Paarden dag en nacht buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Paarden dag en nacht buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:18

Zat te vinden met stokmaatje rond 1.20, of die dag en nacht buiten kunnen blijven met schuilstal/beschutting is altijd even opletten. In principe kan elk paard dat, mits er genoeg ruwvoer is, vertering hiervan maakt nl warmte aan en armer voer maakt meer warmte. Mits je als het echt koud wordt zowel genoeg massa als genoeg calorieën voert kan elke pony buiten blijven. Combi wind en nattigheid als sneeuw, regen, mist kan een regendeken noodzakelijk maken ookal is er een schuilstal/beschutting. Niet elke pony maakt er nl gebruik van ookal hebben ze het eigenlijk nodig. Zeker als je er bodembedekking in doet wil de schuilstal nogwel eens toilet worden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:44

Alle paarden en pony's die dag en nacht buiten lopen, moeten iets hebben om droog onder te kunnen staan. En uit de wind.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:41

Ik wilde sowieso ookal een regendeken aanschaffen ja, aangezien sommige ponys zo slim zijn in de regen te blijven staan ipv beschut in de schuilstal :P

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:06

xxMaxx schreef:
Ik wilde sowieso ookal een regendeken aanschaffen ja, aangezien sommige ponys zo slim zijn in de regen te blijven staan ipv beschut in de schuilstal :P

Ik denk dat als ene paard er zelf voor kiest om in de regen te gaan staan, ipv beschut dat je je dan geen zorgen hoeft te maken. tenslotte heeft het dier de keuze zelf gemaakt toch.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:10

Dat is waar!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:11

lastig schreef:
xxMaxx schreef:

Ik denk dat als ene paard er zelf voor kiest om in de regen te gaan staan, ipv beschut dat je je dan geen zorgen hoeft te maken. tenslotte heeft het dier de keuze zelf gemaakt toch.

Zijn er zat die ipv te eten of beschutting te zoeken in de ergste modderplas zielig gaan staan bibberen, soms moet je ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:12

het kan wel!!
je moet dan wel in de lente beginnen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:13

Hoe bedoel je in de lente beginnen?

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:14

als je paard maar een plek heeft om droog te staan/liggen.
Ons paard staat op het moment ook altijd buiten. Hij heeft een afdak en krijgt als het heel erg regent een regendeken op.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:17

tamary schreef:
lastig schreef:

Zijn er zat die ipv te eten of beschutting te zoeken in de ergste modderplas zielig gaan staan bibberen, soms moet je ingrijpen.

Misschien ben ik er dan toch te nuchter in haha. Ligt denk ik ook wel aan het paard, want ik heb nu 3 jonkies lopen en ik laat ze eigenlijk lekker hun gang gaan. Geen dekens en dergelijke, ze redden zich wel. Ik ging dus ook voor het gemak even van mijn eigen paarden uit haha. Maar als je inderdaad paarden heb die het toch niet aankunnen ofzo, dan moet je inderdaad wel ingrijpen. Daar heb je wel een punt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:19

xxMaxx schreef:
Hoe bedoel je in de lente beginnen?

Dat je niet midden in de winter een geschoren paard dat onder 600 grams deken staat moet kopen
en die dan in zijn blootje de wei in moet gooien.

Als paard gewoon hele zomer buiten heeft gestaan, of in ieder geval einde zomer, waarbij hij wintervacht
heeft kunnen gaan maken is er niets aan de hand.

Zoals al gezegd, vele rassen kunnen gewoon buiten staan. (soms zit er een exemplaar tussen, dat
het minder prettig vind, of die wat minder snugger is, of niet geschikt is, maar de meesten kunnen er gewoon aan wennen.)
Mits schuilgelegenheid en voldoende ruwvoer.
Brok hoeveelheid is afh. van het paard en wat je er mee doet.

Noukie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:28

Paarden zijn van nature gewend dus je hoeft hier geen zorgen over te maken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:49

De pony gaat overdag op de wei en s nachts in paddock met stal. Hij heeft dus sowieso schuil mogelijkheid en staat met meerdere shets :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:26

Klinkt ideaal :j

xSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:00

klinkt idd super :D alle rassen zouden wel kunnen ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:05

En dat voor 65 euro inclusief hooi en brok!