Wie op bokt rijdt er nog meer met een handicap.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:08

Huh whaha k r u i s j e niet zo één maar een hindernis tsss Tong uitsteken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:26

Haha! Haha! Toch wel irri he die cencuur Haha! Haha!

Ik heb artrose aan beide armen/polsen/handen en beide schouders.
Door een menongeluk zijn er wat rugwerfels verschoven en heb ik dus een verrotte rug.
Rijden zal ik hoe dan ook weer gaan doen, ben een week of 2 geleden weer begonnen en probeer alles rustig aan op te voeren want ik moet en zal volgend jaar aan de wereldrecord poging mee doen, dat is mijn streven!
Artrose is 9 jaar geleden bij mij geconstateerd en nooit ben ik opgehouden met rijden, bij tijd en wijlen wat minder rijden als de pijn te erg was en had ik aan 1 kant last dan gebruik je gewoon alleen de andere kant.
Wat betreft mijn rug, daar heb ik nog steeds therapie voor en dat gaat nu best goed. Gelukkig in mijn terapeut zelf ook een paardenman dus die gaat mij echt niet verbieden te rijden.

Mijn ervaring met een "handicap" (ik vind het een beetje een groot woord voor wat ik mankeer) is dat zolang je zelf maar wil er meestal wel een weg is en je het zelf voor elkaar krijgt, dit gaat natuurlijk lang niet in alle gevallen op maar geloof in jezelf en je kunnen doet een hoop!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 13:49

klopt waar een wil is is een oplossing. Lukt het niet op de ene manier dan wel op de andere. Mijn instelling is dat ik me door een ietwat onwillig lijf niet van mijn hobby laat afhouden. Zit ik er eenmaal op, dan ben ik nu net zo snel dan iemand anders. En dat geeft best wel een kik. EN als je dan afstapt en er wordt een rolstoel aangereden zie je mensen soms wat raar kijken en denk ik lekker puh.

En Debo, heb je al eens aan mennen gedacht?? Ben je toch met je paard bezig zonder dat je rug er onder te leiden heeft met een goedgeveerde kar. Aangespannen dressuur geeft net zoveel voldoening als het goed gaat en je wordt er niet zo moe van.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:07

handicap?? dat niet maar wel wat lichamelijke ongelukken: een slecht genezen gebroken voet (paard op gestaan), een kapot sleutelbeen (van paard gevallen) tennisarm (van teveel uitmesten en mais scheppen) en ik heb ME, maar dat is een niet erkende kwaal in Nederland, dus dat bestaat niet.... Schijnheilig , maar het veroorzaakt wel soms enorm pijn in mijn gewrichten (tip voor zere knieën: schuine beugelblokjes!) en slechte motoriek........

Verder ben ik nogal een zenuwpees van nature en dat voelt mijn koudbloed meteen aan, ben al blij dat ik geen Arabier heb..... Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 14:13

Eh T@nj@ welk wereld record lees er compleet overheen.

En smurf dat is ook de reden waarom ik mijn tinkertje hebt die reageert totaal niet op wat ik ook doe tenzij het echt van belang is, is alleen voor anderen wat lastig te rijden, hij reageert heel gevoelig op beenhulpen en knijp je te hard dan plak je tegen de bakrand aan.

En wat moet er ge PB t worden, mag het woord kruisje niet of zo. Weet ik veel. Ik vind het best. We weten wat je bedoelt.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:15

wat heet idd handicap

op mijn 8ste verlamd geraakt aan mijn rechterbeen, veel fysio enz. laten we zeggen het been "doet" het weer.
Rsi aan beide armen (volgens het gak stel ik mij aan), helaas ook nog eens migraine patient (alhoewel nu ik in de ww loop, geen aanval meer gehad)

Ik rij nog steeds, dan wel minder intensief en probeer een volwaardig mens te zijn, lastig soms, want zwaar tillen kan ik niet en veel lopen gaat ook niet zo goed Haha!

maar ik ben gelukkig OK dan!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 14:20

Das het belangrijkste toch dat laatste. En ook een beetje rijden is leuk.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:27

Bij ons op de manege is er een meisje die kinderpolio heeft gehad en
geen goede motoriek/gevoel in haar rechterarm heeft, zij stapt ook rechts op heel frapant als je dat voor het eerst ziet.

ook zit er bij ons een meisje in de les die doof is, niet helemaal hoor maar toch wel veel en dus ook geen evenwicht heeft.

en er rijd bij ons een jongen die ook een ziekte heeft ik weet niet wat en
niet goed kan lopen maar ze kunnen dus alle 3 heelrijk rijden en sommige nog beter als ik hihihihi !!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 14:39

Rechts opstappen doe ik ook, in het begin zit je gewoon achterste voren ook mijn oude paard moest er aan wennen. Nu weet ik niet beter en mijn tinkertje kijkt zefs raar op als iemand aan de linkerkant opstapt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:46

ik stap ook rechts op (omdat mijn paard erg scheef is en de boel anders meteen scheef ligt), maar rechts afstappen snappen mijn hersenen echt niet!

Mijn paard is er makkelijk in, zal hem een zorg zijn, wie er hoe opstapt. Hij werkt wel lekker mee Schijnheilig : als ik het stoeltje rechts van hem neerzet, zucht ie eens diep en loopt een rondje, zodat het links staat Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:02

ik heb retropattelaire chondropatie(net alos kinglover op bokt)

ik heb bijna geen kraakbeen meer in mn knieën, en ben daardoor moeten stoppen met mn werk op een springstal.
ik kan in de winter niet traplopen en ook niet lichtrijden tijdens het paardrijden

verder heb ik een whiplash en verschoven ruggewervels na 2 ongelukken, maar dankzij de kraker en de fysio gaat dat stukken beter!

verder ken ik een meisje met maar 1 arm dat supergoed westernrijd,
en ik moet zeggen dat ik 1 arm missen een grotere handicap vind dan iets wat ik heb.

verder heeft de zus van een vriendin ook maar 1 arm, maar een prothese met bewegende hand omdat haar zenuwen er wel zijn kan ze haar hand van de prothese openen en dichtdoen, en een pen en mes etc vasthouden, zij kan dus wel gewoon met 2 handen de teugels vasthouden en rijdt ook volop.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:05

Sonja schreef:
Tja, wat is een handicap? Ik heb maar 1 arm, maar gehandicapt? Nee.... Haha!

Stomme vraag misschien maar heb je dan een aangepast toetsenbord of tik je met een hand?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:49

ik heb dus hetzelfde als renske 20, haiiii ik heb me naam veranderd, haha

maar idd dus retropatel... bleghhhhh stotter

kan nog wel paardrijden, maar soms kan ik de trap niet op, en niet fietsen, dan hang ik aan de brommer, haha
en ik had een fijn paardje, die geen beenhulp nodig had, toch was het wel zwaar en kon ikaf en toe niks dan stappen,

lopen over de wei is voor mij een ramp soms, al die hobbels,
ik mag ook geen zware dingen tillen,
maar moet toch stro sjouwen,

ik moet wel ff zeggen,
ik heb ontzettend veel respect voor mensen met wat voor handicap dan ook, dat ze toch doorgaan om hun doel te berijken, en niet iets hebben van dat lukt mij nooit,
tuurlijk heeft iedereen weleens een dip, maar als je maar door blijft gaan,
paardrijden kan ook voor heel veel dingen juist goed zijn,
zo staat er een man bij mij op stal die reuma heeft en daardoor een paard heeft gekocht (tinker) en nu gaat het stukken beter.

alle mensen met een handicap: toppie dat jullie door blijven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:08

Renske20 schreef:
(...)
en ik moet zeggen dat ik 1 arm missen een grotere handicap vind dan iets wat ik heb.
(...)

Uiteindelijk vinden we dat niet allemaal? Er is altijd wel iemand die er erger aan toe is, ook de "ergst" gehandicapte vind dat... Dat is de kracht van doorgaan met je leven, iets waar anderen bewondering voor hebben, maar voor degenen die het hebben niet zo bijzonder vinden. Juist of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:52

mobick"]
[quote="Sonja schreef:
Tja, wat is een handicap? Ik heb maar 1 arm, maar gehandicapt? Nee.... Haha!

Stomme vraag misschien maar heb je dan een aangepast toetsenbord of tik je met een hand?
[/quote]

Nee hoor, ik doe niet aan aanpassingen, met niks. Ik heb zelfs een tienvinger-typdiploma (ze hadden er geen voor 5 vingers *LOL* ) en tik met 180 aanslagen per minuut. Gewoon met 1 hand, maar met een andere uitgangspositie op het toetsenbord. Ik heb alleen een rechterhand, en m'n wijsvinger heeft als uitgangspositie de f, middelvinger de g, ringvinger de h en pink de j. Duim is voor de spatiebalk, verder niks. De wijsvinger doet dus qwerasdfzxcv, de middelvinger tgb, ringvinger pakt yhn en de pink uiop[]jkl;'m,./ Haha! Niks mis mee hoor, gaat razendsnel.
Zijn speciale methodes voor, die leer je via een boek dat je mee kunt nemen naar de reguliere typlessen, kun je krijgen bij de ergotherapeut in het ziekenhuis.

Verder rij ik in een niet-aangepaste auto, gewoon schakelen, geen stuurknop oid. Ik heb vroeger ook veel gezeild (1 mans open boot) en rij al vanaf m'n vierde paard. Een ander heeft nog nooit gevoeld aan de mond van een paard dat mijn linkerarm een armprothese is (vanaf de elleboog) en ook op wedstrijden zag de jury het nooit, hoewel ik natuurlijk geen buiging in de pols heb Knipoog Alleen jammer dat ik puntenaftrek krijg wegens geen witte handschoentjes (die krijg ik er niet overheen omdat die hand in 1 stand staat en twee vingers tegen elkaar aan zitten)

O ja ik weet niet meer wie dat vroeg, maar het hoofdstel kan ik met m'n prothese vasthouden terwijl ik met rechts het bit indoe, en dan neem ik het met rechts over om het over de oren te doen.
Als je dat echt met 1 hand wilt doen, dan is het denk ik het makkelijkst om 1 bakstuk bij het bit los te maken, eerst het hoofdstel om het hoofd te doen, dan het bit in de mond en dan het bakstuk weer vast. Met een beetje oefening is dat piece of cake.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:20

Citaat:
Renske20 schreef:

(...)
(...)

Dat ligt er maar net aan wat je precies hebt.

Ik loop bv 24 uur per dag met pijn(hernia, zenuwpijn in been), en als ik dan zie dat Sonja een arm mist maar verder normal en vooral zonder pijn kan functioneren kan ik daar best jalours op zijn.

Sonja funcioneerd nog, ik niet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:21

karuna schreef:
Eh T@nj@ welk wereld record lees er compleet overheen.

Ik bedoel de wereldrecord poging met zo veel mogelijk paarden een buitenrit maken.
Als het goed is staat het op de Boktveiling maar er is ook weer een ander topic geopend, weet zo even niet meer waar die staat maar hier ergens op bokt Haha!
Dat is dus mijn streven, daar wil ik heel graag aan mee doen!

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:26

cissie schreef:
Hoi,

Inderdaad wat Sonja al zei; "wat is een handicap...??", het gaat er denk ik vooral om, hoe ga jezelf met een beperking om en ervaar je hetzelf als een handicap??
Ik heb sinds m'n 15e reuma, waar ik bij tijd en wijlen hinder van heb, tijdens het rijden uit zich dat door een iets gekanteld bekken en m'n schouders zijn niet helemaal horizontaal (bij wie wel??)
Mijn paard heeft een zwakke rug die helaas erg gevoelig is mede daarom ben ik soms een belasting voor mijn paard, op andere paarden heb ik er niet zoveel last van( deze paarden vaak ook niet), maar omdat hij extra gevoelig is in z'n rug, merk ik soms dat het voor hem vervelend is, in die periodes masseer ik hem extra om z'n rug ontspannen/los te houden ook longeer ik dan meer dan dat we rijden,
Maar als ik goede periodes heb rijd ik weer meer dan longeren, zo wissel ik het af en is het goed te doen, maar intensief wedstrijden rijden heb ik mede hierdoor op moeten geven.
Daarom is het ook de bedoeling dat ik op een houding/zitles of curcus ga evt. als het mogelijk is met eigen paard.
Begeleiding van een fysio/mensendieck therapeut heb ik al, maar die kan me helaas niet helpen met m'n rijhouding en de rug van mijn paard.
Misschien zijn er mensen die tips/adviezen kunnen geven over evt. oefeningen ofzo. om je houding te verbeteren en ontspannen zit te houden.?
Ze zijn van harte welkom, ook adressen waar je houding/zitles kan nemen hoor ik graag.

gr. cissie

ik heb al sinds mijn 6-de helaas reuma (fibromyalgie)
ik heb gewoon haast iederen dag pijn,en ben echt super vaak en harstikke snel moe.
het rijden gaat opzich wel goed,maar ik zit ook best krom op mijn paad Haha! maar dat komt dan ga ik zo zitten zodat ik mijn spieren niet de hele tijd hoef te gebruiken,anders word ik te snel moe.
ik heb ook altijd het probleem (wat juist meestal de paarden hebben Haha!) dat ik in het begin met lichtrijden best stijf ben,en daar hinder ik mijn paard soms mee.
als ik van mickey afstap ben ik ook helemaal stijf en echt doodmoe,het is iets heel rottigs waar je gewoon mee moet leren leven Lachen

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:29

oh ja ik geef ook nog les aan een meisje dat aan 1 oor doof is en in het andere oor heeft ze een gehoor-apparaatje. Ze heeft het dus 1x voor elkaar gekregen om dat ding te verliezen in de bak, nou ik kan je zeggen: dat was zoeken geblazen Haha! Gelukkig hebben we hem gevonden.
Ook heb ik nog een jongetje en die heeft lichtelijke x-beentjes.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:05

Debo schreef:
Ik heb 2 versleten stukken kraakbeen in mijn rug waardoor mijn ruggenwervels na overbelansting "inzakken" en zo mijn zenuwen pletten , wat verschrikkelijke pijn veroorzaakt.

Ik kan daardoor niet meer (veel en lang) rijden. Zomaar een 5 minuutjes trainen kan maarja daar heb je nix aan zodra mijn pony warm gestapt is heb ik al last.. Een ritje van een half uurtje houd ik net vol zomaar een beetje stappen beetje draven alles heel voorzichtig.. Maar 1 verkeerde pas of stap en het kan weer verkeerd schieten..

Op zich "kan" ik nog rijden met een berg pijnstillers op en de dag erna plat moet ik een uurtje te paard kunnen zitten.. Helaas zijn mijn vooruitzichten dat ik in een rolstoel beland.. en hoe meer ik mezelf overbelast hoe eerder ik er in zit..
Dus aan mij de keus.. rijden en doorslijten of rustig aan doen en mezefl geen overbodige pijn doen, en dan zo lang mogelijk die rolstoel uitstellen..

heb de keus met pijn in mijn hart gemaakt.... niet meer rijden.. enkel zo afentoe ( ongeveer 2x per maand ) even een rondje....

Je bent toch nu zwanger?
Is dat dan ook niet slecht voor je rug? Wat lijkt me dat moeilijk zeg! Weten dat je toekomst in een rolstoel is...
Vele handicaps lijken me moeilijk trouwens!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 08:09

Een rolstoel is niet zo erg dan het lijkt, ok het is even slikken maar de energie die je er door uitspaart is heerlijk. Ik kan meer doordat ik voor een deel gebruik maak van een rolstoel, bij mijn paardje bijvoorbeeld, doe ik de voorbereidingen in mijn rolstoel dan heb ik energie over om te rijden. Is me toch wel veel waard.

En pretparken zijn dan ook veel leuker :-D je krijgt vaak korting en je mag nog voordringen via de uitgang ook. Best wel lachen als je in de efteling anders 1 uur moet wachten voor die wildwaterbaan. En bij concerten en zo heb je altijd een goede zitplaats. Heeft dus ook zo zijn voordelen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:51

Voorlopig mankeer ik niets maar als ik dit zo lees is er toch hoop op een min of meer normaal leven mocht ik ooit een ziekte of ongeval hebben waardoor ik minder goed functioneer of waardoor ik een bepaalde handicap krijg. Petje af voor iedereen hier hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:40

Cowgirl schreef:
Citaat:
Renske20 schreef:

(...)
(...)

Dat ligt er maar net aan wat je precies hebt.

Ik loop bv 24 uur per dag met pijn(hernia, zenuwpijn in been), en als ik dan zie dat Sonja een arm mist maar verder normal en vooral zonder pijn kan functioneren kan ik daar best jalours op zijn.

Sonja funcioneerd nog, ik niet.

Inderdaad, daarom vind ik mezelf ook niet gehandicapt... Ik zou niet met je willen ruilen hoor.....

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:49

Hoi,

Ik heb een wiplash. Op mijn 7e een auto ongeluk gehad, maar eigenlijk nooit echt veel last ervan gehad. Gwoon stallen uitmesten en rijden elke dag. Totdat ik ruim 3 jaar geleden op kantoor ging werken. Dat heb ik ongeveer een maand vol gehouden en sindsdien zit ik thuis. Kan nu wel weer part-time werken. Na een jaar therapie in ravalidatiecentrum Heliomare. Maar rijden gaat bijna niet meer. In ieder geval niet regelmatig. Daarom staat nu ook mijn paardje te koop. Verdrietig Het is gewoon niet te doen, 1 dag rijden en dan weer een week niet. Ik ben nu weer 2x in de week aan het fitnessen en 1x per week aan het zwemmen, hopende dat ik weer sterk genoeg wordt om gewoon te rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 13:00

Dat is knap balen, zo zie je maar weer dat zelfs kantoorwerk niet ongevaarlijk is. Kun je niet iets regelen met een verzorger oid om toch af en toe te kunnen rijden. Dadelijk gaat het weer en ben je je paardje kwijt is ook niet echt leuk.