Ervaring met alleen rubber tegels in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:32

Jibbel schreef:
@ Sientje: Ja, daar hebben we het over gehad. Staleigenaresse wil dat ook liever niet, ivm mogelijk opeten en dat is iets wat mij ook tegenhoud. Daarbij ga je met vlas natuurlijk ook een soort 'oppotten' en dan krijg je ook weer urinedampen. Dus of dat dan erg geschikt is weet ik ook niet.

Bij ons staan alle paarden op stal, en dat bevalt héél goed. Potstallen, vlas blijft de hele winter liggen, hooguit wordt heel af en toe een zeer natte plek eruit geschept, verder wordt de onderlaag met rust gelaten, alleen de erbovenop liggende mestballen worden dagelijks eruit gehaald. De boxen gaan 1x per jaar in de zomer helemaal leeg. Ik sta nu ruim 3 jaar op deze stal en alle paarden staan zonder probleem op vlas en zou ook geen paard bij ons weten dat het eet, of er andere problemen van krijgt. (Als je paard die neiging wel heeft, kun je je afvragen of hij wel voldoende ruwvoer krijgt.) Ook geen last van urinedampen, mits je dus de onderlaag intact houdt - het bovenlaagje dat je paard evt. loswoelt kan geen kwaad, dat droogt weer snel in en geeft ook vrijwel geen geur af.
Ik was eerst ook sceptisch wat vlas betreft, maar ben er nu blij mee.
Ik heb ooit een stalling gezien met rubber matten, dat was maar een zielige vertoning, kaal, vies, het duurt een tijdje voor vocht in/door de matten is getrokken, daarom ook niet aantrekkelijk om ruwvoer op te voeren. Én vooral veel ammoniaklucht. Wat mij betreft afrader.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:36

Jibbel schreef:
Evt. rubber matten met daaroverheen 'iets' sta ik ook zeker voor open, maar dan moet het niet de vochtdoorlatendheid belemmeren van de matten.

Probleem is dat het of de doorlatendheid belemmerd of het heeft geen tijd genoeg om vocht op te nemen. Ook mest wil de doorlatendheid van de matten nog wel eens belemmeren (als je paard lekker de boel platstampt bv).

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:55

Ik heb zelf geen ervaring met staltegels maar denk graag met je mee.

Als je paard normalitait in één hoekje plast en poept, waarom zou je dan niet de stal met tegels bedekken en die ene plaats vrijlaten(bijvoorbeeld een hoek van 1 vierkante meter) en daar dan of stro korrels in of in overleg met stal en de mestboer een klein beetje zaagsel. De meeste mestboeren vinden een heel klein percentage zaagsel niet zo heel erg. Dan kan ze daar poepen en plassen, de rest van de stal hou je leeg. En je hebt geen last van opspattende urine.

Je kunt naast kuil misschien ook nog goede lucerne voeren of fibra(is volgens mij stof arm, let wel op zit veel energie in), een voerbal in de stal gooien of een gewone jollyball. Dan is ze toch bezig en bezig op de grond.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:59

Je paard wordt er vies van, en kans op uitglijden natuurlijk, maar ligt eraan of het glad is of geruwd rubber is.

En het gaat enorm stinken.

Ik vind het maar niks, een stalgenoot vroeger had dat ook bij haar paard, ivm kosten stro.

malih

Re: Ervaring met alleen rubber tegels in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:05

Bij mij op stal staan alle paarden op stal matten, sommigen met iets er op en sommigen zonder. Daarnaast staan ze overdag wel buiten en dus alleen snachts op stal.

Ik merk niks qua stank eigenlijk...

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:10

ik heb zomers alleen de tegels in de stal, is makelijk te mesten en schoon, bij mij is het na 4 jaar nog nooit glad geweest, wel sruit ik eens in de zoveel tijd de tegels af ik haal ze er dan gewoon even uit afspuiten beetje laten utilekken en hoop weer de stal in.

swinters heb ik omdat ze dan meer op stal staan alleen achterin de stal een rand met vlas dus zeg maar een rand an 1 meterbreed over heel de breedte van de stal, heb een merrie dus die piest dan in het vals haal dagelijk de natte troep en mest eruit 1 x per week een schoon pak erbij.

voorheen had ik me paard alleen op vlas staan dat was ook super fijn maar als ik moet keizen vind ik wat ik nu doe veel fijner.

mijn paard staan nu al zón 7 jaar op vlas en heeft nog nooit van het vlas gegeten, op de vorige stal ( heb ik bijna 5 jaar gestaan) stonden alle 24 paarden op vlas niet 1 die het op at, nu staan we maar met z'n 2tjes maar ook deze eten het niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:12

@ Sammie: Dat kan idd een goed idee zijn, alleen kunnen er dan weer matten gaan schuiven denk ik.

Ik vind het heel lastig. Het allerliefste heb ik haar gewoon op stro. Ik vond het al 3x niks dat ik haar 2 weken op zaagsel moest zetten.

Strokorrels vind ik wel een mooie oplossing, maar vraag me af in hoeverre dat ook stoft als het uit elkaar valt?

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:17

Ik heb in al mijn stallen rubberen stalmatten liggen en het bevalt goed :) . De paarden staan hele dag buiten en krijgen 's nachts op stal voldoende ruwvoer en een plak stro om mee te spelen/knabbelen gedurende de nacht.

Het is makkelijk schoonmaken, urinedoorlatend en de stank vind ik niet meer dan met een andere bodem terwijl ik de afgelopen jaren stro, vlas en strokorrels heb geprobeerd. Voor de luchtwegen is het prettiger en de mesthoop wordt niet zo groot en composteert snel.

Ik ben het er mee eens dat een stal met hoog opgeschud stro er gezelliger uit ziet dan een kale stal met rubberen matten maar ik heb niet het gevoel dat mijn paarden het uit maakt ;).

Overigens zijn mijn matten wel "echte" stalmatten van 4 a 5 cm dikte die niet glad worden, speeltuinmatten lijken mij minder geschikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:26

@Jibbel "je kunt alleen vochtdoorlatende matten gebruiken als je op stal een afvoersysteem hebt. Is het een dichte betonnen vloer dan kun je niet dat soort matten gebruiken.
Zelf heb ik een HIT-matras / SOFTbed. Dat is een matras groot genoeg om op te liggen en heel zacht (zachter als rubber matten). http://www.aktivstall.de/produkte/pferd ... aleinstreu
Hij is zo zwaar dat er geen troep onder kan komen, wél wordt er aangeraden om aan de achterkant van destal een rand van 50 cm vrij te laten en daar iets van strooisel te doen om het vocht op te vangen c.q. het spetteren tegen te gaan. Bij een ruin is het wel aan te raden dat de stal iets op afschot ligt.
Strokorrels kun je vergelijken met vlas en houtkrullen; ze nemen erg goed vocht op (als beste getest). Maar als het erg droog is dan kunnen ze ook iets stoffen, net als vers vlas en verse houtkrul.
Maar omdat je het alleen op een kleine strook gebruikt zal het niet snel droog zijn. En je kunt het zelf ook ietsjes vochtig maken. Dan vallen ze sneller uit elkaar ook.
Mijn paarden aten er ook wel iets van, maar anderen doen het niet.
Hooi kun je geven in een hooitas met kleine mazen of je hangt een vierkant hooinet op wat aan de stal vast zit.
Hier die van mij aan de binnenkant van de staldeur.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 26-470.jpg

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:51

Die matrassen lijken me ook goed functioneren maar voor 4 stallen kwam ik voordeliger uit met de stalmatten dus toen was de keuze snel gemaakt ;).

Overigens wil ik aanvullen op mijn eerdere post dat ik bij hoogdrachtiger merries en veulens wel een laag stro op de matten leg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:56

@ DubbelDun: Als het goed is zit er een afvoerputje naar buiten. Mijn stal was voorheen wasplaats, dus het zou gek zijn als er geen putje / afvoer zit.

Dit zijn zo ongeveer de tegels die ik bedoel:
Afbeelding

Thnx voor alle plaatjes / info over het HIT-matras!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:58

Ik vind het maar niks eigenlijk. Puur alleen matten. Om bij te houden is het ideaal. Maar het spetterd met plassen, ze laten niet allemaal goed nattigheid door, waardoor je plasvorming kunt krijgen. Niet echt uitnodigend om in te gaan liggen. Als je verkeerde matten koopt gaan ze kapot van de ammoniak. En bovendien vind ik de matten als ze nat zijn veels te koud worden om op te liggen voor de paarden.

Hier een paard met stofallergie. Die staat op vlas, vlas word gewoon door ons speciaal afgevoerd en dus idd niet met het stro mee. Omdat er maar 1 box is die gebruik maakt van vlas heeft die box zijn eigen mesthoopje. Een box is weinig mest en dus hoeft het ook maar eens in de zoveel tijd weggehaald te worden.

Toch eens overleggen anders? Als het puur om het afvoeren van het vlas gaat zou ik gewoon es ff kijken wat je kunt regelen. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:03

Als je niet al te veel bedding gebruikt zou je evt een kliko kunnen gebruiken om het af te voeren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:05

@ Chaos: Het gaat niet om het afvoeren van vlas, maar om het afvoeren van zaagsel.
Staleigenaresse wil geen vlas ivm mogelijk eten, maar zoals ik hier lees valt dat dus mee. Desalniettemin blijft het een feit dat ze alleen stalling met stro aanbieden en geen andere bodembedekking aanbieden / willen, o.a. ivm kostenplaatje.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:10

Ik heb stalmatten, maar gooi er strooisel over. Als je ze alleen gebruikt gaat het toch snel stinken, het blijft vochtig en plassen spettert. Je zou dan elke keer gelijk de mest moeten weghalen en elke dag met schoon water de boel moeten schoonspuiten. Ook moet je wel een afvoerput hebben. Wij hebben een hele strook afvoer over de breedte. De matten raken ook snel verstopt. Ik heb het maar even zonder strooisel gebruikt.
Je kan wel met minder strooisel toe. Ens in de zoveel tijd moet je ze eruit halen en helemaal schoonmaken en ontsmetten. Dit is heel zwaar werk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:17

Vlas eten??? Nee hoor! Ik heb nog altijd 4 levende paarden daarop gehad :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:20

Jibbel schreef:
@ Chaos: Het gaat niet om het afvoeren van vlas, maar om het afvoeren van zaagsel.
Staleigenaresse wil geen vlas ivm mogelijk eten, maar zoals ik hier lees valt dat dus mee. Desalniettemin blijft het een feit dat ze alleen stalling met stro aanbieden en geen andere bodembedekking aanbieden / willen, o.a. ivm kostenplaatje.

Ja, okee. Vlas voeren wij hetzelfde af als dat we zaagsel zouden doen. Mag idd absoluut niet op de mesthoop.
Onze "vlas" klant betaald aangepast tarief. Kosten van strogebruik zijn van stallingskosten afgetrokken, ip daarvan koopt ze zelf haar vlas in.

Wij bieden dus ook géén stalling met vlas aan. Maar ivm gezondheidsredenen is dat bij ons een uitzondering. :j

Vlas eten doen ze eigenlijk niet. Ook niet op de stallen waar ik werkte en ze alle 100 op vlas stonden. Als je zorgt voor voldoende ruwvoer zal het vast meevallen?? :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:22

ik gebruik stalmatten van bosrubber
wel heb ik niet de hele stal vol mat liggen
zo blijft er een strook over waar de mest heen geschoven wordt en restanten hooi/stro die ze niet eten
dat laat ik een week in de stallen liggen(ze staan alleen snachts op stal) en daar plassen ze dan ook overheen zodat het niet spettert

ik heb echt van alles geprobeerd, van potstal, tot vlas(ook potstal) maar wat ik ook probeerde, alles had wel iets
verschoon je te snel dan lagen ze toch op beton omdat ze gaten groeven in de bedding
lag het lang(potstal) dan vond ik de hoeven te week worden en de ondergrond te zacht en verder ook erg ongelijk in de stal
deze matten bevallen prima
paarden slapen languit op stal, krijgen genoeg ruwvoer om te eten en ik heb een stuk minder uitmestwerk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:26

In jouw situatie zou ik gaan voor strokorrels op de matten en een hooinet met kleine mazen tegen de wand , gebruiken we hier ook voor de ponies en bevalt perfect :j

Voor een voorbeeld zie :
http://www.boomloosrijden.nl/hooinet.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:39

Hier aten ze ook vlas en buuf heeft een kolieker gehad van vlas.
Voordeel van strokorrels is dat ze er niets van krijgen (mits ze de hele stal niet leegeten natuurlijk).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:50

Thnx pmarena voor de tip van dat hooinet! Dat vind ik een heel goede, aangezien hij flink vol kan en ze dan idd ongeveer de hele dag door kan knabbelen én ook nog eens laag gehangen kan worden. Daarover ga ik eens overleggen!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:52

Ik snap er weinig van, waarschijnlijk heb ik heb hele goede matten en jullie niet want:
urine loopt snel weg, absoluut geen last van stank, haal elke dag de mest weg en veeg de matten dus die zien er nog keurig uit (heb 1 schoon paard en 1 vieze merrie en een hele hele hele vieze ruin).
Matten zijn absoluut niet glad.

Verder blijf alsjeblieft van vlas af, heb een paard 6 jaar op vlas gehad, nooit geen probleem en ruim een jaar geleden heb ik haar in moeten laten slapen, ze had vlas gegeten en koliek. Dierenarts gaf aan al meerdere paarden met dit probleem gehad te hebben en er helaas geen enkele kunnen redden. heb dezelfde avond nog al het vlas uit de stallen gehaald. (en het kan niet zijn omdat ze niets te knabbelen hebben want ze hebben de hele dag door hooi)

Neem goede matten, zorg voor een goede afvoer en hou de stal netjes bij en je kunt je paard fijn houden. Moet zeggen dat ik naar de korrels ook gekeken heb en zelfs nog even geprobeerd maar wij hebben twee zo'n smeerlappen staan dat, dat geen haalbare kaart was (wel veel positieve verhalen over gehoord). Is ook stofvrij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:59

Jibbel schreef:
Thnx pmarena voor de tip van dat hooinet! Dat vind ik een heel goede, aangezien hij flink vol kan en ze dan idd ongeveer de hele dag door kan knabbelen én ook nog eens laag gehangen kan worden. Daarover ga ik eens overleggen!

Graag gedaan :)

Tja ze zijn gewoon ideaal :j De prijs is natuurlijk niet leuk maarja als je kijkt wat ik allemaal al geprobeerd heb.... oerstom dat ik dit niet eerder heb gedaan :P
Alleen al het hooi dat je bespaart doordat ze het niet vertrappelen daarmee heb je het geld er zo uit eigenlijk :o

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:22

Ook hier staan de paarden sinds ruim een jaar op rubbertegels, zonder strooisel. Ik ben er heel tevreden mee.

Ik heb zeker niet uit luiheid gekozen om er geen strooisel meer in te doen. Ik ben nu altijd veel langer bezig aan de stallen dan voorheen. Vroeger haalde ik een of twee keer per dag de mest eruit en was ik klaar op misschien een beetje opstrooien na. Nu haal ik twee keer per dag de mest eruit en borstel ik een keer per dag de stallen grondig uit. Anders blijft er toch een laagje mestresten zitten, wat de matten zou doen verstoppen.

Over de geurtjes: Ja, het gaat wel eens ruiken, maar dan weet je dat het tijd is om de stallen nog eens uit te spuiten. Daar kom je namelijk niet onderuit, af en toe moeten de matten schoongespoeld worden. Dit is echter zeker niet elke week het geval. In de zomer gaan de stallen ook sneller slecht ruiken dan in de winter, door de warmte.

Over het plassen: Mijn ene paard wil tegenwoordig alleen nog in zijn stal plassen, of op de vrachtwagen. Hij zal niet plassen in de wei of in de rijbak. Zelfs niet in de schuilstal (zand met een laagje strooisel). Ook mijn ander paard plast zonder problemen op de matten. Het zijn beide ruinen. Als ze geplast hebben zie je de plas ook vrij vlot wegtrekken. Het duurt uiteraard wel enkele minuten vooraleer alles is doorgelopen. Soms blijft er ook wat gelige 'stof' over, dat is gewoon te dik om door de matten te trekken. Deze 'stof' vormt uiteindelijk ook een laagje, nog een reden om af en toe de stallen uit te spuiten.

Verder denk ik dat de matten ook wel comfortabel zijn voor de paarden. Ik merk toch dat ze elke nacht gaan liggen in hun stal. Dat zouden ze niet doen als het voor hen niet comfortabel was.

Over het glad worden: Ik heb nog niet gemerkt dat de tegels glad werden. Ook niet als ik ze aan het uitwassen ben en er dus een laag water vermengd met mestresten op ligt. Misschien als je te lang wacht met het uitwassen of de stallen niet uitborstelt waardoor er een dikkere mestlaag ontstaat, dat ze wel glad zouden worden, maar dit heb je dus zelf in de hand.

Ik zou zelf nooit speeltuinmatten nemen. Die zijn gewoon niet geschikt om in een paardenstal te leggen. Het zou ook niet goed zijn als je paard te fel zou 'inzakken' als hij over de matten loopt omdat dit de pezen zou kunnen overbelasten.

Over de stofallergie: Een van mijn paarden heeft ook last van een stofallergie. Dit heeft meegespeeld in de beslissing om over te stappen op matten. Ik merk wel dat hij toch minder hoest als voordien. Het paard wordt niet meer intensief bereden (alleen heel af en toe een wandeling) dus ik kan niet zeggen of hij er echt beter van is geworden of niet. Dit paard krijgt in de winter drie of vier keer per dag hooi en heeft een himalaya-liksteen in zijn stal hangen. Verder zijn de muren hier erg laag waardoor ze goed met elkaar in contact staan en elkaar altijd kunnen zien. Boven de muren zitten roosters zodat de stallen wel afgesloten zijn, maar de paarden elkaar toch kunnen zien. Ze kunnen ook aan elkaar snuffelen. Hierdoor wordt verveling ook behoorlijk tegengegaan.
Verder proberen we er uiteraard voor te zorgen dat ze toch zoveel mogelijk buiten kunnen gaan of hun bezigheden hebben.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:47

Ik heb urinedoorlatende rubberen tegels van 50 x 50 cm in 2 stallen liggen.
Gekocht bij een Bokker.
Wij hebben uitloopstallen en ik dacht dat het fijn zou zijn om met wat minder mest te zitten....en bijkomstig dus uiteindelijk geld te besparen op strooisel door niks meer te hoeven strooien in de stal.

Ik ben er absoluut NIET tevreden over.
Als de betonnen ondergrond niet zo glad was, dan had ik ze er al lang uitgegooid!
Onze stallen lopen minimaal af en we hebben geen putje. Als het erg nat wordt onder de tegels, dan loopt het voor de stallen uit...ook niet helemaal ideaal, maar dat spuiten we weg of we gooien er een handje zaagsel overheen.

Het stinkt, het plakt, het blijft veel te lang nat op de matten.
Alleen als de matten net schoon zijn, dan laten ze een week of zo de urine nog redelijk door, maar zodra er een paar keer op gepoept is, en de paarden dit de mat in gelopen hebben, gaat de urine ook moeilijker door de mat heen. En dan mesten we dus dagelijks uit en spuiten we tegenwoordig de matten ook al eens af zonder ze uit de stallen te halen.

2 Keer per jaar halen we de matten helemaal uit de stallen en dat is echt een hels karwei! Met 1 stal ben ik 4 uur bezig!! 36 Matten uit 1 stal van 9m2 halen is een zwaar, vies en stinkend werkje. Dan ze stuk voor stuk schoonspuiten (waarbij de rotzooi eruit blijft komen), schrobben op de plekken waar de plak er niet vanaf wil. En dan ze alle 36 weer terugleggen....en puzzelen en springen op die dingen om ze weer passend in de stal te krijgen.

Het is dat de paarden 24/7 los kunnen rondlopen en dus in de wei gaan liggen, want 's winters..als er bijv. sneeuw ligt, dan moet ik de paarden dus wel opsluiten met hun ijzers en dan moet ik ook gewoon stro erin gooien. Als ze nl. gaan liggen in de stal zonder stro, dan krijgen ze van die vieze plakkerige natte benen en buik. Gewoonweg omdat de urine niet snel genmoeg door de matten heenloopt.