De andere kant van de ''verwaarloosde pony''

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:26

Zo liep ik een keer met onze hond, stond er een vrouw met de fiets bij onze pony's te kijken.
Vroeg mij of ik wist van wie ze waren.
Nou ja van mij dus.
Ja zegt ze die ene pony is dood.
Ik zei nee hoor die slaapt.
Jawel ik sta hier al 5 minuten en hij beweegt al die tijd niet, hij is dood.
Ik weer, nee hoor echt niet, hij slaapt.
Afijn ze geloofde me niet, ik weer terug, loop de paddock in, klap in mijn handen en hup daar staat mijn "dode" pony op 4 benen, beetje geïrriteerd, omdat ik hem stoorde in zijn lekkere slaappauze.
De vrouw stapt zonder een woord te zeggen op de fiets en racet weg.
Als ik er dus niet toevallig met de hond had gelopen had ik waarschijnlijk ook de DB op de stoep gehad.

1Farah

Re: De andere kant van de ''verwaarloosde pony''

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:39

Lijkt me erg vervelend wanneer je onnodig DB op bezoek krijgt. En natuurlijk erg vervelend wanneer zoals ik hierboven geregeld lees ingeschakeld door mensen die er geen verstand van hebben, het niet nachecken en er dus iets anders speelt. Wel goed dat ze voor alle meldingen blijven komen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:52

Het zou goed zijn als mensen iets meer kennis zouden hebben van dieren. Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen uit goede bedoelingen de DB bellen, maar gewoon niet weten waar ze op moeten letten. Bovendien vrees ik nog steeds dat de grootste verwaarlozingen plaatsvinden bij paarden die 24/7 ergens op een stalletje staan te verkommeren - maar die zijn onzichtbaar...

Het verhaal van de dode paarden ken ik ook, wij hadden een aantal jaren geleden twee jonge hengsten die lagen vaak (letterlijk) bovenop elkaar te slapen. Ontzettend grappig om te zien, maar hoe vaak we daar wel niet over zijn gebeld: de leukste vond ik dat we werden gewaarschuwd dat het onderste paard niet weg kon en waarschijnlijk zou stikken :D .

De DB zelf vind ik ook niet altijd even prettig, laatst kwam hier iemand aan de deur met de boodschap dat wij een verwaarloosde hond hebben (we hebben geen hond...). Man werd boos toen we hem niet binnenlieten. Ik snap die man wel, maar ik hoef toch niet iedereen in m'n huis te laten omdat de een of andere malloot heeft verteld dat wij een verwaarloosde hond hebben?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:16

Even voor de duidelijkheid: ik ben er dus ook helemaal niet tegen dát mensen de DB bellen, en zeker niet tegen dat de DB dan ook uitrukt. Zij moeten idd wat mij betreft iedere melding serieus nemen.

Ik zou echter wel graag willen dat mensen als ze zich zorgen maken eerst kijken of ze contact kunnen leggen met de eigenaar, bijv. door een briefje op het hek/door de brievenbus enz. Tenzij er echte spoed is natuurlijk. Maar anders is het toch niet zo heel veel meer moeite om eerst de eigenaar te vragen hoe of wat ipv meteen de DB te bellen? Ik neem aan dat de meeste mensen het nummer daarvan niet onder hun speed-dial hebben zitten en het dus ook eerst moeten opzoeken, dan kun je net zo goed wat tijd investeren in praten met de eigenaar lijkt me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:03

Andersom : is het niet handig als de eigenaren met een beetje een sneu uitziend paardje , gewoon ZELF een briefje aan het hek hangen ? Voor iedereen een heel stuk leuker en makkelijker :j

Ik kan me ook wel voorstellen dat mensen er niet om staan te trappelen om bij een verdachte situatie de eigenaar aan te spreken , als het wel iemand is die er een potje van maakt dan is dat toch een beetje apart volk....je kunt best het diertje willen helpen zonder zelf meteen midden in allerlei gedonder te zitten. En als je de eigenaar gesproken hebt en het is een raar figuur , dan zoekt 'ie je later nog even op misschien als je dan alsnog de instanties inschakelt :P

Tja zo raar kan het lopen dus gewoon melden en het aan de "pro's" overlaten is dan niet zo raar gedacht vind ik hoor :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:17

Maar bij ons kwam de dierenbescherming ook terwijl ze er niet sneu uitzagen.
Bijvoorbeeld omdat er geen schuilstal was (maar wel voldoende bomen om te schuilen en indien het echt slecht was haalde we ze terug). En ze zouden niet gevoerd worden. Daarom waren ze ook zo dik. Ze werden gewoon gevoerd, maar dan op een tijd dat die mensen het niet zagen en dat betekende dus dat ze niet gevoerd worden. En zo nog meer van dat soort onzin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:21

Tja dat is jammer , maar voor jezelf maakt het op zich weinig uit of je dat verhaal nu vertelt aan voorbijgangers die aanbellen , of aan een instantie , toch ?

Ik heb eigenlijk liever die instantie aan de deur denk ik , dan mensen die iets sielugh vinden en niet begrijpen dat een paard het bvb. heerlijk vindt in de sneeuw i.p.v. opgehokt te staan , daar krijg je dan van die ellenlange discussies van.... :n

Als er bvb. 10 mensen onterecht wat te klagen hebben , heb ik liever 1 keer een instantie aan de deur staan die ik dan even uitleg en een rondje over het terrein mee neem om te laten zien dat het een misverstand is , waarna ze bij nieuwe meldingen niet meer hoeven te komen , dan dat er 10 keer 1 of andere mafkees boos aan de deur staat :P

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:22

Magrathea schreef:
Nou.. Een rit van de dierenambulance kost ze ook al gauw 50 euro hoor. Beetje veel als iemand ook gewoon even kan aan bellen of een briefje in de bus kan doen.

Ja ik ben het er ook mee eens dat je beter een keer te veel dan een keer te weinig kan komen, maar de gemiddelde dierenambulance heeft ook geen bodemloze financiele put..

nou 50 euro niet hooor eerder 20 . en ik heb er zelf gewerkt dus ik weet dat

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:28

Doet me denken aan een verhaal van een vriend die welsh pony's heeft, deze staan in de zomer op een weide dichtbij en in het najaar gaan ze naar een wei met schuilstal naast een manege.
Die heeft ook de DB langs gehad omdat veel kinderen (dat krijg je als je naast een manege staat) en ouders er problemen mee hadden dat de pony's in de kou en de sneeuw buitenstonden.
Ook de manegehouder werd er veelvuldig over aangesproken.
Hij heeft toen op een paaltje bij de ingang van de wei een A4tje gehangen met daarop uitleg over de welsh pony's en hoe goed deze tegen de kou kunnen etc.. Dat heeft enorm geholpen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:34

Het is vaak onwetendheid van mensen.. ik vond laatst nog zo'n 4 kruiwagens gemaaid gras (van het gazonnetje van 1 van de achterburen) in de wei.. ja dr staat zo weinig gras in de wei dus ze zullen wel honger hebben...Uhhh de paarden krijgen 3 keer per dag voer op stal en ze staan buiten voor de beweging en dat ze niet hele dagen op stal staan. O.. Ja en daarbij komt nog dat paarden heel erg ziek kunnen worden van dat korte afgesneden gras.. owww. ZUCHT!!

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:45

Ik knijp hem ook dat ze binnenkort bij mij op de stoep staan :=
Mijn twee dames (nrps merries) een tweejarig appaloosa ruin en een mini staan in een mega inloopstal met betonplaten erom en een stuk wei die ze in de winter kapot mogen lopen. Daaraan zitten twee stukken wei met poortjes. Er staan twee badkuipen voor het water (loopt ook direct regenwater in) en ze krijgen onbeperkt hooi als ze niet in het gras lopen.
Ze zien er alleen een beetje 'ontploft' uit op dit moment :D Door alle regen hebben ze een meertje gekregen en daar gaan ze gewoon allemaal in rollen, dagelijks :( . Dus combi van lichte paarden met hele lange manen onder de moder....je kunt het wel raden. Alle penny's die langs komen 'ahhhh, dat is zo sielug!" Ze staan momenteel geen van alle in het werk en ik zie het nut er ook niet van in om ze dagelijks te gaan poetsen voor de voorbijgangers.
Ik begrijp best dat ze beter voor niets kunnen komen dat te laat, maar ik zou me toch wel persoonlijk aangesproken voelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:52

Ik heb regelmatig magere en kreupele paarden onder mijn hoede om op te knappen. Moet er niet aan denken om in Nederland te wonen.
Mensen bedenken niet dat je wel eens bezig zou kunnen zijn om een dier op te kanppen en te laten genezen.

Of omdat een paard juist weinig gras krijgt omdat het snel hoefbevangen raakt, of weet ik het wat.

Ik zeg ook altijd als er een topic over "zielig" voorbij komt dat er meestal wel een reden is en dat het verstandiger is om eerst met de eigenaar te praten voordat je die gaat veroordelen op een forum.

Andersom heb ik ook wel eens een schrijnende situatie meegemaakt waar de DB gewoon weigerde te gaan kijken "omdat ze zo vaak dat soort telefoontjes van kinderen kregen".
Het IS ook gewoon lastig voor ze om dingen te screenen, maar ik zou zegegn tegenwoordig is het vrij makkelijk om foto's naar mobieltjes of e-mail adressen te sturen, zodat ze het kunnen zien en kunnen beslissen of het ernstig genoeg is om te gaan kijken.

Ik heb trouwens ook wel ene beetje het idee dat door het "paardenbevrijdingsfront", dat vind dat alle paarden 24/7 met vriendjes op de weide moeten, het plots veel meer opvalt als paarden anders gehouden worden en men daar ook PER DEFINITIE bezwaar tegen heeft en het snel mishandeling vind, ongeacht de reden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:12

Het paardenbevrijdingsfront vindt dat ieder paard er uit hoort te zien als Totilas, 24/7 op de wei moet die er 24/7 uitziet als het gazon van de buren (maar dan met meer gras) :D ...grapje.
Maar je hebt wel gelijk, de opvattingen over wat verwaarlozing/mishandeling is aan het verschuiven. Vooral door onwetendheid en onkunde, maar ook door de extreme opvattingen van sommige mensen die het verhaal helemaal klaar hebben....

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:32

Klopt helemaal mee eens.

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:37

Lijkt me echt zwaar irritant

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:11

ik denk dat het voor veel mensen verstandig is om een bordje aan het hek te maken... (a4tje plastificeren) zo voorkom je veel vragen bij mensen en veel vinden het nog leuk en interessant om te lezen! ik kwam dit zelf een tijdje terug ook tegen. erg leuk omschreven allemaal.....

sinds ik een eigen paardje heb weet ik hoe het allemaal werkt..... maar daar voor was ik zelf net zo.... als ik een mager paardje in de drek zag staan sliep ik al niet.... bij veel gevallen die hier beschreven worden zou ik ook bijna de da gebeld hebben... gewoon onwetendheid.....

nu ik mijn eigen paardje heb kan ik me heel goed voorstellen dat mensen denken aaaa wat zielig... hij is hoefbevangen heeft IR en nog 100 dingen meer.... hij staat op zand.... (lees met hooi, stro water speeltjes, een maatje enz.) ook rolt hij heeeel erg graag door de modder... dus als je hem zo ziet staan.... kan ik me heel goed voorstellen dat onwetende mensen het zielig vinden of de db zouden bellen.... ik ben heel blij met deze mensen! liever te vaak bellen dan te weinig....

de laatste weken ben ik bij heel wat mensen aan de deur geweest waar een ponytje (nog geen 1 jaar) weken lang alleen in een kaal weitje stond in de middel off noware, paardjes met hoeven zo lang dat ze gingen krullen..... paardjes die nog amper konden lopen.... situaties die niet van 1 week kunnen zijn..... en ben ik dan de enige die dat ziet? paardjes staan gewoon langs de weg! er komen weet ik niet hoeveel mensen langs!

dus ik ben blij met alle mensen die igg actie ondernemen als ze het niet vertrouwen en omkijken naar dieren... want de meeste zijn machteloos en afhankelijk van ons!