Is mijn paard nou echt te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:46

Ze is niet zo dik dat je je er zorgen om moet maken, sommigen houden hun paarden op dit gewicht, terwijl anderen ze dunner houden. 'Officeel' gezien is ze te dik, dus er kunnen wel wat kilootjes af.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:01

D00R schreef:
mirka1994 schreef:
Nou vind het wel meevallen hoor ;) Mijn paard is dikker :o En in de zomer worden ze allemaal wat voller door het lekkere gras :9

Maar wat meer beweging zou denk ik geen kwaad kunnen idd. Verder is het niks zorgswekkends hoor als ik zo kijk..

Dat de jouwe dikker is, is niet echt een argument waarmee aangetoond kan worden dat deze niet te dik is :+
Dat ze voller worden door het gras is niet vreemd, maar er is een verschil tussen een grasbuik en vetaanmaak over het hele lichaam.

Mijn paardje komt ook 's avonds dikker op stal dan hij 's ochtends naar buiten ging, maar dat is een grasbuik. :D
Als hij vetjes begint te kweken, is er toch iets niet helemaal goed. Nu is hij pas 4, moet nog groeien en mag dus wel ietsiepietsie dikker zijn, maar hij heeft toch mooi een grasmasker :+ (wel ras met aanleg voor hoefbevangenheid, eiwitproblematiek en insuline resistentie).

Ik zeg ook niet dat ik ze daardoor minder dik vind. Ik zeg gewoon dat ik het wel mee vind vallen, met een kanttekening dat mijn paardje dikker is. Dat heb je wel eens door verschillende omstandigheden bij elkaar..

wendyP

Re: Is mijn paard nou echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:56

Ik vind dr niet een van de slankste maar ook geen vetklep. Ik zou er wel wat mee aan het werk gaan zodat ze toch wat kilootjes verliest! :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:17

Ik ben niet erg deskundig met "dikke" paarden, maar in dit geval denk ik dat het niet erg is voor zo'n haflinger, wat is eigenlijk de stokmaat? En als je meer beweging geeft dan vakt ze wel af, en dan hoeft dat niet 4 x per week een wandeling van 3 uur te zijn maar je kunt bijvoorbeeld elke avond wandelen of longeren, langs strand of in bos wandelen is ook leuk voor jou! :j
Als je je toch zorgen maakt kun je een vee-arts er naar laten kijken, tenminste die is opgeleid :j

jael89

Re: Is mijn paard nou echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:20

Te dik! Ook voor een haflinger.. Het ras haflinger is steviger, niet dikker :+ Maar ook weer niet zo dik dat je je zorgen moet maken. Ik zou wel ophouden met bijvoeren, gras is voldoende! Mocht je merken dat ze te dun wordt kun je altijd weer iets gaan bij voeren, maar dan zou ik sowieso eerder hooi bijvoeren..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:44

Als je opeens weinig bij gaat voeren helpt dat niet erg veel, ze kreeg niet uber veel eten, alleen gaat het om de beweging dat ze te weinig beweging krijgt, dus ze moet afvallen met beweging niet met opeens veel minder eten, Je weet nooit zeker of ze te dik is, je kan beter een vee-arts er naar laten kijken, die kan tenslotte jou TS raad kan geven hoe je paardje het beste kan afvallen,
Te dik zijn kan gevaarlijk zijn, alleen bij ons was ie ook te dik we gaven een klein beetje minder eten maar niet heel veel we wisten toch wel dat het aan de beweging lag, we zijn 3/4 keer rijden gewent en toen hadden we 0 keer gereden! :o

jael89 schreef:
Te dik! Ook voor een haflinger.. Het ras haflinger is steviger, niet dikker :+ Maar ook weer niet zo dik dat je je zorgen moet maken. Ik zou wel ophouden met bijvoeren, gras is voldoende! Mocht je merken dat ze te dun wordt kun je altijd weer iets gaan bij voeren, maar dan zou ik sowieso eerder hooi bijvoeren..

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:26

Wij hebben een haflinger en een ijslander.
Als ze al gras zien dan zijn ze al dik.
Zeker in deze tijd van het jaar is dat moeilijk tegen te gaan.
Die van ons krijgen helemaal niets erbij en best veel beweging.