Halster + touw in weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Meliss_

Re: Halster + touw in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:39

Wie zegt dan ook dat ik het touw eraf ga halen?
Dat is wel het aller aller laaste wat ik zou doen! Ik ga echt het weiland niet in.

Ik ga een brief ophangen met de vraag waarom ze zo staan.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:40

Een pony bij ons op de manege (die vroeger waarschijnlijk mishandeld werd) slaat als je hem van de wei wil halen. Toen we dit nog niet wisten en hem met halster op de wei gezet hadden, heeft het uren geduurd voordat hij terug gevangen was en sloeg hij me meerdere keren gewoon op de grond. Met een touw aan het halster komt het beestje wel mee en krijgt zo ook zijn vertrouwen terug. En persoonlijk heb ik liever dat hij vertrouwen krijgt mét een touw aan z'n halster dan telkens weer een gevecht om hem te pakken te krijgen.

Het kan dus best zoiets zijn, maar een briefje kan nooit kwaad. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:09

Gewoon niet mee bemoeien!
Wij hebben ook paarden gehad die niet te vangen waren en met een touw op de wei stonden. Een kort touw heeft geen zin want dan moet je nóg bij het hoofd zien te komen en dat lukt nu net niet bij deze paarden.
Dáárom hangt er een lang touw aan!!
De paarden worden er zelf heel handig mee en lopen iets schuin met het hoofd zodat ze er niet op staan.
En zodraop staan is de 1e keer even schrikken maar ze vogelen heel snel uit hoe het werkt!

En nee, ze gaan niet meteen naar de kl*ten van schuin lopen, hun wervels gaan niet meteen stuk als ze erop staan en weet ik veel wat voor nonsend hier nog meer geroepen wordt.

Ieder zijn mening is prima maar ga geen onzin roepen!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:17

Inderdaad gewoon een briefje ophangen met mobiele nummer ofzo.
Nooit zo maar de wei in gaan!
Goede oplossing ts

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:18

Wat gevaarlijk voor die paarden zeg..
Een briefje ophangen is inderdaad een goed idee!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:04

@ ElCamino: Ben je boos? :o

Met enkel een halster aan staan (zonder toezicht) is al gevaarlijk. Zo'n dier blijft zo ergens achter hangen en kan dan in paniek raken.
Of stel nou dat het paard water uit de sloot wil drinken, hij staat op het touw, en door de schrikreactie valt hij er in?

Het is echt gevaarlijk. Dus goed dat je een briefje gaat ophangen TS! :j

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:36

ninajojo schreef:
@ ElCamino: Ben je boos? :o

Met enkel een halster aan staan (zonder toezicht) is al gevaarlijk. Zo'n dier blijft zo ergens achter hangen en kan dan in paniek raken.
Of stel nou dat het paard water uit de sloot wil drinken, hij staat op het touw, en door de schrikreactie valt hij er in?

Het is echt gevaarlijk. Dus goed dat je een briefje gaat ophangen TS! :j

Jeetje er kan dus echt een hoop gebeuren als je paardje met een halstertouw in het land staat, hier denken mensen niet snel over na :n

vosje123m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:41

wil je zeggen wat de reactie van die boer is,,of als hij/zij niet reageerd?
ben wel nieuwschierig :o

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:57

vosje123m schreef:
wil je zeggen wat de reactie van die boer is,,of als hij/zij niet reageerd?
ben wel nieuwschierig :o

Tuurlijk!!
Tot nu toe heb ik nog niks gehoord :n

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 06:28

Nee hoor ben niet boos.... alleen begrijpen jullie niet wáárom iets gebeurt omdat jullie het pricipe zélf niet kennen. Dat wil niet per definitie zeggen dat het gevaarlijk is!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:20

Dus jij vind het echt niet gevaarlijk om je paard in de wei te zetten met halster en een lang halstertouw daar aan vast?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:00

Ach, hier schiet er ook wel eens met touw en al de weide op (jonge hengsten, steigeren en vallen achterover, touw snijd door je hand, je kent het wel) en vaak kun je ze zo weer pakken, maar soms ook niet. Ze letten zelf wel op en als ze wel per ongeluk in een galopje erop gaan staan, dan knapt de musketon wel hoor... Het is een gruwelijk zeldzaam iets om een halstertouw te vinden met een musketon die zo'n kracht kan hebben zonder te breken...

Eigenlijk is het gevaarlijker als ze er per ongeluk zo opschieten met touw er nog aan dan wanneer ze het gewend zijn. Als ze eraan gewend zijn letten ze veel beter op en staan er veel minder snel op. Zolang die pony's rustig zijn, niet in paniek raken en duidelijk gewend zijn aan de touwen, zou ik me er niet te veel zorgen om maken. Er zal vast een goede reden voor zijn, want die touwen slijten zo snel en worden erg smerig soms en kunnen breken, dus als de pony's verder goed verzorgd zijn zal het allemaal wel meevallen, dan zal het heus niet uit luiïgheid zijn.

littlediva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:54

Dat is erg gevaarlijk!!
Het paard kan op het touw gaan staan en vallen en dan kunnen er nare dingen gebeuren ! ;(
Misschien een keer een briefje ophangen met je nummer eronder of in de gaten houden of er iemand bij de pony's komt want je zegt dat er steeds een andere pony mee staat dan kun je misschien in de avond kijken wie dat verwisseld en diegene aanspreken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:04

als ze er aan gewend zijn? tja, eens is de eerste keer he, ze worden niet "eraan gewend geboren" :+

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:10

Mijn zus heeft een pony die heel erg angstig was toen ze hem kocht en als ze die had losgelaten in de wei, had ze hem nooit meer kunnen pakken. Ze heeft hem ook een paar dagen met een halster en een touw langer dan de pony in de wei gedaan. Dan kon ze het touw pakken voordat ze zo dichtbij de pony was dat hij het eng vond. Na een paar dagen kon ze hem dichter naderen en heeft ze hem met een kort touwtje in de wei gelaten en nog wat later zonder halster.

Het lijkt mij dat dit ook aan de hand is met die ponies in de weide. Ze zijn misschien nieuw en om zeker te zijn dat je ze kunt pakken is het touw er aan gelaten.

Of: eigenaar is op vakantie en ponies laten zich niet apkken door anderen.

Of: ponies zijn bij het in de wei zetten losgebroken met touw en al en laten zich niet meer pakken...

Gewoon de eigenaar vragen hoe of wat, maar het is echt niet iets verschrikkelijks en vaak tijdelijk.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:37

Het eraf halen vind ik brutaal. Paard heeft vast wel met een reden nog een halster + touw om, ondanks dat het echt mijn keuze niet zou zijn. Als dat paard zijn been breekt is het niet jouw verantwoording. Heel rot voor het paard natuurlijk, maar die eigenaar zal er dan vast wel van leren. Gewoon een briefje ophangen, zorg wel dat je erop zet hoe die eigenaar kan antwoorden denk ik.. en als je de reden weet, geef dan gewoon het advies om het paard aan een pin in de grond vast te zetten met een langer touw of een kort touwtje eraan te hangen zodat het paard makkelijk op het touw kan staan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:28

opisop_shop schreef:
als ze er aan gewend zijn? tja, eens is de eerste keer he, ze worden niet "eraan gewend geboren" :+

Ik bedoel ook meer dat je bij zoiets de eerste keren even toezicht houdt, net als aan een stik zetten en voor het eerst vastzetten enz. ;)

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:14

En al 'n reaktie gehad van de boer. Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.
groetjes evalien

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 09:19

Nee en ik denk ook niet dat ik die zal krijgen :n
Het briefje is wel weggehaald.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:32

Ik reed net opweg naar huis van mijn paardje.
Zag ik iemand in het weiland staan!! _/-\o_

Dus ik was meteen gestopt en heb meteen gevraagd waarom dat paardje zo in het land stond. ( hij staat nu namelijk nog steeds mt touw in het land)

Het blijkt dus idd dat hij anders niet te vangen is.

Naja het is niet mijn keus :n maar het is ook niet mijn paard.