Waarom binnen met onweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:55

@ Aysaa dank je wel voor je uitleg dan snap ik het ook wat meer ja :)

@Chaos Dat is ook altijd een goed gevoel als je zeker weet dat je er alles aan gedaan hebt :)
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 29-06-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:56

Gister avond is bij ons alles naar binnen gehaald...
Of het beter is... Ik heb geen idee.
Als de bliksem op je stal inslaat ben je net zo goed de sjaak..

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:57

Ik haal mijn paard ook binnen. Ik vind het risico gewoon te groot. Die paar uurtjes op stal zal die niks van weten. Ik vind het erger als je de dood van je paard had kunnen voorkomen door m binnen te zetten.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:59

ja maar je houdt het toch niet tegen? dan kan je om elk klein ding wat een ongeluk kan vooroorzaken uit je leven bannen :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:59

Hoi Kirri, ik ken je volgens mij nog wel van het Wellant en heb in 2007 je verschrikkelijke verhaal gelezen. Ik moet er ook iedere keer weer aan denken bij elk onweer wat komt.

DOOR JOUW gebeurtenis met je paardje, haal ik ze dus binnen met onweer! Ik heb ze graag buiten staan, zoveel mogelijk, maar met onweer ben ik heel voorzichtig en ik weet dat vaak de lichte onweer de boosdoener kan zijn!

Miracle_

Re: Waarom binnen met onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:00

Ik haal mijn paard binnen omdat ik het gevaarlijk vind. :)

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:04

Leedebee schreef:
Alleen het vluchtdier-gedeelte snap ik niet echt. (of mis ik iets?)
Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat de paarden "op de vlucht" gaan voor het onweer (in de stal of in de wei, want ze herkennen heus wel het verschil tussen onweer of vuurwerk of zo).
Ze gaan hooguit schuilen onder een boom 8)7

Ik weet niet wat TS ermee bedoeld, maar ik bedoel iig 'vluchten' in de breedste zin van het woord.
Ik heb een pony die 1000x liever buiten staat en zo alles in de gaten kan houden en bijvoorbeeld een sprintje door de weide trekt als hij schrikt van een bliksem-inslag, dan 'veilig' opgesloten staat in een stal. Zal per paard ook wel verschillen. Ik hoor ook vaak dat mensen bij onweer de radio in stal hard aanzetten zodat de paarden de bliksem niet horen. :')

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:06

bij ons heeft de stalmanager heel de avond in de stal door gebracht.........

alleen maar om de dieren bij te kunnen staan als ze angst zouden krijgen

dat is pas byzonder toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:06

kirri schreef:
ja maar je houdt het toch niet tegen? dan kan je om elk klein ding wat een ongeluk kan vooroorzaken uit je leven bannen :)

Zelfde als met een cap :) Ongelukken ban je niet uit, je kan het risico erop wel verminderen. Als de natuur een paard dood wilt dan gaat ie wel dood, hoe dan ook, maar zolang dat nog niet het geval is kan je wel proberen de risico's te beperken. Uiteraard kan je dit ook doen door hem vast te binden op stal... maar je zult ergens een compromis moeten sluiten. Ik heb dat gesloten op lekker buiten spelen, tenzij er onweer is dan naar binnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:08

Ik haal Chico ook binnen als ik het aan zie komen. En hier is het nog niet eens plat land!
In Nederland haalde ik ze ook binnen, door de stromende regen als het moest.

Het argument "in de stal lopen ze ook gevaar omdat die in de brand kan vliegen" wat ik vaak zie, is een beetje zwak. Dan heb je geen goede stal gemaakt. Zorg voor een bliksemafleider en geen brandbare materialen, want dat is altijd kwetsbaar, ook met hooibroei en vuurwerk ofzo.

Bliksem zal een paard bijna altijd in 1 keer doden, omdat paarden heel slecht tegen stroom kunnen omdat hun hart langzaam klopt en er veel weerstand is en het dus lang in hun lichaam blijft. Reden waarom er op schrikdraad maar een zwakke schok staat.
Ze raken altijd buiten bewustzijn omdat het hele systeem vaak meteen "plat ligt/kortsluit", dus ze lijden niet. Gewoonlijk is een hartstilstand de uiteindelijke doodsoorzaak.
Als de bliksem naast ze of iets verderaf inslaat, hebben ze er ook last van, vooral paarden die op ijzers staan, en kunnen ook nog bewusteloos raken.
Als het paard blikseminslag al overleeft, zal het gewoonlijk blijvende orgaan schade hebben dat het paard uiteindelijk toch doodt of zeer beperkt en lat lijden. Eutaniseren is een betere optie dan naar een kliniek brengen.

In zeldzame gevallen treft de bliksem iets in de buurt en slaat de paarden neer maar zonder blijvende gevolgen. Daar zijn ook wel berichten van.

Een googlevertaling van een artikel over electriciteit (oa blikseminslag) en paarden.

Het origineel in engels
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-06-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:13

Goed stuk Lusitana, die ga ik opslaan en zelf even vertalen! :j

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:15

Ik vraag me altijd af hoe groot is de kans dat 1 van mijn pony's geraakt worden door de bliksem?

Bij ons was het weer gister zo hoog dat ik toch wel echt bang was dat mijn pony's iets overkwam. Maar vanochtend waren ze gewoon aan het eten. En dan ben ik blij dat ik ze niet opgesloten heb omdat ze altijd buiten staan. Misschien als je paard 's winters binnen staat dat je iets makkelijker zegt: Ik zet mijn paard binnen met onweer. Maar mijn pony's staan 24/7 buiten met schuilstal en staan met regen, sneeuw, wind alles gewoon buiten terwijl ze makkelijk kunnen schuilen. Dan ga ik ze ook met onweer niet binnen halen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:16

Het slaat volgens mij vaker in op grote stukken vlak land als op een stallengebouw.
En paarden kunnen er niet goed tegen. Wij hebben er eentje die zo'n ehhhh. weet niet meer, maar minder lading elektriciteit heeft gehad en die leeft nog. Maar de rest was Klablam bzzzzt en weg. :n

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:22

Mijn tinker heeft jaren 24\7 buiten gelopen. Nu staat ze iets langer dan een jaar s`nachts op stal. Onweer deed haar nooit echt wat, maar ze stond vaak met een ander onder een boom te schuilen (doodeng!). Vond ik geen fijn idee, dus stapte dan vaak in de auto om te checken. Nu ze op een andere stalling staat vind ik het toch een prettiger gedachte dat ze niet meer in een open veld loopt. Ook geleid de grond waarop de paarden nu lopen enorm (kleigrond?).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:26

ik haal mijn pony binnen als het onweert, hij is een aantal keer met onweer over het hek gesprongen/gejaagd, en ik ben als de dood dat hij een keer blijft hangen achter het hek, vandaar dat ik hem met onweer even binnen zet. mijn pony staat 's nachts op stal, dus even op stal staan met z'n buurmannen raakt hij niet overstuur van.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:30

Tja ik denk niet dat je er iets aan kan doen. In mijn geval kan pony niet binnen omdat stal daar over beslist. Tja, onweer kan een van de paarden raken, maar het kan net zo goed in de stal inslaan en dan heb je alsnog de poppen aan het dansen. Gelukkig hebben wij hele hoge lantarenpalen naast het weiland staan dus die zullen vast eerder geraakt worden!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:32

Hier hadden de paarden de keuze ze konden binnen gaat staan maar ook buiten blijven :) vind het zelf wel een prettig idee dat ze naar binnen kunnen maar ze staan nu ook weer gewoon alleen op het weiland.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:35

Ik heb mijn paarden 24/7 buiten. Gister wel binnen gehaald, Ik wou ze niet buiten hebben, bovendien waren ze zo gek als een deur en als ze ontsnappen en een ongeluk veroorzaken zijn de gevolgen niet te overzien. Ik heb ze normaal met onweer buiten. Laatst is het op de boerderij ingeslagen waar ze naast staan, mij krijg je niet gekker. Ik wil het risico niet nemen.
En dat de stal in de fik vliegt vind ik de grootste onzin... Dat heb ik nog nooit gezien... Tegenwoordig bestaan er bliksem afleiders.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:39

mijn paarden zijn altijd binnen met slecht weer
ik ben ook niet graag buiten als het slecht is dus mijn
paardjes ook niet :)) :j

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:41

Bij ons gaat ook alles naar binnen en daar ben ik heel blij mee.
Een dorp verderop heeft iemand een paard die als veulen geraakt is en die heeft nu een "floppy ear". Gelukkig is dat alles wat hij heeft maar voel me daardoor wel een gewaarschuwd mens.

En wat betreft de inslag in de stal: daar hebben we bliksem afleiders voor :j

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:46

ik vind het met onweer altijd een beetje eng met de paarden. of ze nou in stal staan of niet. nou staan die van mij snachts altijd binnen dus snachts met onweer ook. ik moet zeggen, ik denk dat ik meer vrede zou hebben als mijn paard door de onweer in 1 klap dood is dan dat de stal uitbrand door inslag en dat ze daaraan overlijdt. maar goed dat soort dingen moet je je denk ik gewoon niet bedenken.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:46

Als je de kans hebt je paard met onweer naar binnen te halen zeg ik doen! Het mag dan een vluchtdier zijn, maar dat geeft geen garantie dat ie op tijd weg is voor een bliksem inslag. Veiligheid voor (bijna) alles..
Het mag dan heet zijn op stal, maar dat is het zomers in de wei met 32 graden ook. Een paar uurtjes op stal omdat het buiten met onweer als een malle tekeergaat moet volgens mij niet zo'n ramp zijn;)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:56

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn paarden binnen te halen. Vorig jaar is er een gigantische tak van een grote boom op onze stal gevallen. De hele stal stond scheef steunbalken waren dwars doormidden, maar gelukkig was het dak niet ingestort. Men, wat was ik blij dat de deur open stond en de pony's dus naar buiten gerend waren.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:02

Bij ons gaat ook alles naar binnen! :)
Ik zou niet kunnen slapen als ik zou weten dat ze buiten stonden, niet alleen om dat ze geraakt kunnen worden, maar ook dat ze zo in paniek kunnen raken en dus door de stroomdraad kunnen vliegen. Wat er dan allemaal zou kunnen gebeuren wil ik niet eens aan denken. :n

Edit: Bij ons zijn ze trouwens wel gewend om op stal te staan.
Laatst bijgewerkt door jillie1994 op 29-06-11 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:04

de mijne liep gewoon buiten, wel stond de binnebak open dus als ze wilde shuilen kon dat.