Is dit een goede, toekomstige wei voor mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenMLove

Re: Is dit een goede, toekomstige wei voor mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:02

Hihi, ik wil alleen even vragen met welk programma j het hebt gedaan! ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:04

@lovelucydan .. tuurlijk hebben veel paarden het slechter .. maar daar moet je toch helemaal niet naar willen kijken? Je moet juist kijken naar alle paarden die het beter/goed hebben. Vind die vergelijking altijd zo vreemd :? En 10 balen, weet niet van welk formaat maar die zullen er zo door zijn, want het zal hoe dan ook bijgevoerd moeten worden. Wij hadden begin winter zo'n 600 pakjes hooi in de schuur liggen, 2 per dag.

TS hebben jullie nu al geitjes of niet? Want vergis je niet dat geiten ook verzorging nodig hebben en dat ook dat geld kost. Als die ziek worden is de DA ook duur. Als die er nog niet zijn zou ik toch overwegen om een shet te kiezen voor erbij of dat iig thuis voor te leggen.

Kan je met een aanhanger trouwens goed bij de hooischuur komen zonder over het gras te moeten? Anders rijd je met slecht weer snel je wei stuk bij het brengen van nieuw hooi.

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:26

idinn schreef:
@lovelucydan .. tuurlijk hebben veel paarden het slechter .. maar daar moet je toch helemaal niet naar willen kijken? Je moet juist kijken naar alle paarden die het beter/goed hebben. Vind die vergelijking altijd zo vreemd :? En 10 balen, weet niet van welk formaat maar die zullen er zo door zijn, want het zal hoe dan ook bijgevoerd moeten worden. Wij hadden begin winter zo'n 600 pakjes hooi in de schuur liggen, 2 per dag.

TS hebben jullie nu al geitjes of niet? Want vergis je niet dat geiten ook verzorging nodig hebben en dat ook dat geld kost. Als die ziek worden is de DA ook duur. Als die er nog niet zijn zou ik toch overwegen om een shet te kiezen voor erbij of dat iig thuis voor te leggen.

Kan je met een aanhanger trouwens goed bij de hooischuur komen zonder over het gras te moeten? Anders rijd je met slecht weer snel je wei stuk bij het brengen van nieuw hooi.

Ja, de geitjes hebben we al, die worden alleen gevoerd, en soms een beetje mee gespeeld en gecontroleerd op wormen..

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:27

Met welk programma heb j het gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:30

Misschien is er wel iemand in de omgeving die een fijn plekje zoekt voor een shetlander of kleine pony? Dan heb je geen extra kosten, alleen een vreemde op je erf erbij .. maar kan je wel stallingskosten vragen ...

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:52

Het ziet er al bij al niet slecht uit.
Ik zou alleen voor je eigen gemak een deur maken tussen de stal en zadelkamer, als je je paard daar toch wilt kammen bij slecht weer, dan moet je tijdens slecht weer niet buiten komen. Misschien ook een deur vanuit de zadelkamer naar het hooi. ik vind als je een stal gaat zetten, denk dan evenzeer aan de dagen dat het slecht weer is, het is zo een gemak als je alles van binnenuit kan doen.

Misschien gezeldschap voor je paard is ook geen slecht idee

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:59

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb de tekening gemaakt met het programma Google Sketch Up 8.
Het is eventjes vogelen, maar als je het een beetje in de gaten hebt is het een heel handig programma om mee te werken !

@idinn bedankt, dat vind ik echt een heel goed idee ! ik zal er is over nadenken, ik heb al besloten dat waarschijnlijk de geitjes met het paard samen in de wei komen te staan..

Hier is een nieuwe tekening, het is hetzelfde als de eerste tekening, alleen de grote wei & de geitenwei is samengevoegd, en links is een breder pad van ongeveer 3 á 4 meter, waar eventueel (voor het hooi) een aanhanger kan rijden :

http://i56.tinypic.com/4jmkas.jpg

(De stal word dan in werkelijkheid groter, ongeveer 3,5 bij 3,5 denk ik)

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:24

Ja, dat vind ik een leuk idee! Staan die geitjes trouwens 24/7 buiten?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:36

hihi ik snap echt niks van Sketch up :')

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:12

WissMiss schreef:
Ja, dat vind ik een leuk idee! Staan die geitjes trouwens 24/7 buiten?

Ja, ze staan 24/7 buiten, ze hebben wel een schuilstalletje voor als het regent. (geitjes hebben echt een enorme hekel aan regen, haha)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:17

als ik de groottes zo bekijk, dan vrees ik dat dat heel het jaar hooi voeren wordt. in de zomer aanvullend en in de winter volledig (anders heb je in de zomer sowieso geen gras meer). Hooiopslag is dan ook veel te klein. Stal is ook erg krap, zeker omdat een paard eigenlijk een maatje nodig heeft en je dus minimaal een shetlandje er bij zult moeten zetten.
Verder kan dit wat mij betreft wel. Als dit de plaats is die je ter beschikking hebt, dan is het zo. Paard kan in de winter zeker zijn uitloop hebben in de bak; als er maar hooi voorradig is in zijn schuilstal/ hooinet/hooibak/...
In de zomer zou hij/zij dan wat kunnen scharrelen op dat weitje en 's avonds sluit je bv de weide af en geef je nog een paar plakken hooi bij.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:19

ow en nog een kleine tip: je hooi slaag je beter op onder een afdak ipv een volledig afgesloten hok ;) bespaart je ook kosten in het bouwen

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 22:45

Bedankt ! Nog meer tips en/of opmerkingen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:49

Moet je wel een heel ruim afdak maken, want de balen aan de zijkanten die nat regenen zien er meestal niet zo lekker uit meer na een tijdje. Wij hadden een "dichte" hooischuur, balen nooit tegen de wanden maar rechtstaande pallets tussen. En overal zaten aardig wat kieren waar alles door waaide. Maar nat regenen kon het iig niet (ja na storm als er een stukje golfplaat weg was haha).

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:14

je kan ook je dak een stuk laten oversteken ;-)

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:09

Ik vind je tekenking echt mooi zelf gemaakt op paint ?
Zo te zien denk je heel goed na over wat je wilt en gaat doen.
Je hebt je tijd nog zeg je 1 jaar, mischien kan je dat stukje wei/zand terug in zaaien tot 1 weide.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:54

Als het paard de stal uit loopt loopt hij meteen in de weide, zomers geen probleem natuurlijk maar bij nat weer wordt het een modderpoel!! ook zou ik liever eerst een stuk bestraten en daar aan sluitend een zandpaddock voor swinters is dit dan wel erg prettig voor je paard! dan zou ik ook dat zand gedeelte uit de wei weg halen dat is dan nergens meer voor nodig. als het toch te nat is laat je ze der niet op lopen omdat ze de wei anders kapot trappen!

Het hooi opslag is ook zeker te klein, je vergeet je bodem bedekking ook nog die neemt ook erg veel ruimte in beslag.

een shetje erbij zou ik toch gaan proberen, er zijn er genoeg die als gezelschaps pony worden aan geboden en dus bijna gratis (of ze zijn gratis) af te halen zijn. dan hoeft je vader daar geen geld in te steken maar is je paard niet alleen. hiervoor zal wel een stalletje voor bij gemaakt moeten worden.

verder heb ik niet zo heel veel aan te merken. ja alleen dat er wel tekort wei is als je niet bij voert

succes!!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:07

Kan je de bak niet eventueel als paddock gebruiken in de winter?
Dan heb je net iets meer gras in de zomer

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:29

Femmz schreef:
Ik vind je tekenking echt mooi zelf gemaakt op paint ?
Zo te zien denk je heel goed na over wat je wilt en gaat doen.
Je hebt je tijd nog zeg je 1 jaar, mischien kan je dat stukje wei/zand terug in zaaien tot 1 weide.

Ik heb de tekening zelf gemaakt op het programma Google Sketch Up 8

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:30

welmoedz schreef:
Kan je de bak niet eventueel als paddock gebruiken in de winter?
Dan heb je net iets meer gras in de zomer

Ja, dat zou kunnen, alleen is dat niet slecht voor je paard ? Omdat die grond in de winter meestal bevriest, en erg hard is om op te lopen enzo ?

_Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:35

lauwtjuhh schreef:
Als het paard de stal uit loopt loopt hij meteen in de weide, zomers geen probleem natuurlijk maar bij nat weer wordt het een modderpoel!! ook zou ik liever eerst een stuk bestraten en daar aan sluitend een zandpaddock voor swinters is dit dan wel erg prettig voor je paard! dan zou ik ook dat zand gedeelte uit de wei weg halen dat is dan nergens meer voor nodig. als het toch te nat is laat je ze der niet op lopen omdat ze de wei anders kapot trappen!

Het hooi opslag is ook zeker te klein, je vergeet je bodem bedekking ook nog die neemt ook erg veel ruimte in beslag.

een shetje erbij zou ik toch gaan proberen, er zijn er genoeg die als gezelschaps pony worden aan geboden en dus bijna gratis (of ze zijn gratis) af te halen zijn. dan hoeft je vader daar geen geld in te steken maar is je paard niet alleen. hiervoor zal wel een stalletje voor bij gemaakt moeten worden.

verder heb ik niet zo heel veel aan te merken. ja alleen dat er wel tekort wei is als je niet bij voert

succes!!

De stal kan natuurlijk ook gewoon dicht gemaakt worden.. Maar bedoel je dat de kleine wei, een stukje bestraat word aan de kant van de stal, en dan de rest van de kleine wei zand ? (en dat ik dan het zand in de grote wei weghaal) ? Ja, ik heb al van vee mensen gehoord dat de hooiopslag te klein word, dus dat moet ik nog even gaan veranderen.. Zoals iemand anders had voorgesteld vond ik het wel een goed idee om te kijken of iemand een plek zoekt voor zijn of haar shetje (24/7 in de wei, en als het echt moet in de stal). Ik ga het paard dan sowieso bijvoeren met hooi en biks (denk ik).

Allemaal bedankt ! :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:37

k denk dat je beter even opzoek kan naar een verzorgpony en daar eerst eens de basis verzorging onder de knie leren te krijgen. daarna moet je nog leren hoe en wat met voer/ontworming /hoefsmid etc en vervolgens nog je weidebeheer want als je daar jaren niks aan doet kwa bemesting etc dan is het 1 groot drama.