Vraag over hooien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:57

quartel schreef:
poe...als ik hier een klein baaltje hooi ga halen ben ik 4 euro per baaltje kwijt -O-

En dan zit er dus al een marge op voor de handel...[/quote]
tuurlijk, ze moeten ook wel wat verdienen natuurlijk, geeft niet toch?
Er gaat ook een boel werk in zitten[/quote]

Tuurlijk, maar dit zeg om aan te geven dat 3 euro 75 wel redelijk is, maar niet echt spotgoedkoop.
Even off topic;
Wij hooien hier "ons landje met het handje"; maaien met een oude trekker en zeis, en daarna iedere keer met de hand keren. Zo is het echt gratis.Maar wat een megaklus. Soms laten we het de loonwerker in grote balen doen, maar dan is het voordeel gauw weg als je maar een paar baaltjes hebt.
We genieten er trouwens wel van met z'n allen, je kunt het zo gezellig maken als je wilt :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:58

Sja, even van mijn eigen situatie uitgaande: als ik zie hoeveel tijd en ook wat geld in mijn weideonderhoud zit, groeit het niet zomaar voor niets ;)
Maar goed, hij gebruikt ook het hooi... dus zo te lezen betaal je ook het hooi voor zijn paard.

Caira

Re: Vraag over hooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:59

Dat ligt eraan wat je per maand betaalt...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:59

Ik begrijp hieruit dat je al stalling betaalt en dan nu extra bij moet betalen? Dat is dan wel een beetje vreemd. Je hebt nooit je hooi apart hoeven te betalen?
Natuurlijk is het wel zo dat gras voor niets groeit, maar die schoonzoon heeft er wel werk en kosten aan gehad om het tot hooi te maken en te balen.
Maar als je nooit extra hebt hoeven te betalen blijft het wel een vreemd verhaal. Dan kan ik me jouw frustratie wel voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:01

die baaltjes kosten al gauw 3 euro per baal (en das nog goedkoop, hier..) dus 80x 3 is ehhhhh.. 240. dus jij betaalt gedeeltelijk ook voor zijn paard ;) maarr hier kosten die 3 euro, ik heb al hogere prijzen gehoord in NL..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:03

Even voor de duidelijkheid, ik wil absoluut de kosten van het laten hooien betalen.
Dat kost die man ook geld dus dat betaal ik.
Het gaat er ook niet om of ik wel of niet wil betalen, was gewoon benieuwd wat de kosten waren van zoiets omdat ik het nog nooit eerder heb gehad.

Het wei onderhoud valt ook wel mee hoor, zo gek veel hoeft hij er niet aan te doen.....
We deelden de kosten van het hooi al wel hoor, dus ik ben wel gewend dat ik wat bij betaal.
Het gaat mij helemaal niet om wat een baal hooi kost, bij de fourage betaal ik 5 euro per baal dus dit is altijd goedkoper....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:05

justdiesel schreef:
Misschien omdat ik elke maand al een fiks bedrag aan hem betaal waar hij niks voor hoeft te doen.
Ik doe zelf uitmesten enzo en het gras groeit gewoon voor niks...

Hahaha, dát lijkt maar zo.
Gras moet ook gezaaid, bemest worden etc. En het bezit van land kost ook geld, o.m. belasting, eventuele rente/huur.
Hij had het hooi kunnen verkopen.

Als jij het niet eens bent met het stallingsgeld, is dat een andere discussie. Je vraag was toch wat hooi kost?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:06

Lees mijn post boven je even.....
En schrijf ik ergens dat ik het niet eens ben met stallingsgeld?
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 10-07-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:06

Oke, ik betaal dus 3,75 per baaltje van plm 20 kilo en naar wat ik uit mijn omgeving hoor is dat een mooie prijs. Ik heb het dan wel bij een hooi/stro- handelaar vandaan, dus er is wel sprake van nog een tussenpersoon die ook betaald moet worden. Je eigen land hooien en alleen de loonwerker er tussen hebben zitten is natuurlijk goedkoper.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:07

Mijn lijstje: 1.60 van eigen land en zo'n 4 euro straks weer als wij het inkopen bij de boer. Van de fourage betaal ik 6.75
Dus is puur voor 1 normale baal, maar ik deel het nog door 2 omdat er nog een ander paard van wordt gevoerd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:24

Als je wat je betaald inclusief het hooi is, dan zou ik nu niet gaan betalen voor het hooien. Betaal je alleen voor de plek (en moet je voer dus bij betalen), dan is het een goede deal :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:37

Ik ben het eens met Angela :)

Verkijk je overigens niet op weideonderhoud hoor.. Ik dacht altijd dat dat wel meeviel maar nu ik zelf een land heb (al een heleboel jaar) en zie wat er moet gebeuren aan de omheining, onkruid, sloten etc. Maar ik kan hiervandaan natuurlijk niet zien wat voor land jullie hebben ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:42

maar anders kan je toch gewoon voorstellen dat je de helft betaald omdat zijn paard de andere helft ook op eet?
Dat kan gewoon op een nette manier toch?
Dan hoor je vanzelf zijn reactie en kan je zien of je er toch alsnog in mee kunt gaan.

Aan de andere kant........groeit gras niet echt helemaal voor niets.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 10:14

Waarom denken sommige van jullie dat ik er een probleem van maak?
Schrijf ik zo? want dat is helemaal niet aan de orde....
Ik heb het nooit eerder aan de hand gehad dus ik was gewoon benieuwd of het een normale prijs is, niks meer niks minder....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:43

Ik zeg of denk toch niet dat je het een groot probleem vind volgens mij?
Die indruk had ik eerlijk gezegd ook helemaal niet.
Ik snap echt wel dat je je even informeerd over hoe de prijzen normaliter liggen voor je gaat dokken :j
maar ik geloof dat je het nu wel uit de reactie op kan maken

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:46

dat is echt heel erg goedkoop! wij hebben net 80 hooi balen gehaald, 280 euro kwijt! 3,50 per baal, en zelfs dat is hier al goedkoop!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:50

heej ik denk dat je gewoon in je handjes mag knijpen , wat is tegewoordig 170 euro ? van 80 a 90 baaltjes kun je ongeveer 20 weken voeren met 2 paarden dus dan ben je erg goedkoop uit

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:53

Voor mij is 170 euro extra ineens wel erg veel geld.....
Ik schud dat in elk geval niet zomaar uit mijn mouw, moet hard werken voor mijn paard en elke extra uitgave is toch weer even afzien.
Neemt niet weg dat ik een potje heb voor noodgevallen hoor!
Maar die man is erg lief want ik hoef het niet in 1 keer te betalen, wat dat betreft is het echt een lieverd hoor!