24/7 buiten schadelijk voor groei ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:09

Mijn pony is 3, staat vanaf zijn geboorte 24/7 buiten, 's winters kan hij de loopstal in, alsie wil. Onbeperkt hooi/voordroog ter beschikking. Hij heeft een goede weerstand, sterke spieren, droge benen, is in de gemengde kudde goed opgevoed. Op wat kleine verwondingen na, van het spelen met zijn leeftijdsgenoten heeft hij nooit iets!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:52

Casca schreef:
ik zit nu een beetje met hetzelfde dilemma, ik ben wel bang dat het de groei remt;

-Ze hebben geen warme droge plek waar ze verplicht rust hebben om energie te sparen, en geen zachte plek om te liggen.
-Je kunt minder gecontroleert voeren als ze in een groepje buiten staan dan wanneer ze 's nachts alleen of met een andere op stal staan.
- veel buiten staan in de kou kost veel energie waardoor voer minder gebruikt wordt voor groei omdat het nodig is voor warmte.

Maar aan de andere kant is het wel het beste om ze continu bij anderen in de laten..

Ik kan me hier zeker in vinden. Sterker nog, als ik kijk naar het eigen ras, deze zijn als gedomesticeerde dieren behoorlijk gegroeid over tientallen of honderden jaren waardoor in de ras-standaard steeds de schofthoogte moest worden aangepast. De plekken waar ze nog zo natuurlijk mogelijk gehouden worden, daar blijven ze een stuk kleiner.

Het verschil is soms zo enorm en duidelijk. Wij voeren lijnen die hier in nederland door velen worden gebruikt, velen anderen fokken met min of meer dezelfde lijnen. Toch zijn die van ons een heel stuk kleiner... Het zijn sobere dieren, dus voeren wij ook sober; onbeperkt ruwvoer, aanvullende vitamines en veel weidegang/buitenspeeltijd. Op vele andere stallen die meer commercieel en showgericht of sportgericht of verkoopgericht fokken, zijn dieren uit min of meer dezelfde bloedlijnen behoorlijk groter en gespierder.

Heel lang geleden stond ik op een stalling waar heel wat kwpn gefokt werdt. daar werdt wel eens een jonge merrie of hengst opgesloten op stal zodat ze nog even wat de hoogte in zouden gaan voor ze naar de keuring gingen...

Dus ja, in zekere zin denk ik zeker dat het de groei remt, maar de vraag is; kies je dan voor jezelf of voor je paard? ik heb ze toch liever kleiner dan groot hoor.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:31

neee en vooral niet voor een tinker!! mijn pony's staan ook 24/7 buiten met een schuilstalletje hoor!!

onley

Re: 24/7 buiten schadelijk voor groei ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:43

en wat dan als er geen schuilstal is ? wel bomen en ect
ik kan mijn veulen (7 maanden) de weide op gooien met een jaarling merrie en een oudere ruin
ik twijfel een beetje met name omdat ze geen schuilplek hebben op die boom na
het voordeel het is dicht aan huis en ik hoef niks te betalen.

Naja ik doe het gewoon en verhuizen kan ik altijd nog :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:31

Bomen zouden genoeg moeten zijn :)
Mijn IJsco -wel een ijsco, maar in NL geboren- staat vanaf de geboorte 24/7 buiten met in de winter de mogelijkheid om in een inloopstal te gaan staan.
Nu heeft hij ook geen inloopstal meer maar een paar boompjes die bij regen wat beschutting bieden, maar ook niet veel.
Ik heb 'm laatst van dichtbij kunnen observeren toen het rotweer was, nog net 11 graden, keiharde striemende wind en enorme regen. Meneer stond gewoon gezellig met zn kont tegen de wind in wat hooi te kauwen -de snoeperd, zomers' krijgt hij nooit hooi normaal- en had helemaal geen last van kou of doorweekt zijn.
Als je je paard gewoon een lekkere wintervacht laat krijgen en genoeg bijvoert zie ik er echt alleen maar voordelen in.

NB: Mijn ijsco is vrij fors aan de maat (1.41) terwijl mamsie 1.34 is, paps is ook niet zo groot.
Toch 24/7 buiten :)

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:39

Mijn 4jarige welsh heeft nog nooit van zijn leven binnen gestaan. Meneer heb een gewone stal en schuilstal tot zijn beschiking. de wei ishalf omringt door bomen, daar mogen ze in de winter tussen lopen.

inge10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 20:41

Is het overigens belangrijk dat een paard zo groot mogelijk wordt? Daar lijkt het bij de vraagstelling een beetje op eigenlijk :)[/quote]

Wil vooral dat hij niks te kort komt en dat hij dus niet achter blijft doordat ie wat te kort komt. kortom wil gewoon dat het gezond voor hem is.
En heb idd ook graag dat ie goed groeit als het even kan is het ook de bedoeling om er later op te gaan rijden.
En dat zal niet gaan lukken als ie op 1.35 blijft hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:51

Als je niet zo ontzettend groot bent (1m85 ofzo) en ook geen 100kg weegt kan je gerust op een tinker van 1.35 gaan rijden hoor!

Heb een jonge hengst, wordt deze maand 3. Heeft zo veel mogelijk buiten gestaan,op zowel weides met als zonder schuilstal. (hing er van af hoeveel schaduw er was door bomen). Gekocht toen hij 8 maanden was, en toen was hij betrekkelijk klein. Heeft eerst maandje op stal gestaan om in de hand gezet te worden en aan mensen te wennen. Daarna het land op tot eind september.
Rara wanneer de groeistuip kwam? Juist ja, gelijk een week nadat hij in het land stond!
In de winter ook wel wat bijgekomen, maar niet zo bijster veel. Wel beetje uitgezet.

Voorjaar, april, terug 24/7 het land in en jawel, gelijk weer een groeispurt en in de late zomer nog eentje. Hij was toen 2. Heeft toen even op stal gestaan ,is daarna verhuist naar iemand waar hij overdag buiten kon, 's nachts binnen. Hij is wel gegroeid, maar niet echt veel...

Hij is nu sinds mei mijn eigendom (daarvoor van m'n ex) en heeft tijdje noodgedwongen op stal gestaan. Sinds een maand kan hij nu weer lekker regelmatig overdag het land in ,'s nachts op stal. En jawel, alweer, als hij het land in gaat, dan groeit hij nog steeds.

NIemand dacht vroeger dat hij hoger dan 1m60 zou uitkomen, intussen is hij 1.58 à 1.60 en aangezien hij volcontinu hooi krijgt of in het land loopt en nog steeds ribben lichtjes toont, weet ik dat hij nog niet uitgegroeit is... (daarom wordt hij ook nog niet zadelmak gemaakt, hoewel hij het mentaal wel zou aankunnen).

Dus vanuit mijn ervaring: gooi die enter het land in en laat 'm genieten! Ze houden ervan om in de modder te rollen. met een goede wintervacht blijft de sneeuw zelfs OP de vacht liggen, die smelt helemaal niet, dus hoezo zouden ze het koud hebben? Ze houden net hun warmte optimaal vast.

met een droge plek, schuiloptie en constant ruwvoer is dat echt wel het ideale hoor :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:55

Hier op stal staan 5 paarden vanaf veulen al 3 jaar dag en nacht, jaar rond buiten. Op een hele grote lap kleigrond, met weinig beschutting (alleen een bomenrij aan een kant), weer en wind, geen dekens alleen wel goed bijvoer en altijd ruwvoer.

4 ervan zijn dik boven de 1.70 geworden, 1tje is klein gebleven. Is genetisch bepaald en heeft niks met huisvesting te maken.

Dat shetlanders etc. klein zijn is een kwestie van evolutie van eeuwen, je denkt toch niet dat een hedendaagse individuele KWPNer ineens een genetische mutatie krijgt en in een ijslandermaatje verandert als hij een winter in de sneeuw staat? :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:10

Mijn jaarling staat ook al sinds dat ze een week oud is 24/7 buiten, en ze is groot kan ik je zeggen :D (foto's in profiel) Ook zij heeft een schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Ik zou echt niet anders meer willen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:54

maar die waar ik heen kan heeft geen schuilstal en die weideeigenaar voert ook niet bij op dit moment..
wat ik dan wel eventueel zelf zou kunnen doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:09

Niet bijvoeren in de winter (ruwvoer minimaal en krachtvoer indien nodig) vind ik geen opfok. Dat is gewoon paarden op een stukje grond smijten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:30

ik weet niet of die in de winter niet bijvoert maar op dit moment in ieder geval niet (volle groene wei)
Brok kan ik ja dagelijks zelf brengen dat is geen probleem en hooi kan ik trouwens ook erheen brengen het zijn ja maar 5 straten verderop

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:32

jonge paarden lekker buiten laten, maar wel onder goede, verantwoorde en weloverdachte omstandigheden is alleen amar goed voor ze :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:01

onley schreef:
ik weet niet of die in de winter niet bijvoert maar op dit moment in ieder geval niet (volle groene wei)
Brok kan ik ja dagelijks zelf brengen dat is geen probleem en hooi kan ik trouwens ook erheen brengen het zijn ja maar 5 straten verderop

Als het zo dichtbij is zou ik niet twijfelen hoor. Dat kun je dan mooi in de gaten houden. Als het plotseling extreem slecht wordt in de winter kun je dan altijd nog snel ingrijpen :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:00

Sizzle schreef:
onley schreef:

Als het zo dichtbij is zou ik niet twijfelen hoor. Dat kun je dan mooi in de gaten houden. Als het plotseling extreem slecht wordt in de winter kun je dan altijd nog snel ingrijpen :)

ja dat zei mijn vriend ook dus ik kan haar nog altijd verhuizen mocht het niet bevallen of wat dan ook :)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:17

Kan prima, er is ook een schuilstal dus droog staan is dan ook geen probleem. Verder denk ik dat voeding ook een groot aandeel in de hoogte van een paard heeft, de ouders van mijn paarden komen uit brazilie 's daar worden ze als veulen/jaarling etc de weides opgestuurd met heel grof olifantsgras. Die paarden worden niet zo enorm groot. In nederland echter komen we steeds meer grotere exemplaren tegen omdat tja we hebben erg voedzaam ruwvoer. Klinkt leuk maar ik zit dan dus weer met het stamboek uit brazilie en bepaalde stokmaten waar ze niet boven mogen komen :+

Ik zou het lekker doen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:12

het is volgens mij juist gezond dat ze altijd buiten kunnen staan. in het wild gaan ze toch ook niet ff een warme stal in? :')

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:16

Britt_Mara schreef:
het is volgens mij juist gezond dat ze altijd buiten kunnen staan. in het wild gaan ze toch ook niet ff een warme stal in? :')

onze paarden zijn niet bepaald wild meer he :')

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:27

mijn paard is opgegroeit buiten. en funiconeerd gewoon goed.!

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:47

lekker buiten laten is goed voor de weerstand :) mijn haf inmiddels 5 jr , heeft ooit eens toen die net geboren was op stal gestaan en daarna nooit weer.
Zonder schuilmogelijkheden. ( dat had ik dan nog wel fijn gevonden ) nog nooit de indruk gehad dat ze (hij staat niet alleen ) er op wat voor manier dan ook moeite mee hebben . Ze krijgen allemaal een dikke wintervacht , de natuur regelt dit echt wel hoor daar hoef je niet bang voor te zijn .
En misschien als die op stal had gestaan dat die 3 cm groter was geworden , kan het me niet voorstellen .
Maar dat heeft die niet , en daardoor weet ik ook niet of die misschien die cm erbij had gehad .. Maar so what.
Ik heb wel een dier dat gezond en gelukkig is ;)
En dat is voor mij het belangrijkste .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:39

Ik merk heel goed dat mijn jonge hengst beter en steviger in zijn vel zit als hij met regelmaat buiten kan dan wanneer ik 'm lang op stal hou.
Ik sta op pension en heb maar 40 are ter beschikking voor merrie en een hengst, dus ik moet wiselen. Afhankelijk van het weer zet ik er eentje buiten tot de dag erna, dan gaat die binnen en dan de andere 24u buiten.
Doen ze het prima op! Ze vreten zich niet onmogelijk aan hooi en stro, en als ze het gras op mogen zijn ze ook niet knettergek of geobsedeerd door de grasjes. lekker relax, ze stralen allebei en ze zijn er kerngezond mee.

Zowel mijn jonge geweld (bijna 3) als mijn "oudje" (net 17). Krijg over beide paarden constant complimentjes dat ze er piekfijn uitzien, dus 24/7 of toch zo veel mogelijk en zo lang mogelijk buiten is echt wel eht beste!
Alleen bij erge buien of aanhoudende regen zet ik ze binnen, maar da's puur om het land niet stuk te lopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:29

ja en nee. Voor degene die zeggen dat paarden in het wild ook geen stal hebben...akkoord, maar die zijn ook niet beperkt door een omheining, en kunnen trekken naar een voor hen gunstig gebied (hoger gelegen, droog, beschut etc. in de winter) Degenen die net zoals ik al verschillende veulens op heb zien groeien weten dat ze veel vaker liggen, dan volwassen paarden. Wel zo aangenaam als dat droog kan!

Een winter lang een veulen (of elk ander paard) opsluiten op stal vind ik ook niet kunnen, ook al is het een groepsstal o.i.d. Dus combinatie s'nachts op stal, overdag op de weide is in ons klimaat wenselijk.

En als ik het over weide heb, dan heb ik het niet over een stukje van 20*40m. Er wordt op bokt nogal een denegrerend gedaan over mensen die hun paard graag snachts op stal hebben, zoals ik. Want 24/7 buiten is zoveel beter...en als je dan in hun profiel kijkt dan hebben ze een stukje land van niet groter als mijn rijbak waar die paarden heel het jaar lekker "vrij en blij" buiten kunnen staan.... Dan vind ik toch dat mijn paarden het een stuk beter hebben met, als het moet 2.5hectare overdag en snachts een droge stal.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:30

onley schreef:
onze paarden zijn niet bepaald wild meer he :')

Maar dat betekent toch niet dat ze niet meer dezelfde behoeftes hebben? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:36

Je moet uiteindelijk gewoon je verstand gebruiken.
Een veulen in de zijkende regen tot zijn knieeen in de zuigende klei is geen goed idee.
Bij elke drup binnenzetten ook niet.

Ze horen gewoon genoeg te kunnen bewegen en weerstand op te kunnen bouwen. Maar als je een achterblijvertje hebt dat duidelijk niet meekomt dan vind ik het erg sneu om dan koste wat het kost zo'n beest in de zomp te laten staan. Daar komen al die zielige geredde bokt pony's vandaan.