Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:49

Ik kan gelukkig van mijn buurman voordroog kopen. Hij laat het voor mij zo lang mogelijk drogen voor het in grote pakken gaat. Ook kan ik zelf beslissen of het gesneden wordt of lang blijft (ik laat het lang ;) ) Ik heb dan wel XXL pakken. Ik kan er zelf max 15 kwijt naast mijn stal, de rest zet buurman op zijn eigen erf. als ik door de 15 heen ben, brengt hij iedere 2 weken een pak. Ik doe met 4 grote paarden en een mini 2 weken met zo'n baal en voer dan eigenlijk onbeperkt. Direct van het land af heb ik dit jaar 45 euro betaald per pak (10 euro meer dan vorig jaar). De pakken wegen zo'n 600 kilo.

Daarnaast kan ik van een vriendin het hooi kopen. Gewoon kleine baaltjes (15 tot 20 kilo). Zij heeft een halve hectare land waar 3 dwerggeitjes op lopen.. Eens per jaar hooien ze het stuk land en zij heeft er geen ruimte voor (en de 3 geitjes krijgen het nooit op..), dus mag ik het tegen productiekosten hebben (zo'n 2 euro de baal, hooien, schudden en in pakjes zetten). Wel helpen we dan natuurlijk met het hooien, pakjes van het land halen etc.. Maar dat heb ik er graag voor over. Meestal komen er tussen de 60 en 80 baaltjes van dat stuk land en hebben mijn paarden naast het voordroog ook dagelijks een plakje hooi.

ukoldaatje

Re: Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:13

Poeh poeh..

Nou inmiddels wil ik er wel een heel eindje voor rijden..Maakt me nu ook niet meer uit.

Ik voer altijd onbeperkt hooi swinters, en zomers als de wei kaal is zoals nu, maar dat zit er gewoon niet in nu..en dat vind ik echt heel erg.

Ben van plan om van de week naar de fourage handelaar te gaan en te vragen naar de bedragen van de grote pakken. En voordroog en kuil.

Ik heb een jaarling die naast het gras en hooi ook nog 1,5 kg muesli krijgt per dag. Ivm groeien. En herstellen van castratie.

De buurman heeft voor mij zon mega groot pas stro, misschien kan hij ook ergens een pak hooi scoren voor me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:24

Ik heb een voorraadje aan kunnen leggen van 55 pakken kuil die ongeveer 40/50 kilo wegen, ronde pakken voor 9 Euro per stuk. Bij een ander moest ik voor hetzelfde baaltje 15 Euro per stuk betalen. Hopen dat ik daar een paar maanden mee toe kan, heb paard, jaarling en 2 shetten. Hooi laatst gekocht voor 4,50 per pak bij een fouragehandelaar. Vorig jaar had ik het nog voor 3,50 per pak. Degene van wie ik het kuil kocht heeft er trouwens de 2e snee net afgehaald.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:36

Ik vind het hooi verhaal heel bizar idd..zelf ook meegemaakt hoe het boertje uit het dorp het geld rook, mijn eerste afname was 3.25 per baal, daarna werd het 3.50 en op het laatst betaalde ik 5.45..ik had toen nog niet veel opslagruimte. Ik weet echt niet hoe het zit met schaarste..als ik naar mijn werk rijd heb ik de afgelopen weken niks anders gezien dan hooiende boeren, dus of er echt schaarste is of de prijs kunstmatig op wordt gedreven?
We hebben een paar dorpen verder de landbouwwinkel en ik weet toevallig waar die zijn balen hooi haalt, ong. 4 euro per baal en hij verkoopt ze nu voor..schrik niet..9.25 euro!!! 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:39

Als je het inderdaad de laatste tijd zo eens bekeek, dan zou je zeggen dat er plenty hooi / kuil is. Het boertje waar ik de kuil haalde is best tevreden, maar ze steken elkaar aan qua prijs.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:40

Jemig zeg, het word steeds gekker!
Ik betaal 3 euro voor een pak/baal.
Het stro word ook steeds schaarser, sommige mensen hier op stal gebruiken nu zaagsel i.p.v. stro.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:50

Ik betaalde van de winter al 6,50 voor een klein baaltje hooi. Wil niet weten hoe hoog die prijzen nu zijn.
Ik heb nu grotere balen hooi, voor 95,- en daar doe ik 3 weken mee. (gewicht weet ik helaas niet)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:52

Ragnildje schreef:
Het stro word ook steeds schaarser, sommige mensen hier op stal gebruiken nu zaagsel i.p.v. stro.

Stro wordt pas in augustus geoogst. Dus dat is logisch dat dat nu schaarser wordt!!
het is hier nog makkelijk te verkrijgen trouwens...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:55

Stro zal ook schaarser blijven ivm t waardeloze groeiseizoen. Te lange droogte aan het begin van het jaar en nu deze regen. Er zal een tekort komen aan stro en daardoor dus duurder.

OhJaJoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:05

Zal nog duurder worden dus...

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:10

suuzepuus schreef:
Ragnildje schreef:

Stro wordt pas in augustus geoogst. Dus dat is logisch dat dat nu schaarser wordt!!
het is hier nog makkelijk te verkrijgen trouwens...

in augustus zeg je ....
als het hier nou niet zo regenen waren we op het land bezig met oogsten
al ons tarwe is klaar om van het land te halen maja het regent en tis harstike nat.......

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:12

Ik denk als het zo doorgaat dat de paardenslagers meer werk gaan krijgen, klinkt wellicht heel hard maar ik vermoed eens dat er straks heel veel mensen hun paarden niet meer kunnen of willen houden zo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:18

hier had ik vorige oktober al een optie laten leggen op hooi.
heb het 3 weken geleden aangeleverd gekregen, direct van het land af, zodat het nog en tikkeltje goedkoper was, maar betaal alsnog 8 euro per baal van 35 kilo. ( wel netjes gesealed)
maar goed.. heb nu zo'n mwah.. 4000 kilo liggen, strak opgestapeld naast de stal, en heb meer dan genoeg om een jaar vedrer te komen voor 2 tinkers een c pony en een shetlander

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:21

Hier betalen we 20:- voor kleine baaltjes (goede kwaliteit) hooi van een kg of 20/25. Dat komt neer op 2,- tot 2,50 euro.
Voor grote balen voordroog (bijna hooi) betalen we 350:- voor 400/500 kg. Dat komt neer op 30,- tot 40,- euro.

Stro is hier veeeel te duur en haast niet aan te komen, dus staan ze op torv of op zaagsel.

Gelukkig zitten wij dus niet in Nederland. :D
denk dat het bijna rendabel zou zijn om een vrachtwagen te laten rijden. ;)

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:31

Gelukkig zijn die prijsstijgingen aan mijn leverancier voorbij gegaan,ik betaalde net als vorig jaar 2 euro,thuisgebracht..
Dus ik heb er mooi weer 200 liggen en hoef me er dit jaar gelukkig niet druk meer om te maken :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 16:42

Sassy schreef:
Ik denk als het zo doorgaat dat de paardenslagers meer werk gaan krijgen, klinkt wellicht heel hard maar ik vermoed eens dat er straks heel veel mensen hun paarden niet meer kunnen of willen houden zo.

Nou dat wil ik niet zo snel zeggen, dan ga ik op zoek naar andere voer mogelijkheden. Maar dit kan ik niet betalen. Onbeperkt hooi voeren zit er gewoon niet meer in. Dan doe ik ms langer dan 14 dagen met het hooi.

Of vaker de wei bemesten zodat ik in elk geval zomers zolang mogelijk en zoveel mogelijk gras heb.

Maar als dit niet veranderd, zal ik mijn jaarling ergens onder moeten gaan brengen waar wel gras is. Of voor de prijs waarvoor ik nu ALLEEN het hooi heb maar op een pensionstal zetten. Doen ze ook nog alles voor je.

Onze fourage handelaar haalt zijn hooi uit frankrijk, maar daar schijnt het ook niet meer te halen zijn.

Stro heb ik dus nog voor 1 winter. Anders gaat er gewoon zand in de stal. Klaar.

Voer en hooi vind ik altijd heel belangrijk. Ben ik heel royaal in. Baal dus echt gigantisch, want alleen voor hooi 224 euro per maand, dat ga ik niet betalen!

Dan moet Gandhi ergens maar gaan logeren totdat het hooi weer normaal geprijst is.

Dacht zelf ook inmiddels dat het wel weer na een droog voorjaar een paar goede maanden gehad te hebben voor de oogst.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:49

Kan iemand mij vertellen wat ong de productie kosten zijn van hooi/kuil , kleine baaltjes grote balen.

In dit topic heeft iemand het over 2 euro per baaltje....de boer die dan 9 euro vraag wil naar mijn idee gewoon heel snel rijk worden.
Verder denk ik dat iedereen elkaar enorm gek loopt te maken.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:51

Teeeehering wat een prijzen!
Op het pension waar Sintra komt te staan, hooit de boer van zijn eigen land en kan hier heel goede de zomer en winter mee door, gelukkig!
Hierdoor blijft de prijs per maand behoorlijk stabiel.

Desalniettemin blijft het bizar, die prijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:53

Ik heb begrepen dat de 2e snee goed is geweest, maar ik betwijfel of iedereen die droog genoeg binnen heeft gekregen en dat er veel is gewikkeld en wikkelen is dan ook weer een kostenpost extra, als je het niet zelf kan en een loonwerker moet laten komen.

Veel boeren hebben bij moeten kopen en die kosten berekenen ze door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:55

Ik ben er eentje van veel ruwvoer en dat zijn mijn paarden gewend...ik geef dus zo als een dag als deze als ze niet de wei op kunnen, een plak voederstro ipv die extra plak hooi. Ze krijgen evengoed 4 keer hooi, maar dan de 5e keer ipv hooi dus die plak stro en die eten ze ook..niet meteen...maar uiteindelijk dus wel..

Ik voer dus 1 1/2 pak hooi per dag en dat hakt er idd financieel behoorlijk in...........en baal daarvan..want ik beraam mij dus ook op het verkopen van een van mijn paarden...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:57

Wij hebben de laatste keer voor het laten persen 0,66 cent per baal voor een klein baaltje betaald, maar steeds minder boeren hebben nog een machine voor kleine pakjes. Was 3 jaar geleden.
Het afdoen, wenden en op rij leggen zelf gedaan.
Voor de grote pakken voordroog hebben we dat jaar 15 euro betaald voor het wikkelen, ook zelf gemaaid en al de rest.
Dan moet je nog rekenen 5oo euro voor de kunstmest op die wei, we hadden 19 grote pakken, de uren werk reken je niet mee. Dan nog een maaibalk kapot gereden, eentje ter vervanging zou meer als 1000 euro kosten. Dus ja, als je alles meetelt dan kost het nogal wat om te maken.
Wij hebben er daarom indertijd voor gekozen om alles in te kopen.
Maar als deze ontwikkeling zich doorzet dan denk ik toch dat we weer zelf hooi moeten gaan maken, dan loont de investering in de materialen wel weer.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:58

Er lopen verschillende topics op Bokt over de prijzen van hooi

[VS] Kosten hooi

[VSW] Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Gisteren voor een baal straksgeperst hooi van 20-25 kg 5 euro inclusief bezorgen betaald. Heb nog gras genoeg gelukkig en kan ook niet onbeperkt voeren. Ik hoop zelf nog 60 baaltjes van het land te kunnen halen dan ben ik de winter rond. (heb er nu 65 op voorraad liggen) Shet en Fjord die snel dik worden dus kan schaars voeren.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:02

De prijzen op pensionstallen zullen net zo snel stijgen als de prijzen van hooi en stro. Ik weet dus niet of je voordeliger uit bent op een pension....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:04

Ik betaal voor het stro momenteel 115 euro de ton, grote balen thuisgebracht! Het hooi...vierkante balen voordroog van rond de 600 kilo....62.50
net 4 dagen geleden weer binnen gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:06

Denk dat het is vanwege het vele st. jacobskruiskruid wat er staat. De hele polders staan vol :)
Dus ja, kunnen ze minder hooien...