kijk als je ze 24 uur per dag opsluit misschien maar die van mij staan er ruim en draaien op een normale manier in hun stal.. Het is een beetje overdreven om te zeggen dat het slecht is en om het niet te doen omdat jij vind dat het niet kan. Er zijn ergere dingen die paarden aangedaan worden..
Zoals bij ons.. zie foto van onze stal staan 2 paarden in daaromheen is ong 300 m2 betegeld zodat ze ten alle tijde droge voeten hebben.. Overkapping zodat ze altijd droog kunnen staan wanneer ze niet op stal staan dus het grotendeel van de dag. Een paddock waar ze zelf in kunnen lopen en als het droog is kunnen ze zelf door lopen naar het land..
Sorry maar dat vind ik de paarden die een ruime box hebben van 4 x 4 bijv en die 23 uur per dag op stal staan een stuk zieliger dan mijn paarden in een box van 2,5 x 3
Natuurlijk, er zijn altijd ergere dingen, maar is dat dan een goedprater om alles wat minder erg is maar goed te vinden ?? Overigens.. als straks de nieuwe welzijnswet er door komt dan mag een stal van 2,5x3 helemaal niet meer. De minimale maat is dan 10 m3. En iemand die nu iets nieuws gaat neerzetten kan daar maar beter direkt aan voldoen. En die wet zegt ook niet dat minder ruimte mag als ze er korter in staan
Het gaat in de wet om vierkante meters vloeroppervlak. Dan wordt een minimale stal dus ongeveer 3,4 bij 3, is 10,2 m2. Volgens mij is de wet dan alleen geldig bij nieuwbouw, je kunt niet eisen dat iedereen zijn stallen verbouwt.
M3 moet natuurlijk m2 zijn En in beginsel zullen bestaande stallen niet afgebroken hoeven te worden, maar de kans bestaat wel dat er een maximale termijn komt waarbinnen alles aan de eisen moet voldoen. Anders heeft zo een wet natuurlijk helemaal geen grondslag.
Blablabla11
Geplaatst: 11-08-11 19:54
ik denk niet dat dat er door heen komt ben wel benieuwd waar het staat.. ze kunnen nu al niet eens dierenverwaarlozing & welzijn controleren daar is al te weinig personeel voor en geen geld hoe willen ze dit dan wel controleren??
eidi12
Geplaatst: 11-08-11 21:54
ik heb ook gedacht aan een zeecontainer maar die kosten ook nog aardig wat, we hebben deze vakantie een super mooie stal gebouwd van 3,60x3,60 en 2,50 hoog voor een pony van 1,48 mtr. Het hout hebben we gekocht bij een houthandelaar (gebruikt in de bouw maar nog super goed) en waren echt veel minder geld kwijt dan een container, volgens mij is het ook mooier dan z´n ijzere bak.
de deur is ook nog eens 1,20 mtr breed (ook weer volgens de nieuwe norm)
Ik heb mijn stallen al 15 jaar staan en die hebben ook deuren van 1,20. Volgens mij zijn ze dat altijd al standaard geweest Ik denk idd dat je met een beetje handigheid en 2e hands hout een betere (en grotere) stal kunt bouwen als een kontainer.
Zetta
Geplaatst: 12-08-11 13:51
Ik ken iemand en die heeft dat ook voor haar paardjes, zij heeft hem in 2 gedeeld en daar staan haar haflinger en draver in en het is echt nog mooi ruim. De deuren zijn van hout en vanbinnen heeft ze er een hekken als scheiding in gezet die ze ook kan weghalen. Als ik jou was zou ik ook kijken om er een raam bij te maken want ik vind het anders wel erg donkere stallen.