Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:28

Nee, we hebben helemaal geen contract.
Zelf (laten) repareren lijkt me geen goed idee omdat ik de stal natuurlijk huur.
De stalhouder moet het gewoon repareren, het is in principe zijn eigendom.

Wat Quartel schrijft vind ik ook wel een goed idee.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-07-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:30

Kan je het zelf niet repareren? Toen mijn pony vorige week de wei niet zo netjes had gehouden heb ik het ook zelf weer gemaakt. Natuurlijk wel in overleg, maar dan kan je wel snel je paard in een gerepareerde stal zetten.

Geen idee hoe goed je kan met de stal eigenaar maar persoonlijk vind ik het idee van quartel wel gewaagd. Als ik stalhoudster was zou ik het niet erg waarderen, jou paard heeft het tenslotte ook gesloopt.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 18-07-11 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:30

nou...daar zeg je wat cissy, dat was ik al weer vergeten ja |o
Ik heb toen inderdaad rubber matten tegen de muren gemaakt.
Mijn merrie vond het toen een stuk minder interessant om te trappen want het maakte niet zo veel herrie meer :+
En door rubber trappen ze niet heen hoor

TS....succes

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:31

Wij hebben een contract, van ik geloof 2 A4-tjes :D
En wij mogen ook zelf helemaal niets repareren, maar het is bij ons allemaal goede kwaliteit. Er zijn meerdere paarden die schoppen (als het voer komt) en ik geloof niet, dat er ooit één een gat in het hout heeft geslagen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:32

tsja, zo ver moet het natuurlijk helemaal niet komen (verwonding)...
Kun je niet alvast rondkijken voor rubbermatten en hem voorstellen dat hij de stal repareert en jij de matten betaalt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:33

Ik ga in ieder geval wat informatie zoeken over die rubberen matten, die wil ik inderdaad dan ook wel zelf betalen.

Dat lijkt me misschien ook wel beter voor haar benen, dan dreunt het niet zo door in de pezen en zo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:35

mika11 schreef:
Nee, we hebben helemaal geen contract.
Zelf (laten) repareren lijkt me geen goed idee omdat ik de stal natuurlijk huur.
De stalhouder moet het gewoon repareren, het is in principe zijn eigendom.

Wat Quartel schrijft vind ik ook wel een goed idee.

Maar jij weet nu dat het kapot is, als je dus je paard er weer in zet en er gebeurt wat dan is dat je eigen verantwoording, had je m er maar niet in moeten zetten. Verzekering kan dan wel eens heel moeilijk gaan doen. Hopelijk gebeurt er niks maar hou dat wel in je achterhoofd.

Vertel dat ook de stalhouder en misschien gaat het repareren dan wat sneller. Hij hoort te zorgen dat je paard veilig staat en je box heel is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:37

mika11 schreef:
Ik ga in ieder geval wat informatie zoeken over die rubberen matten.
Dat lijkt me misschien ook wel beter voor haar benen, dan dreunt het niet zo door in de pezen en zo.

de mijne sloeg haar hoeven helemaal kapot tegen de muren......zij was echt een lief draakje :+
Het rubber werkte voor haar perfect, en voor de rust van de andere paarden ook.
Als je aan 2de hands rubber loopband kan komen die breed genoeg is en alleen aan de bovenkant bevestigd zodat de onderkant los hangt kan er lucht tussen en zal het slaan tegen de muur minder hard klinken.
Dus maakt het minder indruk als dat je paard wil, dan is het gelijk niet de moeite meer om nog te slaan ;)

en die stalbaas?.....gewoon even subtiel laten merken dat je niet helemaal op je achterhoofd gevallen bent :D

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:38

Bij ons wordt het gewoon gemaakt door de stalhouder.
Tenzij een paard echt moedwillig meerdere keren iets sloopt.
(we hebben een grapjas op stal gehad die iedere maand de waterleiding van de muur trok, daar hebben we extra kosten aan moeten maken die verhaald zijn op de huurder (paard deed het nog na het hufterproof te hebben gemaakt))

Probeer gewoon even te overleggen met de stalhouder.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:39

quartel schreef:
mijn paard heeft ooit eens het hele raam uit haar stal verwijdert :+
Ik ben naar de stalhouder gegaan en stelde voor de kosten door de verzekering uit te laten keren als hun dat wilde.
Stalhouder heeft het direct gemaakt en wilde er niets voor hebben.......zo kan het dus ook :j

Denk alleen al uit waardering dat je het gewoon kwam aangeven. Hoe vaak is het wel niet een discussie van mensen of ze wel/niet iets hebben gedaan. Of de pensionhouder gewoon iets kapot in de hoek terug mogen vinden. geloof me maar dat het geen vetpot is en alle extraatjes al snel uitgegeven moet worden, omdat de klant zich er niet meer verantwoordelijk voor voelt maar wel van mening is dat alles er glad en mooi bij moet staan....

Persoonlijk vind ik dat je paard dit uit eigen energie kapot heeft gemaakt.. volgens mij (pin me er neit op vast er zijn er velen die mij kunnen verbeteren) is het zo dat in de grondwet staat dat eigenaar verantwoordelijk is voor alle schade wat een dier uit eigen energie aanricht.
Maar zoals hierboven.. kan het idd ook. gewoon overleggen! En zelf ook in willen leggen en bereid zijn mee te werken!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:40

Ik heb bij Bos Rubber van die met 4 lagen nylon versterkte transportband gekocht, niet kapot te krijgen en ook nog betaalbaar, ze zitten alleen wel in de kop van NH.

mika11

Re: Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:42

Hoe maakt je die matten dan vast aan de wand?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:42

Volgens mijn contract en ervaring ben je als eigenaar verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade die jouw paard aan eigendommen van een ander toebrengt. Ook als het gaat om bijvoorbeeld een paard dat zich losrukt tijdens het naar buiten brengen en bij de buren de tuin op de kop zet. Volgens mijn assurantietussenpersoon is de eigenaar degene die aansprakelijk gesteld moet worden en niet de houder.

Als het om kleine zaken gaat, zul je me niet horen. Je zult maar zo'n paard op stal hebben. Ben je per maand meer aan reparatiekosten kwijt dan je aan pensiongeld beurt. En dat wordt dan nog heel normaal gevonden ook. Zo'n paard mocht bij mij heel snel een ander plekje zoeken. Ben namelijk ook niet op m'n achterhoofd gevallen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:44

Marion:
Nou is het net alsof mijn paard de hele dag schopt, maar het is alleen 's ochtends.
De stallen ombouw zijn van houten planken, dus als de stallen steviger zijn, gaat het ook niet kapot.
Dat ligt dan niet alleen aan het paard, maar ook aan de kwaliteit wat de verhuurder aanbiedt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:44

Knert schreef:
quartel schreef:
mijn paard heeft ooit eens het hele raam uit haar stal verwijdert :+
Ik ben naar de stalhouder gegaan en stelde voor de kosten door de verzekering uit te laten keren als hun dat wilde.
Stalhouder heeft het direct gemaakt en wilde er niets voor hebben.......zo kan het dus ook :j

Denk alleen al uit waardering dat je het gewoon kwam aangeven. Hoe vaak is het wel niet een discussie van mensen of ze wel/niet iets hebben gedaan. Of de pensionhouder gewoon iets kapot in de hoek terug mogen vinden. geloof me maar dat het geen vetpot is en alle extraatjes al snel uitgegeven moet worden, omdat de klant zich er niet meer verantwoordelijk voor voelt maar wel van mening is dat alles er glad en mooi bij moet staan....

Persoonlijk vind ik dat je paard dit uit eigen energie kapot heeft gemaakt.. volgens mij (pin me er neit op vast er zijn er velen die mij kunnen verbeteren) is het zo dat in de grondwet staat dat eigenaar verantwoordelijk is voor alle schade wat een dier uit eigen energie aanricht.
Maar zoals hierboven.. kan het idd ook. gewoon overleggen! En zelf ook in willen leggen en bereid zijn mee te werken!

poe...ik ken de grondwet niet.
Ik handelde naar eigen geweten.....
Als iemand iets van mij stuk maakt vind ik het alleen erg als het me niet verteld word ;)
Dus zal ik dat bij een ander ook niet doen.
Stalbaas was ook eens per ongeluk op mijn auto ingereden....sja...kan gebeuren.
Stalbaas kwam direct naar me toe om excuus aan te bieden en het op te lossen :j
Ik vind dit soort gedrag heel netjes.
Als je met een beetje respect met elkaar overweg kan is eigenlijk altijd alles wel op een nette manier op te lossen toch?
Maar dat is mijn gedachtengang...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:46

mika11 schreef:

met keilbouten met een ringetje er tussen, niet te strak zodat het rubber niet kan gaan scheuren

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:47

Ik denk dat het voor de kosten / verzekering van de stalhouder is!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:49

mika11 schreef:
Marion:
Nou is het net alsof mijn paard de hele dag schopt, maar het is alleen 's ochtends.
De stallen ombouw zijn van houten planken, dus als de stallen steviger zijn, gaat het ook niet kapot.
Dat ligt dan niet alleen aan het paard, maar ook aan de kwaliteit wat de verhuurder aanbiedt.

Met die kwaliteit ben jij akkoord gegaan toen je de stal huurde. Feitelijk is het precies hetzelfde als met een huurhuis; bij het verlaten moet het in dezelfde staat worden achtergelaten als waarin het is aangetroffen. Gaan spullen kapot vanwege geweld van buiten, dan dient de huurder dit te repareren of voor kosten van huurder gerepareerd te worden. Kan er echt niks anders van maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:52

quartel schreef:
mika11 schreef:

met keilbouten met een ringetje er tussen, niet te strak zodat het rubber niet kan gaan scheuren

Of nog met een lat ertegen zodat het rubber niet uit kan zakken en 'bol' gaan staan.

Quartel, Jouw matten hangen er overigens nog gewoon :)

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:53

Voor de veiligheid van je eigen paard zou ik heel snel een rubber mat tegen de muur doen.
Boven een lat aan de muur bevestigen en daar een dikke rubber mat op vast maken. De onder kant los laten hangen. Als je paard nu tegen de muur trapt hoor je niets meer en gaan ook zijn hoeven niet kapot.
Mijn merrie deed het ook altijd heel erg tegen zijn buurman(vrouw), dat de eigenaar van de stal er s'nachts wakker van werd. Ze deed het s'nachts en ook met voeren. Her werkt perfect met rubber, ze hebben haar s'nachts nooit meer horen trappen. Haar hoeven waren ook niet meer beschadigd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:54

Marion:
Maar toen ik er kwam zag het er prima uit.
Als dat niet zo was, had ik er mijn paard niet gestald.
Het zijn hard houten planken wat er heel stevig uit ziet.
Maar nu door het schoppen komen er kieren tussen de planken.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-07-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:54

hihi ik kom ze misschien wel samen met sjaak wel even bekijken op speldag *\o/*

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:55

mika11 schreef:
Maar toen ik er kwam zag het er prima uit.
Als dat niet zo was, had ik er mijn paard niet gestald.
Het zijn hard houten planken wat er heel stevig uit ziet.
Maar nu door het schoppen komen er kieren tussen de planken.

maar dan kan je toch ook gewoon het voorstel doen het samen op te lossen?
Het is zijn stal en jouw paard......en dus jullie probleem toch?.....of zie ik het nu zo verkeerd?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:56

als jouw paard iets kapot maakt ben jij daarvoor verantwoordelijk.
ook al zijn de stallen naar jouw mening niet stevig genoeg, je hebt ze gezien (dus bent accoord) voordat je je paard er onder bracht.
als je je paard bij je WA verzekering hebt aangemeld dan kan je kijken of die het betalen.

maar wat veel belangrijker is, is dat je paard zichzelf zo echt kreupel kan trappen. en dat kan ik helaas uit eigen ervaring zeggen.
ik had ook een merrie die bij tijd en wijle trapte tegen de wanden.
ik heb er ook matten in opgehangen, maar helaas al te laat. zij is kreupel geraakt en kon niet meer gereden worden, 8 jaar oud pas, gelukkig was het een merrie met goede papieren dus nu is ze fokmerrie.

hier zie je verschillende soorten matten, ik had die met gaatjes erin, heel makkelijk ophangen:

http://www.google.nl/search?tbm=isch&hl ... =&aql=&oq=

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:04

@ marion,
dat is dus echt niet zo!
jij bied een stal aan en als er een pensionpaard wat sloopt dan draai jij voor de kosten op niet de eigenaar.
ik heb dit zelf bij de verzekering na gevraagt.
zolang ze geld betalen om op stal te komen staan ben jij aansprakelijk en hoor jij de stallen in orde te hebben.
ga maar navragen bij je verzekering.