Jibbel schreef:@ Sientje: Ja, daar hebben we het over gehad. Staleigenaresse wil dat ook liever niet, ivm mogelijk opeten en dat is iets wat mij ook tegenhoud. Daarbij ga je met vlas natuurlijk ook een soort 'oppotten' en dan krijg je ook weer urinedampen. Dus of dat dan erg geschikt is weet ik ook niet.
Bij ons staan alle paarden op stal, en dat bevalt héél goed. Potstallen, vlas blijft de hele winter liggen, hooguit wordt heel af en toe een zeer natte plek eruit geschept, verder wordt de onderlaag met rust gelaten, alleen de erbovenop liggende mestballen worden dagelijks eruit gehaald. De boxen gaan 1x per jaar in de zomer helemaal leeg. Ik sta nu ruim 3 jaar op deze stal en alle paarden staan zonder probleem op vlas en zou ook geen paard bij ons weten dat het eet, of er andere problemen van krijgt. (Als je paard die neiging wel heeft, kun je je afvragen of hij wel voldoende ruwvoer krijgt.) Ook geen last van urinedampen, mits je dus de onderlaag intact houdt - het bovenlaagje dat je paard evt. loswoelt kan geen kwaad, dat droogt weer snel in en geeft ook vrijwel geen geur af.
Ik was eerst ook sceptisch wat vlas betreft, maar ben er nu blij mee.
Ik heb ooit een stalling gezien met rubber matten, dat was maar een zielige vertoning, kaal, vies, het duurt een tijdje voor vocht in/door de matten is getrokken, daarom ook niet aantrekkelijk om ruwvoer op te voeren. Én vooral veel ammoniaklucht. Wat mij betreft afrader.