Ben ik nou zo'n meuterig of mijn paarden mietjes..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:33

Chubby schreef:
lightmorebh schreef:
Nou moet ik zeggen er staat niet veel meer op de wei.
Iedere x als ik ze naar stal haal krijgen ze biks en slobber.

Dit is je probleem. Paarden hebben rúwvoer nodig om het kacheltje brandende te houden. Bij te weinig ruwvoer, zie je dat de zwakkere paarden inderdaad het eerste last krijgen.

En het tweede probleem is dat het verteren van krachtvoer juist energie kost.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 00:37

Ja indd, ga daarvoor kijken en haal ze allebei iedere dag naar stal om hooi te kunnen eten!

Thanks Bokkers!!!

knollentuin

Re: Ben ik nou zo'n meuterig of mijn paarden mietjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:02

ze hebben niets aan een half uurtje hooi eten ts, geef ze hooi op de wei, een flinke hoeveel heid, niet een plakje per paard. door te eten worden ze warm, dus als je ze alleen op stal geeft hebben ze het warm op stal ...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 09:25

knollentuin schreef:
ze hebben niets aan een half uurtje hooi eten ts, geef ze hooi op de wei, een flinke hoeveel heid, niet een plakje per paard. door te eten worden ze warm, dus als je ze alleen op stal geeft hebben ze het warm op stal ...

Wie zegt dat het een half uurtje is? Hooi op de wei met 12 andere paarden gaat niet werken. Zoals ik al zei hebben alleen mijn paarden er last van en de eigenaar wil nog niet het kuil openmaken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:09

ok ,ik had even gemist dat ze er met zoveel op staan, dan zou ik met dit soort herfstachtige dagen ook nog voor een regendek kiezen...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:19

Onze paarden gaan elke nacht op stal! 7 jarige kwpn merrie en een 18 jarige arabier ruin. arabje staat met dit weer echt niet graag buiten, hij wil graag naar buiten, maar ook weer graag naar binnen met opgezette haren. Merrie kan t allemaal niets schelen, zolang er maar eten is..

Vind dat jij, zeker met de geschiedenis van je paarden ('probleempaard' en een 'oudje') echt niet verkeerd doet om ze binnen te halen 's nachts hoor. Vroeger lieten wij ze ook altijd buiten, maar dat waren uhm 'andere' paarden om t zo maar te zeggen. (grote plompe groninger x gelderse ruin van 1.75 hoog (en breed :+) welsh pony en jong spul) En sinds ik met mijn ondertussen verkochte paard en de arabische ruin wedstrijden ben gaan starten gaat alles naar binnen s nachts!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:26

's Winters een deken op en te allen tijde zorgen voor voldoende ruwvoer.
Ik ga zo ook een strook vers gras bij geven, krijgen ze het gelijk lekker warm van. Het is logisch dat ze graag naar je toe komen, dan krijgen ze tenminste iets te eten.
DE oplossing zou zijn dat ze onbeperkt kuil/hooi bijkrijgen op het land maar zolang dat niet kan haal je ze gewoon met nat weer binnen toch?
Succes!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:30

Haha gelukkig ben ik dan toch niet zo meuterig als ik dacht!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:43

Mijn pony van 33 staat 24/7 (van mei t/m oktober) buiten zonder schuilgelegenheid.
Als het zulk weer is als nu gaat ze snacht zowieso naar binnen en krijgt ze een regendeken op..
Ze moet onder zulke omstandigheden aardig hooi bij eten in de nacht uren om het overdag een beetje uit te kunnen houden.
Ze valt in als een gek met dit weer, bibberd over de hele lijf..
Betekent wel dat als zij naar binnen gaat haar stalgenoot ook naar binnen moet anders staat ze alleen.
Deze is trouwens vet en bibberd met dit weer ook als een rietje, dus die theorie dat paarden met een vetlaag het niet koud kunnen hebben gaat bij deze niet op :+

Ook al zeg iedereen hou lekker buiten, ik denk aan mijn pony.
Ik wil er nog niet vanaf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

24/7 buiten klinkt leuk, maar is het echt niet altijd.

heb mijn pony 24/7 buitenstaan,maar sta nu wel wachtend voor een andere plek(met stalling).

Dit omdat hij alleen met een ruin staat,dus van 'de kudde die elkaar warm houdt' komt niets terecht. Met de merries samen ging niet want meneer ging dekken en werd lichtelijk vervelend... }>
Hij is fiks afgevallen na de winter, dekens is een discussiepunt hier op stal.
Ruwvoer wordt ook niet voldoende bijgevoerd vind ik, dus warmhouden kost extra energie...die hij niet heeft.
Schuilplek hebben ze eigenlijk ook nauwelijks, er staan bomen maar die zijn niet de moeite waard.

aangezien weidegang met schuilstal hier nergens in de omgeving te vinden is ga ik maar over naar overdag weide en 's nachts stal.
misschien een stuk minder 'natuurlijk', maar wel veel beter voor hem.

dus lekker anderen laten denken dat je meuterig bent, je doet wat het beste voelt voor jou en je paard.
niks mis mee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:00

Even tussendoor: Bestaan er geen New Zealand dekken meer? Goedkoop, robuust, waterdicht, maar tenminste gevoerd.

Ongevoerde regendekens zijn echt niet lekker voor het paard, doe er dan een onderdeken onder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:46

er zit altijd wel een laagje binnenvoering in de regendekens. Ook in de "ongevoerde" (bij mijn oude piept die witte dunne laag vulling nu door de gladde binnenstof heen bij de naden) Fleece is snel te warm in de zomer, net als wol.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:51

Dan zal ik maar niet zeggen waar mijn pony's nu onder staan :') Ze staan 24/7 buiten en hadden het eergisterenavond zó koud en ze kunnen echt wel iets hebben. Ze hebben nu gewoon winterdekens op want het regent bijna non stop. Mijn oppermietje staat zelfs met een halsdeken want die stond gisteren weer compleet te klapperen. Ik had ze ook binnen kunnen zetten maar heb ze liever ingepakt buiten dan naakt binnen. Met dit weer vind ik het moeilijk om tegen de kou op te voeren, normaal krijgen ze met strookbegrazing 1,5 meter per dag maar nu hebben ze 4 meter gekregen zodat ze maar kunnen blijven eten :\

Ik vind je dus zeker geen mietje, kijk naar je paard! Het is jammer dat je zelf het weidebeheer niet kan doen, dan kan je stukken afzetten en hebben ze meer gras te eten. Als mijn paard echt staat te rillen van de kou laat ik hem echt niet zo staan, of het nu januari of juli is. Met non stop regen en een harde wind hebben ze het snel koud.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:34

ik heb mijn kinders ook lekker op stal staan nu. welliswaar een kale stal maar beter dat dan in de drup staan. zelfs de shet stond vanochtend te rillen terwijl die een bijzondere vetlaag heeft!
Ze hebben bij mij trouwens geen schuilmogelijkheden als ze op wei of bak staan!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:42

Eerlijk gezegd....... Toen ik mijn paard kocht had ik hem ook op een stal staan waar 24/7 buiten staan verplicht is.....
Ik ben net als jij wat dat betreft dus.... regendekentje en extra poedertje voor weerstand etc. Iedereen lachte me uit, maar ook ik zag mijn paardje achteruit gaan!

Lang verhaal kort! Ik ben verhuisd naar stal waar ze wel lekker buiten kunnen, maar bij extreem weer lekker naar binnen gaan en snachts zowieso binnen!

Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt waarvan jij denkt dat goed is voor je paardje!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:44

Ik vind je niet meuterig en je paarden ook geen mietjes :o . Je moet inderdaad per situatie bekijken wat het fijnst is voor het dier in kwestie. Wel weet ik dat bibberen geen teken van kou hoeft te zijn. Veel mensen denken dit meteen maar het is juist een "proces" van het paard om warmte te genereren. Dit doen "buitenpaarden" op meerdere manieren. Bijvoorbeeld door bibberen en door vachtharen wat rechter te zetten voor andere geleiding van de lucht.

Ik weet niet of ik hier mag verwijzen met een link naar een ander forum/artikel dus ik stuur je even een PB. Wie weet haal je er iets uit ;) .

Met de juiste kennis van een aantal "lichaamsprocessen" zou je redelijk moeten kunnen inschatten wat voor jouw paarden haalbaar is. Mijn paard staat 24/7 buiten maar wel met een inloopstal waardoor hij goed kan schuilen. En als het langdurig regent/sneeuwt en hard waait en ze gaan het weiland op, dan krijgt hij ook zijn regendeken op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:46

R0oszs schreef:
Ik vind dat je gewoon moet doen waar jij je goed bij voelt.

Apart, ik dacht dat je juist moest doen waar je páárd zich goed bij voelt.

Al begrijp ik het in deze situatie wel: geen schuilmogelijkheid, ouder paard, te weinig ruwvoer... iemand schreef het al eerder; paarden hebben ruwvoer nodig om het kacheltje te laten branden en om niet af te vallen. Als er te weinig gras staat, moet er bijgevoerd worden. Gaat dat niet op de wei, dan op stal.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:04

Koudbloeden kunnen opzich altijd wel buiten staan, maar aangezien die an jou al 22 is is hij tog wel een paar jaartjes ouder. Ik zou het even met iemand overleggen die er veel van weet voordat je een besluit neemt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:06

Dat probeert ze hier toch, tips van mensen met ervaring te krijgen. Waar vind je meer mensen met ervaring dan op bokt? ;)
En warmbloeden kunnen ook makkelijk altijd buiten staan hoor. En oudere paarden ook. Moeten de omstandigheden er wel naar zijn (schuilmogelijkheid, genoeg ruwvoer).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:06

Zonder schuilmogelijkheden zou ik ze ook naar binnen halen als ze al aangeven dat ze het koud hebben (0grams deken werkt juist averechts, omdat ze hun haren niet uit kunnen zetten om zich op te warmen heb ik altijd geleerd). Die van mij kunnen 24/7 buiten staan, maar die mietjes staan nu al de hele dag onder de luifel en in hun stalletjes. En dan gaat het om 2 shetten en een welsh die zelfs een aantal jaar zonder stal in weer en wind buiten hebben gestaan.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:09

Die van mij stond boos in dr stal te stampen omdat ze een dagje binnen moest blijven toen de hoefsmid kwam, en dat met dit weer :=

Ik vind het geod dat je aan je paarden dacht en ze met dit weer zelf hebt laten beslissen TS!

En voor je oudere paard, ruwvoer zoals hooi bijvoeren werkt beter dan biks. Slobber is prima :)

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:14

Ninia schreef:
Ook mijn paarden voelden zich niet meer prettig. Rilden op hun flank en de staarten plat. Zijn overigens 6 jaar en krijgen voldoende voeding. Ze staan altijd buiten maar nu heb ik ze binnen gehaald. Na een dag en nacht in de koude harde wind en regen konden ze zich niet goed meer warmhouden.
De kleine shetlander had uiteraard nergens last van, maar hebben we natuurlijk niet alleen achter gelaten.

Gelukkig! :o De jouwe rilden ook en hebben ook gewoon buiten gestaan.
Voelde me zo slecht toen ik vanmiddag uit mn werk kwam en zag dat ze rilden en vreselijk koud waren...
Had ik ze nou tussen de middag maar binnen gedaan |( ...
Nu lekker op stal met een plukkie hooi, ga zo nog even kijken en hoop op opgewekte pony's :\

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:29

Deze dame van 23 eet zich lekker warm met dit rotweer.... :)
Afbeelding

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:43

Na het lezen van dit topic begin ik toch te twijfelen, mijn 24 jarige kwpn-er staat sinds mei dag en nacht buiten, ik had gister niet het idee dat hij het koud had, vandaag kan ik echt niet naar hem toe (nu aan het werk) hij staat samen met een pony en ze hebben aardig wat gras, dat moet toch wel kunnen, lijkt mij?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:46

Goh ik vroeg mij hetzelfde af.... Mijn grote kan zeker niet tegen zulke weersomstandigheden zonder dek, zeker met die wind erbij, haar vacht is zo lek als een mandje dan en gaat ze verkrampen. Dus die statat met deken. Ik heb ze vannacht binnen gehad omdat ze wat koliekerig was (nieuw stuk gras, serieus dat is ook niet de eerste keer :?) en vanmiddag heb ik ze al 1.5 uur buiten gehad op een landje. Shetlief & mijn grote. Grote met dek. Ik de grote in de gaten houden, maar die leek mooi blij, dus hup naar huis. Kom ik terug; nog altijd een blij grazende grote, blij met haar regenjas, vind ik potjandorie een zielig hoopje shetlandpony die ongecontroleerd staat te rillen en niets meer doet. Serieus, ik dacht dat die zo hard waren?? Dus met die een stuk gewandeld en in een dik laag stro op stal terug gezet. Ik heb blijkbaar mietjes als zelfs mijn shetpony hier niet tegenkan.... de andere paarden hebben zonder dekens nergens nooit last van. Grmbl.