen of afspuiten, dan zijn ze net wat soepeler. Vind het geen gezicht van die uitstekende punten knobbels