wat voor stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:53

DubbelDun schreef:
@Trueno : je vergeet dat een dak een stevige ondersteuning nodig heeft voor het geval er sneeuw op valt ;)
Een hoop mensen vergeten hoe zwaar sneeuw is nl.
Dus als ik lees 'eenvoudige dakconstructie' krijg ik altijd een beetje de rillingen ;)

Met eenvoudig bedoel ik niet te moeilijke dakvormen
PS bij onze stallen lag deze winter ook meer als 70 cm sneeuw op, en ze zijn sterk genoeg, en toen zijn we er zelfs nog gaan bij op staan

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:57

cissie schreef:
linda_paard schreef:
ik vroeg iets af, iedereen zegt een schuilstal, maar je kan tog een gewonen stal maken met een pad naar de wei dat je af kan sluiten ofzo? die van mijn nicht staan altijd snachts binnen, maar mijn vader vind dat onzin, die vind dat ze snacht's in de zomer als het niet te koud is gewoon buiten konden staan.
maar weten jullie waneer het goed is voor een paard als ze snachts buiten staan?

Dat kan zeker, je kunt ervoor kiezen om bijvoorbeeld een stal te plaatsen met een ruime uitloop, richting de weide en de uitloop/weide scheiden met een hek.
Op die manier kun je bijvoorbeeld overdag je paard op de weide en de uitloop met stal laten lopen en voor de nacht het hek naar de weide te sluiten.
Dit is vooral handig als je niet zo'n hele grote weide hebt (zodat het minder snel kaal gegeten wordt) of wanneer je een paard hebt welke aanleg heeft om snel dik te worden.

Je paard kan tevens op deze manier s'nachts kiezen of hij op stal wilt of liever buiten in de uitloop staat, houd er wel rekening mee als je meerdere paard of pony's bij elkaar zet dat je aan 1 stal niet afdoende hebt en dat de uitloop groot genoeg is.

ja dat had ik ook in gedachten ;)
weet iemand hoeveel het kost om een mooie stal te maken voor drie of vier paarden en waar je bijv. de matrialen kunt krijgen?
mijn vader is heel handig dus het maken zal wel goed komen, en we hebben een hele aardige buurt, waarbij alle mannen heel handig zijn dus...

DubbelFun

Re: wat voor stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:09

Kijk of er in de buurt een handelaar zit die o.a. 2e hands hout verkoopt. Daar kun je goedkoop palen en dakbedekking kopen. Voor de wanden zijn steenschotten (zie marktplaats) erg stevig.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:53

Wat Dubbeldun al aangeeft...

Zo hebben wij het met de losse boxen/schuilstallen ook gedaan, er zat destijds een houthandelaar in de buurt die goed 2e hands hout verkocht en nieuw, we hebben voor de dakconstructie voor nieuw hout gekozen, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
.....en marktplaats in de gaten houden daar wordt ook veel aangeboden welke je goed voor stallenbouw kunt gebruiken.

De buitenkant hebben wij tot de helft (ong. hoogte van je middel) extra damwand geplaatst, dit tegen opspattend regen en evt rotten van het hout aan de onderzijde van de stalwanden aan de buitenkant.
Damwand is wel prijzig..........maar wij vonden het de moeite waard om toch te gebruiken ook vanwege de extra isolatie.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:25

cissie schreef:
Wat Dubbeldun al aangeeft...

Zo hebben wij het met de losse boxen/schuilstallen ook gedaan, er zat destijds een houthandelaar in de buurt die goed 2e hands hout verkocht en nieuw, we hebben voor de dakconstructie voor nieuw hout gekozen, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
.....en marktplaats in de gaten houden daar wordt ook veel aangeboden welke je goed voor stallenbouw kunt gebruiken.

De buitenkant hebben wij tot de helft (ong. hoogte van je middel) extra damwand geplaatst, dit tegen opspattend regen en evt rotten van het hout aan de onderzijde van de stalwanden aan de buitenkant.
Damwand is wel prijzig..........maar wij vonden het de moeite waard om toch te gebruiken ook vanwege de extra isolatie.

mijn ouders hebben net nieuwe damwanden voor de suikerbuiten aangeschaft en er blijven er waarscheinlijk een paar ove ;) ;)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 17:13

DubbelDun schreef:
Kijk of er in de buurt een handelaar zit die o.a. 2e hands hout verkoopt. Daar kun je goedkoop palen en dakbedekking kopen. Voor de wanden zijn steenschotten (zie marktplaats) erg stevig.

voor wat voor hout moet je dan kiezen, eiken ofzow?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 17:45

Een harde houtsoort (wat o.a. eiken is) zal minder snel wegrotten, maar is bereduur. Goedkoper hout is ook goed, maar heeft meer aandacht (verf) nodig. Het is dus maar waar je voor kiest; dure aanschaf en lagere onderhoudskosten óf lage aanschaf en hogere onderhoudskosten.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:33

DubbelDun schreef:
Een harde houtsoort (wat o.a. eiken is) zal minder snel wegrotten, maar is bereduur. Goedkoper hout is ook goed, maar heeft meer aandacht (verf) nodig. Het is dus maar waar je voor kiest; dure aanschaf en lagere onderhoudskosten óf lage aanschaf en hogere onderhoudskosten.

ok, bedankt!

iemand nog meer?
links of foto's van jullie eigen stallen zijn welkom!!!!!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:41

Zelf zou ik voor iets gaan als dit: http://www.reitanlage-eberl.de/pix/paddockbox2_1.jpg (foto komt van bokt. Is een stal, met een kleine uitloop zo kunnen ze ook buiten rond kijken en van t weer genieten als ze niet in de weide staan en van hun soortgenoootjes. En je kan altijd de stal dichtdoen voor bijvoorbeeld snachts. Of als het regent :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:56

Ik vind bovenstaande foto dus helemaal niets, paddockjes zijn veel te klein. Paard kan zijn kont niet keren, laat staan veilig rollen of even lekker de benen strekken. Hij staat buiten en daar is dan ook alles mee gezegd.
Ja, het is beter als alleen een stal, maar daarom is het zeker nog niet goed.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:58

DubbelDun schreef:
Ik vind bovenstaande foto dus helemaal niets, paddockjes zijn veel te klein. Paard kan zijn kont niet keren, laat staan veilig rollen of even lekker de benen strekken. Hij staat buiten en daar is dan ook alles mee gezegd.

ja ik denk niet dat ze het warderen om achteruit hun stal in te lopen..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:59

DubbelDun schreef:

Bedoelde dit ook slechts als stal ;) De meeste mensen hebben ook wel een bak, echte paddock en of weide bij (neem ik aan?) Bedoelde dit meer als in snachts en als idee, je kan altijd een grotere uitloop maken dan op de foto, was meer als voorbeeld :D

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:47

en is zo'n stal duur?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 16:09

Afbeelding Afbeelding

dit is wat we voor plek hebben, op de tweede foto: de streepjes zijn de doorgangen die er zijn om naar onze grond te gaan...

we hebben een soort afdak waar karren en ander materiaal staan, op dit moment verhuurd aan onze burrman die een nieuwe schuur aan het bouwen is en dus geen plek had voor materiaal ivm met de bouw.

Afbeelding van boven en aan de rechterkant dicht gemaakt met golfplaten...

zou ik hier niet een sukje zo kunnen maken met uitloop van draad als stal?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 16:10

^^^^^^^ stukje uitloop naar weide, en onder dat afdak een stal ;)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:50

echt niemand meer aant reageren? ik heb jullie hulp nodig, HELP anders moet er straks tog een container komen en daar ben ik op tegen!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:05

Een doorgang naar de wei aan de achterkant maken, onder het afdak een schuilstal en in de schuur een normale 'dichte' stal.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 11:23

ok, en kan dan in de schuur, behalve de vloer schuren ook gewoon rubber matten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:26

Rubber matten kan prima, maar afhankelijk van je situatie wel de juiste soort nemen.
Heb je een afvoer voor de urine dan kun je vochtdoorlaten matten nemen, mits de afvoer goed aflopend is.
Heb je dat niet dan moet je gewone dichte matten hebben. Mét profiel anders worden ze te glad.
Een HIT-bed/matras kan ook. Die zijn zacht en dan heb je alleen op de achterste rand wat bedding voor het opspatten nodig.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 11:39

DubbelDun schreef:
Rubber matten kan prima, maar afhankelijk van je situatie wel de juiste soort nemen.
Heb je een afvoer voor de urine dan kun je vochtdoorlaten matten nemen, mits de afvoer goed aflopend is.
Heb je dat niet dan moet je gewone dichte matten hebben. Mét profiel anders worden ze te glad.
Een HIT-bed/matras kan ook. Die zijn zacht en dan heb je alleen op de achterste rand wat bedding voor het opspatten nodig.

ok, dat zou wel een idee zijn.. hoe groot moet een stal voor een paard zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:40

Hoe hoog is het paard en hoeveel ruimte heb je :D

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:49

best veel ruimte,ligt eraan als het tien meter is (bijv, ff lekkr overdrevn) dan mag het zeker van me ouders nie, en het paard moet nog kome... ik ben nu 1.67, en zal niet veel meer groeien, maar voor de zekerheid kope we volgend jaar als ik uitgegroeid (zover) ben pas een paadje, maar ik wilde tog alvast naar dinge gaan kijke, want ik wil optijd beginne :xd: snappie? wat voor grote denk je dat een meid an 14 van ong 1.70 ofzow noig heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:53

Ligt eraan wat je er mee wilt doen. IJslanders/Westernpaarden zijn kleiner als een dressuur/springpaard.
Maar persoonlijk vind ik een stal van 3,5x3,5 een mooie maat. En voor een schuilstal is 3,5x4 voldoende.
Hou ook rekening met hooiopslag.
Overigens moet je niet één paard willen houden. Het zijn kuddedieren, dus heb je er minstens 2 nodig :D

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:57

ja, idd, er komt een shetlander bij, en daar kan me broetje miss op ;)
ik wil eigenlijk een paardje die een beetje dressuur kan, maar springe ook, en lekkr buite rijde... de meeste dressuurpaarde die ik ken zij n egt veel te soft, daar kan je nie fatsoenlijk mee naar buiten, en we hebbe net zon mooie omgeving om buite te rijde... welk ras is daar beetje fatsoenlijk voor? leifst grooter als e pony, want dat is tog fijner met groote... kpwn ofzow?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:01

Ik denk dat 1.60/1,65 dan een mooie maat is voor je :) Ik vind ze iig al groot genoeg :D
Elk ras heeft verschillen in karakter, geen enkel paard is gelijk tenslotte.
Zoek een wat ouder paardje (vanaf 9 jaar) wat netjes is ingereden en waar alle knopjes een beetje opzitten. Daar kun je dan nog lang plezier van hebben.