Haag omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 00:33

Die heg is zeker weten Liguster. Ik heb deze zelf in de voortuin staan. Als mijn paarden de voortuin mogen maaien, staat daar zeker draad voor dat ze er niet aan kunnen komen.

Distels worden idd wel gegeten, het bewijs (en ja mijn ouwe spoort niet :D )
Afbeelding

Het gezicht wat ze daarbij trok was onvergetelijk. "Nee hoor vrouwtje prikt niet, hardstikke lekker, echt waar". En dan dus dit scheve smoelwerk erbij :')

Distels het beste idd doodspuiten. Hoeft alleen niet alles dood te laten spuiten en daarna weer opnieuw in te zaaien. Wij hebben vorig jaar zelf tegen oa distels (paardebloemen ed) laten spuiten. Gingen alleen die planten van kapot, het gras bleef goed. Paarden mochten er alleen 4 weken niet op. Ik durf alleen niet te zeggen of dat middel in Nederland is toegestaan. Maar ik zou het even navragen bij een boerenlandhandel.

060606

Re: Haag omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 08:52

Hahaha die foto en dat commentaar is echt heel passend haha..

Één weiland is wel goed wat op de allerlaatste foto in de link te zien is, daar moet ik dan alleen voor de heg ook omheining laten plaatsen vind het zonde als de hele heg weg moet het staat best mooi? Of is het zo dat ze man en macht doen het bosje te pakken te krijgen? Staat genoeg gras en krijgen eventueel genoeg bijgevoerd.

Het andere weiland daarintegen, aan de andere kant van het gebouw /stallen die staat dus vol met onkruid. Die distels, staan niet overal maar staan ineens in een groep van bijvoorbeeld 5 bij 5 meter en dat op verschillende plekken op de weide. Dan staan er ook nog ander onkruid waarvan ik ook niet weet of dat wat kwaad kan en of ze dat eten door het gras door en zelfs wat jacobskruid wat absoluut verwijderd moet worden. Dit land wil ik voorlopig dus niet gaan gebruiken, zal pas in de nawinter worden als alles weg is. Wat kan ik het best doen om alles te verwijderen? Er staat ook wel goed gras tussen maar het meeste is onkruid waarvan ik niet weet of alles eetbaar is.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:55

Ik denk nu maaien, maaisel afvoeren. Het weer groen laten worden en dan doodspuiten, lpoegen en nieuw inzaaien.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:13

En dit staat aan de andere kant van de haag dus niet in de weide, ik durfde er niet eens dichtbij te komen het zag er eng uit alsof het me zo kon opeten en het was er in verschillende maten, van een meter tot twee meter en daartussen. Wie weet wat dit is?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-11-18 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto’s verwijderd op verzoek

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:18

juliomariner schreef:
Ik denk nu maaien, maaisel afvoeren. Het weer groen laten worden en dan doodspuiten, lpoegen en nieuw inzaaien.

Waarom niet gelijk doodspuiten? Werk het dan minder? Is het beter als het weer vers aankomt? Hoeveel tijd gaat er overheen mocht ik het doen volgens hoe jij het zegt?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:30

Vaak werkt het middel beter op jong groen dat nog moet groeien vandaar afmaaien.
Met omploegen en inzaaien ben je zo weer een paar dagen verder.
Foto 1 is distel
foto 2 is witte Klaver en onschuldig
foto 3is grote Klis
foto 4 is grote zuring
foto5 is kruisdistel
foto 6 is een klaversoort
foto 7 is volgens mij Jacobskruiskruid
foto 8 is Kaardebol, een tuinplant

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:08

Foto 7 is idd JJK (jacobskruiskruid) :j en de Kaardebol is idd soms erg groot maar bijt echt niet :D Ik heb er ook 1 op de wei staan, maar de paarden gaan daar niet aan.
Nu doodspuiten zal je niet helpen, het is zoals Juliomarinier al schrijft dat spuiten beter werkt op jong groen. Daarom werd er hier ook in de herfst gespoten, dan zijn de weides leeggegeten en het hooiland is dat ook al gehooit dus staat ook daar alleen nog jong groen.
Kwa heg, op zich zullen ze er niet zomaar aan gaan vreten, maar je neemt wel een risico als je hem laat staan. Liguster is giftig en een paard hoeft er niet zoveel van te eten om dood te gaan. Er hoeft maar 1 dombo te spelen en er toch een hap van nemen, om welke reden dan ook. Ik zou het op een permanente wei niet aandurven die te laten staan. Hoe jammer het idd ook is, want het zijn mooie heggen. Ook op afstand een hek plaatsen zou mij niet genoeg zijn, zon heg groeit ook door en moet gesnoeit. Dat snoeisel moet je dan ook heel secuur weg gaan halen dat je paarden er maar niets van kunnen eten. En als het groeit komt het ook weer dichterbij de paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:06

Ik zou niet te moeilijk doen over die heg hoor , leuk een stukje groen !

Gewoon ruim ervoor afrasteren en je paarden fatsoenlijk voeren , dan kunnen ze er niet bij en hebben ook geen reden om het toch te proberen :)

In die "rare" wei zou ik even de JKK , Zuring , Klis en andere rare planten wegsnijden en de rest gewoon maaien. Als je nog genoeg andere wei hebt waar vrijwel alleen maar gras op staat kan dit zelfs wel een leuk weitje zijn voor afwisselende hapjes :P