Strookbegrazing...hoeveel erbij ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Strookbegrazing...hoeveel erbij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:22

Ik vind het echt super weinig wat er langs komt hoor...dan vreten jullie paarden toch nog een hoop ander gras denk ik. Hier zie ik het strookje erbij echt als het dagrantsoen , vandaar dat ik een metertje aan ga houden en eens kijk hoe dat gaat bevallen :)

Normaal als ze verder niet op de wei gaan vreten ze een halve baal hooi per pony , ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zich vertaald in m2 hoog gras (van die lange stengels in het zaad) op de wei :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:23

Ik zou in die situatie denk ik een halve meter bijgeven en dan kijken hoe lang ze er over doen het op te eten en hoe rond ze zijn daarna, wel zou ik ze toch het graszaadhooi hooi bij blijven geven naar behoefte. Als ze toch iets dunner worden zou ik er ietsje meer bijgeven.

Onze tinkerruin krijgt nu bij 20cm gras over een stukje van 10 meter ongeveer 30 tot 50 cm bij. Op de rest van het stuk staat nog wel graasbaar gras maar erg kort. Ook heeft hij graszaadhooi hooi voor erge honger (ahum). Wordt hij toch iets te rond of hij gaat erg gassen is het een dagje nog minder of niets erbij.maar hij is wel gevoelig voor spierbevangenheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:26

Graszaadhooi bijgeven (of wat voor hooi dan ook) vind ik geen optie op dit moment :)

Hihi , gaat hij erg gassen :+

Gisteren stond de Fjord hier ook te zoeken naar een houding waarbij die dikke pens wat minder onder spanning zou staan , achterpoot uitstrekken enzo....toen KWAM er toch een scheet :oo Beestje keek echt opgelucht :P

Vandaag hebben ze het stukje verder afgegraasd en is er niks aan de hand. Morgenochtend krijgen ze een metertje erbij :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:30

Geen hooi erbij dan zou ik zoveel bijgeven dat ze een uurtje of 10 nodig hebben het stukje wat te kortwieken, dan kunnen ze de rest van de tijd nog genoeg wat knabbelen hebben. Ook aan het gassen dus. Was dan duidelijk teveel geweest.

Bij Connor komen er gassen uit die naar spinazie ruiken en heeft hij dunnere poep na de normale hoop waardoor zijn billen wat vies worden. Is dus snel te merken en snel te corrigeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:33

Okee. Geen dunne poep hier , mooie stevige hopen. Totdat die lompe Fjord erdoorheen loopt , die weet ze altijd feilloos te vinden :roll:

Ik wil graag zien dat ze wat grazen afwisselen met wat uitbuiken in de paddock , en dat er dan 's avonds nog wat plukken staan die ze 's nachts netjes in de laatste afwerking van het geheel kort kunnen wieken.

En dan 's ochtends een vers strookje. Ben benieuwd of dat met een metertje lukt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:34

bij een lengte van 40 meter geef ik ongeveer 20 a 30 cm bij, 1 of 2x per dag afhankelijk hoeveel uren ze op de wei lopen (aantal uren dan 1x, bij 24/7 deed ik het 2x per dag) 2 pony's en 1 of 2 paarden.

Hier eten ze ook liever het korte gras tussen het hoge uitgegroeide weg hoor ;)
Ik heb prachtig vergeeld gras op het pad langs de greppels samen met lang groen gras bij de slootkanten, maar ze eten eerst het kortere midden, om daarna pas het langere gras te proberen. En je ziet ze ook tussendoor weer terug keren naar het al afgegraasde deel om de verse jonge sprietjes weer weg te snoepen. Nu lopen 1 pony en paard ook regelmatig met graasmasker vanwege overgewicht en paard herstellende van hoefbevangeheid, dus dat maakt het natuurlijk niet makkelijker lang gras te eten...
Ze komen regelmatig terug naar de paddock op zoek naar voordroog :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:36

Ja dat zoeken naar jonge grasjes en snelle hap dat heb ik dus echt moeten stoppen door de boel af te sluiten , anders BLIJFT dat hoge gras staan :P

Ik ben achterlijke eppo niet , beetje mezelf scheel betalen aan duur hooi , kans op zandkoliek , en tegelijkertijd de wei laten verpieteren door het veels te hoge gras dat er nodig af moet... 1 + 1 = 2 hoor : aan het werk die ponies , afgrazen dat hoge gras , doen ze nog eens wat nuttigs voor de verandering :P

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:40

Ik zat gistermorgen uit te rekenen dat voor twee arabieren (allebei 1.50) hier ongeveer 22 vierkante meter wordt gegeven. Ik was dat aan het uitrekenen, omdat we ineens naar een klein weitje gingen en ik wilde even weten wat ik ze dan aan gras moest laten opschuiven. Ze eten wel een halve meter over de lijn heen, dus dan zou het ongeveer 44 vierkante meter zijn als je netjes rekent. En dat gras staat niet superhoog, maar is ook zeker niet kort...Oh en dat is als je voert, en we voeren twee keer per dag, dus dan wordt het rond de 80 vierkante meter voor 24 uur. Ze staan mooi op gewicht en worden 4/5 keer per week gereden.
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 07-07-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:40

Connor is nu eindelijk zover dat hij niet meer continue dooreet maar hij heeft het wel echt moeten leren. Ook hij eet liever het iets minder lange gras als hij keus heeft. Hij wordt nu ook gebruikt als grasmaaier voor de moeilijk te maaien stukken. Het lange koeienpad had erg hoog gras en pas op het laatst na een paar dagen niets bijgeven is hij aan de lange kantjes begonnen. En echt met lange tanden. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:46

Hihi ja die lange tanden duurden hier een week....en ze hadden er nog niet aan begonnen geweest hoor als ik het pad niet af had gesloten en de hooinetten niet leeg gehouden had.... nu zijn ze er doorheen en staan ze gewoon lekker te grazen op de dijkwei , hoge gras gaat netjes op en vreemd genoeg ook de Bereklauw...je zou toch denken dat dat brandt in die bekkies maar ik zie niks....en ze kennen het plantje goed en hebben genoeg gras , dus het zal wel goed zijn.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:59

dacht dat bereklauw wel gezond was (jonge scheuten zijn misschien minder brandend, net als brandnetel?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:01

Ja jonge scheuten schijn je zelf ook nog te kunnen schoonmaken en eten , maar dit zijn juist die van een meter hoog , vol met van die grote witte bloemen , moet ze nodig weghalen voordat ze uit gaan zaaien...zal morgen of van het weekend wel worden :)

Juist die jonge die laten ze aardig staan normaal gesproken , daar eten ze echt omheen in de andere weitjes. Wij snijden ze dan af en als ze dan wat opgedroogd zijn smikkelen ze ze lekker op , net als de opgedroogde boterbloem nadat we die er uit getrokken hebben :)