Chubby schreef:lightmorebh schreef:Nou moet ik zeggen er staat niet veel meer op de wei.
Iedere x als ik ze naar stal haal krijgen ze biks en slobber.
Dit is je probleem. Paarden hebben rúwvoer nodig om het kacheltje brandende te houden. Bij te weinig ruwvoer, zie je dat de zwakkere paarden inderdaad het eerste last krijgen.
En het tweede probleem is dat het verteren van krachtvoer juist energie kost.
) welsh pony en jong spul) En sinds ik met mijn ondertussen verkochte paard en de arabische ruin wedstrijden ben gaan starten gaat alles naar binnen s nachts!
Ze staan 24/7 buiten en hadden het eergisterenavond zó koud en ze kunnen echt wel iets hebben. Ze hebben nu gewoon winterdekens op want het regent bijna non stop. Mijn oppermietje staat zelfs met een halsdeken want die stond gisteren weer compleet te klapperen. Ik had ze ook binnen kunnen zetten maar heb ze liever ingepakt buiten dan naakt binnen. Met dit weer vind ik het moeilijk om tegen de kou op te voeren, normaal krijgen ze met strookbegrazing 1,5 meter per dag maar nu hebben ze 4 meter gekregen zodat ze maar kunnen blijven eten
. Je moet inderdaad per situatie bekijken wat het fijnst is voor het dier in kwestie. Wel weet ik dat bibberen geen teken van kou hoeft te zijn. Veel mensen denken dit meteen maar het is juist een "proces" van het paard om warmte te genereren. Dit doen "buitenpaarden" op meerdere manieren. Bijvoorbeeld door bibberen en door vachtharen wat rechter te zetten voor andere geleiding van de lucht. 
...
) en vanmiddag heb ik ze al 1.5 uur buiten gehad op een landje. Shetlief & mijn grote. Grote met dek. Ik de grote in de gaten houden, maar die leek mooi blij, dus hup naar huis. Kom ik terug; nog altijd een blij grazende grote, blij met haar regenjas, vind ik potjandorie een zielig hoopje shetlandpony die ongecontroleerd staat te rillen en niets meer doet. Serieus, ik dacht dat die zo hard waren?? Dus met die een stuk gewandeld en in een dik laag stro op stal terug gezet. Ik heb blijkbaar mietjes als zelfs mijn shetpony hier niet tegenkan.... de andere paarden hebben zonder dekens nergens nooit last van. Grmbl.