Een paard maar geen "vaste" baan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aromena

Re: Een paard maar geen "vaste" baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:15

Waar dacht je het paard te zoeken? Bij een fokkerij, markt of marktplaats? Ik zou het persoonlijk op marktplaats kopen, goedkoper dan een fokkerij. Oke, op de markt is het ook wel goedkoop, maar daar kun je ook een dier vinden die iets mankeert.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:07

Pfoei, 1000 euro per maand, ik zou willen dat ik m'n paard van zoveel kan onderhouden :')

Is wel genoeg hoor ;) Ik betaal per maand 170 euro aan stalling (nu is stalling in zeeland geloof ik vrij goedkoop in vergelijking met bijvoorbeeld Utrecht). Dan ben ik eens in de zoveel tijd 30 euro kwijt aan bekappen, nog iets van 80 euro voor z'n entingen, 50 euro voor jaarlijkse tandarts check up en 11,50 per les (hangt per maand dus af van hoe vaak ik les heb) en dan eens in de zoveel tijd 15 euro voor een zak voer.

Maar ik zeg zelf altijd zo'n 250 nodig te hebben per maand, daar lukt het wel mee om paardlief te onderhouden.

Aromena, een paard van marktplaats kan evengoed iets mankeren ;) In dat opzicht kun je wel het beste bij een fokker gaan kijken. Is nog geen 100% zekerheid, maar bijvoorbeeld fokkerijen en grote handelsstallen halen hun eigen naam onderuit als ze slechte paarden verkopen.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:19

Haha oké, zo te horen moet het redelijk gaan lukken. Ik wil nog even iets door sparen zodat ik een back up heb! Ik weet al welk paard ik wil hebben, dat is het probleem niet :-)!

GlitfaxiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:21

Het punt is dat het nu wel moet gaan lukken qua geld, maar is het niet makkelijker om gewoon het geld op te sparen en pas een paard kopen als je voor langere tijd zekerheid hebt? :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:36

Belangrijke vraag is ook hoe lang je nog bij je ouders wilt wonen.
Als je op jezelf gaat wonen, zijn de kosten beduidend hoger.
Het lijkt me van belang dit ook mee te nemen in je plan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:41

Ik verdien rond de 750 euro per maand, en heb een eigen paardje welke mij momenteel iets meer dan 300 per maand kost, dat vanwege een afbetaling bij haar vorige eigenaresse, ze was niet gepland :Y) Maar geen moment spijt van gehad hoor, viel gewoon als een blok voor haar en ben nog steeds stapel verliefd. Over een paar maandjes is ze helemaal van mij en heb ik financieel wat meer ruimte.

Ik woon trouwens op kamers, studeer dit jaar even niet (terwijl studeren financieel gezien beter zou zijn :+ ).

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 00:44

Over 1,5 jaar wil ik het huis uit. Ik ben heel veel aan her solliciteren dus hoop toch binnen afzienbare tijd een baan te vinden, maar ik vroeg me af of ik het voorlopig op deze manier zou kunnen redden :-).

Edit: @ lot: jij kunt vast heel goed met geld omgaan!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:49

Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Ik heb een twentertje, vermaak me met borstelen, tutten, gewoon gezellig, wat basis dingetjes. Ben dus alleen stalling, afbetaling en hoefsmid kwijt zolang ze gezond is. Als je een rijpaard hebt waarmee je naar les wilt, wedstrijden wilt doen etc. ben je natuurlijk een boel meer kwijt. Net als met stalling, hoe luxer hoe duurder, ik heb niet zoveel nodig dus sta op een stalling met buitenbak, weiland, en van de winter gaan er een paar op stal. Aangezien ik zelf vooral in de natuur wil rijden (hoop ooit de endurance kant op te kunnen, maar tot dan is recreatief prima) heb ik meer niet nodig, maar de ambitie verschilt heel erg per persoon. Denk ook aan krachtvoer bijvoeren, ijzers, dekens die kapot gaan, zadelonderhoud etc.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:35

comeback schreef:
Haha oké, zo te horen moet het redelijk gaan lukken. Ik wil nog even iets door sparen zodat ik een back up heb! Ik weet al welk paard ik wil hebben, dat is het probleem niet :-)!

Doorsparen voor een backup is heel verstandig!
Wij hebben meer dan genoeg voor de onderhoud van een paard, maar dan nog wil ik een grote backup hebben van minimaal 5000 euro. Nu wil ik dat sowieso hebben, haha, niet alleen voor een paard, maar ik hou het wel extra achter de hand. Stel je voor dat ze koliek krijgt en op de kliniek moet staan.
Je kan natuurlijk ook verzekeren!

Ik heb uitgerekend dat een paard mij, met stalling, onderhoud, hoefsmid, tandarts, ongeveer 300 euro per maand kost. Stalling is hier 150 incl. Maar exlc. 1 a 2 keer per week een rijles.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:25

ik neem aan dat je niet eeuwig thuis wil blijfen wonen
en dan word een paard en huis (huur) en alle onkosten die je krijgt door op je zelf te wonen met 1000 euro per maand wel erg krap

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:34

Zorg inderdaad voor een grote backup dat je geen geld moet lenen als je paard geopereerd moet worden ;)

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:44

1000 euro is inderdaad voldoende ken genoeg mensen die het voor minder moeten doen :P maar zoals meerdere zeggen als je op jezelf gaat wonen wordt het inderdaad heel krap... En mijn ervaring kwa kosten valt een paard tegen... jaarlijkse tandarts, zadel chek met een beetje pech nieuw zadel, osteopaat als het dier vast komt te zitten. Dit is even mijn ervaring met mijn eerste eigen paard XD er gaat enorm veel geld in zitten...

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:04

Wauw €1000 per maand is meer dan genoeg, hoor. Ik ga in september weer studeren en ben van plan over een paar maanden een pony te kopen. Ik zal dus naast m'n studie ook 18 à 20 uur moeten werken om m'n toekomstige pony te kunnen onderhouden (+- €700 per maand).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:07

Ik ben wel benieuwd hoe groot jullie potje is voor als er wat gebeurd. Of dat potje er uberhaupt is...
Dierenarts, en in het nog mindere geval, kliniek zijn niet goedkoop. Dat gaat al snel voorbij de 1000 euro.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:09

_Lot schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe groot jullie potje is voor als er wat gebeurd. Of dat potje er uberhaupt is...
Dierenarts, en in het nog mindere geval, kliniek zijn niet goedkoop. Dat gaat al snel voorbij de 1000 euro.

Ik neem aan dat je voordat je aan een paard begint eerst een aardig spaarpotje opbouwt en zoiezo elke maand een deel van je inkomen spaart? Tenminste daar ben ik wel mee bezig. :) Maar ik woon dan ook nog thuis en heb m'n ouders als backup.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:12

Ojaa, tuurlijk. Maar naar mijn inzien moet er ook tijdens het houden van het dier wel aangroei zijn. Dat potje kan zomaar ineens leeg zijn, en dan? Als er dan nog eens wat gebeurd? Ik ben zelf misschien ook niet slim, heb een bedrag van net iets meer dan 1000 euro achter de hand, en heb mijn paardje op afbetaling. Alles doe ik zuinig om daar zo snel mogelijk vanaf te zijn, en groei van het potje doe ik momenteel helemaal niet aan. Nu is ze over 2 maanden waarschijnlijk afbetaald, en dan gaat het potje wel weer groeien, maar toch... Ik raad het niemand aan op deze manier. Alleen kon ik mn paardje gewoon niet weerstaan :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:37

ik heb wel een vaste baan, maar maar een fractie meer per maand dan jij, en onderhoud er nu twee paarden van (betaal wel maar 50 euro stalgeld in totaal voor hooi, stro en weidegang, en betaal brokken,hoefsmid en wormenkuren voor de drie paarden), dus kom in totaal op een 200 euro per maand.
betaal ook mijn auto af aan 100 euro per maand, onderhoud en verbruik van de wagen, 250 kostgeld thuis, en ga een vrachtwagentje kopen (wss op lening) voor vervoer. daarnaast nog de rijlessen, kleding, uitgaan, en sparen ;)
dus ik denk dat het wel te doen is, mits je een goedkope stal vind

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:41

Ik verdien nu ong 750 euro per maand en per maand geef ik ongeveer 150 euro uit aan mijn paard dat is stalling ( 125), Biks (5), en/of hoefsmid en ontworming.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:45

Ik vind dit wel een interesant onderwerp, want ik wil zelf ook al een tijdje een eigen paardje na mijn bevalling, ik ga even meelezen!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:55

Ik zou er inderdaad even rekening mee houden dat je toch ooit het huis uit wilt. Zou je het dan ook nog kunnen betalen. Dan wordt het leven ook een héél stuk duurder := Dan maar hopen dat je tegen die tijd wel een vaste baan hebt :)

Ik verdien dan wel aardig wat meer loon (vaste baan), maar gaat ook een groot gedeelte vanaf voor ons huis, boodschappen, gas,water,licht, sparen, andere vaste lasten én mijn paard (die niet op een dure stalling staat). Soms kom ik echt nét uit met mijn loon :P

Reesed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:56

Ik denk dat het heel belangrijk is om extra geld achter de hand te houden, voor het geval er iets gebeurd. Verder denk ik dat je het echt wel kunt redden :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:58

@lampekap ik verdien ongeveer hetzelfde en ik woon samen met mijn vriend en binnekort een baby erbij, we vrienden beide totaal rond de 2000 euro, en we houden na vaste lasten, kosten kind (houden we al rekening mee) en huur ongeveer 300 over zou je het dan ook redden? aangezien je altijd een medisch iets kan krijgen..

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:14

Mioux: 300 euro kan als je een spaarpot hebt voor medicische kosten. En niet overal is de stalling even goedkoop. Zeker als je net een paard hebt ben je er veel meer aan kwijt omdat je alles nog moet kopen!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:17

Hihi ik zit nog op school heb een part-time baan als cassiere EN ik heb een eigen fries paard van 4 jaar oud.
Ik betaal alles zelf ouders zijn nooit bijgesprongen en ik wooon nog thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:28

Zoals eerder gezegd, is het voor nu prima haalbaar.
Maar wanneer je het huis uit gaat, is het te weinig. En aangezien je geen zekerheid hebt en niet weet hoe duur je komt te zitten in een eventueel huis als je op je zelf gaat. Zou ik er pas aan beginnen als ik dat allemaal had geregeld. Ik zie dat je 23 bent en neem aan dat je niet bij je ouders blijft.

Op je zelf wonen is erg duur, alleen je zorgverzekering is al 100+ euro, en dat zonder eigen risico en dan krijg je huur, verzekeringen, gas, licht en elektra, de kabel, internet, boodschappen en noem het maar er bij en dan heb ik nog niet alles gehad. Als je dan ook nog een paard er van moet betalen, is amper te doen, vooral niet als je in een regio zit, waar stalling minimaal 2 a 300 euro gaaat kosten. 1000 euro is dan echt niets.

Wat nu als je het paard koopt en het gaat allemaal prima, maar dan kun je misschien straks niet op jezelf? Je weet namelijk niet of je een baan krijgt en of je dan qua loon een eind omhoog gaat.

Ik vind 1000 euro voor een 8 uur per week bij een verzorgingstehuis wel veel? Van een 0 uren contract kun je niet uitgaan. De ene maand is het misschien 20 uur en de andere maand niets. Dus is die 1000 euro per maand wel een gegarandeerd zeker bedrag?
Houdt ook rekening met kosten oals misschien extra krachtvoer, entingen, hoefsmid en noem het allemaal en da is helemaal duur.