Paard loopt elke dag door draad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinel

Re: Paard loopt elke dag door draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:10

@quartel; schapendraad bij een blind paard vind ik echt leven gevaarlijk of je moet hem gelijk naar de slacht willen brengen. hij ziet die draad niet dus als hij dan zijn been optilt en erin stap, dan kan het verkeerd aflopen. hoef erin en....... dit kun je zelf wel bedenken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:24

Schapendraad heeft toch veel te kleine mazen om met een hoef door te geraken? Je moet het ook tot op boorsthoogte of hoger zetten, dat het echt een grens vormt.

We hebben hier een blind paard in een volledig afgesloten paddock, geen stroom erop maar wel houten omheining en ook deels (hoog!) schapendraad. Ze kent haar grenzen en gaat hier niet over. Hiervoor stond ze achter draad met stroom, en daar liep ze wel regelmatig door.

yentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:54

Lolleke schreef:
lobbie19 schreef:
Je hebt helemaal gelijk. K heb eroverheen gelezen. :o

Achja, happens :)
Maar dan ben ik natuurlijk wel benieuwd naar je ideeen nu, aangezien ie dus wel degelijk weet waar het draad loopt, maar die grens nu puur negeert en gewoon wat schocks incasseert.

Tja, misschien hebben jullie toch gelijk, :D . Niet dat het om gelijk krijgen gaat ofzo, maar ik bedoel te zeggen dat het een oplossing is. Of anders een ander hekwerk, zoals al gezegd word. Maar hoop dat hij niet door het draad heen denderd, want als er dan ineens een houten hek staat....

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:17

ik heb toch al vaker gehoord dat een paard er met zijn hoef in is blijven hangen en met alle gevolgen van dien , maar wat jij zegt van de grond af en op borsthoogte dan zou ik er over gaan denken , maar op de grond zeer zeker niet.
Solleke_Noah schreef:
Schapendraad heeft toch veel te kleine mazen om met een hoef door te geraken? Je moet het ook tot op boorsthoogte of hoger zetten, dat het echt een grens vormt.

We hebben hier een blind paard in een volledig afgesloten paddock, geen stroom erop maar wel houten omheining en ook deels (hoog!) schapendraad. Ze kent haar grenzen en gaat hier niet over. Hiervoor stond ze achter draad met stroom, en daar liep ze wel regelmatig door.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:59

kinel schreef:
ik heb toch al vaker gehoord dat een paard er met zijn hoef in is blijven hangen en met alle gevolgen van dien , maar wat jij zegt van de grond af en op borsthoogte dan zou ik er over gaan denken , maar op de grond zeer zeker niet.
Solleke_Noah schreef:

Schapendraad kan inderdaad redelijk grote gaten hebben, als dat verbuigt om wat voor reden dan ook (paard loopt er tegenaan of wat dan ook) kan het gat groot genoeg om een hoef door te krijgen.
Net als met vele soorten gaas is ook schapendraad in verschillende afmetingen te krijgen, dus snap wel dat er verhalen de rondte doen van paardenhoeven die vast zitten in schapendraad. Gewoon een kwestie van klein genoeg kopen
Zie bijv http://www.giardino-online.com/schapengaasverdeling.bmp
en http://www.giardino-online.com/schapendraad.htm

Werfnet is ook altijd nog een optie, buigt wel mee (plastic spul) en toch ook klein genoeg qua mazen om niet doorheen te kunnen.

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:17

als je schapengaas wilt gaan gebruiken moet je wel de regels in de gaten gaan houden... ze zijn er als het goed is mee bezig om schapengaas verboden te maken voor omheining van paarden. zou zonde zijn als je net alles met schapengaas hebt afgezet en dat het dan niet meer mag volgens de wet.

wat misschien een idee is om de paddock met een houten hek af te zetten en langs het hek op 5 cm afstand een draad te bevestigen. door eerst het stroom van het draad te houden en met het blinde paard langs het hek te lopen, kan je hem te laten weten dat daar een hek zit. wel verstandig om dit dan te doen op de normale tijd dat het dier de padock in gaat. als dit niet op vaste tijd gaat, is het geen probleem.

op deze manier is er voor het paard geen mogelijkheid om uit te breken, tenzij het een sterk hek stuk kan maken. zou misschien zelfs een mogelijkheid kunnen zijn om het eerst zonder draad te proberen, maar vaak zie je dan dat ze aan het hek gaan knabelen, en deze stuk eten. om dat te voorkomen is een draadje langs de bovenrand en misschien langs het midden wel verstandig. het hek zal wel tot op redelijke hoogte moeten komen dan. misschien zelfs tot rughoogte. dat is afhankelijk van soort paard...