15 jaar oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:55

Sting schreef:
Is net wat je ermee wilt gaan doen, voor echte wedstrijden kan het nog 1 jaar ofzo, maar niet veel langer !
Maar voor recreatie kan het nog wel een aantal jaren

hij zal echt nog wel de komende jaren B en L dressuur op concours kunnen lopen hoor, een M proefje zou zelfs nog wel kunnen, en de komende twee jaar moet springen ook no problem zijn!

fried van stiphout reed het wk military met een 16 jarige !

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 18:49

Een half jaar geleden zou ik misschien nog gezegd hebben dat 15 niet oud is. Maar sinds onze kerngezonde pony onlangs op 16-jarige leeftijd is doodgegaan, kan ik dat toch niet meer met volle overtuiging zeggen. Laten we zeggen dat een paard, in het algemeen dan (dit verschilt natuurlijk per paard), van 15 jaar over zijn hoogtepunt heen is, maar misschien nog jaren goed dienst doet.

Moest ik echt een 'duur' paard kopen (om veel dressuur mee te rijden en nog lang van te genieten), dan zou ik toch geen 15-jarige meer kiezen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:57

het is maar zelden dat een paard op die leeftijd een 'natuurlijke' dood heeft hoor! misschien had ie het al aan het hart , of had ie koliek?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 13:53

crossmonster schreef:
het is maar zelden dat een paard op die leeftijd een 'natuurlijke' dood heeft hoor! misschien had ie het al aan het hart , of had ie koliek?

Neen, een hersenbloeding, dat komt bij mensen ook altijd onverwachts. Ik wil maar even zeggen dat leeftijd heel relatief kan zijn. (voor je het weet en j'er geweest, brrrr Scheve mond )

Nekrednael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 13:58

De vraagprijs is 950 euro. Is dat niet te veel voor een 15-jarige merrie zonder papieren?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:06

nee, dat vind ik niet veel hoor..

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:08

Nee, dat denk ik niet. Dat is namelijk net iets meer dan slachtprijs, dus dat lijkt me toch wel netjes.
15 hoeft inderdaad helemaal niet oud te zijn. Vorig jaar hebben wij een paard weggebracht die met 13 hélemaal op was. Het was gewoon genoeg en dat vond hij zelf ook. Mijn eigen paard is 12 en ook niet de gezondste meer, maar gister liep hij nog als dekhengst Kees door de buurt, hoe vaak ik hem ook zei dat hij al 11 jaar een brave ruin is, hij was op dat moment niet te houden. Nou is hij nog geen 15, maar het vooruitzicht is dat hij af en toe zich zo zal blijven gedragen tot hij 30 is. Ik heb me er allang bij neergelegd, so be it.
De top van een paard ligt tussen de 9 en 12 jaar heb ik altijd gehoord. Dan houdt ook een beetje het leervermogen op, of wordt het in ieder geval een stuk minder, maar na de top hoeft het nog niet meteen een dal te zijn natuurlijk, en aftakelen gaat bij de meeste mensen ook niet van de ene op de andere dag. Bovendien is een 10-jarige voor je het weet ook 15, dus zoveel zegt het ook nog niet eens. Succes iig!

Nekrednael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 17:26

Ik ben er dus naar gaan kijken en het is echt een droom! Kan echt alles en ze is braaf, we hebben ze eventjes gelongeerd, ze ziet er echt nog geen 15 uit. Echt ideaal voor mij om te leren rijden

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:14

Nekrednael schreef:
Ik ben er dus naar gaan kijken en het is echt een droom! Kan echt alles en ze is braaf, we hebben ze eventjes gelongeerd, ze ziet er echt nog geen 15 uit. Echt ideaal voor mij om te leren rijden

Dan zou ik zeggen: GAAN met die banaan! Als je d'r echt leuk vindt, en ze kan alles en is nog braaf ook, dan zou ik d'r mee naar huis nemen Cool .

Nekrednael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 14:18

Misschien ga ik ze vandaag of morgen kopen. Stomme herexamens nog.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:08

mijn paard is ook vijftien jaar oud! en ze is nog hardstikke fit. je zou niet van haar zeggen dat ze "al" vijftien is maar ik denk dat dat per paard verschilt. de pony van mijn vriendin is veertien en die begint echt al vanalles te mankeren. ik kon mijn paard al acht jaar toen ik haar kocht. du sik wist waar ik aan begon. het si een echt boerenpaard dus keihard. en een goede weerstand.
succes er mee