paard wassen wat bang heeft van water...hoe was ik dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:24

Hier doen we het nét even anders, want hier vinden meer paarden afspuiten niet geinig en vooral niet wanneer je onderaan begint. Ik zet dan ook de straal direct op de hals en als die eenmaal goed nat is dan de rug en kont, vanaf daar naar beneden. Eenmaal nat lopen ze niet meer weg namelijk. Dit is gebaseerd op de reactie van paarden in vrijheid op regen. eenmaal nat, vinden ze het wel prima en gaan ze ook door plassen e.d. maar droog ontwijken de meesten de plassen vakundig. Ik hou ze gewoon aan het halster, dan kan ik meedraaien/lopen met het paard. ik begin halverwege de hals (onderaan en aan de zijkant) en de borst. Dit werkt geweldig, ook met jonge paarden.

RusselNuwell

Re: paard wassen wat bang heeft van water...hoe was ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:05

Zowel mijn paard als mijn vorige pony waren bang voor de waterstraal. Ik vind persoonlijk dat je het een paard móet aanleren. Beiden waren wel een totaal verschillende aanpak nodig.
Het liefst zet je een paard tussen 2 palen vast aan paniekhaken aan weerszijde, zodat het paard zich niet op zal hangen. Bij mijn paard ben ik begonnen door naast hem te spuiten, en wanneer zijn spanning afnam de slang iets dichterbij te richten, en zo stukje bij beetje doorgaan tot je de hoeven bereikt. Vanaf de hoeven rustig omhoog werken, maar alleen op momenten dat de spanning er (bijna) niet is.
Dit heb ik met de pony ook geprobeerd, maar al het geduld van de wereld mocht niet baten. Uiteindelijk gewoon de slang op zijn hals gezet, en het duurde een klein poosje en hij was rustig, en vanuit de hals altijd gewoon verder gaan werken.
Je moet gewoon een methode vinden die voor jouw paard goed werkt. Deze zal niet voor ieder paard werken, zolang jij en je paard er maar vertrouwd mee zijn.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:50

hoi,

mij pony had hier ookaltijd last van.
telkens als ze al een slang zag , begon ze al helemaal te kijken .
en als ik d'r dan wou afspuiten dan liep ze steeds helemaal naar achter.
dus vastzetten lukte al helemaalniet, dan trok ze ze het hek mee of er ging weer eens een halstertouw kapot.

dus vroeg ik een vriendin als die vita(mijn pony) vast wou houden en dat ik dan heel voorzichtig eerst zachtjes op de vloer spoot en steeds dichterbij kwam. en dan deed ik alleen de hoefjes of beentjes.
en in het begin vond ze dat niet leuk maar later ging het al stukken beter. en nu geniet ze er van.

gewoon je paard moet inspreken :o en steeds belonen. en rustig aanwillen.

Veel succes ermee.

xxx.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:27

Je kan t ook altijd eens proberen met een emmer water, en dan met een natte doek..
En dan eventueel wat citronella in t water??

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 23:56

Heb beetje geprobeert het filmpje te volgen als eerste, dus wat sprayen met water....eerst in de lucht en nadien iedere keer wat dichter en het gewoon heel rustig aangepakt. Ben blijven volhouden en uiteindelijk kon ik z'n beide kanten al lichtjes besprayen. Dus niet als ik hevig op de spray drukte, daar had hij nog bang van.....maar was al erg blij dat hij dit uiteindelijk al liet doen. Z'n benen heeft hij echt niet graag, dan schrikt hij nog enorm.
Maar daar komen we nog wel. :-) Hem iedere keer goed beloond en nu en dan een koekje erbij. (is er eentje die alles doet voor snoepjes enz) ;-)

Heb 2emmers met lauwwarm water gevuld en heb eerst z'n staart gewassen....dat ging best goed....alleen tot net aan de bovenkant vond hij niet zo leuk, dus heb hem zo goed als ik kon gewassen en nu ziet die weer mooi wit. :-)

wou stoppen en toen wou ik toch weer net even kijken wat hij zou doen moest ik hem met een speciale handschoen z'n manen wassen. Dus terug opnieuw 2emmer gevuld met lauw warm water en hem voorzichtig de manen proberen te wassen met die handschoen. dit ging ook goed.....dus z'n hals geprobeerd en zo de rest. Alles ging eigenlijk best goed...alleen z'n benen daar heeft die nog wat moeite mee. Maar om eerlijk te zijn, was ik enorm verrast dat ik dit allemaal mocht doen en dus klaar kreeg met hem. :-) Maar wel alleen met de handschoen en dus niet zo met de tuinslang, dat heb ik niet geprobeerd en wilde ik nu ook niet....was al zo blij dat we hem op deze manier wat mochten verfrissen en wat wassen. Nu ziet hij er weer wat netjes uit....niet perfect, maar dat moet niet. ;-)

Nadien rustig aan de hand een wandelingetje gemaakt op de weg om hem te belonen en bij aankomst op de weide zijn hooinet, met enkele stukjes wortel erin, gevuld en hij was weer tevreden en onze dag was ook weer super. :-) Kben blij dat hij uiteindelijk, op deze korte tijd dat we hem hebben, hij me toch al zo vertrouwd. Doet me deugd echt.

allemaal bedankt voor de info en hulp :-)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:58

Wat een super goed begin! Hiermee kun je vooruit denk ik zo..... wedden dat je steeds een beetje verder kunt gaan en jij je paard dit seizoen nog lekker helemaal wassen kunt!?

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:43

Irma_Maandag schreef:
Wat een super goed begin! Hiermee kun je vooruit denk ik zo..... wedden dat je steeds een beetje verder kunt gaan en jij je paard dit seizoen nog lekker helemaal wassen kunt!?

thx...idd dat gevoel heb ik ook... :) ik blijf eraan werken, ivm die spray bedoel ik dan....zou super zijn moest me dat lukken dat hij dit helemaal gaat vertrouwen! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:50

Afspuiten en insprayen zijn toch typische dingen die je gewoon moet DOEN : rustig en respectvol , maar hoe voorzichtiger en omslachtiger je te werk gaat hoe enger je het vaak maakt.

Dan kun je nog beter *hop* de slang er op zetten zoals ShamalArabs hier boven ook al zegt :)

Dan is het even heel bang zijn....maar daarna is het gewoon meteen goed en merken ze dat het allemaal wel meevalt , zijn ze er gelijk "doorheen" en ben je van het probleem af.

Als je er een paar weken de tijd voor neemt dan is dat ook een prima aanpak hoor maar zit je wel een paar weken er mee te tobben en zit je paard elke keer een beetje in de stress...... ik vind dat vervelender voor het dier en mezelf dan dat het na 1 keer klaar is :)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:27

Irma_Maandag schreef:
Met veel geduld!
Begin met de slang heel zachtjes aan te zetten en deze op de hoeven / onderbenen te spuiten. Dan zal ze wel draaien en stampen, maar haal de slang niet weg, blijf op de hoeven richten. Gewoon door blijven spuiten, tot ze ontspant. Bouw dit langzaam uit, steeds een beetje hoger met die slang.

Hetzelfde geldt voor de sprays..... toch wel handig als je die gewoon gebruiken kunt. Eng mag, maar heb geduld, hou vol en uiteindelijk raken ze er heus aan gewend.

Dit is de beste tip die je kunt krijgen,
heb het ook met mijn pony gehad die echt met zijn voorbenen begon te slaan etc.
Iedere dag rustig het water uit de slang draaien, en rustig aan naar de hoefjes en dan de rest.
Pony drinkt nu zelfs uit de slang na het rijden.

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:31

Ja inderdaad, de eerste paar dagen gewoon alleen de hoeven doen en als 'ie het echt eng vind, misschien alleen het water aanzetten..?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:40

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:44

Mijn paard had dit ook maar is ondertussen wel van ergste vrees af. Wat hij wel nog heeft dat als de tuinslag zijn richting uitkomt of voor zijn voeten, dan wil hij nog weg. Dus ik ga dus altijd achterom en dat werkt prima.
Ik zeg niet dat voor ieder paard zo is maar misschien kan het je wel helpen. Veel succes! Hier staan veel goede tips op. En ik kan zeker benadrukken dat je hem niet mag vasthangen! Lekker lange lijn, rustig aan de beentjes beginnen. Misschien wil je paardje wel aan de straal ruiken of proeven, gewoon laten doen en belonen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:46

of je pak een emmertje en een spons?

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:41

gewoon zoals hierboven al gezegt is dagelijks de slang erbij pakken vanaf hoeven af aan beginnen en langzaam op werken! Zal vanzelf het water gaan accepteren en steeds meer toelaten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:41

Sjors493 schreef:
Cassidy schreef:

offtopic: mijn paard zou gelijk de hele bak/weide door rennen :o
wij hebben geoefend met een emmer water en een spons.

Ik heb het begin van het filmpje gekeken en toen her en der nog een stukje , maar wat staat die meid te tobben zeg , pfffft :n

Rena doet de eerste keer van het jaar dat ik de vliegenspray weer eens uit de mottenballen haal ook zo , en wel heftiger , die vindt het echt oprecht eng en begint te zweten en dun te mesten.... en gaat dan zo rondjes rennen maar dan heftiger om weg te komen.

Als ze zo reageert dan blijf je niet doortobben met je lange touwtje maar neem je gewoon het touwtje kort , sprayt even flink een paar keer op de schouder alsof er niks aan de hand is , paardje beseft dat ze al besprayt wordt en dat vechten / vluchten geen zin heeft en er eigenlijk niks aan de hand is :P , en je kunt het touwtje weer lang houden en de rest van het lijf besprayen zonder een centje pijn. Minuutje later ben je klaar , paardje helemaal trots dat ze zo stoer is geweest , je praat enthousiast , geeft een knuffel en stopt er nog een appeltje in ter bevestiging hoe erg je onder de indruk bent van haar stoerheid en mevrouw loopt met een trotse grijns terug de wei in , helemaal tevreden met zichzelf :P

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:48

Mijn shet vond de vliegenspray ook niets, maar ik heb het twee weken lang twee á drie keer per dag toch op hem gespoten, niet moeilijk doen, geen gemiep, gewoon spuiten en hem daarna belonen met een snoepje en weer loslaten. Ja hij stond te draaien en soms zelfs te stijgeren, maar inmiddels kan ik hem zelfs inspuiten zonder dat hij vaststaat. (Let op: ik heb het hier dus over een pony die in het algemeen gewoon mak en braaf is, maar de spray niet kende en gewoon eng vond. Geen paard met een of ander trauma dus.)

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:13

Ik kwam laatst ook tot de ontdekking dat me verzorgshetje bang was voor de waterspray, toen ik hem wou wassen... Ik had toen de waterdruk heel laag gezet en het spuit gedeelte dicht tegen de buik gehouden. met mijn andere hand heb ik haar toen een beetje gerust gesteld door te aaien. In het begin ging haar hoofd even omhoog maar vervolgens ontspande ze zich :) En kon ik haar voorzichtig maar goed wassen :j Nu vind ze de waterslang steeds minder eng :D Het watre was trouwens ook niet ijskoud..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:16

Silence schreef:
Gebruik ik ook voor mijn paard die niet afgespoten wil worden.

:)) Niet afgespoten willen worden... :')

En als hij een dag niet wil lopen doe je dat ook maar een dagje niet?

Oplossing: dagelijks in de spuitplaats zetten en voorzichtig afspuiten. Bij de benen beginnen en ervoor zorgen dat je zo staat dat je zelf geen klappen kunt krijgen. Als het dan na een week dan nog niet over is moet je er eens net zo lang de slang opzetten tot hij normaal doet.

Bij vliegenspray helpt het wel eens om pssjjtt-geluiden te maken terwijl je het opspuit.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:53

met een emmertje en een spons kan je je paard ook wassen, het gaat alleen veel trager.
voor het vliegenspray probleem eerst met een lege bus van haar weg spuiten en belonen als ze stilstaat en ontspannen is. dan met water in van haar weg spuiten ( is minder verspilling van je vliegenspray) en dan kan je je vliegenspray op haar richten en weer belonen als ze rustig is....

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:39

Je kan het met een spons doen:D

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:09

Misschien dat je het kan proberen met de clicker, leer eerst dat een klik een snoepje betekend, wanneer je water spuit en je paard vertoont het gewenste gedrag klik je en geef je je paard een snoepje, dit bouw je op tot je je paard helemaal kunt wassen.

laurax1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:42

Heeey x)
ik heb een probleempje ik heb een shetlandje van 15 jaar en ze heeft ongeloofelijke bang van water maar ze heeft altijd langer haar en omdat ik ze niet kan wassen is ze heel stoffig en ruikt ze ook niet fris en haar manen gaan stuk
ik ben al langere tijd op zoek naar droogshampoo voor paarden ik weet dat het bestaat maar gaat dat ook met lang haar want da weet ik niet of dat gaat en er zou egt iets moeten aan gedaan worden
grtjs laura ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:09

Je moet er niet te voorzichtig mee doen.
Hoe voorzichtiger jij doet hoe meer je paard denkt, oliebol dit is echt eng dus.

Het is maar een slang hup. Jij moet kalm en rustig zijn, slang erop. Niks engs aan.
Ik zou zeggen je paard zelf vasthouden en niet vast ergens aan. Dan kunnen ze niet weg en voelen ze zich gedwongen.
Ik heb het gevoel dat alles een stuk sneller gaat als ze het gevoel hebben niet gedwongen te worden.

Dan zou je paard eerst weg gaan lopen, of stokstijf stil staan, lippen stijf op elkaar, niet knipperen.
Bij de allereerste tekenen van ontspanning moet je stoppen. Beweging van een oortje, even knipperen, lip ontspannen, hoofd stukje laten zakken. Dat hoeven dus geen grote dingen te zijn zoals neus op de grond, die komen later dan pas.

Niet stoppen als ze het eng vinden om dan geruststellend te gaan aaien.
Of met een miezer straaltje een jaar de hoeven te gaan afspuiten. Dat is niet lief, het is veel liever als het duidelijk is dat jij uitmaakt wat gevaarlijk is en niet, daar kan je paard op bouwen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:45

inderdaad gewoon doen :j

ik ben er bij één paard gewoon op gaan zitten en heb er vanboven kannen water overgegoten, zo kon ze rennen wat ze wou zonder mij over hoop te lopen, dat heb ik 2 keer gedaan, de 3e keer bleef ze staan, afspuiten was daarna ook geen probleem meer.