2 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:23

Hahaha Die van mij was ook nog hengst (is dat ook gebleven want die is verkocht naar Lanaken voor de dekkerij uiteindelijk).
Zadel was idd te groot maar hij had niet meer als een zadel op en een singel om dus idd SONJA; BLABLABLA
En Matcho vond alles prima werdt ook gewoon gelongeerd zonder zweep (omdat hij er zo'n hekel aan had,whahahaha).
Mijn jaarling welshje heeft nu ookal 3x een longeersingeltje aan gehad en kent het perfect zoook het longeren,wat écht geen kwaad kan als je het met beleidt doet(niet langer als 10min).
En heel belangrijk is dat wat je je jonge beesten aanleerd dat je dat GOED doet anders heb je er later hinder van.

Mensen kom op een shet is een van de sterkste ponyrassen!
het is G*D geen wedstrijdpaard maar wordt een soort van hobbelpony voor een klein kind met wat rijervaring van een "gevordert" ruiterje die hem gaat vertellen hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:23

vivana schreef:
Ik heb dat ook zo bij een 2jr shet (mini) gedaan gehad.....
Ze worden er niet stommer van en eerlijk,wat vraagt zo'n kindje nu van zo'n pony?!
Afbeelding

Dit is ook een geintje zeker.
Vreselijk zeg. :')

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:24

amyz, dankje :) uhm ik vond het opzich een eerlijke pony en hij is ook een eerlijke pony, wel wat pittig, maar daar hopen we op dat hij als hij ruin is grotendeels voorbij is. wwe hebben hier nog een paar oudere shetten rondlopen dus als het echt neit gaat dan kruipt die op de oudere (doet hij nu ook) , en dan laterna mag hij op zijn eigen shet (deze dus). maar de bedoeling is dat de pony rustig word als die ruin is en dankan dienen als geschikte pony als mijn zoon 4 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:25

plopineendop schreef:
ik wou eerst ook een oudere shet, hij wou persee deze

Heb je het nu werkelijk over je kind van 3 jaar?

Anoniem

plopineendop schreef:
Sonja, waarom bemoei je je zo met andermans zaken, ik heb gewoon een vraag en omdat zo'n idiote reactie te krijgen van een mens dat mij, mijn zoon en de shet niet kent vind ik zo dom he, ga toch wat doen met je leven dan stomme reacties plaatsen op mensen die gewoon wat vragen.

Sorry maar je vraagt er om. Ook ik vind dit een van de domste plannen ooit.
Jij wil weten hoe wij erover denken, nou zo dus....

ik had die pony niet eens gekocht. dan liever een oudere pony die ervaring heeft met kleine kinderen zodat je zoontje nog eens een foutje kan maken (er achter langs lopen bijv.) en niet bij de eerste fout keihard gestraft wordt.

@ vivana, je jaarling longeren....
longeren geeft een fikse belasting op het binnenbeen. Mijn 4 jarige heeft daar zelfs problemen mee gehad, fysio erbij etc.
Het kan echt wél kwaad. En ik ben best hard voor mijn paarden, geen geitenwollensokken figuur.... maar je zou balen als ie later wat krijgt. Dan denk je "ohh had ik maar niet.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Ik weet zeker dat deze het veeeeel beter heeft dat elke ander pony hier op bokt die wel moet werken ;)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:44

Ik hoop terecht dat het niet een hobbelpaard wordt die je na een jaar bij het grove vuil zet. Wat als je zoontje er geen zin meer in heeft? Of hij vind over een jaar toch een andere pony leuker?
Veel succes ermee! Ik hoop echt dat zowel zoon als pony samen groot mogen worden en dat ze veel plezier aan elkaar hebben. Helaas is de realiteit zovaak anders ;(

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:16

plopineendop schreef:
amyz, dankje :) uhm ik vond het opzich een eerlijke pony en hij is ook een eerlijke pony, wel wat pittig, maar daar hopen we op dat hij als hij ruin is grotendeels voorbij is. wwe hebben hier nog een paar oudere shetten rondlopen dus als het echt neit gaat dan kruipt die op de oudere (doet hij nu ook) , en dan laterna mag hij op zijn eigen shet (deze dus). maar de bedoeling is dat de pony rustig word als die ruin is en dankan dienen als geschikte pony als mijn zoon 4 is.

Als er toch oudere shetten rondlopen, waarom ga je dan in vredesnaam een 2 jarige beleren? Alleen omdat zoontjelief precies op zijn verjaardag op z'n pony kan zitten?
Denk je dat je zoontje je ooit zal verwijten dat hij niet op z'n vierde verjaardag op zijn zelfgekozen pony mocht zitten?
Prevaleert jouw (uiterst kleine) belang boven dat van dat diertje en mogelijk de gezondheid van je kind?

Nog een kleine vraag: Is een kind van drie jaar in staat om een goede, degelijke, welopgevoede pony uit te zoeken??

edit: typo
Laatst bijgewerkt door ZZonneglans op 04-07-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:17

Ik ben niet hard voor mijn jaarlingetje gewoon consecuent en na de 2e keer aan de longe doet hij alles zelf.En van 10 min 2x in de week gaat er geen een kapot!
Fysio het is geen paard ,die maken wij met de 3jr klaar!

Binckydenice

Re: 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:31

Dit is een schande van bokt!
vivana schreef:
Ik heb dat ook zo bij een 2jr shet (mini) gedaan gehad.....
Ze worden er niet stommer van en eerlijk,wat vraagt zo'n kindje nu van zo'n pony?!
Afbeelding

Voor de rest wil ik graag nog even reageren. Ik ga er vanuit dat je een pony koopt en hoopt daar tcoh nog wel 20 jaar plezier van te willen hebben. Waarom gaan we dan een zadel leggen op een pony die nog lang niet volgroeit is. Een shetlander groeit vaak nog veel langer door dan een "gewoon" paard. Een shetlander moet je gewoon beleren na het vierde levensjaar. Dan weet je tenminste zelf dat een bepaalde soort schade die je op jonge leeftijd aan kunt treffen niets met toe doen van jouw te maken heeft. Ik zou mijzelf schamen als een een pony van 2 jaar oud zou moeten gaan longeren. Waarom niet gewoon nog een jaartje rust? Kinderen zet je toch ook niet als ze twee zijn al op de bassisschool? Waarom niet? Omdat ze daar simpelweg nog niet aan toe zijn....

Laat je zoontje lekker volgende jaar beginnen met een band op bouwen, lekker poetsen wandelen aan de hand en lekker rommelen, zodat ze elkaar goed kennen op het moment dat het wel zo ver is....

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:35

Come on, je zoontje is DRIE en hij bepaalt nu al wat jullie voor hem kopen. Hou mijn hart vast voor als ie ouder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:35

vivana schreef:
Ik ben niet hard voor mijn jaarlingetje gewoon consecuent en na de 2e keer aan de longe doet hij alles zelf.En van 10 min 2x in de week gaat er geen een kapot!

Nou dan verschillen wij zwaar van mening.
Maarre... wat heb je er nou aan dan, een jaarling longeren? Wat is het nut bedoel ik?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:44

VivaLaVida schreef:
vivana schreef:

Maarre... wat heb je er nou aan dan, een jaarling longeren? Wat is het nut bedoel ik?

Ik krijg hier echt buikpijn van; als de kids eruit gegroeid zijn is de pony op en kan naar de slager, maar hij heeft zijn doel gediend.

Waarom is een shetlander minder dan een -sport-paard? Volgens mij groeien ze nog steeds hetzelfde. Mijn shetten worden net als de paarden op 4 jarige leeftijd beleerd, en het welzijn van een hobbelpaard mag niet minder zijn dan die van een met een hoger prijskaartje.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:54

TS; wandelen werkt super, worden ze lekker verkeersmak en hufterproof van, een jaartje 3 keer in de week een half uurtje 3 kwartier wandelen (ook door de stad) dan kun je er met 3 jaar zo een zadeltje opleggen, en wandelen met kind erop. Kind leert vanzelf goed zitten, pony went aan gewicht, zelf even met de lange teugel erachter lopen om het sturen aan te leren en het is klaar.

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:05

even voor de duidelijkheid, pony is niet voor een paar jaar, die blijft gewoon, wij geven ook 3x in de week les, waaronder ook kleine kindjes, als mijn zoontje er te oud voor is loopt die 2 a 3x in de week ponylesjes tot een jaar of 20 en dan is die klaar, kan die lekker op de wei genieten.

fiona1, wandelen doen we nu ook al bijna elke dag, de kindjes die ik les geef wandelen altijd nog even met de pony's en ik ga natuurlijk mee en dan neem ik de 2 jarige mee ;) doet die allemaal braaf, ook spelen met de bal doen we, was die eerst bang voor en 2x later is hij er niet vanaf te slaan :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:09

Om een antwoord te geven op je vraag

NEE Dingen als longeren doe je pas als het paard minimaal 3 jaar is !
Het beste is zelfs om ze als ze 3 jaar zijn nog wat langer te jong te laten zijn en ze pas echt te beleren als ze 4 zijn :)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:10

Dat was ook niet direct aan jouw gericht plopineendop, ik denk dat je gewoon moet doen wat je nu doet, en dat het inrijden dan met 3 jaar gewoon vlekkeloos verloopt. Alle 2 jarige hengstjes zijn pittig, zolang hij niet gemeen is groeid hij hier vanzelf overheen. Hij heeft gewoon een beetje tijd nodig om zich voldoende te ontwikkelen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:13

ts ik geef je 1 tip ga lekker leuke dingen doen zoals wandelen en schriktraining enzo.
Dat is al genoeg voor zo'n jong paard.
je kan wel is t zadeltje erop leggen voor t gevoel.
Maar longeren zou ik echt afraden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:13

shilady schreef:
Om een antwoord te geven op je vraag

NEE Dingen als longeren doe je pas als het paard minimaal 3 jaar is !
Het beste is zelfs om ze als ze 3 jaar zijn nog wat langer te jong te laten zijn en ze pas echt te beleren als ze 4 zijn :)

Compleet mee eens!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:29

VivaLaVida schreef:
vivana schreef:

Hij gaat mee naar de keuring :D En leren luisteren naar je stemhulp heel erg nuttig voor die kleine mannen!
Zal ik je nog wat vertellen,ik longeer alleen bij het zadelmak maken en daarna NOOIT meer!!(eigen rijpaarden)
Ik bind ze niet vast oid gewoon fijn trainen,ow en als je het over verpesten hebt, ons inmiddels 4jr paard is gister in het B-spr Kampioen geworden ging in december mee naar de VSN in Weert en in Januari VSN Ermelo (ja onder de man springen en kijk eens hij doet het nog steeds0 komt omdat wij er geen verstand van hebben ;)
Maar bij pony's die voor kinderen bedoelt zijn is dat anders en doe ik dat WEL!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:32

Je hoeft niet zo te bitchen hoor, ik stel een hele normale vraag op een hele normale manier, en heb het woord verpesten niet genoemd.

Maar ok dat is dus hoe jij er over denkt. Die van mij liet ik gewoon los door de bak lopen voor de keuring, zodat ze niks hoeven te belasten op een cirkel. En de slanke lijn een beetje in de gaten houden..

Maar wat heeft die 4 jarige er nou mee te maken, dat snap ik niet helemaal.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:34

Onze hengsten voor de HK gaan tot 2 jaar het land in en leren daarna de stemhulpen aan de hand, zo worden ze immers ook voorgebracht.

Halen ze de HK niet, dan worden ze geruint, gaan nog 6 mnd. het land op en worden dan beleerd. (ook voor kinderen)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:35

VivaLaVida schreef:
Je hoeft niet zo te bitchen hoor, ik stel een hele normale vraag op een hele normale manier, en heb het woord verpesten niet genoemd.

Maar ok dat is dus hoe jij er over denkt. Die van mij liet ik gewoon los door de bak lopen voor de keuring, zodat ze niks hoeven te belasten op een cirkel. En de slanke lijn een beetje in de gaten houden..

Maar wat heeft die 4 jarige er nou mee te maken, dat snap ik niet helemaal.

Volgens jouw gaan ze van alles wat je doet kapot.
Nu dan had onze nu 4jr die vanaf oktober 2010 onder het zadel is ben ik bang toch welal kapot moeten zijn.
Vergelijk geen appels met peren dus ook geen shetlander met een "kwpn-er".
Dat wil ik ermee zeggen. Die pony's zijn bikkelhard en kunnen héél wat hebben.
Zeker een klein kind wat waarschijnlijk nog geen 18kg weegt als ie 4jr is!

In iedergeval; ik heb m'n zegje tig keer gedaan en jullie steggelen nog maar lekker verder WEL/NIET.

Sucses TS en doe wat je denkt dat goed is ;) Het is per slot van rekening jouw pony

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:43

Hier net zo, jaarlinghengst is hier als veulen gekomen, winter thuis gestaan en voorjaar de opfok ingegaan, voor 2-2.5 jaar wordt er eigelijk niks meer mee gedaan (wat niet betekent dat ze geen mensen meer zien of nooit een halstertje omkrijgen). Toch is dat prima te doen. mijn nu 3-jarige is tot ze iets meer dan 2.5 was nooit aan de longe geweest, met haar 3 ben ik er wat mee begonnen. maar zoiets leren ze zo snel dat ik niet vind dat je eerder moet beginnen. Wat ze voor hun 3 moeten kennen is netjes meelopen, stilstaan, omdraaien en voetjes geven. en ze moeten overal aan te raken zijn, ook gaan ze hier al vroeg de weg op. tot nu toe allemaal kindmakke/verkeersmakke/heel makkelijke pony's staan. Ik hoef ze echt niet met 1 of 2 aan de longe te doen voor de opvoeding. mijn ene merrie is tot haar 7 fokmerrie geweest, vorig jaar beleerd, kan gerust maanden niet bereden worden en dan kun je er zo een kind opzetten. en daar is wel 7 jaar niks mee gedaan. Ik ben gewoon heel tevreden hoe het hier gaat, tevreden, gezonde pony's.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:43

Dus jij wilt zelf , als volwassen vrouw op
een shetlander van 2 jaar gaan zitten? Ik denk niet
dat ie dat gaat redden :')

Oke en dan. Een 2 jarige inrijden, en dan zeggen
dat je ervaring hebt. Vraag me sterk af hoeveel
verstand je hiervan dan hebt?!

Ook nog, een kind van 4 laten 'rijden' op een
baby shetje van 2. Jij zit echt boordevol goede ideen zeg ! _/-\o_