zaagsel,krullen of stro??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: zaagsel,krullen of stro??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:21

Turf, stro is hier onbetaalbaar (als je er aan kan komen). Zaagsel is hier net zo duur als turf (heeft wel mijn voorkeur eigenlijk, makkelijker mesten en voor de winter beter op te potten dan turf).

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:26

Wij gebruiken vlas. Ze staan er langer op dan stro. Daarnaast hang ik altijd hooinetten op wanneer ze op stal staan. Bij ons staan ze vanaf ochtend tot avond buiten. 's winters staan ze wel iets meer op stal. Stro is denk ik uiteindelijk duurder omdat je er meer van gebruikt

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:20

Wij gebruiken vlas op stal. Zuinig in gebruik en stal is makkelijk schoon te houden. Vlas neemt vocht heel goed op waardoor de stal veel schoner blijft dan bij stro. Ik gebruik per stal van 3 x 3,5 m ongeveer 1 pak per week. In de zomer staan de paarden de hele dag op het weiland en in de winter staan ze halve dagen in de paddock, dan gooi ik wat stro over het vlas heen zodat ze altijd wat te knabbelen hebben en zich niet vervelen.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:47

Op stal hadden ze stro, maar zij nu overgegaan op gehakseld hooi in de stal. weer iets nieuws dacht ik zoals de eigenaar het zei. is even duur als stro. en ze eten het niet op.
werkt zelfde als vlas/zaagsel. maar goedkoper.

maar beide gingen wel in prijs omhoog dit seizoen.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:02

Wij hebben stro bij ons op de manege zodat het paard altijd wat te eten heeft (al eten sommige paarden de hele stal kaal :D ). Er is ook een pony die koliek kreeg van teveel stro eten, maar deze krijgt/kreeg zeewierpoeder tegen stro eten.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:06

Mijn paarden staan lekker op stro. Dan hebben ze tenminste tijdens de uurtjes die ze op stal staan altijd wat te doen.

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:32

ik neem stro :9

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:37

mijn pony heeft zowel op stro als op houtkrullen gestaan.

Ik was het meest te spreken over de krullen.
De stal bleef schoner en droger en mijn pony zag er ook netter uit...

De geur was ook stukken aangenamer dan bij stro.

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:38

Ik heb zelf zaagsel aangezien mijn pony erg snel bevangen werd! maar idd zaagsel is duurder

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:42

Merrie's met veulen op stro.
De rest op vlas.
Eentje op houtkrullen, want hij eet vlas (en krijgt er koliek van).
Vlas bevalt ons qua kosten en onderhoud het beste. We hebben het niet in balen, maar losgestort.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:52

Bij ons staat alles op stro

Paarden knabbelen vaak aan het stro, wat een voordeel kan zijn omdat het verveling tegengaat en veel speeksel produceert wat de spijsvertering helpt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:53

Stro.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 23:58

Koolzaadstro, 1x in de week natte plekken eruit en de rest van de week de poepies.. 1x in de week ook een nieuw pak erin.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:36

Mijn merrie staat nu sinds een aantal maanden op vlas en het bevalt super, veel beter dan stro! Daar maakte ze een echte puinhoop van en kon elke dag de hele stal leegscheppen.. In dit geval is vlas dus veel goedkoper en schoner ;)

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:41

Stro en vlas! Stro lekker voor de merries met veulens en vlas voor de sportpaarden met een beetje stro erdoor om wat te zoeken en te knabbelen

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:06

Mijn Shet en Tinker staan allebij op strokorrel.
Ik vind het super handig!
Als je het net in de stal legt heeft het de vorm van biks, alleen wat grover en langer.
Daarna een beetje water overheen sproeien en dan loopt je paard het plat.
Later ziet het eruit als vlas.
Neemt vocht op, dus je paard ligt altijd droog, het vocht zakt naar de onderste laag.
Als je gaat uitmesten altijd even de onderste laag bovenop leggen zodat het kan drogen.
De natte plekken geven geen vocht meer af dus super handig!

Prijs weet ik nu even zo snel niet, maar volgens mij niet overdreven duur.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:57

Als het even kan blijven ze lekker buiten, in de paddock met een schuilstal. Moeten ze echt naar binnen, dan staan ze op strokorrels. Paard is snel hoesterig, daarom valt stro af. Ik heb rubbermatten in de stal en met vlas daarop wordt het vrij glad. Houtkrullen hen ik ook een poos gehad, maar blijft niet zo schoon als de strokorrels.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:59

ik heb in de boxs gehakseld stro liggen, dan zijn de stukken stro veel minder lang. Nu ong. 5 cm.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:00

Ik heb stro in de stallen liggen.... veel goedkoper. Dan kunnen ze er ook nog wat aan knabbelen

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:05

Ik weet niet wat op dit moment duurder is hoor, ik denk stro namelijk! Ik had op de vorige stal een stro stal waarbij ik iedere dag de stal opstrooide en zaterdag helemaal leeghaalde en dan echt goed dik pak er weer in doen, ik heb ze altijd dan wel dik in het stro anders wordt het ook sneller vies. Nu sta ik op een andere stal en heb een ander paard dat niet op stro kan staan, dus die staat op houtkrullen en daar haal ik iedere dag de drollen uit en 1 a 2 keer in de week de natte plek en dan kan ik zaterdags de grote beurt doen en dan doe ik er 1 pak houtkrullen bij en kan dan dus met 1 pak per week doen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:09

Bij ons kost een pak stro 3.25

Ik doe 1 pak per week per paard. Het is makkelijk te mesten en ik vind dat deze paarden er langer op staan.
Ik heb er 1 merrie tussen en die staat op hout (tot moes geschredderd houtspaanders). Die schraapt het van ene naar andere kant, en er is geen poep meer te vinden de volgende ochtend en doet overal 2 dagen mee, of het nu stro of zaagsel of vlas is.

Ik zou ze wel op vlas willen, maar is in vergelijking met stro hier veel hoger in kosten, om maar te beginnen om 5 stallen met 3 balen te vullen en de 2 merrie boxen met 4. om vervolgens elke week er een schoon pak bij te gooien.

Qua opslag en verwerking is het wel minder in ruimte.