Paarden aan huis, hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:02

lastig schreef:
Ik ben vorige maand met mijn ouders vanuit de randstad naar groningen verhuist. En mijn pony's staan nu ook aan huis. Hier is echt niet altijd iemand thuis. Als we weggaan zorg ik dat alle hooinetten vol zijn en dat ze water hebben, en daar zullen ze het mee moeten doen.
Op de andere stallen waar mijn paard heeft gestaan was ook niet altijd iemand aanwezig hoor. Er kan altijd iets gebeuren, ook als je een film zit te kijken in huis en pas 3 uur later gaat kijken. Ik maak mij daar niet zo druk om eigenlijk, anders zou ik er de hele dag naast moeten gaan zitten, en dat zie ik echt niet zitten ;)

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het 'voordeel' heb, dat ik ook helemaal niet van vakantie houd. Ik heb er dus totaal geen moeite mee dat ik geen dagen achter elkaar weg kan. En mocht ik wel dagen weg willen heb ik altijd nog mijn ouders die de volledige zorg dan op zich willen nemen. Maar ik doe het wel liever allemaal zelf ;)

hotchocolat

Re: Paarden aan huis, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:53

Ook hier zijn ze wel eens alleen thuis. Ik heb ze dan wel in het paddock staan met wat extra om te knabbellen.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:42

Mijn paarden staan niet echt aan huis, maar ik hoef de straat maar uit daar heb ik een wei met stallen.
Maar ze staan daar altijd alleen, uit het zicht van alles. Wij komen daar maar 2x op een dag, soms 3 als ik tussen de middag wil rijden.

Dus wij gaan ook vaak gewoon weg en alles. Vakantie dat niet, ja als iemand thuis blijft gaat dat maar gaat alleen als mijn moeder of ik thuis blijf. Mijn vader en broertje verzorgen de paarden echt niet, die zetten geen stap in de wei :+ . Maar hebben nog andere dieren zoals katten, hond en heleboel vissen dus vakantie is al lastig:P

Naast de wei staat een huisje en die vrouw houdt ze ook in de gaten. En vroeger konden mijn opa & oma hun ook in de gaten houden, hun kijken op de wei uit. Maar omdat ze langs een spoorlijn staan en de gemeente wou dat er een geluidswal werd geplaatst was het kijken afgelopen.
En de mensen hier in de wijk weten van wie de paarden zijn en als er niemand thuis is komen ze wel aan een telefoonnummer via via. Krijg vaker meisjes aan de deur die ze willen verzorgen dus als er iets met ze is, ze vinden ons wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:57

Mijn paard staat niet aan huis maar waar ze staat is ook niet 24/7 iemand aanwezig hoor.
Ze staat bij iemand op de boerderij en die hebben even verderop het bedrijf.
Als de vrouw 'smorgens naar haar werk gaat is haar man al op het bedrijf, maar daarvoor verzorgt zij de paarden.
Dan komt er pas tussen de middag weer iemand (de man) als hij thuis gaat eten. Daarna pas weer als zij uit d'r werk komt.

Maar verder weet iedereen daar van wie de paarden zijn en als er wat is dan wordt er gelijk aan de bel getrokken.
Zelfs toen ik zelf vrij was en ik m'n paardje uit de wei gehaald had. Voor iemand die daar dagelijks langsreed (woont verderop aan die weg) viel het op dat ze weg was. En kwam gelijk op het erf kijken, want ze dacht dat ze uitgebroken was op zo...

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:00

Hier staan de paarden ook vaak gewoon alleen.
Je kan niet je hele leven thuis blijven voor een paard.
Als ze in de nacht ziek worden merk je het ook niet.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:02

Onze paarden staan aan huis en wij vinden het heerlijk! Je hoeft natuurlijk niet altijd thuis te zijn. We zijn echter wel afhankelijk van voertijden enzo, dus daar houden we altijd rekening mee. Om niet altijd alleen maar aan 't voeren/mesten/vegen te zijn hebben we 1 pensionklantje, inmiddels vriendin van me geworden. Zij mest ook 2 dagen en als het nodig is wil ze gerust een keer voeren. Erg fijn!

Alleen met vakanties is het wat lastiger, maar dat is bij ons sowieso een probleem (honden/pension/kat enz.)

Verder heeft het alleen maar voordelen, jij bepaalt hoeveel voer, hoeveel buiten enz...

denisenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:06

Je paard kan gewoon alleen staan !! Als je paard op de manege staat (niet aan huis dus) ben je er ook niet 24/7 bij !

Zorg alleen wel voor water en voedsel ! En mest elke ochtend de stal even uit of 1 maal daags in ieder geval)
Huur iemand In die 2/3 x in de week het voeren/mesten doet (scheelt jou weer werk)

Omschrijving :

Paardje /3 aan huis is heerlijk zelf weten wanneer je rijd wanneer ze naar buitengaan hoe lang wanneer eten etc ,

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 09:47

kiki1976 schreef:
Zelfs toen ik zelf vrij was en ik m'n paardje uit de wei gehaald had. Voor iemand die daar dagelijks langsreed (woont verderop aan die weg) viel het op dat ze weg was. En kwam gelijk op het erf kijken, want ze dacht dat ze uitgebroken was op zo...

Haha, dan weet je in ieder geval wel zéker dat er opgelet wordt. Gaaf joh.

grrr schreef:
Je hoeft natuurlijk niet altijd thuis te zijn. We zijn echter wel afhankelijk van voertijden enzo, dus daar houden we altijd rekening mee.

Hahaha, zijn wij nu ook. Onze papegaaien mogen (ondanks hun grote kooien) 2 keer per dag los en nu ze daar eenmaal aan gewend zijn moet je dat niet te vaak anders doen. Dat is in de ochtend en daarna van 4 a 5 uur tot 8 a 9 uur. Een heel gesleep en gedoe, maar daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden. Dat soort dingen zitten hier dus al heel erg in ons systeem en dat is maar goed ook, want zonder dat soort structuur ben ik een soort van ongeleid projectiel :+

grrr schreef:
Alleen met vakanties is het wat lastiger, maar dat is bij ons sowieso een probleem (honden/pension/kat enz.)

Vakanties zouden eigenlijk, behalve emotioneel, juist geen probleem zijn.
Ik ken erg veel mensen die het heerlijk zouden vinden om op te komen passen. En een oppas moeten we toch zoeken, aangezien we ook papegaaien hebben. Daar moeten we iemand voor hebben die weet waar het over gaat en de meeste van hen hebben ook paarden :D En een zeewateraquarium hebben we ook nog (die breng je ook wat lastig naar een pension :P ).

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:56

Wij hebben het voordeel dat de papa van mijn vriend naast de deur woond. :)
Als wij eens weg gaan 1x op een jaar is het maar 2 nachten slapen en zijn we al terug. En dees komt amper voor.
Aangezien mijn vriend zelfstandig is en niet echt zomaar een week weg kan gaan van het werk.
Maar als we weg gaan is het in de zomer dan staan de paarden buiten. moet die juist kijken of ze nog water hebben. De hond eten geven buiten. en de vissen in de aquarium heb ik een apparaat voor dat je in de beter viswinkels kan vinden dat automatiche eten geeft. altijd handig. Zelf al ben je thuis hihi.
Onze koe staat tussen de koeien van de peter van mijn vriend dus die heeft ook alle zorg.
Maar toch ga ik nooit gerust op vakantie voor een paar dagen. :-) raar maar waar

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:57

Wij hebben onze paarden en geiten altijd bij huis gehad. Een dag overbruggen is gewoonlijk geen probleem. We hebben een stal die ook als inloopstal kan dienen, dus ze kunnen dan vrij in en uit. Hooi en water bijvullen en gaan. Vakantie is iets lastiger. Tot nu toe hebben we altijd iemand kunnen vinden die op wil passen. Uiteraard moet je dat van tevoren bespreken en daarnaast laten we altijd een soort handleiding achter.
In de loop der jaren zijn er enkele ongelukken gebeurd, altijd wanneer wij thuis waren. Maar dan nog hadden we het niet altijd direct in de gaten. Een buurman kwam zeggen dat ons paard op de weg liep, hij was op de een of andere manier door het schrikdraad in de sloot terecht gekomen en er weer uitgeklauterd.
Onze pony stond in de schuur die aan het huis vastzit, voor we een stal hadden, en is daar door het afgetimmerde raam gesprongen, terwijl wij tv zaten te kijken.
Nergens houd je je paarden 24 uur in de gaten, maar bij huis heb je wel het voordeel dat je ze erg goed leert kennen en dus na een poos ook weet waar je mee op moet passen en waar ze precies gevoelig voor zijn. Ik vind dat het alleen maar voordelen heeft... en dan heb ik het nog niet eens over het maaien van het gras door je pony terwijl je er zelf gezellig met een boek bij ligt te lezen :)

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:00

Bij ons is er ook niet altijd iemand thuis, maar overdag staan ze op het land. Dan zorg ik dat de waterbakken gevuld zijn. Gras genoeg, en red jullie maar hoor.
's avond's gaan ze op stal en dan krijgen ze hun hooi & brokkies en verder moeten ze zich dan maar redden hoor als wij lekker uit eten gaan :).

Met de vakanties komen mijn opa en oma in onze boerderij slapen en zorgen voor alle beesten .
Hun vinden dat vakantie, iedereen blij :D!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:23

Ik heb 2 paarden aan huis; 1 van mezelf en 1 van iemand anders. Voordeel hiervan is, dat je met zijn tweeen voor de dieren zorgt.

Ik zit geen 24 uur naar mijn paarden te kijken, maar op beide plekken zijn er wel genoeg mensen (buren of personeel) aanwezig om te waarschuwen als er iets zou zijn.
Overdag zorg ik ervoor dat ze voldoende te eten en drinken hebben, dan heb je er de rest van de dag eigenlijk geen omkijken meer naar.

In de zomervakantie zorg ik de ene 3 weken voor de paarden en de ander de andere 3 weken.
En zo vangen we elkaar altijd op. Ook als je eens door de week een avondje weg wilt en geen tijd hebt om ze uitgebreid te verzorgen; dan bellen we even en ruilen dan van dag.

Maar ik heb nog meer hulpbronnen die ik kan aanboren. Mijn schoonvader kan ik altijd vragen, mijn buurmeisje rijdt ook al jaren paard en weet hoe ze ze moet verzorgen, mijn nicht zou ik kunnen vragen...al woont die wel 10 km bij me vandaan en als ik echt in hoge nood zit....er wonen bij ons in het dorp meerdere mensen met paarden, die ik ook ken van de ruiterclub. Ik weet zeker als de nood echt aan de man zou zijn en ik weet echt niemand anders te vragen , dat ik dan een beroep op een van hen kan doen.

Mijn baas echter, die heeft een paard en pony en die moet alles alleen doen.
Omdat hij geen betrouwbare persoon kan vinden die zijn dieren verzorgt tijdens zijn vakantie, moet ik het nu dus doen. Hij heeft eens een meisje uit het dorp gehad die zei dat ze al geweest was, terwijl een van de personeelsleden gezien had dat de 3 waterbakken/metselkuipen allemaal leeg waren om 10 uur 's morgens :( en de keer erna was ze opeens ziek en kwam ze niet....terwijl er niemand thuis was om zijn dieren te voeren :( .
Als ik toch dieren moet verzorgen, en met name als het zo'n bloedheet weer is, dan ga ik naar ze toe...ziek of niet ziek...vooral als je weet dat anders er niemand is die ze verzorgt.

Nu ga ik dus ook niet elke dag (hij is dus nu op vakantie)..maar dat hoefde ook niet van mijn baas.
Als alle watertonnen vol zijn, dan redden ze het normaal gesproken (en met dit natte weer al zeker) het hele weekend door.
In 1 stal heb ik een paar balen hooi neergelegd voor het weekend, wat meer als genoeg moet zijn tot maandag.
Maar toch....zo gemakkelijk als mijn baas dan toch denkt...dat kan ik toch niet...en dus ga ik vanmiddag even kijken of ze nog genoeg te eten hebben en niet alles volgepoept hebben. Water zal wel geen probleem zijn.
Maar zoals vorige zomer....toen was het een tijdje zo warm, dat ik wel elke dag moest komen. De watertonnen waren nl. elke keer leeg. Nu hebben de dieren ook automatische drinkbakken, maar die gebruiken ze niet }:0 , en aangezien er ook nog kippen zijn die ook nog wat te drinken moeten hebben....

Het is dus wel een hele zorg om dieren aan huis te hebben. Je moet een betrouwbaar persoon hebben (liefs met een beetje verstand van paarden) die de zorg kan overnemen. Liefst zelfs 2 personen, zodat de 2e kan worden ingeschakeld als de een eens niet kan.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:40

Ik heb mijn paard ook aan huis staan.
In 2009 zijn wij op vakantie naar Kroatie geweest en ik hem mijn paard toen ondergebracht bij een vriendin van mij.
Ik had hem opzich wel thuis kunnen laten ( we wonen naast mijn schoonouders) en hun zijn ook bekend met het houden van paarden.
Maar voor mijn eigen gevoel heb ik hem toch elders ondergebracht.

Ondanks dat ik thuismama ben, ben ik echt niet fulltime thuis hoor, als hij op de wei staat of in de stal en zijn natje en droogje heeft dan is hij al tevreden!

Een avondje weg doen wij amper, dit meer vanwege jonge kinderen maar als we er een avondje niet zijn dan zorgen mijn schoonouders ervoor dat hij voer krijgt.
Ik zet zijn voer dan van te voren klaar en hun geven het hem op de tijden wanneer het zijn tijd is.

sueann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:46

ik heb mijn pony,s achter huis
ik voer om half 8 1uur 6uur 9uur en we zijn vaak altijd da thuis of buurvrouw voert af en toe als het niet anders kan pleeg moeder gaat leren voor 1uur mischien

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:47

Mijn paarden staan bij mijn ouders aan huis.
Ook hebben wij 3 honden, ook mijn ouders hebben drie honden en 6 katten.

Als mijn ouders op vakantie gaan, dan passen wij op. En visa versa.

We kunnen dus niet eens gezamelijk op pad.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:51

Je kunt makkelijk een avond of middag weg hoor. Het is ook maar net wat jij je paarden aanwent. Die van mij krijgen nooit op dezelfde tijd eten en merken het dus niet als ik er een middag niet ben. Ik gooi er extra hooi in en kan rustig weg. De meeste mensen moeten gewoon werken overdag en staan de paarden dus ook zonder toezicht. Moet kunnen toch?!!?
Wanneer wij een nacht weggaan vragen we de buurvrouw om de dieren te doen. Dat werkt prima en we hebben een fijne buuf die zelf ook paarden heeft!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:56

mijn twee paarden en pony staan ook aan huis....ik ga weleens een half dagje weg maar langer ook niet.
(Mijn ene paard heeft zomereczeem en de andere moet iedere 4 uur een plukje hooi hebben)
Ik doe alles zelf,zelfs als ik niet lekker ben of het in mijn rug heb ;)

Ik ben extra gebonden door mijn twee 'probleempaarden'.
Als je gewoon een gezond paard hebt die op het land kan lopen waarvan de afrastering goed in orde is en er staat voldoende gras kun je best twee dagen of meer weg hoor!
Als er 1x per dag iemand komt kijken of er nog voldoende water is en of alles o.k is.

Ik ga ook nooit op vakantie,heb ook 6 honden en wil een ander gewoon niet belasten met mijn dieren.
Die dieren zijn mijn keus,niet die van een ander.
Als ik in het ziekenhuis kom is het wat anders....nood breekt wetten :D

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:38

Heb mijn nu 7 jaar paarden aan huis en ik vind het heerlijk. We werken alletwee, alleen werk ik overdag en ben ik met basisschoolvakanties thuis en mijn vriend werkt in ploegen en is vaak een dagdeel thuis. Mocht het zo zijn dat we wel alletwee overdag moeten werken, dan komt schoonvader alles een keer controleren en water bijgeven enzo. Nou hebben de paarden altijd wel genoeg op de wei, hooi en water, die kunnen ook met warm weer echt wel een dag vooruit met wat ze 's morgens krijgen. De honden en katten en konijnen worden tussen de middag wel voorzien van vers water.

Sinds een aantal jaren woont er een vriendin in de straat. Zij heeft ook paarden en onze weien liggen achter tegen elkaar aan. Dit is helemaal ideaal; we laten elkaar weten als we weg zijn en vangen voor elkaar op als er een keer binnengezet of gevoerd moet worden. En je kijkt toch af en toe achter en weet dat je moet handelen als er wel eens iets gebeurt. we weten ook van elkaar wat we willen/moeten als een paard zich blesseert ofzo. Nu is mijn omheining een herashekwerk van 1.50 m hoog met drie stroomdraden aan de binnenkant en zullen mijn paarden er niet makkelijk uit kunnen.
En om onze weien liggen nog 15 hectare akker, dus mochten ze ontsnappen, zijn ze nog wel even door het akker aan het sjouwen voor ze op de weg komen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:25

Wij gaan gewoon weg hoor, maar zorgen wel dat de paarden op tijd te eten krijgen en voldoende water/hooi hebben. Zijn ook nooit langer dan een dag weg, maar als we ergens heen gaan zijn we al snel een tijd weg.
Vakantie is niet mogelijk, maar ach wij zijn altijd op vakantie. :D

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:00

Je hebt het wel over Drenthe he :+

Hier wonen hele aardige mensen hoor :D

Ik woon in Drenthe, maar dat had je vast wel begrepen haha.
Wij wonen in een dorpje vlakbij Emmen. Er zijn hier veel paardemensen.

Wij letten altijd op elkaars paarden. We zien direct of er iets aan de hand is.
En dan gaan we of zelf even kijken of we bellen de eigenaren dat ze even bij de paarden moeten kijken.

En als we op vakantie gaan of dagje weg of wat dan ook, er is altijd wel iemand die wil voeren en oppassen.

Twee van mijn vriendinnen komen ook uit het andere deel van het land, en vinden het hier ook geweldig.
Ze moesten wel wennen aan de gastvrijheid hier ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:49

Bij ons is er bijna altijd wel iemand thuis, maar als we echt allemaal langer weg zijn staan de paarden binnen. Normaal staan ze overdag van half 10 tot 6 uur ongeveer buiten, maar het wil nog weleens voorkomen dat ze gaan rennen door de dazen in de zomer, of dat er op straat bv iets gebeurt waarvan ze schrikken en de ene kan echt blijven rennen dan, dat moet ik niet hebben als er niemand is. Ga gerust even een boodschap doen ofzo hoor, maar langer dan een uurtje blijven we niet weg als ze in wei staan.

Op vakantie ging ik verder toch al niet dus dat is makkelijk. Avondjes weg gaan prima, normaal voeren we om 8 uur krachtvoer en om 10 uur hooi, maar dan geven we bv voor we weggaan extra hooi en dan als we terugkomen de rest. Zolang ze maar wat te doen hebben staan ze binnen prima.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:47

Ik heb mijn paarden sinds mei dit jaar thuis staan.
Hier is eigenlijk wel altijd iemand thuis, mijn vader heeft thuis ook zijn bedrijf, dus die gaat af en toe even kijken of alles nog goed gaat. Wij hebben thuis ook nog meer dieren, en die kunnen ook niet meer als een dag alleen blijven. Mijn ouders zijn nu op vakantie, dan zorg ik dus overal voor. Mocht ik op vakantie gaan/willen dan zorgen hun overal voor.
Mijn paarden gaan 's ochtends wel altijd om dezelfde tijd naar buiten, maar wanneer ze naar binnen gaan verschilt nog wel, ligt aan het weer, en aan wanneer ik thuis ben.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:00

Heb de paarden ook aan huis, in de zomer gaan we geregeld een weekendje weg, de paarden staan dan
dag en nacht buiten op het gras dus hoeven ook niet bijgevoerd te worden, wel komt er een vriendin uit de
buurt 2x per dag controleren of alles nog goed is en de waterbak bijvullen.
In de winter heb ik zelf altijd meer moeite om weg te gaan omdat ze dan s nachts op stal gaan, en bijgevoerd moeten worden, ook dit willen de buren en een vriendin wel doen, maar maak er echt alleen gebruik van in nood.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:04

Ik krijg ook een eigen paard aan huis en wij gaan ook dan weleens op vakantie. Het plan is dan wel om haar voor die tijd dan naar de manege te sturen waar ze vandaan kwam. Die zien haar vast graag wel even terug :). Ja kan idd niet 24/7 op stal zijn, ook niet als je thuis bent. Er kan áltijd iets gebeuren. Gewoon goed opletten zo ver het kan ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:06

Mijn paarden staan echt wel ooit (lees dagelijks) alleen thuis maar je kan niet smorgens ergens heen gaan en de volgende middag (of 2 dagen later) terugkomen, tenzij je paarden 24/7 buiten staan. Mijn sportpaarden gaan smorgens naar buiten en savonds naar binnen en worden smorgens/savonds gevoerd.

Voor de jonge paarden maakt het niet uit of ze smorgens eten krijgen en de volgende dag savonds.

Verder is het veel werk. Als mijn vader op vakantie is moet ik voor en na mijn werk de paarden doen + jonge paarden water geven/voeren. Dit betekend dat ik niet lekker meteen na mijn werk even uiteten kan tot 12 uur snachts zonder dat ik eerst naar huis ga.