Koliek bij weide-paarden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:14

pmarena schreef:
Ik vraag me af , je hoort natuurlijk heel vaak dat paarden koliek krijgen , komt enorm vaak voor.

Maar eigenlijk zijn dat altijd verhalen van paarden die (een deel van de dag) op stal staan. Ik heb nog nooit gehoord van een gewoon eventueel hooi bijgevoerd weide-paard dat last krijgt van koliek.

Kennen jullie wel voorbeelden er van ?

Ik neem aan dat het toch ook wel voor komt :)

Ja helaas wel, mijn merrie stond afgelopen week elders gestald (ivm vakantielocatie) en daar was zij niet helemaal fit en ik had het idee dat zij wat koliekerig was. Direct de nodige actie ondernomen en zij verbeterde snel.

mika11

Re: Koliek bij weide-paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:18

Mijn paard heeft een paar weken geleden een lichte krampkoliek gehad.
Zij staat ook in de wei.
De dierenarts zei toen, dat ze veel 'koliekpaarden' had, die dagen.
Het was toen wisselvallig weer steeds, van koud naar warm en weer terug.
Daar scheen het ook mee te maken te hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:20

ik had er een paar weken geleden, toen het zo vreselijk regende, nog eentje: 24/7 buiten, z'n lange leven lang al (hij is 27),natgeregend, dekentje om gekregen en toen ik 's avonds kwam stond ie met koliek. Colosan erin, rollen en wat stappen en gelukkig mesten en later ook plassen. Hij heeft er wel een tik van gekregen, want toen een week later het weer beter werd en het dek af ging, schrok ik ervan hoe dun hij was geworden.
Nu ben ik erop bedacht: als het weer dreigt om te slaan, ga ik 's avonds extra controleren op de wei.

Mijn Morrie is een stresskolieker, stond laatst ook met koliek: ongewenst bezoek gehad van 1 of andere dombo die in je stallen loopt rond te scharrelen :(

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:15

Jep ok, niet altijd 100% altijd buiten, maar de laaste periode wel en altijd beschikking over ruwvoer. Koliek, miltnierband en slag in de darmen. Niks met voeding te maken en veel met pech helaas.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:26

Mijn ijslander loopt 24/7 het hele jaar rond buiten. Met als het nodig is kuil erbij. Ze heeft afgelopen jaar een keer heel heftig koliek gehad. DA heeft vanalles gedaan. Gelukkig allemaal goed afgelopen, maar geen oorzaak kunnen vinden.
Maar eigenlijk zie ik zelden koliek bij paarden die altijd buiten staan in vergelijking met stalpaarden.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:34

De mijne had een maand terug koliek zonder duidelijke aanleiding. Ze stond 24/7 buiten op voldoende gras.
Haar darm was om het miltnierbandje gedraaid. Is wel goed afgelopen gelukkig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:08

Zou het niet zo zijn dat een simpele (gas)koliek bij paarden op de wei veel minder vaak wordt opgemerkt als paarden die opstal/paddock staan??
Veel weilanden liggen niet direkt in het zicht van de eigenaar en als er al eens een voorbijganger langs komt dan heeft die niet altijd kijk op koliek.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:12

Ik denk dat simpele gaskolieken ook minder voorkomen bij weidepaarden omdat ze meestal meer bewegen wat de darmen stimuleerd, en vaak zal het i.d.d. uit zichzelf al opgelost zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:15

Mijn paarden staan ondertussen 7 jaar op een weiland en hebben nog nooit koliek gehad.

Buiten 1x mijn oudste paard, die stond met een ingepakt been (wond die gehecht moest worden) en had na 3 dagen verplichte stalrust de ene koliekaanval na de andere!

Na een week mocht ze terug op de weide en sindsdien géén koliek meer gehad.

Niet te hard roepen of straks kom ik op de wei met 4 koliek-paarden :=

Mijn paarden hebben overigen op de 7 jaar dat ik de oudste al heb, nog niet eens 10% van de klachten gehad die ze had toen ik met haar op een stal stond (ze heeft daar maar 6 maanden gestaan, kan je nagaan!)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:38

Het komt wel voor bij paarden die 24/7 buiten/op gras staan (vorig jaar tegen de herfst met de vele regen vooral). Een shetje van een stalgenoot is vorige maand zelfs nog geopereerd aan koliek.
Mijn pony is overleden aan een vorm van koliek waarbij me verzekerd is dat het niks met voeding of huisvesting te maken had (vetlipoom), ze stond op dat moment wel 's nachts op stal en overdag op het land (in de sneeuw toen).

Het valt mij wel op dat koliek op bepaalde stallen nauwelijks voorkomt en op andere heel regelmatig. Veel beweging, weinig stress en voldoende ruwvoer zal ook zeker helpen, maar het is helaas niet zo dat je paard dan geen koliek kan krijgen.

Hurray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:29

Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar heb wel een keertje een paard bij mij op stal gekregen die zijn hele leven al op zand stond en alleen voordroog en brok kreeg, voordroog overigens wel 3x per dag.
Toen ze met haar paard bij mij op stal kwam en hij op hoog gras stond, was het ook meteen mis en kreeg hij koliek. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:28

ik denk dat koliek bij stalpaarden ook sneller voorkomt omdat ze stil staan. Buiten zijn ze toch constant tenminste naar behoefte in beweging als ze daar de ruimte voor hebben en dat is toch ook beter voor de darmen lijkt mij!?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:52

Een paar jaar terug had mijn shet (inmiddels niet meer van mij) ook koliek door de fout van de staleigenaar. De kudden paarden gingen op een verse wei (dus veel gras) en mijn shet had altijd op een kaal stukje gestaan. We kwamen 's avonds na een uitstapje op de wei aan om hem op de paddock te zetten, en ja, koliek. Veearts was gelukkig onmiddelijk ter plaats, spuitje gehad en gewandled tot ie had gemest. Natuurlijk was ik niet blij. Serieuze rekening en ik was me dood geschrokken!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:18

Ik denk ook dat je het aspect van de kwaliteit van het ruwvoer niet moet vergeten. Ik heb een paar stalgenoten die al jaren staan op dezelfde stal en nog nooit koliek meegemaakt. En ja, in de winter met slecht weer staan ze (helaas) toch wel vaak op stal. Daarintegen krijgen ze wel fijn biologisch voordroog gevoerd van eigen land in 5/6 porties in de winter, en geef ik mijn paard 2 keer per jaar een darmflow kuur om haar darmen te reinigen en ook koliek te voorkomen. Ik denk dat koliek vaker voor komt bij paarden die én veel op stal staan, én te weinig beweging krijgen. Dat is niet goed voor het dier.